Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua CPI

Aloittaja Petteri L, 08.04.09 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

yamaha

entäs se toinen mötti johon menee kaksi johtoa esilämmitin vai?mikäs sen tarkoitus on sitten?onko niin että sitten kesälämmöillä rupeis tuo käynti sitten tasoittumaan?

-Zone-

Mä olen hiukan ajatellut sitä, että jos tekisin kokeeksi yhdestä automaattiryypystä solenoidityyppisen. Eli sähköisesti on/off kytkettävän. Tietysti sitä ryyppyä joutuu itse käyttämään ihan kuten perinteisissäkin käsiryypyissä, mutta nyt sen vain saisi tehtyä sähköisesti katkaisijalla. Olisi ainakin varmaa, että koska ryyppy on päällä ja koska ei. eikä varmasti menisi itsekseen päälle jos moottori ei sitä tarvitse. Tuo tulisi toteutuksena niin päin, että kun solenoidissa ei kulje virtaa, ryyppy ei ole päällä.

Pyrres

Miten vanha CPI kyseessä? Vanhemmissa oli tosiaan lämmitin, mutta uudemmissa joissa on jo Dellorton kaasutin ei ole muuta kuin se ryyppy. Ja siihen voi tehdä sellaisen hupun jostain styroksista tai vaahtomuovista tai muusta joka pitää hiukan lämpöä. Itse sain huollosta johonkin muuhun skootteriin tehdyn suojan joka sopi tuohon. Juuri itsestään päälle menevän ryypyn takia. Auttoi ainakin itsellä. Mutta vikaa oli myös johdoissa jotka eivät toimineet kuten piti, eli sai välillä virtaa ja välillä ei, kun tuon oletushan on aina päällä kun ei saa virtaa. Eli liittimet kuntoon ja se huppu päälle. Niin ja jos ei meinaa ilman ryyppyä pysyä lämpimänä käynnissä niin kokeilehan ihan se perus tyhjäkäynnin säätö niin että ryyppy ei ole yhtään mukana. Itse jouduin säätämään uudelleen kun olin ryyppy vihdoin toimi kuten piti.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

jonik

Kaasuttimen lämmitys oli itsellä ainakin Dellortossa. Tää on tosin sitä ekaa mallia, joista Dellorton 16mm PHVA löytyy.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

yamaha

cpi on vm 04. vois sitä kyl kehittää siihen jonkin suojan, ::) pitääkö ottaa ryypyn johto irti kun säätää tyhjäkäynnin jottei sekota?

Pyrres

Eikun perkule. Muistkin väärin tuon, onhan Dellortossakin lämmitys. Sen johto kun ainakaan itsellä ei ollut kovin kummoinen, fiksattu nykyään.

Ryypyn johdon pitää olla kiinni jotta ryyppy kytkeytyy pois päältä. Se kun on lämmitysvastuksella toimiva. Eli vastus lämmittää jotain vahaa joka liikuttaa laajentuessaan/supistuessaan ryypyn neulaa. Ja neula on lähtökohdiltaan päälläasennossa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

ssamu--

Elikkä täältä ajattelin kysästä ohjeita takavariaattorin akselin vaihtoon. Elikkä akselissa on melkopaljon väljää ja aiheuttaa tärinää n. 40km/h nopeuksissa. Ja nyt varmaan pitäis vaihtaa akseli? Eli ohjeita akselin irroittamiseen? :) ainiin ja skootteri on cpi popcorn

yamaha

siellä taka akselissa on hieman välystä se on normaalia!koska siinä variaattorin kopassa on vasta laakeri, joka tukee sitä akselia,itse vaihdoin sen laakerin kauan sitten kun luulin et on laakeri rikki ja oli turhaa koska sama välys oli silti uudella laakerilla.mutta huomioi yksi juttu kun katsot sitä akselin päätä joka menee siihen variaattorin kopan laakeriin jos siinä on syvä ura niin vaihda se akseli ja variaattori koppaan uusi laakeri,ajan kanssa se tekee akselin päähän uran ja sitten se on väljä siihen kopan laakeriin tosta johtuu äänet sun muut.etusivulla on alennusvaihteen purku ohjeet!sitten jos purat alennusvaihteen niin sinne on sitten pakko laittaa tiiviste ( ei tiiviste massaa!!)koska  lohkojen etäisyys muuttuu ja sit ei toimi menee jumiin koko paska!sama pätee vari koppaa sinne ja tiiviste .näin kysy lisää jos tarviit neuvoo ;)

jonik

Itse vaihtaisin alkuun vain akselin laakerin, on kuitenkin jo noin vanha skootteri. Itse joskus 10000km paikkeilla vaihdoin, takavarin liikkuminen väheni puolella. Variaattorinkopan laakeri kannattaa myös joskus vaihtaa, sitä ei tosin saa irti ilman kunnon työkaluja.
Fiat Punto -01

yamaha

samalla vaivalla vaihtaa myös akselin kun ei ole järin kallis, jos purkaa alennusvaihteiston,juuri tuon kulumisen tähden!minusta se varikopan laakeri saisi olla hivenen jämptimpi siihen akseliin jos vaikka laakeriliikkeestä käväsis kyselemässä!voisi saada vaikka parempi laatuisen laakerin siihen.itse poistin vanhan laakerin järellä tavalla, mutta lähti ainakin irti ;D löin siihen laakerin keski reikään  pikku räikän pitkän jatkovarren siis pitkän noin 30cm, sen neliöpää menee piukasti siihen laakeriin ja sitten vaikka jakari tai sopiva lenkki avain toiseen päähän ja pari iskua vasarralla avaimen ala puolelle niin irtoaa ainakin mulla ::)järeä keino mutta jos ei ole sopivaa ulosvetäjää pitää käyttää kikkoja ;D ja uuden asennus sitten.  lämpöä koppaan ja laakeri pakkaseen hetkeksi ja takaisin sitten vaikka sopilla hylsyllä naputtelee laakerin ulko kehästä.vielä sen verran että laakeri pitää sitten saada suoraan menemään pohjaan ettei jää vinoon, voi olla hankala saada koppa takasin meinaa saattaa ahdistaa hieman!!!

ssamu--

eli tänää vaihoin laakerin sinne vaihteiston puolelle, mut tais mennä ilmeisesti vinoon, koska enää ei varikoppa mee kii (VINKKEJÄ MILLÄ AKSELIN SAISI SUORAAN? :( pitääkö ottaa irti ja uudestaan kokeilla jos saisi paremmin suoraan? Ja vielä yksi kysymys, mistä johtuu että takavariaattorin lautaset ei millään jaksa pysyä yhdessä, vaan se rako laajenee tosi herkästi jos hihna on vähänkin kireämmällä? vaikka olen vaihtanut uuden vastapainejousen.

jonik

Ei sitä laakeria vinoon saa ilman järjetöntä voimankäyttöä. Oliko sulla tossa lukitussokkaa laakerille?

Vakiona näissä on älyttömän löysä vastapainejousi, varsinkin vanhemmissa. Lämmetessään löystyy -> kiihtyvyys erittäin huono. Tossa mun uudemmassa oli jo sama kuin Yamahassa vakiona. Jos haittaa niin voit ostaa Malossin valkoisen vpjousen tai esim. Yamaha Aeroxin vakion. Minarellin jouset (halk. 45mm) siis sopii.
Fiat Punto -01

yamaha

sen näkee kun se laakeri on suorassa! jos puhut nyt siitä laakerista joka on vaihteistossa, eikä kopan laakerista?vaihteiston laakeri menee suoraan kun naputtaa pohjaan asti ja on reunojen tasalla ja sitten siihen tulee laakeria pitävä levy joka on kahdella ruuvilla kiinni, muistaakseni siinä ei ole sokkaa!!!tarkistitko myös sen akselin kunnon?olisi järkevää myös vaihtaa se ja varikopan laakeri myös kun joutuu sen vaihteiston purkamaan kummiskin.

ssamu--

Laakeri vaihdettu onnistuneesti. Väljyys katosi ja sitämukaa myös variaattorin tärinät. Eli akselin vinous johtui ilmeisesti siitä, että laakeri ei ollut kunnolla perillä laakeripesässä.

yamaha

tuliko siitä nyt ihan timmi?yleensä näissä on hieman välystä kun se kopan laakeri tukee sitä akselia myös?mistä ostit laakerin?