Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moposkootteri ei lähde käyntiin kylmänä

Aloittaja MarveL, 14.05.09 - klo:18:46

« edellinen - seuraava »

MarveL

Terve

Nyt on tullut uskolliseen Italjet Felociferoon otsikon mukainen ongelma. Ei lähde kylmänä käyntiin startilla eikä polkimesta, vaikka polkisi tuomiopäivään asti =(

Seuraavia korjaustoiminpiteitä on yritetty

-Tyhjennetty tankki ja laitettu uudet bensat
-Vaihdettu alipaine bensahana uuteen
-uusi tulppa (kipinä tulee hyvin)
-Kaasari puhdistettu ja vaihdettu samalla isompi pääsuutin
-Samalla avattu sähköinen automaattiryyppy ja puhdistettu
-Uusi akku

Millään näistä toimipiteistä ei ole ollut vaikutusta asiaan. Kone lähtee käyntiin ainoastaan, kun laittaa bensaa suoraan sylinteriin. Ja kun koneen ajaa sitten lämpimäksi,niin lähtee kuin palmun alta käyntiin. Mutta seuraavana päivänä moottorin jäähdyttyä ei lähde. Kun moottorin saa käyntiin, niin toimii kuin unelma.

Itseä epäilyttää tuo automaattiryypyn toiminta. Mutta uusi maksaa melkein 80 euroa, joten ei viitsisi ihan huvikseen kokeilla.

Olisiko mopokansalla vielä vinkkejä, että mitä kannattaisi yrittää?

Mopolla on ajettu 2700km ja on vuosimallia 1997.



Coastside

#1
Tulpan väri ym. kertoisi seoksen laadusta. Vaikuttaa liian ohuelta seokselta, jos kylmänä takkuaa.
Ilmavuotokin laihentaa seosta, riippumatta kaasarin säädöistä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MarveL

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.05.09 - klo:20:53
Tulpan väri ym. kertoisi seoksen laadusta. Vaikuttaa liian ohuelta seokselta, jos kylmänä takkuaa.
Ilmavuotokin laihentaa seosta, riippumatta kaasarin säädöistä.

No ellen nyt väärin muista, niin vanha tulppa oli oli aika mustunut. Eli viittaisi liian rikkaaseen seokseen? kone toimii kyllä kylmänä hyvin, mutta ei vaan lähde käyntiin.

Pätmän

Rikkaalla seoksella kyllä pitäisi lähteä hyvin kylmänä käyntiin.

Pätmän

No en mä nyt tarkottanutkaan, että pelkällä bensalla. Itse sain Fuden talviseisonnan jälkeen hyvin käyntiin, kun tukin ilmansaannin miltei kokonaan teipillä, aikansa käytyään niin, alkoi toimia normaalistikin. Ilman tulppaamista ei jaksanut käydä/lähteä käyntiin.

MarveL

Jossa tossa olisi seos liian rikas, niin ei kait se toimis sitten hyvin lämpimänäkään?

Samppa

Pidetään keskustelu täällä yleisessä osiossa, kun näitä kylmäkäynnistysongelmia tulee esiin vähän väliä.

Jos epäilet automaattiryypyn toimintaa, nii ota ryyppy irti ja lyö kotipakastimeen pariksi tunniksi, laita tämän jälkeen kaasariin kiinni ja samantien starttausta, ryyppy on silloin jonkin aikaa "isoimmillaan" auki. Kokeile myös vanhaa kikkaa, eli ota ilmanputsari irti ja lyö hanska imuputkeen (rikastat seosta).

Automaattiryyppy on oletusarvoisesti näissä yleensä aina päällä. Käytännössä automaattiryypyn neula on tällöin ylhäällä (lyhimmillään), jolloin ryyppykanava on auki. Kun kone käynnistyy ja alkaa syöttämään virtaa ryyppymokkulalle neula laskee (pitenee) ja sulkee suuttimen (kylmänä kutistuu, lämpimänä laajenee). Ryypyn voi myös vastusmitata, mutta arvot ovat ryyppykohtaisia ja pitäisi katsoa huoltomanuaalista.

Ryypyn toimintaa voi testata myös siten, että irroittaa kaasarin (tai jos se vehje on pihalla niin ilmansuodattimen putkineen) ja puhaltaa ohuella letkulla kaasarin sisäpuolelta ryyppykanavaan. Pitäisi päästää ilmaa lävitse kylmänä, eli silloin kun neula ei pääse painamaan kanavaa kiinni ja ryyppy on auki.

Kannattaa huomioida että ilman lämpötila vaikuttaa suoraan (vaikka skootteri ei olisi käynnissä / virrat päällä) ryyppyneulan asentoon (pituuteen). Toisin sanoen kylmällä pakkaskelillä kanava on automaattisesti enemmän auki kuin lämpimällä kesäkelillä. Käytännössä helteessä kanava on melko kiinni. Vaikutuksen voi testata siten, että irroittaa automaattirpyyn, laittaa pakkaseen pariksi tunniksi, mittaa neulan pituuden, vie aurinkoon pariksi tunniksi ja mittaa taas neulan pituuden. Eroa pitäisi olla.

Jos seos on lämpimänä liian rikas, se röpöttää, tuntuu ettei ota kunnolla kierroksia ja muutenkin on tehoton ja meinaa sammua tyhjäkäynnillä.

Kylmäkäynnistysongelmia aiheuttaa myös monet muut vaivat mm:
- kaasarin väärät säädöt (ml. bensapinta korkeus väärä)
- kaasarin tulviminen (neulaventtiili falskaa / alipainehana falskaa)
- liian tyhjä akku (sähköstartti)
- kampiakselin stefat falskaa (vaikutus etenkin 2-tahtisessa)
- muut imuvuodot (tyypillisesti halkeamat imukauloissa, kaasarin huono kiinnitys yms.)
- venttiilivälykset poskellaan (4-tahti)
- tulpan kärkiväli väärä / heikko kipinä
- moottorin yleinen väljyys
- kampikammio täynnä bensaa (tulvimisen jälkeen)

Tulpan väreistä:
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=71

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Olikos tuo 2 vai 4-tahti? Tuli vain mieleen, että eikös tuo periaatteessa sopisi aika hyvin venttiliinvälyksiin tuo vika? On tosin sen verran vanha, että taitaa olla vähän harvinainen tuon ikäisellä...

MarveL

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 15.05.09 - klo:16:16
Olikos tuo 2 vai 4-tahti? Tuli vain mieleen, että eikös tuo periaatteessa sopisi aika hyvin venttiliinvälyksiin tuo vika? On tosin sen verran vanha, että taitaa olla vähän harvinainen tuon ikäisellä...

2 tahti on

MarveL

Ja mopohan lähti heti käyntiin, kun tukki ilmanoton kaasarilta rukkasella. Säädin seokset kohdalleen noitten ohjeiden mukaisesti ----> http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen
Muutaman tunnin päästä, kun kone on kylmä. Niin asia varmistuu että oliko vika pelkästään säädöissä. Näin jälkiviisaana, niin vika oli itse aiheutettu =) kun vaihdoin pääsuuttimen,niin ostin reilusti isomman. Ja silloinhan seokset pitäisi säätää taas uudelleen. Eikö totta?

Mites toi neulan asento? pitääkö muuttaa jos ostaa isomman suuttimen? nyt se on keskiasennossa, samassa missä on aina ollut.

MarveL

Lähti kyllä kylmänä hetkeksi käyntiin. Mutta ei jaksanut käydä pitkään ja sammui. ja sit ei lähtenyt enää käyntiin. Eli vielä pitää säätää kaasaria. Tuli vissiin tehtyä säädöt vähän liian kylmällä koneella. Pitää huomenna kasata katteita vähän ja käydä ajamassa ihan pikku lenkki ja säätää sitten.

ilborg

Jep, kunnolla lämpimäksi, ja sitten vasta säätö. Ei ole kiva havaita jossain liikennevaloissa, kun mopo alkaakin sammua, kun kone lämpenee:)

MarveL

No nyt pitäisi olla säädöt kohdillaan. Mutta ongelma ei kadonnut. Mopo lähtee kyllä heti käyntiin, mutta ei jaksa käydä kun max 10 sekunttia ja sammuu. Jonka jälkeen ei lähde millään uudelleen käymään. Antaa kyllä hetken nostattaa ihan kierroksia, mutta hyytyy vaan sit lopulta. Missä vika?

Tuli sellainen mieleen, kun olen purkanut kaasarin useita kertoja ja en ole vaihtanut sitä pohjan tiivistettä. Olisiko mahdollista että tiivisti vuotaa ja aiheuttaa tämän ongelman?

MarveL

Lainaus käyttäjältä: Walle - 19.05.09 - klo:22:51
Mitenköhän hyvin sitä bensaa valuu tankista johonkin astiaan. Siis silleen kun bensaletkun irrottaa ja imasee alipaineletkusta (jos on alipainehana). Siellä tankissa on yleensä sellanen sihti, minkä voi putsata irrottamalla bensahanan. No harvemmin kaasarin tiivisteitä on tarvinnu vaihtaa. No jos hajoaa avatessa ni sitten tietty.

No siis koko hanahan on vaihdettu ja se sihti vaihtu sinä samalla. Ja kun se lämpimänä pelaa hyvin, niin kaippa sieltä sitä bensaakin sitten tarpeeksi tulee. Pitää viel ilmanputsari irrottaa ja kokeilla tota rukkastemppua uudelleen.