Kirjoittaja Aihe: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)  (Luettu 343292 kertaa)

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4231
  • Vespaatko sä?
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #15 : 30.08.07 - klo:20:28 »
Käsittääkseni auton imusarjaa lämmitetään siksi, että ilman seassa oleva bensa ei tiivistyisi kylmän imusarjan seinämiin, vaan pysyisi "kaasuna" ilman seassa.

Mopoja ei ehkä ole ajateltu käytettäväksi talvella. Mitenköhän krossiprätkä kuskit, käyttävätkö talvella jäänestoja, jos ajavat?
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa keijopel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #16 : 31.08.07 - klo:02:47 »
Pitäisikö puhaltimen ilmanottosäleikkö teipata(ainakin osittain) umpeen talveksi?Muistaakseni pappa-tunturissa tehtiin niin kylmillä keleillä.Skodeni on siis ilmajäähdytteinen 2-tahtinen.

Poissa Kenzy

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 520
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #17 : 31.08.07 - klo:07:32 »
Virität siihen pienen putkenpätkän siten, että putkenpätkän etuosa on sylinteriin päin ja lähellä sylinteriä, jotta imuilma olisi hieman lämpimämpää, tuota ei kannata teipata umpeen, muuten menee seokset liian rikkaalle ja moposi tukehtuu.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3238
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #18 : 31.08.07 - klo:08:04 »
Kyllä enska ja grossimiehetkin käyttää tenua talvella, itse ainakin joskus sitä laittanut. Minulla oli kanssa kauan kauan sitten pappis ja siitä kyllä tuli jeesusteipillä peitettyä säleikköä. Tosin tein siihen sitten aikanaan ihan talviajoon suunnitellun ritilän, jossa oli pienemmät reijät, nollakelillä kyllä tuppasi ahistamaan meno. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4231
  • Vespaatko sä?
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #19 : 31.08.07 - klo:08:40 »
Virität siihen pienen putkenpätkän siten, että putkenpätkän etuosa on sylinteriin päin ja lähellä sylinteriä, jotta imuilma olisi hieman lämpimämpää, tuota ei kannata teipata umpeen, muuten menee seokset liian rikkaalle ja moposi tukehtuu.

Tässä kohtaa putosin kärryiltä. Onko nyt puhe jäähdytyksen ritilästä, josta keijopel kirjoitti, vai moottorin imuilmanotosta?

Riskit on mielestäni liian suuret, jos jäähdytystä menee rajoittamaan. Itse joskus sain nestejäähdytteisen satapiikin rikki laittamalla jäähdyttimen eteen paperin palan. Meno hyytyi yllättäen, ja kone ei sammumisen jälkeen enää pyörinyt. Lämpömittari ei edes näyttänyt kovin pahoja lukemia, kun meno lakkasi. Syynä oli kiinnileikannut kiertokangen alapään laakeri. Oli purettaessa laakeri ja laakerin kaula sininen, eli olivat ilmeisesti olleet punahehkuisia.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3238
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #20 : 31.08.07 - klo:10:08 »
Ei jäähdytystä kokonaan saa tukkiakkaan, esim nestevehkeissä ainakin itselläni on käytäntö talvella laittaa teipillä 1/3 osa syyläristä peittoon. Näin kone savuttaa nopeammin käyntilämpötilan, eikä käy liian viileänä. Jos alapään laakerit on lämpöleikannut, niin eikös se viittaa voitelun hetkelliseen puutokseen.. Jos kone käy liian viileänä se myös kuluu enemmän,, toisaalta myös kuuma kone ei käy kunnolla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5853
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #21 : 31.08.07 - klo:10:37 »
Itse en ole nestevehkeessä koskaan laittanut syylärin eteen pahvia / teippiä edes osittain talvella. Toisaalta lämmöt ovat selvästi liian alhaiset varsinkin kylmillä keleillä ajettaessa. Tuolloin tuo syylärin osittainen peitto varmasti on toimiva ratkaisu. Täytyy vain varmistua siitä, ettei kone sitten pääse käymään liian lämpimänä. Joku nopeapoistoinen ratkaisu voisi olla hyvä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa keijopel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #22 : 01.09.07 - klo:02:09 »
Asia vaatii tarkentamista:mietin että pitäisikö moottorin jäähdytinpuhaltimen aukkoa hieman tukkia jotta kone kävisi lämpimämpänä?Olisiko myös sytytystulppa aihetta vaihtaa pykälää "kuumempaan".Nyt on NGK BR7HS.Jos laittas BR6:n.Olisiko hyvä ajatus? ???

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3238
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #23 : 01.09.07 - klo:14:15 »
Koeta ennemmin tuolla hieman kuumemmalla tulpalla, ei siitä tavallisessa arkiajossa haittaa ole.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Hillevi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
  • Skootterimamma
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #24 : 02.09.07 - klo:18:12 »
Niin tuosta talvella ajamisesta, että vielä ei tuota skootteria ole että en tiedä kuinka helposti pysyy pystyssä muutenkaan, fillarilla tähän mennessä vain ajellut että pysyykö talvella kuinka hyvin pystyssä vaikka olis nastarenkaat? tietysti varmaan ajettava aika varovasti , mutta hiukan mietityttää kun olisi tarkoitus käydä töissä sillä sitten.

Poissa keijopel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #25 : 03.09.07 - klo:04:31 »
Pystyssä pysyminen ei ole ongelma ,nastarenkaita käytettäessä.Olen ajanut mopolla sekä "oikealla" moottoripyörällä pari-kolme talvea ja pitoa on riittänyt.Pysähtyy jopa nopeammin kuin auto.

Poissa Kenzy

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 520
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #26 : 03.09.07 - klo:07:11 »
Virität siihen pienen putkenpätkän siten, että putkenpätkän etuosa on sylinteriin päin ja lähellä sylinteriä, jotta imuilma olisi hieman lämpimämpää, tuota ei kannata teipata umpeen, muuten menee seokset liian rikkaalle ja moposi tukehtuu.

Tässä kohtaa putosin kärryiltä. Onko nyt puhe jäähdytyksen ritilästä, josta keijopel kirjoitti, vai moottorin imuilmanotosta?

Riskit on mielestäni liian suuret, jos jäähdytystä menee rajoittamaan. Itse joskus sain nestejäähdytteisen satapiikin rikki laittamalla jäähdyttimen eteen paperin palan. Meno hyytyi yllättäen, ja kone ei sammumisen jälkeen enää pyörinyt. Lämpömittari ei edes näyttänyt kovin pahoja lukemia, kun meno lakkasi. Syynä oli kiinnileikannut kiertokangen alapään laakeri. Oli purettaessa laakeri ja laakerin kaula sininen, eli olivat ilmeisesti olleet punahehkuisia.

Jep, minä tarkoitin tuota imuilman ritilää, vähän vissiin mennyt taas ajatukset karkuteille viestiä kirjoitellessa ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5853
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #27 : 03.09.07 - klo:11:28 »
Vaikka ne nastat alla olisivatkin, niin eivät ne aina autuaaksi tee. Sellaista tervettä järjenkäyttöä ja ennakointia täytyy omata lisäksi roppakaupalla. Typeriä riskejä ei kannata missään nimessä ottaa (kuten ei myöskään kesäkeleillä). Talvella ehkä pahinta on kuitenkin se kylmyys, se kun vaatii todella hyvän ja asianmukaisen pukeutumisen, jotta vilu ei yllätä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa solifer export

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #28 : 03.09.07 - klo:21:28 »
Niin vielä tuosta talvi köröttelystä kellää tietoa nasta renkaiden hinnoista?? Ja menikö ihan ohi mut missäs säilytätte talvella jos siis käyttää skodea talvellakin? oma kerros helvetissä kun ei kellariin saa viedä??
Jos nyt joku aloittelija äijää helppais ku viime mopon kans rellestämisestä jo 17 vuotta. ??? ???
Ei enää kehien ruuhkaa vaikka sormet jäässä ja silmät kosteina!!!

Baotian

  • Vieras
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #29 : 03.09.07 - klo:22:22 »
Ei vielä talvi, mutta ilta-ajelullani  10 astetta, sumua. Visiiri avokypärässäni huurtui aivan koko ajan, joten ajelin visiiri auki.
Pilkkihaalarit voisivat sopia hyvin näihin kosteisiin, viileisiin iltoihin.