Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio typhoon sähkö hommia

Aloittaja joppe123, 26.02.15 - klo:21:48

« edellinen - seuraava »

joppe123

Hei voisiko joku tehä mulle pikaisen kaavion typhoonin sytytyksestä? eli siis et miten saan virran tulpalle???

Partanen

No, puolan ensiökäämiin pitäisi saada 12V jännite, ja sitten sen romahtaessa syntyy korkeajännite puolan toisiopiiriin, jolla saadaan kipinä aikaiseksi tulpan kärkien välissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joppe123

Niin mutta siis et mistä mihin pitää vetää johot et saa sille tulpanhatulle virtaa...

pekpel

Puolasta tulpalle se paksu piuha ja cdi boksiin ohuempi yks tai kaks piuhaa, voi olla että toinen menis suoraan maihin..
Voorumin etusivulla on linkkejä korjausoppaisiin joissa on kytkentäkaaviot..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.02.15 - klo:21:59
No, puolan ensiökäämiin pitäisi saada 12V jännite, ja sitten sen romahtaessa syntyy korkeajännite puolan toisiopiiriin, jolla saadaan kipinä aikaiseksi tulpan kärkien välissä.

Puolan ensiöpuolelle tulee n. kymmenen kertaa kertomaasi suurempi ensiöjännite.
Minkähänlainen ongelma keskustelun aloittajalla on, puuttuuko kaikki johdot?

Esimerkiksi Helkama SC-R ja monesta muusta (139QMB) löytyy kuvassa näkyvä kytkentä, johtojen värit voi silti vaihdella.

1) killswitch virtalukon ja/tai tappokytkimen kautta sammutusjohto maihin.
2) Punamusta menee magneeton staattorin sytytyskäämille, CDI-boxille tulevan johdon ja maan välistä mitattuna käämin vastus n. 500 ohm. (yleismittari aina pienimmälle mittausalueelle, yleensä 200 ohmia, 500 ohmia tarvitsee näkyäkseen suuremman mittausalueen.
3) sytytyspuolalle pulssi, jännitepiikki yli 120 volttia, vastus maata vasten n. 0,3 ohm.
Jos CDI-boxi on rikki, ja puolan ensiöjännite alle 120 volttia, kipinä on heikko, kuin myös silloin, jos sytytyskäämiltä tulee liian alhainen jännite CDI:lle.
Kipinä voi olla heikko myös jos moottorin maadoitus on huono ja/tai pätkii.
4) maadoitus, Helkamassa myös nasta 6 on maa, vihreä sekin.
5) Sytytyksen heräteanturi, n. 80-200 ohm maata vasten.
6) Maadoitus tai puuttuu.

Partanen

Jaa. Ei sähköjutut ole koskaan mun vahvimpia osa-alueita ollutkaan. Katkojankärjillä varustetussa sytytyksessä se jännite oli matala, mieluummin alle 12volttia.  :)

Typhoonin sähkökaavion mukaan sinne puolalle menisi 3 piuhaa. Punainen, musta, ja violetti. Puola maadoittaa kiinnityspultin kautta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.02.15 - klo:10:31
Jaa. Ei sähköjutut ole koskaan mun vahvimpia osa-alueita ollutkaan. Katkojankärjillä varustetussa sytytyksessä se jännite oli matala, mieluummin alle 12volttia.  :)

Typhoonin sähkökaavion mukaan sinne puolalle menisi 3 piuhaa. Punainen, musta, ja violetti. Puola maadoittaa kiinnityspultin kautta.

Onkohan violetti sytytystulpan johto?
Laita kaaviosta kuva.

konenikkari

Oikein on oivaltanut helkama sc-r tuon eron DC/AC syttylaitteissa, ja partanen vois jo pikkuhiljaa luovuttaa
ja lopettaa kommentoinnin, joka ikiseen asiaan, josta ei ilmiselvästi ymmärrä yhtään mitään.
Tosin joppekin vois olla vähän edes, monisanaisepi,  kysymystä esittäessään  ;-)

Ja ps. partanen, perinteinen vespan kärkisyttylaitteisto on DC tyyppinen, jossa kaytetään ns. wellikulman avulla vain magneeton synnyttämän vaihtosähkön toista puoliaaltoa.
Tämä siksi että kipinä löisi tulpan kärkivälissä oikean suuntaisesti  ;)
Miksi et pistä linkkiä mainitsemaasi sähkökaavioon?!?
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Voi sua. En tee mitään, enkä varsinkaan jätä tekemättä mitään sun pyynnöstä. Ja oonhan mä suakin joutunut täällä opettamaan. ;)

Muistelin miten auton sytytys toimii. Kärjellisistä Vespoista en tiedä mitään.

Typhoonin puolalle menee 3 johtoa, joihin en laskenut tulpanjohtoa mukaan.

Mulla on kyllä Typhoonin sähkökaavio. Mahtaisko siitä olla apua, kun ei edes tiedetä mistä vuosimallista on kyse.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Uskallatkos pistää linkin ko. kaavioon.
Ja kiitos, hyvän opin olenkin sinusta saanut.
Useinkaan et vain oivalla, mitä tarkoittaa sana sarkasmi.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joppe123 - 26.02.15 - klo:21:48
Hei voisiko joku tehä mulle pikaisen kaavion typhoonin sytytyksestä? eli siis et miten saan virran tulpalle???

Pikainen kaavio, sitä ymmärtävälle, löytyy kait parhaiten asettamalla kuukkelin hakusanoiksi
piaggio typhoon wiring diagram tai jotain  ::)
Tuossa asia noin, yleisesti:  https://www.youtube.com/watch?v=0yK3Opq_i0M

viisnelonen

Tässä näitä Piaggioiden sähökuvia enemmänkin, eniten 50cc mutta myös joku isompikin.
http://pscgroup.square7.ch/Manuals/Piaggio%20X/circuits/
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250