Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

pugt200

Olen noita kustannuksia seuraillut monta vuotta ja 3000 km vuotuisella ajomatkalla kustannukset ovat olleet n 30 senttiä kilometri. Käyttökuluja 15 ja vakuutuksia yms loput. Mopoissani ja motoissa mulla on ollut aina täyskaskot yms koska joka vuosi joku kone menee kyljelleen. Varsinkin nuorison käytössä. Esim Speedfight kaatui tyttäreltä kävelyvauhdissa ja muoveja vaihdettiin uuden kiinalaisen arvon verran. Olisi itkettänyt, jos olisi joutunut täyden hinnan maksamaan.

Käytön lisäksi pitää kokonaiskuluiksi laskea myös arvonalennus, koska se voi olla 3 tonnin eurooppalaisessa ekana vuonna tonnin verran. Sain juuri kaksi kesää ajetusta Pösöstä vaihtotarjouksen, jossa kahden vuoden aikainen hinnanpudotus olisi ollut 1500,-. Siitä tulee siis n 40 senttiä kilometrille. Huoltomies sanoi viimeksi, että mopo on poikkeuksellisen hyvässä kunnossa ja hyvin kohdeltu. Ihan sama siis teenkö 70 euron hintaisen huollon itse vai annanko oikean ammattimiehen tehdä sen kymmen kertaa nopeammin kuin minä. Toisaalta hermoni eivät kestäisi jatkuvasti kiinalaisten laatua, joten on siis pakko kestää nuo "hukkaan" heitetyt eget.

Jari

Perheessämme on yhtenä ajopelinä -97 Skoda felicia diesel, viiden hengen pakettiauto.
Siitä on seurailtu kuluja jonkin verran...

Vakuutusmaksu on 107 euroa. (70%, lähtöhinta 356 euroa)
Käyttövoimavero 53 euroa.
Käyttömaksu mikälie 124 euroa.
Katsastus 44 euroa.
Korjauksiin yhteensä 77 euroa; raidepää 18 euroa, jarrupalat 15 euroa, jarrukengät ja -sylinterit 40 euroa, polttimo 4 euroa.
Huoltoihin on mennyt rahaa 96 euroa jossa summassa on mukana öljynvaihtohuollot 2x26 euroa, polttoaine- ja ilmansuodatin 29 euroa.
Lasinpesunestettä 27 euroa.

Vakuutukset, verot, huollot ja korjaukset yhteensä (päässälaskien) 528 euroa.

Ajettu 25000 kilometriä joten edellämainituista kertyy 2,11 euroa / 100 km.
Polttoainekulut noin 1500 euroa = 6 euroa / kilometri.

Yhteensä 8,11 euroa / 100 km.
Renkaat toki kuluu jne... ja kaikki huolto- ja korjaustyöt on tehty itse eikä niille ole laskettu hintaa.
Auton arvo ei ole käytännössä pudonnut lainkaan.

Aiempaan vastaukseeni voisin lisätä mopon arvon alenemisen joka oli 470 euroa, siis uuden hinnasta vähennettynä se mitä sain myydessä.

yamaha

missä saa katsastuksen 44 eurolla itse kun käytän bensa autoa niin on lähes sata euroa ei diessel kovin paljoa halvempi ole. :o edelleen olen sitä mieltä että kun omistaa auton se on kun laittais rahaa pohjattomaan kaivoon kyllä nykyään auton arvon aleneminen on sitä luokkaa et kyllä siinä häviää rahaatonnin jos toisenkin vuodessa.

Coastside

Kiinalaisen perusmallin arvo ei laske 400 enempää millään aikavälillä niin kauan kuin se kulkee tai on korjattavissa pienin panostuksin.
Tosin siitä ei saa koskaan omiaan takaisin jos on alkanut korjaamaan vikaketjua korjaamossa, jolle työlle ei tule loppua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jari

Lainaamissä saa katsastuksen 44 eurolla itse kun käytän bensa autoa niin on lähes sata euroa ei diessel kovin paljoa halvempi ole.
Täällä katsastusmaksu oli 44 euroa kun katsastin Skodan.
Dieselin ja bensan katsastusmaksuissa ei ole eroa.
Pakokaasutestin tein itse eikä siitä tule kustannuksia.

LainaaJärkyttynyt edelleen olen sitä mieltä että kun omistaa auton se on kun laittais rahaa pohjattomaan kaivoon kyllä nykyään auton arvon aleneminen on sitä luokkaa et kyllä siinä häviää rahaatonnin jos toisenkin vuodessa.
Ostin skodan tonnilla.
Saan tuosta koska tahansa enemmän kuin maksoin.

hannu8619

Lainaus käyttäjältä: yamaha - 05.04.10 - klo:09:29
missä saa katsastuksen 44 eurolla itse kun käytän bensa autoa niin on lähes sata euroa ei diessel kovin paljoa halvempi ole. :o edelleen olen sitä mieltä että kun omistaa auton se on kun laittais rahaa pohjattomaan kaivoon kyllä nykyään auton arvon aleneminen on sitä luokkaa et kyllä siinä häviää rahaatonnin jos toisenkin vuodessa.

Joensuussa on katsastuskonttoreilla kova kilpailu, taitaa melkein jokaisella olla 19â,¬ + päästötesti 9â,¬ ja ainakin itä-suomen katsastuksella jälkitarkastus ilmainen, näistä oli joskus ihan uutisissa juttua että lienööt suomen halvimmat  :)
Baotian bt49qt-11

niekkula

Mistees saatta noin halvan vakuutusmaksun ???

Mulla ifin vakuutus ja maksoi 150â,¬ ja hilut päälle!

Pyrres

Noihin vaikuttaa mopon malli, ikä, hinta, missä asuu, omistajan sukupuoli ja ikä, onko muita vakuutuksia yhtiössä ym ym. Eli aika isoja eroja voi saada.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Victoria

Monark 349F vm. 1961

Testierkki

Minulla autoon menee jo bensoihin kuussa 140e. sillä kustantaa jo yhden 2000km huollon mopolle ja kuukauden bensat. toki joudun autoa hieman käyttämään mutta mitä enemmän siirrän työtä mopolle, sen vähemmän kuluu / kustantaa auto.

saattaa olla suhteellista mutta olen laskenut niin että 2 vuodessa mopo on maksanut itsensä takaisin.

mopolla työmatka kestää 15min pidempään mutta matka on lyhkäsempi. ja omalta osalla bensaa kuluu autossa lähinnä ruuhkassa kökkimiseen 10l / 100km ja mopo vie sen 2l 100km. eli 2 kuukaudessa olen maksanut mopolla huollot, bensat ja 1/2 vuoden vakuutukset. toki auto maksaa silti, mutta kone ei kulu ja bensaa ei syö. odotan sitäpäivää ku vakuutusyhtiö huomaa tuon auton käyttämättömyyden ja satunnaisen ajon ni saisi turhaan rahareikään helpotusta. en ole mitään taulukoita väsännyt kun kaikki on suhteellista ku käyttää sekä autoa ja mopoa ni vaikeaa on laskea todellita hyötyä.

hannu8619

Mittasin retron kulutukseksi 100km 2,77 l
Baotian bt49qt-11

Testierkki

Jösses. 2 kertaa tankannu tasan 100km jälkeen ja lukema näyttää 3.7l / 100km. viime kesä meni 2l / 100km ja edellinen 2.5l / 100km.

eli pitää tankata 2-3 kertaa viikossa ku ennen ritti kerta.

hannu8619

Itselläkin yhtäkkiä on kulutus kasvanut huomattavasti. Tulpan vaihdoin just ja entinen tulppa oli musta ja kuivan nokinen, kierteen juuresta hieman öljyinen. Mikähän tämän aiheuttaa ja tähän auttaisi  ???
Baotian bt49qt-11

FrozenCorpse

Pitääkin laskea, paljonko nousee kustannukset esim. bensan suhteen tuon uuden kanssa, kun tankkeihin kaks kertaa vanhaa enemmän.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "