Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Solifer XTR50 Etuiskuvaimentinen uusiminen/korjaus?

Aloittaja JaskaPappa, 15.06.16 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

JaskaPappa

Eli skoban vasen etuiskari on ruvennut vuotamaan. Vuotaa aika hyvin.
Koitin googlata varaosaa ei oikein löytynyt. Ja löytyykö jostain uutta etustefaa?
Jos uusii, niin silloin pitää varmaan molemmat uusia kerralla.
Stefan vaihto ja uudet öljyt olisi paras vaihtoehto. Mistä saisi uuden stefan?

Meisselix

Itse vaihdoin kuukausi sitten molemmille puolille uudet etuiskarit. Mopo on Solifer Export XTR50. Täällä oli käypäset: http://www.skootterikauppa.fi/varaosat-iskunvaimentimet-c-35_45.html?page=3 Itsekin ajattelin stefalla selvitä, mutta kun iskarit purki niin vuoto johtui syöpyneestä putkesta, siihen ei stefa olisi tepsinyt.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

-Zone-

Molempia ei ole mikään tarve uusia samaan aikaan. Stefoja kyllä saa jos mittaa vanhasta mitat ja tilaa sen mukaan. Stefojen hintaan täytyy vielä laskea iskariöljyn hinta mukaan. Omassa ropposessa on teleskooppien halkaisija 27mm sopivat stefat siihen löytyi Honda X80R 85-03 mallin nimellä myytynä. Maksoi muistaakseni 8 euroa (siis molemmat stefat ja pölysuojat). Iskariöljy taisi olla jotain 12-15€.

Coastside

Vuotavan iskarin korjaus kiinalaiseen tuskin kannattaa kun stefoja on vaikea saada ja ne maksavat paljon. Jos yksi alkaa vuotaa, sen voi valuttaa tyhjäksi. Toisen öljy riittää vasimentamaan. Stefa voi olla kunnossakin, vain likaa välissä. Kunnon pesu voi korjata sen. Kurasuojuksen voi korjata itsevulkanoituvalla kumilla josta kiertäen saa siihen tiivistävän reunan.

Iskari puretaan irroittamalla sen alapultti keulan ollessa paikoillaan. Seuraavaksi ylätulppa ja sitten iskari irti. Järjestys siksi jotta jousi auttaa alapultin irtisaantia.

Stefan vaihtoon kannattaa tehdä hoonausväline putsata kolo. 2/3 kokoinen puukiekko porakoneeseen. Kiekkoon sahaa koloja liimata sandiksia. Hieman väljäänkin koloon saa stefan tiivistemassalla kiinni. Hakkaamalla asennettu hajoaa. Lukituksen saa pienillä pulteilla tehtyä myös. Sen pitää olla öljytiivis.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: JaskaPappa - 15.06.16 - klo:12:15
Eli skoban vasen etuiskari on ruvennut vuotamaan. Vuotaa aika hyvin.
Koitin googlata varaosaa ei oikein löytynyt. Ja löytyykö jostain uutta etustefaa?
Jos uusii, niin silloin pitää varmaan molemmat uusia kerralla.
Stefan vaihto ja uudet öljyt olisi paras vaihtoehto. Mistä saisi uuden stefan?
Ja jos murphyn laki on voimassa, jarrun puolelta  ;D
Aivan ensimmäisenä kannattaa tutkia onko sisäputki täysin virheetön,
ruostuneeseen tai muuten vaurioituneeseen ei kannata stefoja uusia.
Uutta stefaa asentaessa kannattaa huolellisesti voideltu pääliputki lämmittää reilu sata asteeseen.
Mutta coastsiden  neuvo, jos toinen toimii, se riittää.
Joissain mopojen etuiskareissa on jo uutena vai toisessa vaimennusosat.
Minulla keulaöljynä auton ATF vaihteistoöljy.
Ja uusiin stefoihin vaihdoin rautalankajousien tilalle O-renkaat.
Toiminut noilla asetuksilla 9 vuotta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Kurasuojan kunnostus voi onnistua tiivistesilikonilla. Sisäputki rasvataan vaseliinilla ja hyvin pestyn suojan sisälle silikonia. Kun se asennetaan massa täyttää raon. Jotenkin ilmaa pumpaten massa tulee paremmin.

Kaksi stefaa päällekkäin suojaa alempaa kuralta. Kiinnitys vaatii mietintää.

konenikkari

Minulla keulassa paikoillaan vain pelkät stefat,
"kurankeräyssuojat" jätin kokonaan pois. ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Kurasuojan voisi tehdä silikonimassasta rasvatun sisäputken päälle. Pahviputki muottina. Kiinnitys ulkoputkeen läpipultilla.