Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten akkuja ehkä parjataan suotta?

Aloittaja Partanen, 15.07.07 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

Samppa

Ei ole meidänkään autojen akuissa enää minkäännäköisiä korkkeja. Joskus 10 vuotta sitten toki oli, mutta kun autot ovat nyt alle pari vuotta vanhoja...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Joo, ilmaisin itseäni epäselvästi - uusista akuista pääosa on 100% huoltovapaita mutta autokanta on vanhaa ja akut kyllä kestävät tavallisella käyttäjällä kauemmin kuin vuoden pari.
Ainakin jos siihen vanhaan akkuun muistetaan lisätä vettä kerran pari vuodessa. ;D

Samppa

Näinhän se on. Jotta akun toiminta varmistetaan ja akulle pystytään antamaan ns. pitkää ikää, tulee akkua säilyttää ja huoltaa ohjeiden mukaisesti. Nämä ovat pieniä asioita, mutta jäävät valitettavan monelta tekemättä.

Varsinkin talvisäilytyksessä, mikäli mopo on pakkasessa on akku muistettava ehdottomasti irroittaa ja vietävä sisälle lämpimään. Varaukseltaan heikkotehoinen akku jäätyy helpommin kuin täysi akku. Myös ylläpitolataus on muistettava tehdä määräajoin ja mikäli akussa on irroitettavat korkit, huolehtia oikeasta nestemäärästä. Ja myös akun navat, sekä akulle tulevat liittimet on syytä pitää puhtaana.

dealer

Mites se muuten oli tuo akun säilytys, muistelen että on suositeltu viileää paikkaa, esim, kellaria ja lämmin tila olisi pahasta ?
Omissa pienkoneissa akut ovat paikallaan talven, miinuskenkä toki irrotettuna.

Partanen

Mun on annettu ymmärtää, että mieluummin viileä paikka akun säilytykseen. Pikku pakkasetkaan eivät ole pahasta, jos akku on täynnä. Todellisuudessa harvalla on mahdollisuus valita kovin monesta eri lämpötilasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kyllä viileä paikka on parempi, mutta ei pakkanen. Pakkasessa on jäätymisriski sitä suurempi, mitä pienempi on akun varaus (ja tietysti mitä suurempi pakkanen). Kellari on hyvä paikka säilyttää jos vaikkapa lämpöä on se +5 astetta.

Partanen

Semmoinenkin tuli tuossa mieleen, että jarruvaloa ei kannattane liikennevaloissa polttaa turhaan. Mopo pysyy yleensä paikallaan ihan lihasvoimalla. Se jarruvalo on teholtaan 21wattia, joten kuluttaa virtaa jonniin verran. Itse kytken vilkunkin pois, jos näyttää siltä, että punaiset liikennevalot palavat pidempään. Kun virran määrä on rajallinen, niin ehkä parempi, että sitä vähän yrittää säästää.

Aika monet näyttävät ajelevan jopa ilman ajovaloja, hyvä jos parkit edes ovat päällä. Ilmeisesti sitä ei oikeasti usko, ellei itse ole kokenut, että mopoja/moottoripyöriä on oikeasti vaikea havaita ratin takaa autosta muutenkin, niin ilman valoja ajelu ei todellakaan helpota asiaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 03.08.07 - klo:18:48
Aika monet näyttävät ajelevan jopa ilman ajovaloja, hyvä jos parkit edes ovat päällä. Ilmeisesti sitä ei oikeasti usko, ellei itse ole kokenut, että mopoja/moottoripyöriä on oikeasti vaikea havaita ratin takaa autosta muutenkin, niin ilman valoja ajelu ei todellakaan helpota asiaa.

Jep.. Itse ajan mopolla / motolla aina pitkät päällä. Suuntaus on sellainen, ettei se autoiljan silmiin osu. Näkyy kuitenkin huomattavasti paremmin.

Jack

Nyt tarvii ekan kerran uusia akku. Alkuperäinen kestänyt siis viisi vuotta.
Biltemasta uusi, motonetin akut joutuu ITE hapottaan.
Toivottavasti on oikeeta kokoa jäljellä.

Coastside

Minulla oli käytössä kiinalainen akku  vuodet 06 - 12. Uusi merkkiakku ei toimi hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

onlälläripyörä

Eikös lyijyakku menetä käyttökelpoisuuttaan merkistä riippumatta, jos jännitettä käytetään liian alhaalla?
Esimerkiksi startataan ihan viimeiseen asti, kun vielä vähän pyörii. Tai seisotetaan kauan ajamatta, jolloin jännite yleensä pääsee laskemaan liian alas...

Kone

Sillon, kun oli vielä nokian kännykkä, niin niissä oli kiinan akku. Tai siellä valmistettu. Kyllähän ne toimi.