Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kululaskelmien teko pitää suhteuttaa vuotuiseen ajomäärään joka ratkaisee eri sektoreiden vaikutuksen. Vähän ajavalla hallitsevat ylläpitokulut kun paljon ajavalla käyttökulut. Paljo ajo on kokonaistaloudellisempaa varsinkin jos se on hyötyajoa, kuten pitkää työmatkaa ympäri vuoden. Vuosittainen seisontakausi pompsauttaa kustannukset ylös kun korvaavan välineen kulut huomioidaan.

Oma kulkee minimikustannuksin koska huollan itse ja käytetyin osin jos mahdollista. Vakuutuskin jakautuu koko vuodelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Joo näinhän se on autojenkin kohdalla, pienet vuotuiset kilometrit takaavat hurjalta näyttävät km kustannukset vaikka vuositasolla kulut on maltillisemmat kuin paljon ajavilla. Vuosituloistahan ne kulut kuitenkin maksetaan, ellei saa palkkaansa myös kilometrien mukaan.. Itse olen tyytyväinen jos skootteriharrastuksen ja vähän ylimääräistä saa säästettyä vuodessa sillä että ajaa työmatkojakin skopalla.

kemu

Ja kyllähän se ajajastakin riippuu. Halvialla pääsee ajaja, joka vain ajelee ja huoltaa. Toisenlainen kuski taasen ''optimoi'' jatkuvasti mopotintaan ja täten kulut nousee. Halvimmalla pääsee varmaan kuski joka rukkaa aluksi koneen syömään vähän bensaa ja kestämään kovaa ajoa.
Baotian Sanili, vm 04
1415km

kluput

Edellinen (4t) skootteri Yiying MTX-5 (-07) kulutti sen n. 2,5 litraa satasella. Vähän laiskahan tuo oli ja hyytyi ylämäissä. Mutta meno ei juuri käynyt kukkaron päälle.

Nykyinen Peugeot Vivacity (-07) kuluttaa n. 3,8 litraa satasella ja päälle tulee vielä 2t öljyt (olisko litra per joka kolmas tankillinen). Vaikka tämä kiihdyttääkin paljon aggressiivisemmin kuin tuo kiinalainen niin kyllä ajelu verottaa huomattavasti enemmän kukkaroa.

Coastside

Reippaaksi mäkimenijäksi viritetty kiinannelari viekin sitten 3 litran molemmin puolin. Asiaan ei juuri voi vaikuttaa säädöillä eikä ajotavoilla, vain välttelemällä turvallisesti jarrun käyttöä saa pienen säästön. Ero vakioon tulee ilmanvastuksen kasvaessa ylämäkiajossa ja jarruttelutarpeen kasvusta kun ehtii kiihdyttämään nopeammin.

pugt200

Jos 2t-öljyä menee 2 % per bensalitra, niin Speedfightin 1,3 litran säiliö kestää 65 litran läträyksen eli 9 tankillisen ajon. Oikeasti menee n 3 % eli riittää 43 litraan eli 6 tankillista. Vivacityn pa-tankki on 6 litraa eli öljysäiliö tyhjenee teoriassa vasta 10 tankillisen jälkeen.

purgiaali

tankkaus.com sivuille olen mopojeni tankkauksia kirjoitellut, mutta koska sivustolla meneillään oleva uudistus vaikuttaa etenevän melko verkkasta tahtia, niin varmuuskopioin tiedot myös http://www.spritmonitor.de -sivuille. Hieman exelöintiä vaati, mutta hyvin tuo lopulta onnistui.

Kymco
http://vanha.tankkaus.com/cardata.php?nr=33612
http://www.spritmonitor.de/en/detail/512122.html

Solifer
http://vanha.tankkaus.com/cardata.php?nr=28216
http://www.spritmonitor.de/en/detail/512126.html

Jari

Lainaus käyttäjältä: pugt200Omalla skootterilla 6565 kilometrin matkan kulut ovat lajeittain:

huolto         5,60 €/100 km
    p-aine         5,00 €/100 km
    2t-öljy        1,00 €/100 km
    korjaus       5,20 €/100 km (vakuutusten omavastuut)
    renkaat       0,90 €/100 km
    vakuutus   19,90 €/100 km
Yhteensä 37,60 € per 100 km.

Pari vuotta sitten kirjoitin:
Lainaus käyttäjältä: JariYiyingillä ajettiin 4 kesää ja 13200 kilometriä.
Polttoainekulut vaikkapa 3 litran mukaan 500 euroa.
Vakuutukset 440 euroa.
2 remmiä, varirullat, polttimoita, kaasarin kalvo noin 75 euroa.
Öljyt noin 60 euroa.
Takarengas + sisäkumi 45 euroa.
Yhteensä 1120 euroa, siis 8,5 euroa / 100km.
Tuohon olisi voinut lisätä arvon alenemisen 3 euroa 3 senttiä / 100 kilometriä. Silloin päästään loppusummaan 11,53 € / 100km.

Nyt hinnat ovat muuttuneet niin että polttoaineeseen menisi noin 170 euroa enemmän, vakuutuksiin 250 euroa enemmän.
Loppusummaksi tulisi tämän hetken hinnoilla 14,70 euroa / 100 kilometriä.

pena

kulut ja vähennykset skootterin käytöstä,ostettu 3500 km ajettuna, itse olen ajanut 6500km 3v aikana ,10000 tulee juuri täyteen.arvon alenema nykyisin saisin 450e skootterista eli ostohinta 950e -500.325l bensaa a1,70= 552e öljy 10l a 6e =60.vakuutukset tältä ajalta 675e .huolto 120e osineen ja toinen huolto 70e.matkamittarin vaijeri 10,00e kaikkineen 1987e,vähennykset matkalippu 24x40e= 960e 1987-960= 1027e käyttökulut 6500 km jaettuna jää 16c km 10km =1e60c 100km =16e tässä kaikki kulut ,onko skooterointi halpaa 16e /100 km on mielestäni kohtuullinen hinta, kun on aikatauluista vapaa, voi mennä minne tie osoittaa ja kauppakassit kulkee kätevästi. :) ja mikä parasta skootterointi on hauskaa ja vie kaikki ajatukset arjen huolista,jos jäi joku kuluerä mainitsematta voi lisätä kustannuksiin ,mutta näillä mennään.

Coastside

Laskin että vuotuisella reissumäärällä saisin dosalla aikaan 1660 ekee kuluja ja sillä ostaisi pari uutta kiinalaista mopoa. Muut lisäkustannukset vielä päälle jotka vastaisivat vakuutusmaksuja.

kani

Taxilla ja vuokra-autolla tulis vielä kalliimmaks.

Coastside

Nyt se tuo mystinen 2 L kulutus on ehkä totta. Uusilla tuulisuojilla talviajokulutus nastarenkailla on 2,4 tuppi nurin ajossa. Sata kiloa paksuissa vaatteissa. Kesällä voi kulutus olla tuon 0,4 verran pienempi. Baotian 49-9.

Ei tuo kulutus juuri kesäkumeilla muuttunut. Keskinopeus kasvoi ja söi edun.

Tein karkean arvion skoden vuosikustannuksista ja se on noin 500€. Vähemmän kuin nykyisen nettiliittymän kustannus.

tommi

Jos haluaa päästä tuohon maagiseen 2L kulutukseen niin ei muuta kuin 82cc pytty, isovenakansi, virinokka ja 19mm kaasari (92 suutin). Olen tässä mittoillut taas kulutusta ja aika tasan 2L vie sataselle normiajossa. 72cc pytyllä ja vakiokannella vei 3.5L.

latromster

Mulla vei laihoilla säädöillä 72cc vakiokannella 2l/100 km melko reippaassakin ajossa. Sitten se laukesi nakutukseen. Nyt ajellaan paremmilla seoksilla.

fudeisti

Myin moottorikelkan keväällä pois ja ostin niillä rahoilla Sym moposkootterin tytölle. Kelkan tankki 40 litraa ja Symissä reilu 4 litraa - yhtä monta kilometriä niillä ajelee ;D