Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ohjaus ei keskitä, päinvastoin

Aloittaja p39, 02.06.09 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

p39

Ostin Piaggio NRG DD- skootterin vm. -05. Kun aloittaa käännöksen, ohjaus pyrkii menemään linkkuun. Sama molempiin suuntiin. Edellinen skootteri pyrki keskittämään ohjausta mikä tuntuu luontevalta. Tämä nykyinen tuntuu että menee ihan linkkuun jos ei pidä varaansa. Mistä voisi etsiä vikaa vai onko ominaisuus? Mopo on kuin uusi,  ajettu alle 2000km eikä sillä ole kaaduttu.

karkulainen

Voitko kuvailla tarkemmin, niin että jopa minä ymmärrän. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

p39

Yritän selittää paremmin. Kun mutkaan tullessa kalistan mopoa hieman ja käännän ohjaustankoa, tanko pyrkii kääntymään heti ääriasentoon. Eli joudun panemaan vastaan jotta etupyörä ei kääntyisi poikittain. Minusta olisi normaalia että joutuisin käyttämään voimaa tangon kääntämiseen enkä suorassapitoon. Kun ajan suoraan kallistelematta, mopo kulkee kunnolla suoraan. Oliko nyt selkeää tekstiä?

Kenzy

Hmm, sitä mopoa kun ei varsinaisesti ole tarkoitus mutkassa ohjata rengasta kääntämällä, vaan nimenomaan kallistamalla. Koitapa opetella vastaohjaustekniikka, eli kun haluat kääntää mopoa oikealle, työnnä oikealla kädellä ohjaustankoa, eli rengasta "käännät" vasemmalle, jolloin mopo pyrkii kallistumaan oikealle. Sama toiseen suuntaan, vasemmalle kallistettaessa työnnät vasemmalla kädellä tankoa, jolloin mopo kallistuu vasemmalle. Tuo on se oikea tapa ohjata kaksipyöräistä, ja tuolla tekniikalla mopo nousee kesken kurvinkin helposti pystyyn, jos täytyy äkkijarruttaa tms. Harjoittele ensin jollakin parkkipaikalla tms, ettet lähde heti neljän ruuhkassa ekoja kertoja vastaohjailemaan...

Ja mitä tuohon pyörän linkkuun menemiseen tulee, niin se varmasti tekee oikeastaan jokaisessa skootterissa, rengas on pieni, ja sillä on heikko hyrrävoima, jolloin se myöskin herkästi taittuu mopon alle, mikäli mopoa todellakin koitat ohjata kääntämällä rengasta mutkassa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

#4
Kun skootteri on keskiseisontatuella ja nostat etupäätä ylös (niin että rengas on irti maasta), niin ohjaustangon pitäisi kääntyä ilman varsinaista Tuntuvaa vastusta täysin vasemmalle ja oikealle (kyseistä liikejäykkyyttä pystyy muuten säätämään, okei.. ne jarruvaijerit joskus hieman raapivat siellä ja kyllälhän siinä sellainen aavistuksenmoinen vastus on). Kokeileppa kuitenkin siten, että kun eturengas on ilmassa, otat eturenkaasta kiinni ja nostelet heiluttaen ylös-alas. Välystä ei pitäisi pystysuunnassa olla. Kokeile välykset myös etu-takasuunnassa, sekä sivusuunnassa. Katso myös onko renkaassa klappia suhteessa tangon liikkeisiin.

Pyöräkoko ja rengasprofiilikin vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen. Esim. oma Suzukini on täysin erilainen tankokäyttäytymiseltään, kuin Piaggiot. Piaggio (NRG) on mielestäni huomattavasti parempi. Myös skootterin muotoilu (paino ja painopiste) vaikuttaa siltä miltä se tuntuu mutkissa. Jos olet ajanut jollakin muulla merkillä, huomaa eron varmasti aluksi. Tietystihän olisi ideaalista jos pääsisit testaamaan jonkun muun NRG:n ja voisit huomata onko siihen eroa.

Vastaohjaus on hyvä opetella, vaikkakin näissä mopoluolan vauhdeissa sen hallinta ei olekkaan herkkyydeltään niin "yksinkertaista" kuin isommissa pyörissä (vauhdeissa). Usein tulee vastaohjattua ihan automaattisesti. Kun kallistat mutkaan, huomaat samalla työntäväsi tangosta. Vastaohjausta on käsitelty foorumilla aikaisemminkin. Kokeileppa vaikka haulla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

purgiaali

Onkohan rengaspaineet kohdillaan? huomasin vastaavaa käytöstä omassa mopossa, kun eturengas oli lähes tyhjä.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 03.06.09 - klo:19:45
Onkohan rengaspaineet kohdillaan? huomasin vastaavaa käytöstä omassa mopossa, kun eturengas oli lähes tyhjä.
Hyvä pointti. Silloin kyllä vetelee puolelta toiselle..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Skode on niin herkkä että vyötärön kallistuksellakin se kääntyy kun pitää kädet rentona. Taas kun on jäykkä ja jänittynyt, kärsii ohjaaminenkin. Ratatyylinen roikkumistyylinen ajokin onnistuu, vaikkei vauhtia ole tarpeeksi moiseen. Kallistaminenkin on yksi tekniikka. Noita kaikkia kannattaa käyttää vuoronperään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

p39

Kiitos hyvistä vastauksista. Näiden vastausten perusteella lähdin hakemaan tietoa tuosta vastaohjauksesta ja löysin netistä hyvän pdf-oppaan ("Ajo hanskassa") jossa käsitellään hyvin ohjauksen fysiikkaa ja ohjaamista. Näissä oli ainakin minulle paljon opittavaa, pitääpä harjoitella noita tekniikoita.

Olen ajanut pari vuotta toisenlaisella skootterilla ja sen ohjaus on aivan eri tuntuinen käännöksissä, se herätti kiinnostukseni asiaan. Täytyy tsekata myös tuon etupään mahdollinen välys ja rengaspaineet.

ps. Olen uusi tällä foorumilla (vaikkakin vanha muuten) ja nyt kun olen juttuja lueskellut, on hyvää ja erittäin asiallista keskustelua monista asioista. Poikkean varmaan usein "linjoilla".

pps. Onko foorumilaislla tietoa, mistä löytyisi korjausopasta Piaggioon? Ihan vain siltä varalta, että joskus pitää skootteria availla...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: p39 - 05.06.09 - klo:12:02
pps. Onko foorumilaislla tietoa, mistä löytyisi korjausopasta Piaggioon? Ihan vain siltä varalta, että joskus pitää skootteria availla...
Itselläni on Haynesin Piaggio / Vespa Scooters Service and Repair Manual 91 to 03. On kätevä. Haynesilta löytynee myös tuoreempiin. Tilasin Alfamerilta (www.alfamer.fi).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.