Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keinuvivussa olevan painimen ja venttiilin kosketuspinta

Aloittaja mopopoika, 12.03.22 - klo:20:13

« edellinen - seuraava »

mopopoika

Rassaan tuollaista 10000 kilometriä ajettua kiinalaista nelitahtiskootteria, jonka venttiileille ei ole ainakaan 7000 kilometriin tehty yhtään mitään. Pakopuolelta meni 0,1 millimetrin rakotulkki melko vaivatta läpi. Sinne ei näe kovin hyvin ja ihmettelen nyt tuota imupuolen rakoa. Onko ihan oikein, että venttiilin ja painimen väliset kosketuspinnat ovat silmin nähden vinossa niin, että 0,1 millimetrin rakotulkki mahtuu kutakuinkin puoleenväliin asti ennen kuin pysähtyy? Tarkoitan siis, että minun järkeeni kävisi, että kosketuspinnat olisivat kohtisuorassa toisiaan vasten. Kiristäähän noita, ainakin tuota pakopuolta, toki täytyy.

Niin kuin kuuluu, en juuri tiedä, mitä olen tekemässä. Nettiohjeilla etenen.

joni_k

joo vinossa se hitusen on, eli havaintosi on oikea.

tapiovuorent

Tuosta välyksestä.
Kiinalaismanuaalin mukaan : Imu 0,05 mm, Pako 0,08 mm. Mielestäni ei ole kriittiset mitat. Jos laittaa molempiin esim. 0,1 mm. niin ei ole ongelmia. 0,15 mm alkaa jo "naputus" kuulumaan selvemmin.

Coastside

Minä säädän naputuksen pois ja sormin tuntuvan välyksen. 12 v kokemuksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Noin paljon ajetussa venttiilit voivat olla kuluneet pilalle.  Uudet venttiilit auttaa ja välykset voi säätää uudestaan.  Vähän ajetun kannen saa aika edullisesti, joten yleensä kannattaa heittää se kulahtanut kansi roskiin, koska ohjaritkin kuluu. Omassa Peoplessani on joku Baotian kansi. Pitkäventtiikansi on varmaankin parempi, mutta niitä on heikosti saatavilla edullisesti.  Ymmärtäähän sen, että venttiili kuluu, kun se hakkaa kanteen vuositolkulla. Pakokaasun kierrätyksen tilalle voi laittaa levyn tai hommata kansi, jossa kierrätyskanava on valmiiksi ummessa. 
Gilera Runner Black Soul

joni_k

Pelkohan noissa yleensä on että lämmettyään metallin laajenemisen takia välys häviää kokonaan ja venttiilit alkaa kantamaan. Itse noita välyksiä mielenkiinnosta mittasin juuri ajetusta lämpimästä moottorista ja itellä ainakin lämmettyään välykset vaan suureni.

konenikkari

Jotenkin väärin on ymmärretty, venttiilien säätötarve.
Ei koskaan, ei siis  milloinkaan, venttiileitä tarvitse säätää
pelkästään akustisista syistä.
Säädön ensisijainen tarkoitus on ettei
venttivälys, missään olosuhteissa ole liian pieni
Kiinalaisessa skootterissa kaikki on hyvin kunhan kaikki venttiilit vähän "rapisee"
Ja on noita muitakin rapisijoita moottoritekniikan historiassa.

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Kantaminen on huono asia monipyttyisissä joissa moottori käy vaikka yksi pakoventtiili vuotaisikin ja se palaa. Yksipyttyinen ei käy vuotavalla venttiilillä. Pieni karstan palakin vie puristukset.

tapiovuorent

Jos ei ole "huimaa" yli 10 v. kokemusta , niin kannattaa käytää sitä välysmittaa.
Ei kaikilla ole sitä sormituntumaa , varsinkaan kun säätää ensimmäistä kertaa venttiileitä.

Coastside

Täytyy täsmentää lukivaikeuksien varalta että säätötapa on toiminut yli  kymmenvuotisen kauden ajan, jossa sen tein usein. Kokemusta moottoreista on 50 vuoden ajalta.
Mopon moottorissa oli kerran kesken ajon vääntynyt imuventtiili, jotain tuntemattomasta syystä. Ehkä jotain oli mennyt väliin.

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 13.03.22 - klo:09:40
Noin paljon ajetussa venttiilit voivat olla kuluneet pilalle. 
Ei ole ajettu kuin 10tkm. Sehän ei ole vielä mitään. Vasta sisäänajettu.
Omaan vaihdoin yläpään osat n. 22tkm kohdalla. Ei olisi tarvinnut, mutta uudet osat oli halpoja.

konenikkari

https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Vipusuhde.JPG?img=img2048

Koska keinuvivun, vipusuhde on n.1:1, eikös välyksen voi mitata
myös nokkaakselin puoleisesta päästä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.