Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin kuljetus ja kiinnitys peräkärryyn ja kuljetustelineet

Aloittaja Laura2008, 07.05.08 - klo:14:38

« edellinen - seuraava »

pekpel

Niinpä niin, maalaisjärkeä saa käyttää ihan vapaasti ilman veroseuraamuksia... ;D
On tosi hyvä, että näitä kokemuksia tänne porukoilta tulee kirjoiteltua, voi välttyä kalliilta vahingolta, hän, joka vaivautuu lueskelemaan.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Nyt olen neljä skodea tuonut parissa päivässä uuteen talliin. Kaksi kulkee samassa perusperäkärryssä mukavasti seuraavalla tavalla.

1. Ensimmäinen skode kärryyn oikeaan reunaan, keula menosuuntaan ja rengas tuupaten kiinni kärryn etulevyyn. Skoden oikean kyljen ja kärryn reunan väliin pehmuste.
2. Skode pois seisontatuelta.
3. Kuormaliinan koukku kiinni kärryn vasempaan etukulmaan. Siitä skoden vasemman kahvan ympäri pariin kertaan ja samalla liinalla jatketaan kaasukahvan puolelle, josta kanssa pari kierrosta ylitse. Kannattaa huomioida kaasukahvan liike eli ettei väännä kahvaa rajotinta vasten.
4. Liinan toinen pää kiristysräikän läpi kärryn oikeaan etukulmaan. Löysät pois ja kiristys räikällä siten, että etupumput painuu hiukan kasaan. Samalla tsekataan, että skode on suorassa ja etulokari ei pääse nirhaamaan kärryn etureunaan. Jos pääsee, niin pari lautaa väliin.
5. Toinen skode kärryyn ja toistepäin eli perä menosuuntaan päin ja tällä kertaa vasempaan reunaan.
6. Kuormaliinalla etupään kiristys kärryn peräpäähän (kiristykset samalla tavalla kun ensimmäisen skoden kanssa).
7. Koska koottereiden perät voivat pomppia kuopissa ja siten osua toisiinsa, niin molempien skoottereiden väliin vielä pehmuste ja voi vaikka yhdellä kuormaliinalla kiristää vanteista yhteen (pehmuste jää väliin).

Jos tuo vaan yhtä skootteria, niin pyörä keskelle kärryä ja eturengas kärryn etulaitaa vasten. Yhdellä kuormaliinalla pärjää, mutta silloin peräpää voi pomppia, riippuen kuskin ajotottumuksista. Siksi suosittelinkin toista liinaa myös taakse (vanteestä läpi). Pehmusteita ei tarvita.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

PappaSkootteri

Neuvoni joka toimii liittyy hieman aiheeseen... eli ongelmanahan on saada se ensin sinne peräkärryyn... no normitilannehan on se että kärry on kiinni autossa ja lava ei ole kippaava joten eturenkaan nostokorkeus on aika kova...
Laita moposkootterisi poikittain noin 0,7-0,8m päähän peräkärryntaakse takapyörä hieman keskilinjan vasemmalle eli kuljettajan puolelle...
Sen jälkeen otat kahvoista kiinni ja painat takajarrun pohjaan eli "lukkoasentoon" ja vetaiset/riuhtaiset taaksepäin jonka jälkeen "heilautat" keulan kärryn lavalle ja sen jälkeen on helpompaa mahdollisen apumiehen kanssa nostaa takapää kärryyn kun etupää on jo siellä...
Toimii myös isommallakin skootterilla... kokeiltu monasti,suosittelen.
Dacia Dokker 1,5D
Harley Davidson Dyna
Kawasaki VN 1500
Vespa GTS 300
Vespa LX 50 2T
Scand GoMoto 3,3
Amica

Samppa

Mulla on vanha puoltoistametrinen täyspuu ikkunlauta (itse aikanaan tehty), jota pitkin skode on helppo kaasulla ajaa kärryyn. Kärrystä pois saaminen vaatii sitten jo toisen varmistamaan taakse ja katsomaan, että rengas ei tipu laudalta. Tänään oli vähän keljua saada skodet itse kärryyn, kun pesin ensin painepesurilla auton ja kärryn, se lauta oli kärryssä ja sitten alkoikin pakastamaan. Oli meinaan lauta kohtuu liukas.

ckolli

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 03.12.11 - klo:22:40
Mulla on vanha puoltoistametrinen täyspuu ikkunlauta (itse aikanaan tehty), jota pitkin skode on helppo kaasulla ajaa kärryyn. Kärrystä pois saaminen vaatii sitten jo toisen varmistamaan taakse ja katsomaan, että rengas ei tipu laudalta. Tänään oli vähän keljua saada skodet itse kärryyn, kun pesin ensin painepesurilla auton ja kärryn, se lauta oli kärryssä ja sitten alkoikin pakastamaan. Oli meinaan lauta kohtuu liukas.

Hehee, voin Samppa kuvitellu kuin sul on ollu kieli keskellä suuta kun liukasta lautaa pitkin luistelit.

Itse oon kuljettanu Skodua ja Crossipärriä perinteisesstä pystyasennossa kuormaliinojen avulla kiristäen jotakuinkin Sampan neuvoin. Tärkeintä on esikiristää pumpuista tyhjää pois ettei pääse pomppimaan. Satulan yli vielä yksi kuormaliina niin takaiskariakin kiristettyä ja takavanteesta veto myös hieman eteenpäin. Äkkii ton hiffaa.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

Coastside

Kiinalaisissa joissain on etukorin kiinnityspisteet keulassa joita käytin vinssin kiinnittämiseen. Sillä saa samalla veivattua ja tuettua stongasta skodua. Sillä se nousee vaikka pystysuoraan.

Luiskaksi on hyvä ohuesta levystä tehty kouru jossa kolme levyä kiinnitetään toisiinsa saranoin jotta sen saa levyksikin. Kouruna se pysyy päissä olevilla nivelöidyillä U-raudoilla joiden yli voi pyörän rullata. Niistä voi myös kiinnittää lavaan. Skodua voi kuljettaa sen päälläkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Omaan "ramppiin" tein vanhoista jalkalistoista nyt reunat, niin pysyy pyörät hyvin urassa.

V_T_E_C

Hei
Miten saisin mopon halvimmalla kajaanista turkuun? Itse en viitsi lähteä hakemaan. Toimitus ei saisi maksaa yli 100€.
matkahuolto maksaa 300€.
posti ei toimita.
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

Samppa

Haet kärryllä tai pakulla...

Tokihan voit selvittää liikennöikö joku rahtari kyseistä väliä ja saada sitä kautta mopon kyytiin edullisemmin, jos tilaa on. Itse säästin tällä taktiikalla Loven osalta euron jos toisenkin. Matkahuollon hinnat ovat nousseet törkeästi siitä, mitä ne olivat vaikkapa 5-7 vuotta takaperin.

Coastside

Yksi keino on viedä se vaikka huoltikan pihaan ja siihen kyltti missä pyyntö kuljettaa ja yhteystiedot ja vaikka se summa minkä maksaa. Joku voi mennä siihen suuntaan ja kyytiin mahtuu.

InsOmnia

Coastside

Jos pummitte kyytiä skodelle on hyvä olla omat "solki"hihnat koska monessa pakussa tai kärryssä ei niitä ole.  Kuusi kolme metristä riittää saamaan hyvän tuennan. Pienet räikkähihnat ovat siihen usein liian hankalia ja vie tilaa skodessa jos pitää varalta.

Etupää kulmaan kiinni ja peilinvarsista hihnoilla ja tapapyörästa samoin, ehkä samoihin lenkkeihin kuin nuo etupäänkin.

mopo305

Moi, tuotatuata, kun on toi asunnon ja mökin välinen matka n, 220km, ja tekisi mieli molemmissa paikoissa derbiä tuulettaa. Olisko vinkkejä peräkärryyn jonkin moista telinettä, mihin olisi helppoa ja nopeaa kiinnittää skoba. Nyt olen laittanut keskijalalle, jalkatilan yli liinalla poikki päin sivuille kiinni, ja liinoilla etu ja taka renkaasta kärryn päätyihin. Hyvin on tuokin toiminut.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.