Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco super 8 125 starttisolenoidin rikkoutuminen

Aloittaja meijussi@gmail.com, 18.09.24 - klo:19:25

« edellinen - seuraava »

meijussi@gmail.com

Voiko jännitteen säädin, tai cd-boksi aiheuttaa starttisolenoidin rikkoutumisen. Missä sijaitsee jännitten säädin ja cdi? Nytkin rele kesti 3 käynnistystä.Voiko releen tilalle laittaa vain starttinapin? Alkaa kyllästyttämään.

Kari69

#1
Ei voi.

Jännitteen säädin on keulassa. Etuvalon takana. Y-muovi on kiinni kolmella ruuvilla. 1 edessä nokan alla ja 2 ylhäällä takana polvitilan puolella. Kun ne on irrotettu, muovia työnnetään taakse ylöspäin.

CDI on akkukotelossa.
Starttireleen voi periaatteessa korvata starttinapilla, mutta sen pitää kestää monen kymmenen amppeerin virta, joten mikään pikkunappula ei riitä. Releen korvaaminen napilla ei ole järkevää.

Miten se ilmeni, että starttirele hajosi?
Lakkasiko starttaamasta?
Kuuluuko naksaus, kun painaa starttinappia vai onko täysin äänetön?

meijussi@gmail.com


Kari69

On siis täysin äänetön.

Releen vetokäämi ei saa virtaa tai maata. Käämi saa virtaa starttinapin kautta ja maata jarruvipujen juuressa olevien kytkimien kautta. Voit painaa kumpaa jarrua hyvänsä.

Koeta startata painamalla OIKEAN puolen jarrukahvaa samalla kun painat starttinappia. Jos alkaa toimia, vika on vasemman jarrukahvan kytkimessä.

Jos ei ala startata, vika voi olla itse starttinapissa. Se voi olla hapettunut. Se on malliltaan avoin ja sen voi puhdistaa avaamalla kaasukapulan tyvessä olevat puoliskot. Kytkimen kontakti pinnat voi hioa puhtaaksi esimerkiksi hienolla vesihiomapaperilla.




konenikkari

#4
Minulla olevissa kytkentäkaavioissa nappi maadoittaa
ja vetokäämiin tulee jännite vipujen kytkimien kautta
ja samalla sytyttää jarruvalon ja nappi maadoittaa, vetokäämin toisen pään.
Maadoituksen eli miinuksen puolella oleva painonappi oksidoituu
ja  hapettuu herkästi, samaa tekee äänimerkin nappula.
Todennäköisempi on jommankumman vipukytkimen
tai starttinappulan vika, tai sulake tai virtalukko tai joku liitin
myös, maadoituksista yleensä, voi olla puutetta.
Todella harvinaista on itse solenoidin särkyminen.
Yksi mahdollisuus on että solenoidi jää päälle ja kuumenee.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

meijussi@gmail.com

Solenoidista tulee kaksi pikkujohtoa. Tuleeko raidallinen virtaan ja toinen maahan? Haen uuden solenoidin ja kokeilen taas hartaudella. :)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.09.24 - klo:06:55Minulla olevissa kytkentäkaavioissa nappi maadoittaa ja vetokäämiin tulee jännite vipujen kytkimien kautta
Konenikkari on oikeasssa. Minä muistin väärin.

Kari69

Lainaus käyttäjältä: meijussi@gmail.com - 19.09.24 - klo:21:12Solenoidista tulee kaksi pikkujohtoa. Tuleeko raidallinen virtaan ja toinen maahan? Haen uuden solenoidin ja kokeilen taas hartaudella. :)
Älä vielä hae uutta solenoidia. Testaa ensin vanha.

Paina ainoastaan starttinappia. Molemmissa pikkujohdoissa pitäisi olla silloin 0 V.
Paina ainoastaan jarrua. Molemmissa pikkujohdoissa pitäisi olla silloin 12 V.
Kerro, mitä arvoja sait.

Vain startatessa toiseen pikkujohtoon tulee 0 V ja toiseen 12 V.



konenikkari

#8
Varmista että mopossasi olevat kaikki sulakkeet on ehjiä eikä niissä ole hapettumaa.
Alkuperäisessä solenoidissa on mielestäni
kaksinapainen liitin jota ei voi pistää väärin
jolla se kytketään johtosarjaan.
Mutta jos liitin puuttuu, ei hätää
ne kaksi ohutta johtoa jotka on solenoidissa
voi kytkeä johtosarjan niihin kahteen ohueen johtoon joissa on ollut alkuperäinenkin solenoidi, kumminpäin tahansa.
Ja sen vanhan solenoidin naksahtelua
voi testata suoraan akkujännitteellä,
kytkemällä ne ohuet johdot suoraan akkujännitteeseen,
kumminpäin tahansa.
Pistä linkki minkälaista solenoidia olet siihen sovittamassa
jotkin autokäyttöön tarkoitetut solenoidit ei tuohon käy
niissä on erikseen veto ja pitokäämi
ja se on kokonaan eri tarina se  :)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

meijussi@gmail.com

Kiitos? Nyt pelittää. Kävin kaikki johdot ja liitokset läpi. Testasin vielä solenoidit. Kaksi oli ehjää ja vain on yksi oli rikki. Ilmeisesti maadoitus oli kateissa. Hyvää viikonloppua. :)

Kari69

#10
Tunnen vain Super 8:n ja Agilityn. Niissä solenoidin liitin on 4-napainen. Siinä on sekä herätevirta että starttivirta. Tuo ei ole kovin fiksu ratkaisu. Kunnon ratkaisu on sellainen, jossa
starttivirran liittimet ovat ruuvattavia eikä lattaliittimillä.

Edit Nyt olikin kyseessä 125 cc Kymco.  Siinä onkin 2-napainen liitin ja ruuvattavat starttijohdot.

konenikkari

Toista nimitetään releeksi ja toista solenoidiksi.
solenoidissa on mäntä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.