Kirjoittaja Aihe: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)  (Luettu 343300 kertaa)

Poissa OH2KV

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 145
  • Datsun
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #30 : 03.09.07 - klo:23:59 »
Asia vaatii tarkentamista:mietin että pitäisikö moottorin jäähdytinpuhaltimen aukkoa hieman tukkia jotta kone kävisi lämpimämpänä?Olisiko myös sytytystulppa aihetta vaihtaa pykälää "kuumempaan".Nyt on NGK BR7HS.Jos laittas BR6:n.Olisiko hyvä ajatus? ???

Tämä kuuma/ kautta kylmätulppa keskustelu on lähes lemppariaiheitani, johtuen sen sekamelskasta eri tulppavalmistajien kesken.

NGK:n valmistamissa tulpissa menee numerointi eripäin, kuin esim Boschin, lukekaa vaikka Bilhelveten (Biltema luetteloa, jollette usko)

NGK. n tulpissa suosittelisin talviajoon numeroa pienempää tulppaa, jos Keijopelillä nyt numero 7 NGK, laittaisin talveen nro 6 samanmerkkisen, kuten hän oikein sanoikin.

Selitän tarvittaessa kuuman ja kylmän tulpan käytännön eron, jos joltakin käyttäjältä esiintyy vastaväitteitä. Piirrän kuvan jo valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo:00:50 kirjoittanut Seniili66 »
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Poissa keijopel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #31 : 04.09.07 - klo:03:33 »
Minua kiinnostaisi eri lämpöarvoisten tulppien teoreettinen ero.Eli mitä se käytännössä tarkoittaa moottorin kannalta jos vaihdan talveksi ns.kuumemman tulpan?

Poissa Kenzy

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 520
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #32 : 07.09.07 - klo:08:55 »
Minua kiinnostaisi eri lämpöarvoisten tulppien teoreettinen ero.Eli mitä se käytännössä tarkoittaa moottorin kannalta jos vaihdan talveksi ns.kuumemman tulpan?

Lainaus käyttäjältä: ngksparkplugs.com
It's important to remember spark plugs do not create heat, they only remove heat. The spark plug works as a heat exchanger
by pulling unwanted thermal energy away from the combustion chamber, and transferring the heat to the engine's cooling
system. The heat range is defined as a plug's ability to
dissipate heat.

Vapaasti suomennettuna:

On tärkeää muistaa, että sytytystulpat eivät tuota lämpöä, ne ainoastaan poistavat lämpöä. Sytytystulppa toimii lämmönsiirtäjänä vetämällä ei-haluttua termistä energiaa (lämpöä) pois palotilasta ja siirtämällä lämmön moottorin jäähdytysjärjestelmään. Sytytystulppien lämpöarvo määrittää tulpan kyvyn haihduttaa lämpöä.



Kuva näyttää vasemmalla kuuman tyypin tulpan ja oikealla kylmän tyypin, näiden käytännön ero tulee alapäässä sijaitsevasta pinta-alasta, joka toimii lämmönsiirtäjänä. Eli mitä kuumempi tulppa, sitä hitaammin se siirtää lämpöä pois koneesta, eli näinollen soveltuu talviajoon paremmin kuin kylmempi versio.

Lisätään vielä:

The rate of heat transfer is determined by:

    * The insulator nose length
    * Gas volume around the insulator nose
    * The materials/construction of the center electrode and porcelain insulator

Eli sytytystulpan lämpöarvoon vaikuttaa:

    * Eristeen pääpituus
    * Kaasun tilavuus eristeen pään ympärillä
    * Keskielektrodin ja porsliinieristeen materiaalit ja rakenteet


Korjatkaa jos olen väärässä :)

« Viimeksi muokattu: 07.09.07 - klo:09:00 kirjoittanut Kenzy »
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5853
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #33 : 07.09.07 - klo:10:41 »
Osittain samaa tulppa-aihetta käsitellään myös tuolla:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=297.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa keijopel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #34 : 02.10.07 - klo:13:43 »
Aiotko ajaa talvella skodella?Jos niin miten varustaudut hommaan?Itse olen vielä harkintavaiheessa:skode vai polkupyörä talvella.

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3238
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #35 : 02.10.07 - klo:16:39 »
No totta mooses,, ;D Silloinhan se hauskuus vasta alkaa.. mopoonkin tulee tuplasti enemmän "tehoja" kitkan vähenemisen myötä.. ;) Alle nastat tai "rupulikumit" ja lämmintä ylle ja eikun menoksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa nelitahti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 219
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #36 : 02.10.07 - klo:17:13 »
kyllä laitan kymcon "talviunille".vistottaa ajatus lähteä aamulla töihin jos kuitenkin pitää ajella auraamattomilla teillä  ???
Äkkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5853
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #37 : 02.10.07 - klo:17:53 »
Ilman muuta aina joku vehje on talven ajossa.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Irkku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 244
  • Kymco Agility sport-07
    • PeltolanPiha
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #38 : 02.10.07 - klo:18:58 »
Kyllä tuo munkin Kymco menee horrokseen koska liukkaat ei houkuttele minua. Mutta kyllä ajokausi vielä jatkuu sinne ekoihin lumikeleihin saakka.

Baotian

  • Vieras
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #39 : 02.10.07 - klo:23:54 »
Autoilun pariin siirryn talveksi. Ei huvita skootterilla kylmässä pörrätä kun parempiakin vaihtoehtoja toivottavasti on.

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3238
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #40 : 03.10.07 - klo:09:00 »
Mitäh,, onkos skootterilla ajamisen sijaan parempiakin vaihtoehtoja.. :) Luulisi, että se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä.. ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Irkku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 244
  • Kymco Agility sport-07
    • PeltolanPiha
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #41 : 03.10.07 - klo:11:31 »
Mitäh,, onkos skootterilla ajamisen sijaan parempiakin vaihtoehtoja.. :) Luulisi, että se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä.. ;D ;D

Ei taida olla parempia vaihtoehtoja siksi minäkin jalkaudun talveksi ja käytän vain julkisia tai istun pelkääjänpaikalla isännän vieressä  ;)

Kun minusta tässä muutaman vuoden kuluttua kehittyy varmenpi skoteristi saatan minä jopa pörrätä sitten jo talvellakin.
Voisihan sitä tuolla vanhalla tunturilla mennä kokeilemaan jäälle ensitalvena että miten se oikeen sutii  ;D

Baotian

  • Vieras
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #42 : 03.10.07 - klo:13:58 »
Mitäh,, onkos skootterilla ajamisen sijaan parempiakin vaihtoehtoja.. :) Luulisi, että se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä.. ;D ;D

No joo , pakkasessa 300 km:n matkalle ei ensimmäinen valintani kulkupeliksi ole moposkootteri.  ;D

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5853
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #43 : 03.10.07 - klo:18:26 »
No juu, mutta kyllähän sitä silloin tällöin voi pientä lenkkiä heittää. Autollahan sitä minäkin talvet ajelen PÄÄASIASSA..  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

  • Vieras
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #44 : 03.10.07 - klo:21:30 »
Vielä on tosin se auto löytymättä ja ostamatta.   8)