Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia sportcity one 2012 kipinä

Aloittaja konenikkari, 30.11.15 - klo:16:59

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Aprilia sportcity one syttylaittet on mielenkiintoisia.
Sama laitteisto löytyy uudemmista piaggion zip, fly,lx4ja liberty laitteista.
Syttylaitteistoa ei voi määritellä ac eikä dc laitteistoksi.
Seuraavan sivun löysin, jossa ei kuitenkaan käsitellä ko. laitteistoa.
"vespa workshop notes", tästä uudemmasta en löytänyt vastaavia tiedostoja.
Staattorilta tulee vain kaksi johtoa ja cdi:lle menee vain reguloitu 12VAC.
Kumma kapine.
Mulla ilmeisesti molemmat rikki lataussäädin ja cdi, picupilta tulee jännite ja latauskäämistä.
Voiskohan nuo suht kallit osat korvata, aidosti kiinalaisilla ::) osilla.
Cdi boxi meni rikki jo toisen kerran, ilmeisesti viallisen säätimen takia.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pera8x

uskoisin, että voi korjata kiinan osillakin. yhtä perämoottoria tossa kesällä räpläsin, mistä oli pari kappaletta puolia rikki. mulla, kun noita kiinan mopoja ja niiden osia lojuu nurkissa, niin ajattelin ihan vaan kokeilla, josko se lähtisi joka pytyllä käymään, kun vaihtaa noita kiinan puolia tilalle. sehän lähti hienosti toimiin kaikilla pytyillä. :o

eli, jos alkuperäis osa on edes sinneppäin arvoiltaan, mitä kiinalainen "vastaava", niin kannattaa ainakin kokeilla, ellei ole riskiä, että joku muu sähkölaite menee rikki.

helkama sc-r

"cdi:lle menee vain reguloitu 12VAC.
Kumma kapine.
Mulla ilmeisesti molemmat rikki lataussäädin ja cdi, picupilta tulee"

Johdotuskaavio kertoo enemmän kuin sekava selitys.  :o

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 30.11.15 - klo:19:40
"cdi:lle menee vain reguloitu 12VAC.
Kumma kapine.
Mulla ilmeisesti molemmat rikki lataussäädin ja cdi, picupilta tulee"

Johdotuskaavio kertoo enemmän kuin sekava selitys.  :o

Tuolla kytkentäkaavio http://2wheeler.dk/eldiagrams-dl/zip_fly_lx_liberty_4t_eldiagram.jpg
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.11.15 - klo:16:59
Syttylaitteistoa ei voi määritellä ac eikä dc laitteistoksi.
Staattorilta tulee vain kaksi johtoa ja cdi:lle menee vain reguloitu 12VAC.
Mulla ilmeisesti molemmat rikki lataussäädin ja cdi, picupilta tulee jännite ja latauskäämistä.
Voiskohan nuo suht kallit osat korvata, aidosti kiinalaisilla ::) osilla.
Cdi boxi meni rikki jo toisen kerran, ilmeisesti viallisen säätimen takia.

AC sytytysboksi on siinä.
Magneetolta menee jännite regulaattorille (jännitteensäätimelle) ja cdi boksille, mutta regulaattori ei vaikuta normaalisti cdi boksin jännitteeseen.
Vedä piuha suoraan cdi boksille magneetosta ja jätä regulaattori irti niin tulee ehkä kipinä, jos rikkinäinen regulaattori sen esimerkiksi maadoittaa tai irrota jännitteensäätimen liitin.

konenikkari

Mopon edellinen omistaja toimi juuri noin, antamasi ohjeen mukaisesti,
nyt on kaksi särkynyttä cdi boxia  ;D ::)
Tuolla lisää kuvia http://www.pedparts.co.uk/blog/piaggio-moped-ignition-fault-finding-4-stroke

Coastside

Sen sisäisestä osaluettelosta näkisi mitä osat kestää. Jos sinne reculoitu menee niin tuskin ylijännitettä kestää. Staattorin osuus alkuperäiseen vikaan pitäisi tutkia. Huippujännitekytkentä ja pyörittää porakoneella niin näkyisi ehkä onko siellä itseintuktiota. Skooppi olisi parempi. Voihan siihen kiinanvermeet kytkeä ja kokeilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Tuo syttylaitteisto olisi itseasiassa melko ideaali jos käytännössä toimis.
Siinä kun ei tarvita kuin yksi reguloitu AC käämi ja toimiva pic-up.
Väkisinkin tulee mieleen PV:n nerokkaan yksinkertainen sähkölaitteisto,
joka tosin on 2T, nelari kait edellyttää jonkinlaista syttykarttaa !?!
Homma etenee, tilasin virijavarasta  http://www.virijavara.fi/kauppa/product_catalog.php?c=42
kuvan mukaisen DC cdi boxin.
Nyt pitää vielä pohtia miten saa kiinalaisen säätimen jossa on kaksi AC paikkaa,
toimimaan piaggion hiper4 yksijohdin staattorin kanssa.

PS. mielenkiintoista noita CDI boxeja tilaillessa,on ettei juurikaan nettisivuilla mainita onko kyseessä AC vaiko DC boxi.
Muutamaan firmaan soiteltuani, tuloksena oli, "myyjän tehtävänä on myydä".
Jos ei ole wessapaperia, myyjän tehtävänä on tarjota santapaperia  ;)
Sikäli hämmästyttävää, että jokainen laitevalmistaja kyllä mainitsee tuotetta tarjotessaan suomalaisille kauppiaille onko kyseessä AC vaiko DC boxi.
Oliskohan suomalaisilla kauppiailla jotain opittavaa.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.12.15 - klo:02:39
Sen sisäisestä osaluettelosta näkisi mitä osat kestää. Jos sinne reculoitu menee niin tuskin ylijännitettä kestää. Staattorin osuus alkuperäiseen vikaan pitäisi tutkia. Huippujännitekytkentä ja pyörittää porakoneella niin näkyisi ehkä onko siellä itseintuktiota. Skooppi olisi parempi. Voihan siihen kiinanvermeet kytkeä ja kokeilla.

Totta, laitteisto on vikaherkkä koska kyseessä on ns yksijohdin järjestelmä, toisena johtimena toimii aina maadoitukset.
Minulla tosin 99roxin käyttäjänä ei ole yhtään huonoa kokemusta ko järjestelmästä....kop...kop  :)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.12.15 - klo:16:48
Homma etenee, tilasin virijavarasta  http://www.virijavara.fi/kauppa/product_catalog.php?c=42
kuvan mukaisen DC cdi boxin.

Vanha cdi:hän oli AC boksi, mutta varmaankin helpommin onnistuu kun ottaa virran akulta, vai tuleeko lataussäätimeltä jännite dc boksille skoottereissa, joissa dc cdi?