Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway Ry6 vm 2014, n. 7000km ajettu 2t - seissyt kauan, pitäisi saada käyntiin

Aloittaja AkKe, 05.10.20 - klo:11:57

« edellinen - seuraava »

AkKe

Skootteri ei lähde käyntiin. Noin 4 v. sitten se kaatui parkissa jonka jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin sen aikaisen (nuoren) kuljettajan mukaan. Hän on ainut omistaja tähän mennessä, skootteria ei ole mitenkään viritetty, tuoreöljyvoitelu edelleen käytössä.
Se ilmestyi hiljattain minun pihamaalle ja olen yrittänyt sitä nyt käynnistellä.Tähän astiset konstit:
- Akku uusittu
- Varmistettu bensan saanti bensahanan (= alipaineventtiilin toiminta) tarkistuksella.
- Uusittu tulppa ja tarkistettu kipinä silmämääräisesti.
- Vaihdettu bensat
- Purettu ja puhdistettu kaasari (asiantuntemukseni ei kuitenkaan riitä sen kunnon tarkempaan analyysiin)
- Kaikki osat tietojeni mukaan alkuperäisiä, esim. kaasari on Mikuni-merkkinen
- Otettu ilmanpuhdistin pois ja yritetty käynnistää starttispraylla, jolla se puolittain käynnistyy ja pysyy käynnissä niin kauan kun suihkuttaa välillä ilmanpuhdistimen nieluun spraytä ja pitää starttimoottorin käynnissä. Sama tulos kun ruiskuttaa lääkeruiskulla bensaa - kone ottaa aika hyvin kierroksia kun kaasua vääntää ja kunhan bensaa ruikkii putsarin nieluun. 
- Koska yhteys kaatumisen ja käynnistyshäiriön välillä on ensimmäisenä mielessä, niin kysyisin olisiko antaa vinkkejä, mikä osa mahdollisesti on herkkä rikkoutumaan kun skootteri kaatuu. Luin palstalta tämän ansiokkaan ketjun https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7350.0 samaisesta skoottereista, josta sai oikein hyviä vinkkejä, mutta ehkä jollain on heti mielessä tämä kaatumiseen liittyviä vikoja niin pääsisin alkuun.   
Vai onko muita ajatuksia viasta?
Oma ruuvauskokemukseni ajoittuu aikaan kun vehkeet olivat aika simppeleitä (ei automaattiryyppyä, CDI-boksia, variaattoria, tuoreöljyvoitelua...)
Syysterveisin, AkKe

Coastside

Moottorin peruskunto selviää kaasuttimen poistolla ja bensaa suoraan läppään. Se käynnistyy jos kaikki toimii.

Jos nyt kaatumisen syytä etsitään, on pari ehdokasta. Hana vuotaa ja kaasutin tulvii moottorin liian märäksi. Toinen voi olla että putki saa kolhun ja karsta lähtee liikkeelle ja tukkii putken.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Helpoiten asiassa pääsee eteenpäin, jos tilaa Aliexpressistä uuden kaasuttimen.  Noin pitkän seisomisajan jälkeen myös tyhjäkäyntisuuttimen rassaus vaijerin säikeellä voi auttaa.  Selvästihän tuo kuulostaa bensanpuutteelta.  Varmemmin moottorin kunnon saa selville puristusmittauksella.
Keewayn moottori on niin simppeli, että kyllä tuon saa elvytettyä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

paineilmalla kaikki kanavat kaasuttimesta puhtaaksi. bensan saantin ongelmalta tuo kuulostaa, ei kovin vakavaa. olikohan näissä se alipaineella toimiva bensapumppu?

Coastside

#4
Mekaanisesti käyntikuntoinen moottori. Moottorissa tuntuu käsin pyörittäen puristustahti. Timmin koneen saa käyntiin kiekosta kädellä pyöräyttäen. Läpistä ei saa valo näkyä läpi. Läppärungon irroitusta haittaa se kannaton pultti? Akselin stefa menee yleensä varin puolelta, mutta harvoin. Sen kunnon selvitys vaatisi ohivirtausmittauksen. Sen aiheuttama ongelma on yleensä vaikeus saada tyhjäkäynti, koska ilmaa pääsee sen ohi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

AkKe

Kiitos kommenteista! :D
Avasin uudestaan kaasarin ja puhdistin sen Carb Cleanerillä, puhalsin kaikki röörit ja suuttimet auki. Kaasutin näytti hyvältä, ja siinähän oli oikein "Japan" -teksti kyljessä :). Sitten uusi yritys starttisprayllä, mutta sama tulos: käy niin kauan kun jaksaa suihkuttaa apuja.
Sitten kokeilin vielä bensahanan ohitusta niin että laitoin lääkeruiskusta bensaa suoraan bensaletkuun. Ja kas kummaa, kone lähti käyntiin ja kävi oikein laukalla (ei ollut ilmanputsaria kiinni).
Vika näyttäisi siis olevan jossain alipainebensahanan ja kaasuttimen kurkun tienoilla. Olin tuon alipainehanan testannut, ja suusta imemällä se toimi niin että vanhat bensat sain valutettua vaivatta ulos. Ja silmämääräisesti bensaa oli käynnistysyritysten aikana ainakin jonkun verran valunut bensasihtiin. Siis toimii joten kuten mutta ei riittävän hyvin?
Piti seuraavaksi testata onko kaasuttimelta tuleva alipaineletku ehjä mutta pimeys yllätti ja homma jäi kesken.
Tuumasin käydä jo varolta hakemassa varaosia kaupasta ennen kuin jatkan. Huomasin kuitenkin pikaisella googlehaulla että kovin aktiivisesti ei noita alipainehanoja kaupitella. Tarjolla on sen sijaan mekaanisia vanhan ajan bensahanoja. Pitäisikö ostaa suosista sellainen perinteinen hana eli ovatko nuo alipainehanat niin vikaherkkiä että niitä ei kannata uusia?

joni_k

jos ei ole mahdottoman hankala vaihtaa ite suosin ainakin vanhoja mekaanisia hanoja. yksi vikapaikka vähemmän..tosin eipä sitä hanaa tule varmaan suljettua..mutta ite ainakaan omassa koskaan sitä sulkenu ja mitään tulvimis tai valumisongelmia ei ollu vaikka seiso useita kuukausiakin näin hana auki. parempi kaasarillekin että on bensaa kokoajan sisällä..se kun haihtuu tyhjäksi alkaa se hapettuminen.

Coastside

#7
Yleisenänä neuvona se että jos yrittää ja yrittää saada käymään eikä ala haista bensa niin kilikellot voisi alkaa soida. Sama jos ei yritä ja haisee bensa. Ehjä kaasari ei kastele tulppaa. Seos vain menee putkeen ja alkaa haista.

Alipaineletkun pikakorjaus on kutistesukka päälle tai eristysnauhaa. Niiden irroitus hanasta on usein hankalaa ja ne pykii moottorin päästä. Imukaulan kunnon tarkistus kuuluu asiaan. Siihenkin voi löytää ison kutistesukan ebaystä. Erkka tiivistää.

Kaasarin pohjapropun letku hanalla on kätevä tarkistaa bensan saanti ja tyhjentää kaasari seisontaa varten. Käytännössä riittää vetää se letku ylöspäin ja tukkia tapilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Kun bensaletku on ollut kaasuttimesta irti ja kaasutin puhdistettu eli tyhjätty, tulee alipainehanan kautta imeä kaasari täyteen ennen starttiyritystä. Helpottaa monesti huomattavasti käynnistymistä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Konenikkarin kanssa samaa mieltä turha tuota on korvata, loistava kampe. Apteekista voi käydä hankkimassa 20-50ml injektioruiskun sillä noita alipaine juttuja on hyvä testailla...jos ei neuloja osta niin eivät edes kysele mihin tarkoitukseen  ;)
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

ei paha rasti ollenkaan vaihtaminen normi hanaan jos tankki ei oo pahasti. mietin tossa sellasta että olikos nyt loppukesästä tapaus että epäily oli kaasarissa yms, mutta vika lopulta löytyikin läpissä joista näkyi valo läpi ja olivat hapertuneet. ei tullu tässä keississä riittävästi alipainetta muistaakseni.

AkKe

Sadeilmat ovat hidastaneet ruuvaamista kun ei ole autotallia. Kävin aiemmin paikallisessa mp-kaupassa tilaamassa uuden bensahanan. Tilasin vakiohanan (alipaineventtiilihanan) koska epäilin vipuhanan käytettävyyttä kun skootterin bensaletku tankin ja kaasarin välillä on aika tehokkaasti peitetty katteilla. Sitä paitsi, tankin alla olevan putkenpätkän kierteet näyttävät vaihtelevan eri malleissa. Tässä Keewayssä näytti olevan n 16mm ulkokierteellinen putken pää - luultavasti M16 kierteinen mutta tästä en ollut varma, voihan se olla vaikka tuumakierteinen eikä ISO-standardin mukainen. Täytyisi kaivaa jostain M16 pultti niin voisi tuonkin tarkistaa. No kivijalkakaupasta kun ostaa, niin aina voi vaihtaa jos ei osa ole sopiva eikä tarvi postipakettien kanssa puljata.
Eri asia on että tarvitaanko tätä hanaa ollenkaan? Tuossa aiemmassa kommentissa tuo asia kyseenalaistettiin ja samanlainen mielikuva minullakin on omasta mopoajastani. Se on vissiin jokin paloturvallisuusmääräys?
Aika vaikeasti sain koneen käyntiin mutta olisi pitänyt etukäteen lukea tarkemmin tuo @samppa kommentti, tyhjä kaasari vaatii tosiaan pitkää starttiaikaa jos ei bensaa ole kaasariin etukäteen imettynä. Kone ryntäili mutta sitten älysin laittaa peukalon ilmakanavan nieluun niin että ilmansaanti rajoittui. Sen verran hyvin moottori pörräsi että uskalsin ruveta kaasaria ja ilmanputsaria kokoamaan takaisin paikoilleen. Aika ahdasta oli, sellaista pura ja kokoa -treeniä ennen kuin sain kaasarin hilppeineen tukevasti kiinni.
Tässä meni pari päivää edellisestä startista, ja jälleen startti oli nihkeä mutta säätämällä puhdistuksen aikana muuttuneet säädöt suunnilleen kohdalleen käynti alkoi kuullostaa aika hyvältä.
Jäi epäselväksi se että oliko vika yksinomaan alipainehanassa vai sittenkin jossain karstassa kaasuttimessa vai molemmissa. Aika näyttää miten hyvin se alkaa toimia.
Pienen koeajon ehdin tehdä mutta vain pienen, sillä ohjaustangossa oli melkoinen klappi, n. 5cm pystyi tangon päätä liikuttelemaan etupyörän pysyessä paikoillaan. Pääseminen kiinni ohjauslaakerin mutteriin vaatii ilmeisesti etupäänkin katteiden irrottamiseen. Huh. Toivottavasti ei ole mitään pahemmin särkynyt. Jos ja kun tämä projekti tästä vielä jatkuu (jarrunesteiden vaihto, takapään öljyt, variaattorin hihna...), niin olis paras hankkia seuraavaksi huoltopukki. Pääsis kroppa vähän helpommalla  :)

Coastside

Kaasutinta ei tarvitse moottorin käymiseen. Se on mukava kun ajaa. Yksi tyyppii teki moottorin jossa bensan syöttää pumppu. Sen moottorin on tarkoitus käydä huipputehon kierroksilla koko ajan.
Kun etsii moottorista syytä ettei käy on kaasuttimen poisto se keino millä selvittää onko siinä vika. Vanha keino on ollut laittaa bensaa tulpan reijästä, mutta imukaulastakin sen voi laittaa.

Voi kristus tuon hanankin kanssa. Mikään ei ole niin helppo tarkistaa: Imee alipaineletkusta ja katsoo tuleeko bensaa irroitetusta bensaletkusta. Jos moottori ei tuota alipainetta niin hana ei avaudu. Se kertoo että moottorissa on vaikkapa läpät rikki tai mäntä ei ole tiivis.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

AkKe

Starttiongelma ei ole vieläkään korjaantunut. Kun tauon jälkeen yritin käynnistää kylmänä konetta, niin piti tajuttoman kauan sahata että lähti ilman starttispraytä käyntiin. Kun kone vihdoin alkaa käydä ja lämpenee, niin sitten käy mielestäni OK. Onko vika ryypyssä? Kokemusta ei ole ko automaattiryypystä. Voiko sen vaihtaa (esim se koho-osa?) Ja mistä ryyppy saa ohjauksen? Noista kahdesta Service manualsista, jotka täältä palstalta löysin, ei oikein löytynyt mitään ryypyn toiminnasta.