Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio nrg 19v ikäinen pommien pommi.

Aloittaja Eki, 15.08.24 - klo:19:35

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 22.08.24 - klo:06:17mielenkiintoinen näkemys mutta traficomin tietoa tuo ei ole..

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijalle/viritetyn-mopon-ja-kevyen-nelipyoran-autovero?toggle=Paljonko%20autoveroa%20tulee%20maksettavaksi%20viritetyst%C3%A4%20moposta%3F%20&toggle=Ajoin%20viritetyll%C3%A4%20mopolla.%20Tuleeko%20minulle%20autoveroa%20maksettavaksi%3F&toggle=Poliisi%20totesi%20moponi%20viritetyksi%2C%20mit%C3%A4%20seuraavaksi%20tapahtuu%3F
On henkilökohtaisia kokemuksia, poliisit todenneet että kun mopon nopeus ylittää 65kmh, se lasketaan moottoripyöräksi, en kinaa asiasta, mutta tämä sama tieto on myös nuoremmilla mopoilijoilla, ja mopo säädetään yleensä niin ettei se ylitä kyseistä 65kmh rajaa.   

Mopo katsotaan viritetyksi, jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää koeajon jälkeen 45 km/h.
Rakennemuutokset, jotka eivät nosta mopon suurinta kulkunopeutta suuremmaksi kuin 65 km/h, käsitellään rakenteeltaan määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisena. Tämän nopeuden ylittävä rakennemuutettu mopo katsotaan moottoripyöräksi, jolloin siihen sovelletaan moottoripyöriä koskevia säännöksiä. Moottoripyöräksi katsotaan myös mopo, jonka sylinterin kuutiotilavuus on yli 50 cm3.

Moposta moottoripyöräksi muutetun ajoneuvon osalta rikosoikeudelliset seuraamukset määräytyvät seuraavasti:
- kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, ellei kuljettajalla ole A tai A1-luokan ajo-oikeutta;
- muutoskatsastamattoman ajoneuvon kuljettaminen, mikäli mopo on rekisteröity
- rekisteröimättömän ajoneuvon kuljettaminen, mikäli mopo on rekisteröimätön.

Lisäksi poliisi laatii ilmoituksen moottoripyöräksi muutetusta moposta liikennevakuutuskeskukselle moottoripyörän vakuutusmaksun maksuunpanoa varten. Poliisi laatii niinikään Ajoneuvohallintokeskukselle ilmoituksen moottoripyöräveron maksuunpanoa varten.

Moposta moottoripyöräksi muutetun ajoneuvon käyttö estetään, ja se määrätään ennen seuraavaa käyttöä muutoskatsastettavaksi, jos mopo on rekisteröity. Ja jos mopoa ei ole rekisteröity, niin se määrätään rekisteröintikatsastettavaksi.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

joni_k

Näin se lähtökohtaisesti taitaa käytännössä olla.

Toivotaan nyt että tämä peli kestäisi :)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 22.08.24 - klo:07:01Näin se lähtökohtaisesti taitaa käytännössä olla.

Ei se kestä, jos Eki toimii samoin kuin 27 entisen mopon kanssa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

joni_k

No kestää sen aikaa kun ns elinkaari on ajettu loppuun  :D  ens kesään saakka.  se vaihtomoottori  ei huonompi vaihtoehto olisi. Säästäisi pitkän pennin ja semmosen voi rempata vaikka olohuoneessa kunha ei bensan kanssa lutraa. Katteet,sähköt yms kestää vaikka sata tonnia.

Coastside

Tervetuloa 40 km/h kerhoon! Älä virittele.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.08.24 - klo:09:26
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 22.08.24 - klo:07:01Näin se lähtökohtaisesti taitaa käytännössä olla.

Ei se kestä, jos Eki toimii samoin kuin 27 entisen mopon kanssa.
Se käytetty palaa loppuun, niin ettei sitä kannata eikä jaksa korjata, syy on lähinnä siinä että tämä eki ajaa luvattoman paljon, edelleen, en ole vaan tänne tullut ajojani hehkuttelemaan. Nyt tarkistamassa tätä vuosia käyttämättömänä seissyt, isäntä oli ostanut sen tytölleen, tyttö ei kovin kauvaa kerennyt ajaa (8317km), kun ajoi ajokortin ja tuotiin isälle talliin. Isällä on prätkä, niin mopo on ollut todella pitkään käyttämättömänä. Nyt avasin variaattorin, on täysin kuivana tuo takavari ja juntturissa, mulla on varavariaattoreita, mutta niin se vaan menee että tähänkin alkaa mm pakoputken, takavariaattorin, sekä rullakupin ja laipan osto. Se että se kulkee pienemmillä kierroksilla, kun ei ole ahdistettu, kuten tämä tahtaan jäljiltä, kiertää jatkuvasti rajoittimeen asti, niin olen satavarma ettei ole terveellistä, sitten on pakoputki, missä näitä hukkaputkia, hajotkoon vaikka huomenna, mutta kyllä minun moponi ei saa olla mopojen nuhapumppu, te voitte rajoittaa vaikka 25kmh. ;)

joni_k

Se on vaan kuten eki itekin olet todennut, näitä hyväksi todettuja ei enää niin  vaan myynnissä ole. Fiksuin on vaihtomoottori. Tietyt osat kuluu ja vaikka remontin teettäisi halvemmaksi se tulee kuin aina koko skootterin ja lisävirittelyn ostaminen uudelleen ja uudelleen.

Coastside

Kait tuostakin löytää viisauden kun ostaa mopon joka vuosi ja istuu pitkät matkat sen päällä läpitutuilla reiteillä? Virittelyä on vaikeampi ymmärtää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.08.24 - klo:12:02Kait tuostakin löytää viisauden kun ostaa mopon joka vuosi ja istuu pitkät matkat sen päällä läpitutuilla reiteillä? Virittelyä on vaikeampi ymmärtää.
Tulin juuri kaupungilta, mopo kulkee mittarin mukaan nyt 41kmh maximi, liki jokainen auto kaupungin teillä odottaa että pääsee ohi, itse en halua olla tientukkona ja ajan nuo viemärinkansien syvennykset kadun reunoilla, on todella ylevä tunne, jos joku haluaa että moponsa kulkee maximissaan 40kmh, niin jokaisella on oikeus haluta ja saattaa se siihen siunattuun tilaan, ettei poliisit kyttää, mutta haluaa olla tietentahtoen kaupugissa tien tukkona, niin siitä vaan. Olen ihmetellyt jo pitempään, että täällä tietyt hemmot haluaa vain laukoa omia monestikin ainoita oikeita näkemyksiään, mikäli en noudata niitä niin siitäkin tykätään pahaa, muistan aina: laita nyt helvetti se alkuperäinen variaattori! :)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Eki - 22.08.24 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.08.24 - klo:12:02Kait tuostakin löytää viisauden kun ostaa mopon joka vuosi ja istuu pitkät matkat sen päällä läpitutuilla reiteillä? Virittelyä on vaikeampi ymmärtää.
Tulin juuri kaupungilta, mopo kulkee mittarin mukaan nyt 41kmh maximi, liki jokainen auto kaupungin teillä odottaa että pääsee ohi, itse en halua olla tientukkona ja ajan nuo viemärinkansien syvennykset kadun reunoilla, on todella ylevä tunne, jos joku haluaa että moponsa kulkee maximissaan 40kmh, niin jokaisella on oikeus haluta ja saattaa se siihen siunattuun tilaan, ettei poliisit kyttää, mutta haluaa olla tietentahtoen kaupugissa tien tukkona, niin siitä vaan. Olen ihmetellyt jo pitempään, että täällä tietyt hemmot haluaa vain laukoa omia monestikin ainoita oikeita näkemyksiään, mikäli en noudata niitä niin siitäkin tykätään pahaa?

Minulla on tuttavapiirissä eräs vanhempi kontaapeli, ja hän on sanonut jotta mopot saisi kulkea sen 60, jo ihan sujuvuuden takia.
Toisekseen tämä konstaapeli pysäyttäessään mopon vaikkapa pienestä ylinopeudesta, ei tee asiasta numeroa, jos mopo on kunnossa kaikin puolin ja kuski asiallinen. Ne teinipommit karsitaan samoin tein. Oma pösönikin kulkee mittariin sen 80, mutta äänet ja tekniikka on kunnossa, sekä kuskin kaasukäsi. se säätyy kulloisenkin ajotilanteen mukaan, Virityksien takia minua ei ole koskaan pysäytettu, mutta puhallusratsiaan olen muutaman kerran ajanut ja puhtain paperein läpäissyt.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

joni_k

Tämä on totta myös. Noita mopoja kun välillä katselee ei ole käytännössä tieliikenne kelpoisia edes. Pyörät, moottori ja runko, kenties joku taskulamppu etuvalona.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 22.08.24 - klo:14:24Tämä on totta myös. Noita mopoja kun välillä katselee ei ole käytännössä tieliikenne kelpoisia edes. Pyörät, moottori ja runko, kenties joku taskulamppu etuvalona.
Olkoon kenkin mitä mieltä lystää, mutta mykypäivän mopot/skootterin ovat pääosin niin hyviä, että niillä olisi todella sääli jauhaa jotain 40-45kmh vaikka kuinka laki määrää, ns virittelijöitä on oman näkemyksen mukaan liki kaikki, sun moposi ei ikinä kulje niin kovaa, etteikö joku jonne paina ohi. Coastsidelle: vai jauhaa se eki vuodesta toiseen samoja kohteita, no varmaan on koluttu 1000km:n säteellä hyvin paljon kaupunkeja ja muita paikkakuntia, mutta jos tykkää mennä kun vielä pystyy, niin mitä väärää siinä on?

mopotinx3

Nyt vaan onnea tämän pökötin kanssa. Ensin on se kuherruskuukausi, sitten on jo pitkä lista vikoja. Vuoden päästä on jo uusi rojekti hankittu. Omaan Gilera pommiini ostin Aprilia SR50 etuhaarukan, niin saan paremman jousituksen. Piaggio/Gilerassa on kuin Mankin jousitus, joku patruuna siellä yrittää toimia vaimentimena.
Gilera Runner Black Soul

Kari69

Yksi sukulainen kertoi, että joutui aikoinaan maksamaan poikansa moposta sakon ja autoveron, kun oli viritetty. Sen jälkeen mopo oli palautettu alkuperäiseksi. Oli joutunut 2 kertaa käymään katsastuksessa, ennen kuin kelpasi. Sen jälkeen katsuri kertoi. Minun ei pitäisi tätä viranomaisena kertoa, mutta jos poika laittaa viritysosat takaisin ja käryää taas, niin siitä tulee taas sakko. Veroa ei tarvitse enää uudestaan maksaa, koska se on jo kertaalleen ko. ajoneuvosta maksettu.