Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nelitahdin sytytyskäyrää??

Aloittaja Savöx, 30.09.24 - klo:10:28

« edellinen - seuraava »

Savöx

Onko mitään vinkkejä tms joista saisi tehtyä toimivan sytkäkäyrän nelitahdille. Sytkänä ignitech ja polttoaineena e85. Käy siis ihan normibensan käyrä johon vain lisäillään enemmän ennakkoa.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

mopotinx3

#1
Eikö siinä Ignitecissä tullut mukana mitään sytytysohjelmaa. Yleensä näissä paremmissa sytkäsysteemeissä on säädettävä pohjalevy, jolla voi säätää ennaķkoa. jos pohjalevy on kiinteä, voi siirtää anturia tekemällä siitä säädettävän. Inner rotor systeemeissä säätö on varmaan helppoa, katsoisin Youtubesta videoita aiheesta. 4T moottoreissa 13 astetta 2000rpm ja isoilla kierroksilla 28 astetta. Sitä säätäisin korvakuulolta etanolibensalle, eikös se syty huonommin, ehkä lisää ennakkoa sitten?
Gilera Runner Black Soul

Savöx

Onhan siinä oma ohjelmisto mutta mun pitäisi piirrellä sinne sopiva käyrä. Tuo sytkä on enemmän muuteltavissa kuin mitä nuo perus kisasähköt on. Ennakko säädetään tietokoneella. Käytän mopon alkuperäistä vauhtipyörää ja pickuppia.

Joo jotain tuollaista olen jo piirrellyt. Se e85 ei syty huonommin vaan palaa hitaammin. Näin oli joku viisas yhdellä foorumilla selittänyt. En tiedä sitten mutta tärkeintä olisi saada revittyä nelarissa kaikki mahdolliset hevoset hyötykäyttöön.  :)
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

Samppa

Mulla on ollut se käsitys, että E85 on nopeampi palamisnopeus johtuen etanolin korkeasta oktaaniluvusta (kestää korkeampia puristussuhteita) ja sen kyvystä palaa puhtaammin. E98 taas palaa hitaammin, mutta korkeammassa lämpötilassa ja tuottaa enemmän energiaa ja on herkempi syttymään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mopotinx3

#4
Itseänikin kiinnostaa nelitahtisen viritys. Mikä moottori on kohteena, 50cc, 80cc vai 125cc. Onko paljon venttiilejä ja mikä nokka-akseli?
Olisihan se kiva laittaa joku kiina-akrapovic vakioputken tilalle. Se jäi harmittamaan, etten porannut  alkup 1mm uimurin neulaventtiiliä 1.5mm kokoon. Se oli 125 Virago ja aina vauhti hiipui yllättäen kun ajoin täyskaasulla.
Gilera Runner Black Soul

Savöx

Tämä ei ole skootteri vaan monkeytype 110cc kone on projektina. Tähän yritetään sovitella 125cc kansi 150cc nokka-akselilla.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

mopotinx3

#6
Ainakaan ei tule pulaa viritysosista. Täällä Vaasassa ne asentaa monkeyrunkoon niitä isoja 125cc moottoreita ja surutta päästelevät mopon vakuutuskilpi perässä, toki huolellisesti kurakaaren sisään tai muualle piilotettuna. Niihin on kaikkea öljynlauhduttimista lähtien. Hirveän mölyn se kehittää. Voisin tuohon Aeroxin moottoriin kokeilla jotain viritystä, sytytys on jo melkein valmis, mutta nokka-akseli voi olla vaikea hankkia. Pytyn ja männän tiivisteineen saa halvalla Puolasta. Tietokoneella sytytyksen säätö on meikäläiselle liikaa, on mukava kun on kunnon lataussysteemi, siksi pidän roksin oman latauksen. "Keep it simple" viisaus estää turhan vaikean systeemin värkkäämisen. Etanolia voisi kokeilla, on se niin halpaa ja tehoakin väitetään antavan enemmän. Sytytysanturille tarvitsisi laittaa kelkka alle, niin saisi helpommin säädettyä ennakkoa.
Gilera Runner Black Soul