Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kansirempan jälkeen missä puristukset laskivat 3 bar, on kulutus hivenen noussut ja on 2,47 l/100 km. Käy nyt 95 okt. Ajorytmi normaalia mäkinen maantie/taajama
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Mitäs noita laskemaan enempiä, kaikki se menee mitä tankkiin laittaa..
Eikä aina riitäkkään.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Onhan siinä urheilun tuntua kun kiinanihme kulkee saman kuin särä ja liki samalla kulutuksellakin.

pekpel

Eiköhän laiteta uteliaisuuden piikkiin kaikki :D
Onhan se kiva kun pääse tankilla noin 150 km, bensa-mittari on suuntaa antava ja kilsamittari tekee omia taikojaan siinä sivussa.
Tosi hot-sporttia, tankkaanko jo tossa vai otanko riskin ja vasta...näillä keleillä.

Himputti pidetään kokoontumisessa kisa, imetään ekaks tankit tyhjäksi. Tyhjäkäynnillä kun skopa sammuu, laitetaan 1/2 desiä bensaa, kaikki viivalle, yhteislähtö, 3 kilometriä kippuratietä, 1 desin tankkaus ja takaisin.
Kuka nopeimmin takaisin lähtöpaikalle, voi voittaa trippimehun, vadelmaa tietysti.
Eikä mitään etuja kenellekään, kuski ja kone ja täysi ajovarustus, millä paikalle tuli.
Mulla kulkisi 1/2 desillä noin 2,2 km ja sitten se kuuluisa lykkäys.

Oikein urheilujuhlaa olisi, harmi että kannustajat olisivat kaikki myös kisaamassa.

Pikku laskelma kuinka pitkälle pääsee 1/2 desillä eri kulutuksilla.
Tottamooses tämä on teoriaa, ajatuksena vaan hauska.

l/100km   ajomatka,km
2,5            2,000
2,4            2,083
2,3            2,174
2,2            2,273
2,1            2,381
2,0            2,500
1,9            2,632
1,8            2,778

EDIT: Eihän tää teille kuitenkaan kelpaa  ::) Rontit
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Kymco - 05.07.10 - klo:22:55
Mulla Peeppolissa vaihtelee normaalisti 2,1-2,3 litran välillä satasella :)

Mitäs sun Peoplen viritysaste on vai onko ihan vakio? Mä tuota omaani mittaillut olen ja vakiona (78 suutin ja kuristettu ilmansuodatin) kulutti 2.9 litraa. Kulutus nousi 3.2 lukemiin kun alkoi suutinta kasvattamaan, mutta kun ilmansuodattimen kuristusholkin otti pois ja pisti suuttimeksi koon 95, niin kulutus laski lukemaan 2.73 litraa sataselle :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

yamaha

tässä solikassa on 5.5 l tankki ja olen ajanut viime tankkauksen jälkeen 90km ja ajo on ollut rauhallista sisä ajoa.mittari näyttää kohta punaista :o joku mättää nyt veikkaan mittaria ::) silloin kun sain tuon niin käytin sitä hetken vaikka mittari makasi neulassa asti taitaa heittää tuo mittari pahasti >:( kun meen tankkamaan katson mitä menee!jos mittari pitää paikkaansa ja olen ajanut lähes pinta kaasulla niin sitten ajo tuolla tulee kyllä kalliiksi >:( kun vanha cpi vei vaikka ajoin täysillä lähes aina 2,3l sadalla.

EDIT: kävin tankkaamasssa tänään ja 2.8l sadalla tulos ajo ollut lähes pinta kaasulla ajoa :) ehkä kun paikat tuosta settuu niin saattaa tuo kulutus pudota vielä tuosta.mittari on vähän suur piirteinen näköjään :o

ckolli

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.08.07 - klo:14:21
Mihinköhän tuo voisi perustua? Oktaanivaatimuskin on vain 90, joten kovin kummoisia puristuksia ei taida mopossa olla. Yleensähän suurempaan oktaaniin siirtymisestä on hyötyä vasta sitten, jos kulkineessa on nakutuksen tunnistava sytytyksen automaattinen säätö. Silloin kulkine itse osaa säätää sytkän aiemmalle, ja siten polttoaineella on enemmän aikaa palaa, ja siten siitä saadaan paremmin energiaa käyttöön.

Joku sanoi joskus, että sopivasti väljä kone käy todella nätisti. Ettei nyt vaan olisi tavallaan samasta asiasta kysymys? Eli rauhallisemmin palava bensa voi muuttaa käytöstä, ja tuntua että kulku olisi miellyttävämpää, vaikka todellisuudessa tehoja ei enää ole entiseen malliin.

Eipä silti, pitäähän tuo itsekin kokeilla. Ei se mopon tankkauksessa vararikkoon  vie se 98:n kalliimpi hinta.  ;)

Mitä korkeampi oktaaniluku sitä tehokkaammin se palaa.
Aikanaan jo katuautoilla kiihdytyskisoja (esim hangon kiihdytyskisat, lentokenttä) kun ajettiin niin oktaania korotettiin tolueenilla, metanolilla jne. Saavutettiin parempi ja nopeampi palaminen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tolueeni
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 06.07.10 - klo:06:09
Lainaus käyttäjältä: Kymco - 05.07.10 - klo:22:55
Mulla Peeppolissa vaihtelee normaalisti 2,1-2,3 litran välillä satasella :)

Mitäs sun Peoplen viritysaste on vai onko ihan vakio? Mä tuota omaani mittaillut olen ja vakiona (78 suutin ja kuristettu ilmansuodatin) kulutti 2.9 litraa. Kulutus nousi 3.2 lukemiin kun alkoi suutinta kasvattamaan, mutta kun ilmansuodattimen kuristusholkin otti pois ja pisti suuttimeksi koon 95, niin kulutus laski lukemaan 2.73 litraa sataselle :)

Onkohan Kymcon Agilityssä tuollainen kuristusholkki ilmansuodattimessa? Jos on niin osaatko sanoa mistä löytyy?
Ei mopolla mahottomia

Coastside

Näissä skodeissa on usein hyvin optimistinen mittari, eli jos nopeuttaa näyttää 10-15 % liikaa niin samoin matkaakin ja kulutuslaskelma näyttää väärin.

Samppa

Eipä ole tullut pidettyä kulutuksista kirjaa. Kaikki kuitenkin näyttää aina menevän, mitä tankkiin saa mahtumaan.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kiivei

Onkos täällä huomattu eroja kulutuksessa nyt uuden E10 bensiinin tultua?
Tankkaatteko tätä ns.98 oktaavista?

Onko jossain tiettyjen skoottereiden keskikulutuksia?

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

chriskolumbus

Hei!
Kiinnostavia kulutuskommentteja ja tietoa. Meillä oli kevään eka tarkistettu tankkaus, ensin ajettiin viime vuoden bensat pois (mä tiedän, talvehtimisohjeen mukaan pitäs vaihtaa bensa uuteen mutta ...) ja konekin lähti varmaan parhaiten käyntiin talven jälkeen. Olisko ollut tekemistä sillä että juuri ennen syksyä olin purkanut ja putsannut kaasarin.

Kulutus oli 16-kesäsen kaasu-auki teinin hervottomissa käsissä tasan 3.5 litraa satasella ja vehjehän on Peugeot Ludix. Tänä vuonna otettiin takalaatikko pois, senhän pitäs vähän vaikuttaa kulutukseen, en vain tiedä mihin suuntaan?

Coastside huomasikin fiksusti että tässä minunkin laskelmassa on siis ynnätty Peugeotin alkuperäisen nopeus/matkamittarin pohjalta ne lukemat. Skootterilla on ajettu 8200km ja peli on kuin uudenveroinen moottorin suhteen. Pitäisikin katsoa GPS:n kanssa se mittarivirhe.

Ei niinkään yllättänyt että kyllähän sitä löpöä menee. Mutta onko tämä normaalia... kaipa se sitten ei ainakaan ole totaalisen epänormaalia.

T Ville

pugt200

Meillä Peugeot Speedfight2 kuluttaa sen saman 3,5 l. Kone lienee sama kuin Ludixissa. Kulutus on vakio ajotyylistä riippumatta.

Skootteri1

Baotian skootteri ja kulutus E10 bensalla 3.05 litraa sadalla kaupunkiajossa. Nyt tankkasin 98:ia niin näkee laskeeko kulutus kuinka paljon.