Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten "renkaat" ja pyörät

Aloittaja Partanen, 26.08.07 - klo:21:28

« edellinen - seuraava »

hannu8619

Lähteekö tuo takarengas irti siis ihan sen mutterin avauksen jälkeen? Rengas hajosi lopullisesti ja aattelin vaihtaa siihen toisen renkaan ihan vanteineen...
Baotian bt49qt-11

Pyrres

Joissakin lähtee ihan pultin irroituksen jälkeen, joissakin pitää ottaa vaimentaja irti ym. Mutta akselilta lähtee pultin ottamisen jälkeen ellei jumissa ja jarrut ovat löysätty.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

karkulainen

Minulla pitää ottaa koko putki irti ennenkuin saa renkaan pois paikoiltaan. Aika jumissa taitaa olla se mutteri, kesällä voi olla tarvetta aukaista.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

hannu8619

Mikähän olisi paras/turvallisin tapa lukita takapyörä kun mahtaa olla melko tiukassa tuossakin tuo mutteri, sitä ei varmaan koskaan ole avattu
Baotian bt49qt-11

Pyrres

Jarrulla itse pidin. Nippusiteellä tai jollain jarrua päällä pitäen ja niin että avaa pultin löysälle ja siten jarru löysälle ja rengas irti
Ajovälineet:

Samppa

Minä ainakin avaan siten, että pidän takajarrua pohjassa ja istun / tasapainoilen samalla skootterin päällä siten, että saan vielä enemmän pitoa takapäähän. Sitten siinä samalla väännän mutterin auki jatkovarrella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Kannattaa hankkia konevääntöön tehty hylsy ettei tavallinen sirpaloidu. Varminta olisi käydä ennen avaamaton avauttamassa jossain korjaamossa koneella. Kiristää se kohtuullisesti.

Lohkon ja renkaan väliin taitaa käydä kiila joka alhaalta päin asetettuna kiilautuu väliin avattaessa ja lisää kitkaa jarrun lisänä. Yksin sekään ei riitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Kyllä ainakin näissä eurooppalaisissa ovat kiristysmomentit olleet erittäin hyvin kohdallaan jopa tehtaan jäljiltä (90-110Nm). Mites muuten kinuskeissa?
Voimahylsyä kannattaa käyttää ja esim. bilteman jatkovartta:

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/10/huge/10-2608_h.jpg

Toki itse availen pulttipyssyllä, mutta jos ei jaksaa vetää paineilmaletkua niin tuolla jatkovarrella on hyvä vääntää.

Tietysti jos joku aikaisempi TI-asentaja on vetänyt tuon jatkovarrella ylimomenteille, niin avaaminen voi olla työläämpää. Mulla on tallinseinälle laitettu keskeisten osien suhteen momenttitaulukko, jota pyrin ainakin jossakin määrin noudattamaan (ei nyt tietysti kaikkia pultteja ja muttereita).

tommi

Mulla lähti kyllä ihan sovinnolla kummastakin moposta tuo mutteri auki, ihan vaan lukitsemalla takajarru teipillä ja vääntämällä auki, ilman mitään jatkovartta. Kummastakaan ei oltu koskaan avattu sitä mutteria aiemmin. Paljon suurempi vaiva oli saada se tukivarsi irti akselilta mutta kysyjällä ei taida sitä ongelmaa olla. Käsitin että on monojousitus kyseessä.

Coastside

Tuon teleskoopin varren alle kannattaa tehdä vaikka puinen pukki jotta sitä vasten saa tukea. Tunkkikin käy.

Lidlin väännin tunkin kanssa, johon saa alustalevyllä ja reikätuellä 200 astetta vääntävän, mutta avaamisrunttaukseen riittää tuokin.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: hannu8619 - 24.03.10 - klo:09:34
Mikähän olisi paras/turvallisin tapa lukita takapyörä kun mahtaa olla melko tiukassa tuossakin tuo mutteri, sitä ei varmaan koskaan ole avattu
Hyvä systeemi on sellainen, että pätkä lankkua mopon takaa renkaan alle ja lankun etupää pujotetaan esim leveän nahkavyön (/vahvan narun yms.) silmukan läpi, jonka laitat myös vanteen läpi. Seiso mopon takana lankun päällä, kun avaat mutteria. Kuva selventää loput http://img189.imageshack.us/img189/8223/image1lls.png

Edit: Leveä kuormansidosntaliina on luultavimmin paras, mitä kuvitella saattaa.

Samppa

Itse olen ainakin tuolla saanut kaikki auki mitä on tarvinnut jos ei paineilmavehjettä ole ollut käytössä. Siis kyllähän tuo jossakin määrin saattaa aiheuttaa kulumaa mutteriin jos sillä nirhaan rupeaa, mutta noilla vakiomomenteille (jos se rengas on ko. momentilla kiinni niin kuin pitää) tuolla jatkovarrella saa kahdella kädellä väännettyä mutterin auki ilman mitään ongelmia ihan nätisti (toinen käsi hylsyn vieressä ja toinen varressa). Rumpujarrullisessa voi takajarrun lukita säädöstä ja levyjarrullisessa vaikka vetää kahvan ympärille remmit ja kiristää.Tietysti täytyy olla kunnon hylsy ennen kuin tuolla lähtee avaamaan. Voimahylsyt on hyviä.

Toki se voima kohdistuu osittain, niin kuin Walle sanoi, myös "väärään paikkaan" (kun ei ole sitä 90 astetta), mutta onko sillä merkitystä jos se mutteri aukeaa kuitenkin?

hannu8619

Aikalailla kivuttomasti aukesi mutteri ihan silleen et vetäsin jarrukahvan pohjaan jeesusteipillä, tuin renkaan maahan, avain kiinni ja pari napausta avaimeen. Pahempi oli saada pakoputken toinen mutteri auki kun sinne ei mikään avain tahtonut sopia mut hissukseen nytkyttelemällä löystyi sekin kun oikean kohdan löysi  :) Nyt odotellaan vaan uutta vannetta ja rengasta, mitenkähän tiukalle tuo renkaan mutteri olis hyvä sitten kiristää?
Baotian bt49qt-11

Coastside

Hommaa metrinen jatkovarsi ja 10 - 15 kg paino sen päähän vaakasuuntaan. Tai sitten sillä varrella 10 - 15 kg vastaavalla voimalla.

Pyrres

Kiristys ainakin omien tietojen mukaan sama kuin auton vanteissa, eli 110-120nm.
Ajovälineet: