Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Minulla on kolme 20 mm imukanavalla  kantta joista tuo yksi toimii hyvin. Pitää koettaa jäljitellä sitä kun muokkaan toista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Millaisia eroja olet havainnut huonon ja hyvän välillä, joissa sama halkaisija?

Coastside

Ehkä millin parin kolmen mittaeroja. Koetin niitä kahta tehdä samalla tavalla, mutta vinku on heikko ja pitäisi tarkkaan tietää oikea mitta koska niillä on suuri merkitys. Mitään perusvirheitä niissä ei ole.

Tuossa hyvässä kannessa on yksi outous: Siinä on käsin tehty sarjanumero, mutta sitä ei oltu käsin työstetty ja vasta minun muokkauksien jälkeen se potkii.

-Zone-

Itse olen työstänyt kaikki omat kannet, mutta sellaisen eron olen ainakin itse huomannut muokkaamattomana, että toisissa kansissa kanava kulkee alempana valussa seetiä kohden. Tässä kannessa venttiilinohjurit ei työnny niin syvälle kanaviin. Koskee niin imu- kuin pakopuoltakin. Huonona puolena tässä kannessa on lyhyellä säteellä tapahtuva mutka juuri ennen seetiä. Toisessa mallissa kanava kulkee ylempää. Venttiilinohjuri tulee selvästi syvemmälle kanavaan, mutta se kääntyy jouhevammin. Kummassakin kannessa olen pistänyt merkille, että on varottava liikaa suurentamasta. Muotoilu ja silottelu on ok, mutta jos kanavaa lähtee reilummin suurentelemaan sen virtauskyky alkaa aika pian taas huononemaan. Syynä luultavimmin sen olematon venttiilikoko. Puhun tässä siis pikkuvenaisista kansista.

openflow

Onhan näissä kansissa eroja mm puristussuhteessa.Työkaverilla on lähes samanlainen baotian retromalli. Vaihdettiin siihen virijavarasta hommattu 72cc paketti. Puristukset siinä oli ~9 50cc pytyllä. 72cc pytyn kanssa puristussuhde oli ~7, helkutin paksut tiivisteet siinä tuli mukana ~2mm yhteensä. Ensimmäisen koeajon jälkeen todettiin, että tehoa taisi tulla lisää vaivaiset ~20%. Säädettiin kaasutin kohdalleen ja edelleen se oli aika laiska verrattuna omaan vermeseen. Seuraavaksi kokeiltiin nostaa puristuksia, vaihdettiin ohuemmat tiivisteet -> puristussuhde ~9. Nyt tuli iso hyppäys tehoissa, sellaiset ~40% lisää vrt 50cc. 

Itselläni on täysin sama sylinteri ja siinä puristukset 9.9. En osaa sanoa, paljonko 72cc:hen uskaltaisi puristuksia laittaa -- mm. kovera mäntä. Startin puolesta ei kärsi yhtään enempää, just ja just jaksaa pyörittää täydellä akulla.

Kiihtyvyydessä "identtisten" skoottereiden välillä on vieläkin selllaiset ~30%. Johtuunee pääosin varin säädöistä ja jonkin verran eroja on myös tehoissa.

Samat kaasuttimet ja työkaverin kaasutin aika optimaalinen #88 suuttimella, itsellä #86 ja käy pirun rikkaalla näillä helteillä.

Coastside

Tuossa hyvässä kannessa voisi toimivuuden panna puristussuhteen piikkiin mutta se oli ennen työstöä samanlainen niisku kuin muutkin eikä sitä ole laskettu. Se ei aiemmin virrannut hyvin ja muiden osien vaikutuksen eliminoi se ettei niistä yhtään ole nyt käytössä mitä silloin kun kansi heräsi toimimaan.

aveksi

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 19.07.09 - klo:12:49
Minulla Soliferissa oli alunperin perävälitys noin 15:1 jolla pääsi vakiopytyllä alamäkeeen noin 80kmh@12000rpm. Nyt tilalla noin 10:1 perävälitys ja multivari joista mittailin ja laskeskelin keskituella kierrätellen ja takapyörän kierroslukua mitaten lukemat 96kmh@10000. Minulla oli aiemmin käytössä hieman alimittainen varihihna joka venytti välitystä vielä hieman, mutta paikaltaan lähtö ainakin vakiopytyllä oli tuskaa. Muistaakseni laskeskelin että sen kanssa välitykset riittäisi johonkin 110kmh tuntumaan. 

Kaverin vuotta uudemmassa soliferissa oli tämä 10:1 perävälitys vakiovarusteena.

Kohtapuoliin sisäänajetusta 70cc pytyn vaikutuksista seuraavia havaintoja:
-keskimääräinen nopeus tasamaalla kasvoi noin 50 -> 65kmh
-liikkellelähtö on mukavasti ripeämpää. Kytkin kiljuu ilosta täyskaasulla.
-moottori värisee ehkä hieman enemmän
-kulunut vakiokansi ei toimi kunnolla 70cc pytyn kanssa yli 8500 kierroksilla. Ihan kuin imuventtiili jäisi auki  ???

Mikä mahtaa olla baotian fudessa perävälitys?

Coastside

Se on hyvä tarkistaa omastaan koska se vaikuttaa kulkuun paljonkin. Pyörittää kytkinkelloa ja laskee kierrokset joita takapyörän yksi kierros vaatii.

tommi

Jos on 10 tuuman renkaat niin perävälitys on jokseenkin satavarmasti tuo mainittu ~10:1. Monissa 12 tuuman renkaillakin varustetuissa kinkeissä on 10:1 välitykset vakiona, kuten oli mun MTX:2 skodessakin. Tysconissa oli vakiona 15:1 välitykset. Eipä noita voi varmuudella muuten tietää kuin itse laskemalla.

-Zone-

Viri ja varaan näemmä ilmaantunut 90cc sarjaakin. Lisäksi näkyy oleen tullut hiton halpa nokka, ja pidempi iskuista kampuraakin.

tommi

No eipä kestänyt taaskaan uusi kampura, about 5000km ja varin puoleinen runkolaakeri täysin sökö, kuten kuvasta näkyy.

Uutta kampuraa en ala enää ostamaan joten otin käytetyn tuosta rekisteristä poistamastani MTX-2:sta. Sillä on ajettu muutama tuhat kilsaa, saa nähdä kuinka pitkään kestää. Jospa olisi sattumalta paremmat laakerit tässä yksilössä. Ei koskaan tiedä.

Nyt kun muistelee niin kaikista kampuroista on hajonnut nimenomaan varin puoleinen laakeri. Johtuisikon siitä että veto tulee takapyörälle varin puolelta ja siten laakeri on kovemmalla vastuksella kuin magneeton puoleinen? Mites muilla, kummalta puolelta on hajonnut laakeri?

Kampura on jo vaihdettu ja tuossa se taas odottelee valmiina nostoa paikalleen. Loppuisi tuo sade niin pääsisi hommiin. Taitaa olla about 20:s kerta kun kone on irti rungosta. Jee..

Coastside

Vika voi olla lohkoissakin. Kokeile sitä toista konetta jos se siihen käy.

tommi

MTX-2 on vain yhellä iskarilla ja siinä on lyhyempi kone ja vielä erilaisella kiinnityksellä. Teettäis liikaa töitä alkaa vaihtamaan koko konetta. Ja on tosta MTX-2:stakin hajonnut yksi kampura..

Juissi

Oisko noiden hajoomiselle mitään muuta syytä, huonon laadun lisäksi.
Ravistusta, kovia kierroksia, nakutus, tms?

Itsellä meinaan aika paljon potkua antava kone ja siinä paljon ajettu kampura.
Tosin harvemmin tulee ajeltua isommilla kierroksilla.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

tommi

Enpä tiedä. Milläs öljyillä olet ajellut? Itse olen käytellyt lähes pelkästään mineraaliöljyjä. Ajattelin kokeilla tästä eteenpäin vain täyssynteettisiä öljyjä. Saattaa olla että nuo surkeat kiinanlaakerit kaipaa parempilaatuisia öljyjä.