Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko laakerivika, klappia vetoakselissa?

Aloittaja Eki, 09.05.26 - klo:20:56

« edellinen - seuraava »

Eki

https://www.youtube.com/watch?v=RDABKNGpdLM Elikä lonksuu eteen-taakse-ylös-alas sekä sisään-ulos, eikö saisi olla klappia yhtään, nyt asiasta tietävät, kertokaa?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

#1
Ei ketään hiiskahda sanallakaan, tekoäly ilmoittaa että lopeta ajelu heti, ettei tule suurempaa tuhoa? Menossa lähiseudulle katsomaan juuri 3200km ajettua piaggio nrg mallia. Nyt tulin katsomasta, ei pidä paikkaansa tuo kilometrilukema, peilien lasit tippumassa, liimattu silikonilla, pakoputkesta sahattu hukkaputki ja peitetty reikä, naarmuiset katteet, risa virtalukko, temppuileva kaasari, ei alkuperäiset renkaat (jo se paljastaa ettei renkaita tarvi 3200km:n verran ajetussa vaihtaa), olisiko ollut mittarivaijeri rikki muutaman tuhannen kilsan ajan, tai pyörittäjä, nyt laitettu uusi? Hinta tippu 1100€:sta 800€:n, mutta vieläkin liikaa parisataa! Päätös: tilaan kiertokangen, sylinterisarjan, laakerit sekä stefat ja eikun laittamaan, kaikki muu tekniikka, renkaat + muut vimpan päälle ja kun on oma tietää kaiken!!!
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Palosella

Runkolaakerihan siellä on väljänä. Tietyissä NRG malleissa tyyppivikana mittaristo pimenee, niitä on vaihdettu aikanaan takuuseenkin.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 10.05.26 - klo:12:23Runkolaakerihan siellä on väljänä. Tietyissä NRG malleissa tyyppivikana mittaristo pimenee, niitä on vaihdettu aikanaan takuuseenkin.
Okei, kiitti asiantuntijalle, sinuun luotan, on tilattu liki 180€:n vahvistettu ja jopa 16.000 rms kestävä kampiakseli, skf:n laakerisarja stefoineen sekä uusi sylinterikin, yhteensä noin 280€ koko hoito, olihan siinä vielä varmuudeksi magneeton se uraan menevä juttukin, nimeä en muista?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

joni_k

Tuo hihnan puolimmainen laakeri menee aina ekana. Varmaan johtuu kun hihna tavallaan vääntää akselia. Se magneettoon tuleva juttu taidetaan tuntea nimellä kiila.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 11.05.26 - klo:07:45Tuo hihnan puolimmainen laakeri menee aina ekana. Varmaan johtuu kun hihna tavallaan vääntää akselia. Se magneettoon tuleva juttu taidetaan tuntea nimellä kiila.
Asia ok, kerro tai joku muu: peruin tekantilta tilaukseni, lähti laukalle koko kisa kiertokanki, elikä kysyisin asiaa tietäviltä, selviääkö entisellä alkuperäisellä kiertokangella, jos vaihtaa pelkät laakerit + stefat ja mitä nyt vaihdon yhteydessä tarvitsee?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Palosella

Onko se kone nyt purettu vai ei? Kampiakselin runkolaakerit ainakin täytyy vaihtaa, kiertokangen alapään laakeria ei pääse tutkimaan ennenkun sylinteri ja mäntä on purettu. Jos siinä alapään laakerissa ei ole välystä niin vaihtaisin vaan ne runkolaakerit ja stefat.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 11.05.26 - klo:11:12Onko se kone nyt purettu vai ei? Kampiakselin runkolaakerit ainakin täytyy vaihtaa, kiertokangen alapään laakeria ei pääse tutkimaan ennenkun sylinteri ja mäntä on purettu. Jos siinä alapään laakerissa ei ole välystä niin vaihtaisin vaan ne runkolaakerit ja stefat.
Tilattu kaikki muu tekantilta mutta monet kympit edullisemmin löytyi itse kampiakseli Jani Kaasalaiselta, kuin mistään muualta, elikä: Artek Technology K1 on vahvistettu suorituskykyinen kampiakseli viritettyyn 50-70cc Racing tason moottoriin, toki itsellä vain 50cc ja kirrosrajoitin rajoittaa jossain 9300 rms.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

A_sentaja

Lähtökohtaisesti skootterin oma vakiokampi kestää mitä vain, kunhan veivissä EI ole pystysuuntaista välystä. Nämä nettifirmojen ns " vahvistetut" kammet saattaa olla laadullisesti jopa huonompia, kuin oem kampi. Runkolaakerit kun vaihtaa ja kampi muuten on kunnossa, en näe mitään ongelmaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Palosella

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 12.05.26 - klo:08:15Lähtökohtaisesti skootterin oma vakiokampi kestää mitä vain, kunhan veivissä EI ole pystysuuntaista välystä. Nämä nettifirmojen ns " vahvistetut" kammet saattaa olla laadullisesti jopa huonompia, kuin oem kampi. Runkolaakerit kun vaihtaa ja kampi muuten on kunnossa, en näe mitään ongelmaa.

Olen samaa mieltä. Kunhan se kiertokangen alapään laakeri on kunnossa, käyttäisin ennemmin sitä vanhaa orkkiskampea. Voi olla paremmin tasapainossakin kun uusi kiinakampi.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 12.05.26 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 12.05.26 - klo:08:15Lähtökohtaisesti skootterin oma vakiokampi kestää mitä vain, kunhan veivissä EI ole pystysuuntaista välystä. Nämä nettifirmojen ns " vahvistetut" kammet saattaa olla laadullisesti jopa huonompia, kuin oem kampi. Runkolaakerit kun vaihtaa ja kampi muuten on kunnossa, en näe mitään ongelmaa.
Kiitos kommenteista, uusi kampiakseli on tuossa pöydällä, uudet laakerit pakastimessa ja entiset laakerit, toinen vanhassa kiertokangessa, toinen lohkossa, otettu helposti lohkossa oleva pois, kaikki valmista uusien laakerien laittoon, lohkoihin. Sen jälkeen uusi kiertokanki pakastimeen ja sitten yritetään paikalleen, on uudet tiivisteet, uusi sylinteri/mäntäsarja/neulalaakeri, kaikki poisotetut osat putsattu ultraäänipesurissa, tarkistettu läppäventtilin läpät, ovat kuin uudet, ei paista valo läppien väleistä jne. No katsotaan, oletan että erikoispinnoitettu/vahvistettu ja 14.000 rms kestävä kampiakseli olisi ok? Kaikkein pahin homma oli yksin skootterista koneen poisottaminen, jumalattoman ahtaat tilat mopokopissa missä 3 mopoa omani lisäksi, hihnoilla kattotuoleissa kiinni peräpää ja millään liuottimilla ei lohkoista saa paskaa pois, on painettu kylpyhuoneessa akkupainepesurilla hullunlailla ja karheilla sienillä sekä muovilastalla, mutta eiköhän se tästä, toivotaan. Huom: nyt toivon että kun on jaettu teiltä neuvoja, niin ettei kukaan ottaisi itseensä siitä että laitan uuden kampiakselin, jos osoittautuu huonoksi, niin sitten ei ole uskomista mihinkään .. hinta kaikkialla tuolla artek k1 kampuralla 138,00€ paitsi mistä tilasin, oli 99,00€ Jani Kaasalainen.
Olen samaa mieltä. Kunhan se kiertokangen alapään laakeri on kunnossa, käyttäisin ennemmin sitä vanhaa orkkiskampea. Voi olla paremmin tasapainossakin kun uusi kiinakampi.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

#11
Saatampa kuitenkin laittaa sen orkkiksen, siinä kampiakselissa on pieni sivusuuntainen klappi, mutta ei pystysuuntaista, se on näköjään erilainen muutenkin???Artek K1 -kampiakseli (johon kiertokanki kuuluu osana) on erittäin suosittu ja tunnettu "Racing"-tason vahvistettu kampiakseli erityisesti Minarelli AM6 -moottoreissa.

Tekant
Tässä yhteenveto kokemuksista ja ominaisuuksista:
Kestävyys: Artek K1 on suunniteltu kestämään kovempaa rasitusta kuin vakiokampiakseli. Se sopii hyvin 50cc–70cc sport- ja racing-tason sylinterisarjoille.
Käyttötarkoitus: Se on hyvä valinta viritettyyn mopoilukäyttöön tai kevyempään ratakäyttöön. Kiertokanki on suunniteltu kestämään korkeampia kierroslukuja (RPM) kuin alkuperäinen osa.
Laatu/Hinta-suhde: Artek K1 on tunnettu siitä, että se tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja luotettavuuden kohtuulliseen hintaan verrattuna kalliimpiin merkkeihin.
Neulalaakeri: Kampiakselin mukana toimitetaan yleensä laadukas 12x15x15mm neulalaakeri (tarkista aina tuotetiedoista).


Huomioitavaa:
Laakerit: Muista, että kampiakselin runkolaakerit (yleensä 6204) on ostettava usein erikseen, ellei kyseessä ole valmis paketti.
Asennus: Vaatii moottorin lohkojen avaamisen ja kampiakselin vaihtoon tarvittavat työkalut sekä osaamista.
Laadukas eurooppalainen kampiakseli. Vastaava kuin esim. Hebo Sport tai Doppler ER1, kestää jopa 14 000 rpm kiertävässä koneessa. Tasapainotettu. Erikoispinnoitteella. Kaksi voiteluaukkoa alapäänlaakerille. Yläpään neulalaakeri hopeoitu.

Kyllähän se tämä uusi asentui nyt kuitenkin, kaikki muuten kasassa, vietävä mopokatokseen ja laitettava mopoon kiinni, jäähdytynesteet lisättävä jne, toivottavasti toimii, oli ainakin todella herkkä käsin pyörittää kampiakselia.



Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

#12
No niin, nyt ajettu noin 50km uusilla kampiakseli/sylinterisarjalla vaihtelevaa ajoa, kyllä peilit hiukan värisee tietyllä kierrosalueella, tyhjäkäynnillä n. 2000rms, ei värinöitä eikä 5000-7000 rms alueella, en ole korkeimpia kierroksi kokeillut, no liikkeelle lähdössä tietty pomppaa n. 8000+ rms, jossain kierrolukualueella peileistä huomaa että väristää. Kovasti on voimaa kun on uusi sylinterisarja, vaihdoin painavemmat rullat, niin kokeilin samalla: ei ole klappia akselissa ja asentaessa kiertokanki oli tosi herkkä , elikä ei ole jännityksiä, vakio kampiakseli on tietty tallessa, varmuudeksi, vaikka pikku kopissa työskentely oli todella rankkaa, samoin kylpuhuoneessa, seinät paskassa kun koko lohkot oli tosi likaiset. Akkukäyttöisellä painepesurilla ja liottimilla enimmät liat pois.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Kyllä A sentaja sekä Palosella olivat oikeassa, ei tuolla voi ajaa verrattuna alkuperäiseen, ei auta kuin laittaa alkuperäinen kampiakseli ajan myötä, tilattu laakerit, stefat, tiivisteet, no nyt kuitenkin jäi lohkojen tiiviste tilaamatta, ei auta kuin laittaa erikseen tilaus siitä, toki on neulalaakeri tuohon kiertokankeen mys tilattu, kyllä tämä on yhtä hel xxx, kun ei oo tilaa laittaa ja meni kahdet matot uusiksi kämpästä, kalliiksi tulee koko helahoito.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

joni_k

Jos kerran skootteri pelaa ja remontti onnistunut ei muutaku vetoja ja unohdat nuo tärinät ja värinät ehjää ei kannata turhaa korjata;D kiinalaisissa vakiona jo peilit tärisee tyhjäkäynnillä niin paljon ettei niistä näe mitään  ;D