Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: harriveikko - 16.06.14 - klo:15:54
Toi virittely on pikkupoikien hommaa,näin vanhempana ei sitä semmosta enää kaipaa.Mulle on ihan yks lysti vaikka mopo ei kulkis kun kahtakymppiä.Nopeempaan ajoon otetaan eri peli.
Kun kadottaa sen sisäisen pikkupojan on peli menetetty. Otan osaa ja perässä ehkä tullaan, mutta ei sentään onneksi vielä. Jorellakin on vielä toivoa :) http://youtu.be/fzaJYXX3hBI

penseae_setae

Lainaus käyttäjältä: harriveikko - 16.06.14 - klo:15:54
Toi virittely on pikkupoikien hommaa,näin vanhempana ei sitä semmosta enää kaipaa.Mulle on ihan yks lysti vaikka mopo ei kulkis kun kahtakymppiä.Nopeempaan ajoon otetaan eri peli.

Samat sanat. Ikää on ja ABC-korttikin vaikken ole koskaan oikeaa moottoripyörää edes kokeillut, en uskalla. Jos pitää nopeammin siirtyä otan auton. 

Pappis siirtyi hyllylle kun ostin tämän -05 MBK Ovetto:n, äkkiseltään en osaa sanoa onko oleellista eroa (muutakuin etujarrun tehossa) ja tuntuu liikenteen tahdissa pysyvän tässä Oulun kylänpinnassa. Kiihtyy hyvin ja kulkee noin 50max  tällaisen 100-kiloisen alla, en valita vaan kerään hyttysiä hampaidenväleihin!

Scootertech

Joo aina sanotaan ettei riitä jarrut mopoissa mutta kuinka moni perustaa sen omaan kokemukseen vai onko vain jostain luettua tai kuultua tietoa.Mulla oli 1983 Yamaha 650 jossa oli huonommat jarrut kuin tässä Keewayssä.Kyllä tässä jarrut riittää siihen mitä tämän saa kulkemaan.Täällä missä asun ei saa enää ajaa mopoilijat kevyen liikenteen väylillä ollenkaan mikä aiheuttaa ongelmia jos ei mopo mee saman mitä autot 60 km/h alueella.Onko siinä järkeä?Te voitte kans hypätä katolta jos laki käskee minun puolesta kaikki ''lainkuuliaiset'' muttä minä teen kuitenkin aina oman harkintani mukaan vaikka sakoilla ja veroilla uhkaillaan - enkä maksa.Jos siihen mennään niin ajan vaikka ilman kilpiä.

Coastside

Ajettavuus ja jarrut ovat kuskista kiinni niin että parhaatkin ominaisuudet kuppaa taitamaton ja tottumaton pois. Osaaja tietenkin kokeilee missä rajat tulee vastaan eikä siellä missä joku tulee eteen. Jos vehjeestä tahtoo etupyörä irtoilla niin osaaja ajaa takapyörällä tietenkin tai korjaa asian. Niin ja kokeilematta ei opi. Kukaan ei ole lukenut itseään formula tai rallitähdeksi. Niin kauan kuin ajetaan on ajamista opettelevia ja niitä jotka ajaa vaan, kuin ajokoulussa on opittu.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2DXkrDgYpWM

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wkVtCxkPDmo

Yliviritetty mielestäni, ei ole jalkatilaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone

"Te voitte kans hypätä katolta jos laki käskee minun puolesta kaikki ''lainkuuliaiset'' muttä minä teen kuitenkin aina oman harkintani mukaan vaikka sakoilla ja veroilla uhkaillaan - enkä maksa.Jos siihen mennään niin ajan vaikka ilman kilpiä".  ;D siguainesta.

Onhan tästä jo juttua aikaisemmin. Jos mopon saa kulkemaan satasta, niin ei siinä mopon jarrut riitä. Samoin vanhoissa moottoripyörissä. Gilerassa jarrut oli mielestäni tehottomat, varsinkin takana. Jalkajarru on tehokkaampi, kuin käsi.

Scootertech

Oli ehkä hiemän kärjistettyä mutta pointti on se että suomessa on joka kolmas mopo viritetty ja poliisi voi kyllä kytätä ihmisten mopoja ja haaskata resursseja mutta pidän sitä tyhmänä jos vertaa siihen mitä pahaa viritetyt mopot aiheuttavat vahinkoa millekään.Jos joku kolaroi viritetyllä mopolla niin sama luupää tekee saman oli sillä sitten mopo, moottoripyörä, auto tai muu.No pitäisikö vanhat moottoripyörät sitten laittaa ajokieltoon jos niissä on huonot jarrut vai eikö niitä saa vain virittää?Jotain 200 kulkevaa vanhempaa prätkää?Vai pitäisikö vain antaa ajella oman harkinnan mukaan?

Kone

Eikä mopoa olla suunniteltukkaan koviin nopeuksiin esim runkoa. Jos täällä ajeltas oman "harkinnan mukaan" niin eihän siitä mitään tulis. Sen takia on tieliikennelaki Ja yhteiset nopeusrajoitukset ja säännöt.

Kyllähän mopot sais kulkee sen 60km/h ei siinä mitään. mutta jo 80km/h rupee olemaan liikaa, varsinkin, jos sitä kokemusta ei ole liikenteestä.

harriveikko

Pikkupoikien hommia tosissaan.Ei aikamies viitti viritellä.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Partanen

Eikös sunkin Kawassa ollut moottori, jolla se prätkä kulkee 350km/h, vai miten se oli? Sama se on mopon kanssa, ja jopa palkitsevampaa. Verrattain pienellä rahalla saa lisää tehoa, ja mikä parasta, sen kaiken tehon voi käyttää todella usein. Toisin se on tehokkaan moottoripyörän virittämisen kanssa. Niillä pitää mennä radalle ajelemaan, että pääsee kunnolla nautiskelemaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

harriveikko

Tossahan tallin nurkassa toi tehtaan ratakone tosiaan on.Pitäis siitä joskus noi helyt vaihtaa tohon vakiopataan,jäis vaan kampura vaihtamatta.Siis ei niillä napalaudassa tarvi imuttaa,mutta meneevät kevyesti reipasta vauhtia.

Coastside

En saa säväreitä kovasta nopeudesta muuten kuin uteliaisuudesta mihin asti mittari nousee. Mukava keskinopeus viehättää enemmän, koska mopo hyytyy mäkiin ja se on osa sen luonnetta. Kun vielä käyttövarmuus on hyvä, joka kiinalaisessa ei ole taattua, se nostaa intoa ajaa jopa huvikseen. Vuoden ympäri ajaminen tasaa ajokuumetta eikä sitä kevätriemua koe niin kuin kesällä ajavat.

Nuorilla on syynä vauhdin nälkään henkinen kehitysaste ja hormonit jotka saavat esityshalut tappiin. Kokemusta kolhuista ei vielä ole jarruttamassa ja edessä häämöttää mittaamattoman pitkä tie.

harriveikko

Kanssa mukavaa semmonen köröttely.Kaverin kanssa tehdään skootterireisuja sinne tänne,joskus ollaan vaikka skodet viety peräkärryllä ja ajeltu pikkuteitä.Niissä reisuissa ei halutakkaan vauhtia,vaan katsellaan ja kummastellaan.Siirymähommat sitten erikseen.Olis tänäkesänäkin tarkoitus tuoda skodet kärryllä kuopioon ja ajella sieläpäin.

Partanen

Eipä niitä isompiakaan ajokkeja saisi loputtomiin viritellä ilman katsastusta. Silti niitä viritellään.

Voi johtua juhannuksesta. Se että tällä hetkellä tuntuu että mopon rajoittimien poisto on sama kuin puhuisi kännykkään autolla ajaessa, ilman kädetvapaanalaitetta. Aikuisen käytössä mopo, josta on kuristukset poistettu, tuskin on pahempi kuin kännykkään puhuminen ajon aikana. Tai jopa niin, että joiltakin matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana vie kaiken keskittymiskyvyn, joka on jopa vaarallisempaa kuin ajaa mopoa joka kulkee 55-60km/h.

Ero on siinä, että mopolla saa ajaa myös ne junnut, joilla ei ole mitään käsitystä tai kokemusta moottoriajoneuvolla ajamisessa liikenteen seassa. Kun ei osaa nähdä mitä ympärillä tapahtuu, niin jo 45km/h on kova nopeus. Nopeasti ne oppii silti, mitä kaverin pojan ajelua olen seurannut. Tänä kesänä jo pää pyörii risteyksissä, eikä enää mene niin ahtaisiin rakoihin. Siis viime kesään verrattuna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Pihaani on tien pätkä jonka ajo 60 kmh olisi sekä hurja että vaarallinen suoritus. Sama nopeus pää-osalla matkastani on tylsän helppo ja turvallinenkin. Joku nuori mies voisi koettaa ajaa täysiä koko matkan mutta sitä tuskin voi yleistää kaikkiin. Silti kaikille lätkäistään sama rajoitus paikasta riippumatta. Se siinä on hölmöä.

ko2610

Mopoille rajoituksineen on oma tilauksensa nuorison ensimmäisenä moottoriajoneuvona. Minun puolestani koko ajoneuvoluokan voisi poistaa samoin kuin kevytmoottoripyörätkin. Laitetaan kaikki kaksipyöräiset samaan kastiin ja kortin ikärajaksi 18v, jookos. Sitten niitä pienimpiä saa virittää ihan vapaasti.