Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Öljynkäytön ongelmia 139QM 4T

Aloittaja Coastside, 19.02.09 - klo:17:45

« edellinen - seuraava »

erpal

Heippa !

Sama on skodru mullakin ja öljyä ei mene juuri mitään. 95E bensan kulutus Hesassa lienee noin 2,2 litraa. Iloista kesää ja Juhannusta Sinulle.

Terveisin

Erik Palm   (erpal)
Kontulankaari 2 F 162
00940  HELSINKI
046 - 654 1257
tom.robert@wippies.fi

jalat

Eilen eukon skootterin perässä ajaessani huomasin, että ajoittain (ilmeisesti voimakkaasti kiihdyttäessä) pakoputkesta tuli valkoista savua. Ei sankan paksusti, mutta kuitenkin pikkuisen. Pintakaasulla tasaista ajettaessa ilmiötä en huomannut. Kotiin päästyämme annoin skootterin seisoa 15min ja tarkistin öljymäärän. Mittatikussa ei näkynyt öljyrajaa. No lisäsin öljyä noin 1-1.5dl ja oli taas mittatikun yläalueella.

Viimeksi öljyt on vaihdettu noin 550km sitten, kun avasin sylinterin ja putsasin venttiilit. Männänrenkaat ja öljyrengas liikkuivat hyvin (ei jumissa) ja öljyrengaskin näytti ihan hyvältä, mikäli sitä osasin oikein katsoa. Tiivisteitä ei tullut vaihdettua sylinteriin saati kanteen, kun ei sellaisia ollut saatavilla.

Tuo öljykulutus on aika pientä, kun 450km päästä pitäisi taas kuitenkin vaihtaa öljyt. Ajo kyseisellä skootterilla on lähinnä 3km työmatkaa, eikä oikeastaan muuta. Joten puolilämpimällä koneella ajoa suurimman osan. Siitä varmaan johtunee myös öljyn kuluminen? Jos kone vuotaisi noista tiivisteistä öljyä, niin kai se vuotaisi enemmän kuin desin 500km aikana. Eikä koneen alla ole koskaan öljyistä läikkää saati koneen pohjassa. Joten en usko että se vuotaa öljyä.

Ideoita mistä tuo lievä valkoinen savu tulee?
Johtuuko se siitä jos öljyä palaa bensan mukana?
Tai voiko se johtua siitä jos kone on vanha ja muuten väljä jo?
Vai kuuluuko se yleisesti asiaan?
(ei ole tullut tarkkailtua muita nelari-skoottereita)

En asiasta varsinaisesti huolissani ole, jos 1-2dl joutuu vaihtovälillä lisäämään öljyä. Hyvin tuntuu skootteri muuten toimivan. Vuosmallina tuo 2003 ja mittarissa noin 6500km ja kolmas omistaja menossa. Eli todellisia kilometrejä ei voi tietää millään.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

purgiaali

Pyttyä vaihtaessa huomasin että oman keväthuollon jäljiltä soliferiin oli tullut hieman vuotoja. Kannentiiviste oli hieman vuotanut ja nokkaketjunkiristimen tiiviste oli päästäny öljyä ulos.

Jos kannentiiviste vuotaa niin se saattaa auttaa puhaltamaan enemmän öljyä huohottimeen.

Laskeskelin että soliferi poltti öljyä enemmän kuin kaksitahtinen  ;D

jalat

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 20.07.09 - klo:09:17
Laskeskelin että soliferi poltti öljyä enemmän kuin kaksitahtinen  ;D

Paljonko sulla sitä öljyä kulu?
Huohotinletkun pää tosiaan on pikkuisen öljyinen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

purgiaali

Mulla oli männänrengaskin hieman jumissa ja huohotukset aika reilut. Viimeiset tankilliset vakiopytyllä ajelinkin huohotin irroitettuna. En osaa ihan tarkkaan tuota öljynkulutusta sanoa, mutta muistelisin että noin 500km ajon jälkeen oli tikku ihan kuiva. Viime kesänä muistaisin ajaneeni yli 2000km samoilla öljyillä ilman että oli tarvetta öljyä lisätä.

openflow

Pakoputkesta jos tulee sinertävää savua niin öljy palaa. Hyvin tumma savu niin palaa bensaa putkessa. Valkoinen savu on sitten vähän mystisempi tapaus. vesi jäähdytys koneessa se voisi johtua vedestä.  Olisko se vaan vesihöyryä. En ole itsekkään kiinittänyt huomiota ajamalla toisen kiinalaisen perässä ,mutta ei se pieni savu ainankaan vaaralliseslta kuullosta.

jalat

Joo ei se savu mustaa ollut, eikä se kyllä sinistäkään ollut. Valkeata se oli ja sitä tosiaan ei tullut kovin paljoa. Oli helle päivä mittarissa +25'C. Huomasin myös että edellä ajavasta bussista tuli samoin valkoista savua, kun bussi painoi kiihdytyskaasua.

Tuskin siis mitään huolestuttavaa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 21.07.09 - klo:09:35
Joo ei se savu mustaa ollut, eikä se kyllä sinistäkään ollut. Valkeata se oli ja sitä tosiaan ei tullut kovin paljoa.
Tosiaan nestejäähyssä usein vedet ja öljyt sekaisin, niin alkaa pukkaamaan tuota vaaleaa. Kuitenkin kun kyse ilmajäähystä, niin veikkaan että se kone ei kerkeä tarpeeksi lämpeämään ja, tai ajot ovat liian lyhyitä.

Eli, ajappa sillä vaikka sellainen kunnon 40 kilsan lenkki ja katso tekeekö vielä sen jälkeen samaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.07.09 - klo:12:07
Tosiaan nestejäähyssä usein vedet ja öljyt sekaisin, niin alkaa pukkaamaan tuota vaaleaa. Kuitenkin kun kyse ilmajäähystä, niin veikkaan että se kone ei kerkeä tarpeeksi lämpeämään ja, tai ajot ovat liian lyhyitä.

Eli, ajappa sillä vaikka sellainen kunnon 40 kilsan lenkki ja katso tekeekö vielä sen jälkeen samaa.

Itseasiassa kyseisen skootterin päivittäiset ajot ovat yleensä 2 x 3km työmatkoja. Eipä sillä ole ajeltu pidempiä matkoja juurikaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Tuon konemallin sisuskaluja ja silppujakin nähneenä sanoisin että kone on menossa remonttimoodiin piakkoin. Minullakin ennen sitä mäntärikkoa savutti hyvin ohuesti vaaleaa savua, jota tuskin huomasi aina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#25
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.07.09 - klo:14:15
Tuon konemallin sisuskaluja ja silppujakin nähneenä sanoisin että kone on menossa remonttimoodiin piakkoin. Minullakin ennen sitä mäntärikkoa savutti hyvin ohuesti vaaleaa savua, jota tuskin huomasi aina.

Mikä sieltä sit käytännössä hajoaa ja menee vaihtoon? Mäntä ja koko sylinteri?
Tuli mieleen että voisko olla niin kuluneet venttiilinohjurikumit, että sieltä tulis pikkusen öljyä männän päälle ja se palaa valkoisena? Toisaalta ei se kait valkoisena palaisi.

Mites jos on tankkiin mennyt sateen mukana pikkuisen vettä? Palaisiko se valkoisena?
Nyt on kuitenkin sadellut tosi paljon ja skootteri on suoraan sateessa ollut.

Jos muut on huomanneet valkoista savua tulevan välillä putkesta, niin pistäkäähän kokemuksia tuliko ongelmia hetkenpäästä?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

baukku

#26
Semmonen asia tuli mieleen, että kuuluuko öljysäiliötä täyttäessä öljypinnan nousta täyttöaukosta silmin nähtäväksi? Eli jos on oikea määrä öljyä,niin onko se pinta jo kuinka ylhäällä sitä täyttörööriä?
Mulla on nimittäin mittatikku ollut jo aika kauan katki,eikä siinä nysässä näytä niitä merkintöjä olevan. Olen sitten täytellyt sillain silmämääräisesti,tähän asti on toiminut ihan hyvin  :)

Pistän uuden tikun sitten tilaten kun jarrupalat ja muuta roinaa tilailen.

edit: Eli mittatikku on ollut katki aina kun tuo on minun omistuksessa ollut, veli sen katkonut joskus aikaisemmin:D Itse en ole siis öljyjä vaihtaessani tiennyt ihan tarkkaa määrää :/
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Coastside

#27
Kun sinne litran kaataan niin se taitaa näkyä sen putken alapäässä?

Katkenneen tikun voi korvata vaikka ruuvilla josta näkee öljytason selvemmin.

Se koneen vasen tulppa on se mistä helpoimmin laskee öljyn. Siitä ei korkkaa kanta niinkuin siitä sihtitulpasta. Isokantainen sihtitulppa jumittuu helposti ja edes hylsyllä sitä ei saa auki. Jouduin itse taltalla sen avaamaan ja uusiksihan se meni. Siis vaikka tiesin varoa kiristämästä liikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Kannattaa myös muistaa että kun öljyt valuttaa siitä sihtitulpasta niin koneeseen jää vielä ~2dl öljyä joten koneeseen ei tarvitse laittaa kuin ~6 desiä lisää. Monet tekevätkin sen virheen että laittavat täydet 8 desiä jolloin koneeseen tulee yhteensä lähestulkoon litra öljyä.

Öljythän vaihdetaan yleensä juurikin siitä sihtitulpasta, mopon ollessa keskiseisontatuella. Hyvä konsti on kallistaa mopoa reilusti itseensäpäin jolloin öljyt tulevat kaikki ulos. Itse en juurikaan tikkuun vilkaise kun vaihdan öljyt. Otan kaikki ulos ja lisään tasan 8 desiä.

baukku

Mä oon aina lämmitelly konetta jonkin aikaa,että öljy juoksee paremmin,ja sitten siitä sihtipropun kautta valuttanu ne keskituella kallistelemalla pois. Kerran vaihdoin öljyt n.10 km matkan jälkeen, tosin sentään odottelin jonkin aikaa että jäähtyy. Aika tiukkaa teki, hyvä ettei tippunu sihdit ja muut sinne jäteöljyastiaan kun olikin vielä vähän poppaa se öljy  :D
bt49qt-9O3 Milan Sport -07