Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uusi skootterin (Sanili/Fude) omistaja kyselee neuvoja.

Aloittaja Scooteristi, 17.05.16 - klo:16:02

« edellinen - seuraava »

Coastside

Siihen tarvitsee digitönäri. Kiertää välyksen pois, mittaa ja nollaa näytön ja kiertää auki että näytössä on esim 0,05 mm tuolla tavalla ei tarvitse laskea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Scooteristi

Vääntäiskö joku mulle vielä tuon variaattorin toiminnan rautalangasta  ::)

Eli voiko mulla olla nuo kytkinjouset niin väsyneet, että tuo takarengas alkaa siksi pyörimään niin alhaisilla kierroksilla (mopon ollessa keskijalustalla)...vai olisko tälle olemassa joku todennäköisempi syy?

Ja sitten mua mietityttää, että miten tuo skootteri mahtais käyttäytyä, jos kytkinjouset on 2000rpm, ja vastapainejousi vakio/1000rpm...eli eikö silloin välitys muutu jo lähdössä liian raskaaksi, kun variaattori muuttaa välityssuhdetta ennenkuin lähtään liikkeelle? Nerokas systeemihän tuo variaattori on, mutta vissiin tämmöselle tavalliselle tallaajalle turhan vaikea sisäistää  ;D

Coastside

Ajattele ensin hihnavälitystä jossa on kuin pylväsporakoneessa viisi eri paria joille siirretään käsin. Variaattorissa portaita on ääretön määrä ja rulla-jousisysteemi säätää sitä pyrkien pitämään koneen kierrokset joka määräytyy noiden suhteesta ja kuormituksesta. Kun kuormitus on suuri niin kierrokset laskevat ja rullat on kuppien pohjilla ja jousi painaa takavaria kiinni. Kun se laskee niin varin asento muuttuu ja välitys suurenee.

Kytkin ottaa rumpuun jousivoiman ja keskipakoisvoiman suhteessa niin että edellämainitut määräävät ne kierrokset.

Scooteristi

Eli edelleenki olen sitä mieltä, että nuo mun kytkinjouset olis tässä ne syylliset tuohon renkaan pyörimiseen liian matalilla kierroksilla. Olisko tuosta haittaa, jos vakiolla laittaa 1500rpm jouset...ilmeisesti hitaasti ajaminen vaikeutuu? Näissä lie vakiona noin 1000rpm molemmat jouset?

Coastside

Se riippuu kierroksista millä takavari pyörii. Merkkaa tussilla etuvarin kuppi ja anna käydä tyhjäkäyntiä. Siitä näet nouseeko hihna 2000 -2500 kierroksilla. Jos nousee on rullat/ jousi suhde väärä. Jos ei niin kytkin jouset on liian hennot.

helkama sc-r

Varmista ettei kytkimestä ole jousi poikki ja että kytkinkengät ovat ehjät.
Pystyykö renkaan pysäyttämään helposti?
Säädä tyhjäkäyntiseos.

Scooteristi

Ei ole jousia poikki, ja kengät vaikutti ehjälle kun tuon pari päivää sitten laitoin kasaan. Kengät tosin mattasin varovasti hiomapaperilla...mutta sama ongelma oli ennen varin huoltoa. Tyhjäkäynti on säädetty niin, että seosruuvilla on haettu se puhtaimmalta kuulostava kiertäminen, ja sen jälkeen olen pudottanut tyhjäkäyntiruuvista kierrokset niin pienelle, että skootteri pysyy hädin tuskin käynnissä. Siltikin se meinaa välillä pyörittää takarengasta. Jarrulla rengas ainakin pysähtyy, mutta en ole kädellä koittanut. Kierrosluvun arvioiminen on todella hankalaa, mutta ei tuon pitäisi olla kovin paljoa yli tonnin.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Scooteristi - 30.05.16 - klo:09:00
Eli edelleenki olen sitä mieltä, että nuo mun kytkinjouset olis tässä ne syylliset tuohon renkaan pyörimiseen liian matalilla kierroksilla. Olisko tuosta haittaa, jos vakiolla laittaa 1500rpm jouset...ilmeisesti hitaasti ajaminen vaikeutuu? Näissä lie vakiona noin 1000rpm molemmat jouset?
Mulla on ollut se käsitys, että nuo ovat aina PLUS-jousia
Ts, vakiojouset on 0 rpm ja 1000 kierroksen jouset ovat vakio+1000rpm

-Zone-

Ei kannata unohtaa takavariaattorin sisällä olevaa neulalaakeria. Jos se pyrkii leikkaamaan akseliin kiinni, takavariaattori pyrkii pyörittämään akselia vaikka kytkin ei vielä kiinni ottaisikaan.