Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

joni_k

kertoohan se paljon variaattorin lämpötilasta jos sulla se tuuletinkin oli sulanu etulautaseen kiinni.. ;D

otto

Joo, suli, mutta se olikin jotain sekundamuovia, jonka sulamispiste oli varmaan jotain 100 asteen paikkeilla. Mistä lie VirijaVara hommannut niitä. Tilasin Kiinasta uuden tuulettimen, ja se on kestänyt ihan hyvin tähän päivään saakka.

Coastside

#1667

https://youtu.be/lboJ95ZlvV0?t=2717

Hyvin kuumentunut kytkinkello.  Sinistymän raja kertoo että se on pinnoite joka sinistyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Lainaus käyttäjältä: otto - 27.09.19 - klo:11:15
Joo, suli, mutta se olikin jotain sekundamuovia, jonka sulamispiste oli varmaan jotain 100 asteen paikkeilla. Mistä lie VirijaVara hommannut niitä. Tilasin Kiinasta uuden tuulettimen, ja se on kestänyt ihan hyvin tähän päivään saakka.

No jos etuvarin lämpötila on ollut vaikkapa tuo sata astetta, niin se lämpöisin osa on siellä saattanut hetkittäin olla aika kuuma ;) Koko variaattori on semmonen tehon hävittäjä ettei uskoisi ellei tietäisi. Siihen vielä keskipakokytkin tuohon päähän niin saadaan hetkellisesti tuhottua suuri määrä liike-energiaa lämmöksi ;D
Liikennesika.

VariJari

Mikä on tuntuma bt49qt-12 (eli ilmeisesti nämä 12" pyörällä olevat, pidempi lohko..) oikeasta hihnan mallista?
Skodessa oli kiinni 788-17-30 joka oli kaventunut 15.5 miliseksi.

Näkyy haulla löytyvän osumia:
788-17-28
788-17-30
788-18-28
788-18-30

Variaattorin levyjen kulma on hankala tarkasti mitata mutta vaikutti että 28 asteen kulmalla olisi variaattorin rulla puoli. ( asin(nousu / hihnatason pituus) )
vertailuna sitten otin vanhoista lyhyemmän kopan rullakupeista mittaukset ja niissäpä olikin 30 astetta. että olipa hyvä että en suinpäin ruvennut osia sekottelemaan :)
Näin jälkikäteen ajatellen, nousun noin millin korkeusero eri hihnakulmasta johtuen kyllä näkyisi vieri vieressä vertailtuna.. helposti toki tulisi laitettua toleranssien piiriin mutta näissä variaattoreissa sillä millilläkin on väliä :)

Ja sitten sisäistä muminaa, spekulointia.. 18mm hihna voisi tarjota suuremmat lähtövälitykset kun takavarin lähimmillään olo työntäisi sen hihnan väkisin ylemmäs mutta toisaalta hihnan pituus itsessään rajoittaa tuonne ylös pääsyä (kun ei oikein sisemmäs pääse etuvariaattorilla) Tuosta tietty pääsisi muutaman millin pidemmällä hihnalla  :o

Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

Kyllä on tuskaa löytää sopivaa n. +10mm hihnaa tuohon omaan. Esim Gatesilla ei ole mitään kunnon taulukkoa mitoista vain pelkät skodemalli & OEM numero taulut.
Kovalla googlauksella löytyi  "Gates Powerlink PL20303 Drive Belt - [798-17-28] " jota löytyi paikallisesta motonetistäkin mutta eipä ollut pidempi kuin oma hihna vaan täysin saman mittainen (788mm, ihan heidän hihna mittarillaankin) Lisäksi Gatesin mainostettu 17mm leveys oli jotain vähän 16mm päälle. Samoin korkeus oli 2mm suurempi kuin vanha hihnani (joka taas nostaa hihnaa etuvälityksellä ja siten hiukan syvemmälle menee takalautasillakin. Ei hyvä.

Tällä pidemmän 798-17-28 haulla löytyy jotain mutta ne tosiaan ne viittaa yleisesti tohon gatesiin.
800-18-28 löytyy jotain myös mutta en ole vielä saanut selville mihin motonetissä listattuun malliin kävisi (sillä eihän sitä voi hakea suoraan haulla tietenkään motonetin sivuilla..)

Ja miksikö etsin pidempää.. noh, nyt kun tuohon uusimpaan projektiin vaihtelin rullat niin katsoin mikä on hihnan tila.. edestä oli napakasti pienimmässä asennossa mutta takalautasilla hihna oli 5mm syvällä eli sieltä olisi aavistus liikkeellelähtö potentiaalia ottamatta.
Etsintä jatkuu..
Harrastelussa: bt49qt-12

viisnelonen

tässä on gatesin hihnaluettelo mistä voi hakea mittaperusteisesti. Haku vaatii kärsivällisyyttä kun siellä on sekä selkä- ja tehopituudet. Niin ja tuumillakin voi hakea   https://www.gates.com/us/en/power-transmission/v-belts/variable-speed.html?fl-topwidthmm_double=15%20--%2023.4&fl-outsidecircumfmm_double=708.4%20--%20862.8
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

VariJari

#1672
Kiitoksia, pitää tutustua!!
---
edit: Tuolla haulla tarttui hiukan pidempi hihna, tosin gatesin mukaan vain 7mm pidempi   (805 vs. 798) ja leveys ilmoitettuna millin nykyistä leveämpi. (mikälie oikea mitta.. noh, holkkeja on pari kokoa ja shimmilevy löytyy joten sovittaa voi)
Kyseinen hihna (9802-21501 tai PL21501) käy johonkin Apriliaan ja sen Piaggion OE numero on 436864 joka taas muiden sivustojen mukaan olisi ulkomitaltaan 811 ja leveys 18.5...  voi jee mitä etsiskelyä!!


Mittasin sitten yhden vanhan (kiina?) hihnan sisä ja ulkomitan.. niiden keskiarvo tuntui olevan millin toleranssilla se hihnassa ilmoitettu 669..
Harrastelussa: bt49qt-12

konenikkari

#1673
Mun 2007 aprilia ditechkissä tommonen remmi, kuluneena pituus/selkäleveys 807x19,9mm.
Tota 811mm remmiä ei voi käyttää. ottaa kiinni öljypumppuun, moottorijarrussa.
Kinkissä ei sitä vaaraa ole ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

VariJari

#1674
Motonetista tuli haettua tuo ym. Gates PL20501 ja selkäpituus tuossa on 811 mutta leveys kaikeksi onneksi 17mm  (vs. gatesin ilmoitettu 18mm) mikä sopii omaan tarpeeseen paremmin. Selkä/ulkomitta tosiaan se 811, sisämitta n. 810 ja siitä taas keskiarvo 805 vastaa sitä Gates luettelon "outer" mittaa (..WTF) efektiivistä mittaa tuolle ei gatesilla mainita.

Seuraavaksi vertailu entiseen ja kuinka haluttu lisämitta vaikuttaakaan..

Edit: Ja paskat, on se sentin pidempi mutta kun on hiukan paksumpi niin etulautasella vetää sitten hihnaa pois takalautaselta.. lopputulos on että hihna ei siirtynyt takalautasella yhtään!
Ulahtaa myös lähtiessä hieman kuten aiemmat hihnatkin. Tämä vaikka holkki on aavistuksen alkuperäistä lyhyempi joten hihna on kyllä tiukemmin kiinni etulautasissa.

Nyt sitten menee jo arpomiseksi,  yksi viittaus olisi taas reilun sentin pidempi "826" malli Piaggio Libetyn 4t malleihin jonka gates numero on 9802-21603 mutta sitä ei löydy heidän luettelosta.. Piaggion numero on 480852.


Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

Laitan tännekin tuon viimeisimmän hihnakokeiluni tuota projektit osiosta niin tarvitseva varmaan törmää siihen paremmin.

- Vakio 788-17-28, (Mitattu selkämitta 800mm, leveys 16.8mm, paksuus 8mm)
- Gates 805-18-28, (Mitattu selkämitta 811mm, paksuus 10mm, leveys 17mm) -> paksu, kohottaa hihnaa 2mm etuvarilla)
- Dayco 826-18.5-?? ( Mitattu selkämitta 825, paksuus 8, leveys 18.5mm) (joku piaggion hihna..) -> pituus aavistuksen liikaa, kireänä ollessa pitää olla varmaan samoissa tasoissa kuin Gates etuvarilla..

Vakioon ja gatesiin kävi paremmin yksi 38.7mm holkki jolla sai löysät pois etuvarilta, Daycon ollessa leveämpi laitoin n. 39.2mm holkin ja 0.5mm shimmilevyn että mahtuu alemmas etuvarilla. Jäi silti luokkaa millin ylemmäs.

Lopputulos taisi olla että alku kiihtyvyyteen ei mitään väliä eikä loppunopeuteenkaan kun mulla perävälitysten takia ei variaattori pääse vielä pisimimpään välitykseen kuin rajoitetulla rullakupilla.
Kierrokset hiukan vaihtuu hihnasta riippuen jossain 25-60kmh välillä +-100..200rpm.
Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

#1676
Tietääkö kukaan näiden kiinalaisten 139qmb/a vastapainejousen korkeutta lautaset kiinni/auki.. jousivoima mittailuja ajattelin noilla ylimääräisillä jousilla suorittaa..

Edit. Jos oikein mittasin niin yhdessä vanhassa takavarissa lautaset kiinni eli pidempi mitta n.45mm, tein sitten sillä mittailut:
vakio jousi n.24kg (lepopituus 83mm, lanka 4mm, 4.9 kierrosta)
joku sininen jousi 35kg (lepopituus 95mm, lankapaksuus 4.7mm, kierroksia alusta loppuun n.5.5)
joku punainen jousi 41kg. (lepopituus 105mm, lankapaksuus 4.7mm, kierroksia alusta loppuun n.5.9)

Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

#1677
Minä laitoin KOSO sinisen ja siniset kytkimeen ja 7,5 g rullat. Toimii hyvin. "Kynnykset" katosivat varista .

http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.msg149835#msg149835
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

miccomus

Onkos näiden kiinan skootterien kytkinkellossa se nystyrä rajoitinta varten? Pitäisi saada jostain uusi 107mm kytkinkello jossa se on.

joni_k

sähköiselle rajoittimelle kyllä. uusia vaikea löytää, tai en minä ainakaan ole löytänyt. jos hitsaisi uuteen kelloon samanlaisen nystyrän liekkö toimisi.. toinen seikka vetääkö hitsaus kello kieroon.. periaatteessa ikuisihan nuo kellot on jos ei nyt ihan oo poltettu loppuun. ite en ainakaan oo yhtään kelloa kulumisen takia joutunut vaihtamaan.