Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Aerox 4t NS50F puhti kateissa

Aloittaja mopotinx3, 05.09.24 - klo:17:56

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Mistä löysit Palosella, huoltomanuaalin?
Jos mahdollista pistä linkki.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Palosella

Joltain foorumilta löytyi, toki tämä on Neosin manuaali mutta aika pitkälle samoja vehkeitähän ne on. Tekniikka melko varmasti täysin identtinen.

Nämä on Ranskaksi kyllä mutta ihan hyvin siitäkin näkee momentit ja muut arvot.

Osa 1:
https://www.docdroid.net/VjhqZze/yamaha-mbk-ovetto-4-temps-pdf

Osa2:
https://www.docdroid.net/MBTrXcm/yamaha-mbk-ovetto-4-temps-part-2-pdf

konenikkari

Nöyrä kiitos Palosella manuaaleista hyvin noista löytää haluamansa
ja oppii samalla ranskankielen teknistä sanastoa :)
Ei taida olla neosissa eikä roxin ruiskussa lambda anturia pakoputkessa, pakoputken kuvassa näyttää olevan paikka sille.
Meidän neos meni seuraavalle sukupolvelle.
Viime töikseni korjasin siitä lean angle sensorin.
Se oli vähän kärsinyt stunttijutuissa  ;D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Palosella

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.09.24 - klo:08:34Nöyrä kiitos Palosella manuaaleista hyvin noista löytää haluamansa
ja oppii samalla ranskankielen teknistä sanastoa :)
Ei taida olla neosissa eikä roxin ruiskussa lambda anturia pakoputkessa, pakoputken kuvassa näyttää olevan paikka sille.
Meidän neos meni seuraavalle sukupolvelle.
Viime töikseni korjasin siitä lean angle sensorin.
Se oli vähän kärsinyt stunttijutuissa  ;D

Aika huonosti löytyy Yamahaan huoltomanuaaleja kyllä. Putkessa oli ainakin mun Neosissa vaan m6 pultti tulppana. En tiedä kyllä miksi sinne sellainen on laitettu ;D Ei siihen reikään ainakaan lambda sovi millään.

Niin joo niissähän on se kaatumisanturi eli sammuttaa mopon jos kaataa sen.

mopotinx3

#19
Onhan se kumma juttu, ettei seosta säädetä lainkaan lambdalla. Mistä pirusta se tietokone tietää paljonko bensaa ruiskutetaan. Oisko tämä kuitenkin vain sähköinen kaasutin, joka tehtaan arvoilla yrittää toimia. Ehkä se ruiskusuutin ohjautuu vain kierrosluvun mukaan?
No, tästä on heti päästävä eroon. Ei sellaista voi korjata, jonka tehdas on suunnitellut päin per..että.
Jostain sivustolta löysin racing tietokoneen Neos ja Aerox 4t ja racing imuletkun. Voisin ostaakin tuon letkun, mutta siinä on vain 28 liitos kaasuttimeen/läppärunkoon.
Näkyykö siitä ranskankielisestä ohjeesta onko tämä DC-sytytys, ainakin Aprilia 2t ruisku tietokoneelle tulee tasavirtaa. Kumpi CDI boksi olikaan magneettinen, DC vai AC? Laittaisin mieluiten Sportcityn boksin, kun se on valmiiksi virimallia. Itse en löytänyt edes pakoputken 6mm tulppaa. Sen tiedän, että siihen laitetaan testeri Yamahan huollossa. Kohta varmaan näitä testereitä saa edullisesti, kun joku mp-liike ajautuu konkurssiin.
Gilera Runner Black Soul

Palosella

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 09.09.24 - klo:09:12Onhan se kumma juttu, ettei seosta säädetä lainkaan lambdalla. Mistä pirusta se tietokone tietää paljonko bensaa ruiskutetaan. Oisko tämä kuitenkin vain sähköinen kaasutin, joka tehtaan arvoilla yrittää toimia.
No, tästä on heti päästävä eroon. Ei sellaista voi korjata, jonka tehdas on suunnitellut päin per..että.
Jostain sivustolta löysin racing tietokoneen Neos ja Aerox 4t ja racing imuletkun. Voisin ostaakin tuon letkun, mutta siinä on vain 28 liitos kaasuttimeen/läppärunkoon.
Näkyykö siitä ranskankielisestä ohjeesta onko tämä DC-sytytys, ainakin Aprilia 2t ruisku tietokoneelle tulee tasavirtaa.

Taitaa toimia TPS eli kaasun asennon perusteella. Mulla on Pösö 205 GTI joka on joskus turbotettu. Siinä on Megasquirt ecuna ja se säätää tps ja ahtopaineen perusteella seoksen. Lambdaa ei siis ole kytketty ollenkaan siihen.

Minkähänlainen tuossa Yamahassa on se kaasuläpän asentoanturi? Voisko vika olla siinä jos se ei tiedä kaasun asentoa.

Toimiessaan se toimii kyllä todella hienosti. Meillä oli aikanaan Neos tuolla koneella ja sillä ajettiin meidän aikana 25 tonnia täysin ongelmitta. Onhan se tietysti mielenkiintoinen projekti muuttaa kaasarille tuollainen. Ei varmaan kovin monta ole tehty.

konenikkari

DC on sytytyslaitteisto sytytyspuola on suoraan kytketty ECUun.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

mopotinx3

Rikas seos voi johtua siitä kaasuläpän asennon tunnistimesta, mutta sitä ei myydä erikseen. Toivotaan, että sytytys pysyy toimivana, vaikka ruiskusuuttimen johto on irti. Parin päivän päästä saan kaasuttimen, nìin homma lähtee etenemään.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

Löysin varastosta 5 CDI yksikköä, mutta kaikki AC. Nyt on selvinnyt, ettei tässä ole mitään tietokoneohjausta vaan CDI-yksikkö kuten kaasarikoneissa. Pientä toivoa siis on, ettei järjestelmä osaa katkaista sytytystä kuten Aprilian monimutkaisessa oikeassa ruiskusysteemissä. Kaasuvaijeri meni Kymco CDIn kanssa tilaukseen. Kaasuvaijerin väsäämisessä olisi mennyt liikaa aikaa. Tuotakin GY6 vaijeria joutuu muokkaamaan.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

#24
Olisin korjannut tämän ruiskumopon, mutta läppärunko tyhjäkäynti, TPS ym antureineen maksaa mopon hankintahinnan, joten en haaskaa rahaa siihen. Jos tuon välttämättömän osan saisi max 150 euroa, olisin iloisesti ostanut sen.  Lisäksi CDI/ruiskunohjaus boksi on rajoitettu, joten ei sillä pääse mihinkään. Imuletku on myös erittäin kuristettu ja siksi viriboksia myydään sen kanssa.
Oma ratkaisu on kaasutin ja kuristamaton Kymco CDI ja kuristamaton kiinaskootterin ilmaputsari. Nämä sain alle satasella. Kaasutin mahtui juuri ja juuri imukaulan jatkoksi, tukin suuttimen reiän pakkelilla. Jopa Kymcon imukaula olisi sopinut, mutta tässä moottorissa se olisi suuntautunut magneettoa kohti ja tilaa ei ole. Helpointa oli kääriä vulkanoituvaa teippiä millin vahvuudella kaasarin imuputken päälle. Se liimautuu kuumuudessa, joten jatkossa suuttimen vaihdossa pitää ottaa imukaula/kaasari kokonaisuus irti. Laitan tämän mopon starttauksen Omat projektit osioon, kun olen saanut käynnistettyä. Kaasuvaijerin istuttaminen ruiskumopon kahvaan vaatii rassausta, siinä ei ole mitään ruuvia ja pidikettä, joten se pitää tehdä itse, kierteyttää kahvarunko jne.
Gilera Runner Black Soul

A_sentaja

Olisiko kaasukahvan vaihto helpommin toteutettavissa? Ei tarvitsisi hyvää kahvarunkoa tuhota.

Itselleni esim tulee nyt pösön sf2 skootteriin vaijerikäyttöinen manuryyppy, ja kahvarungoksi enskamopon ryyppynamiskan sisältävä runko, sattumalta valojen ja vilkkujen liittimet samat kuin pösön rungossa, joten täysin plug and play rakennelma.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mopotinx3

Ruiskun 2-vaijerinen kaasu ei sovellu, aivan väärät vaijerin päätyruuvit. Kyllä tämä kuitenkin on oikea tietokoneohjaus, pirusti menee johtoja ohjausboksiin.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

#27
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 15.09.24 - klo:11:51Ruiskun 2-vaijerinen kaasu ei sovellu, aivan väärät vaijerin päätyruuvit. Kyllä tämä kuitenkin on oikea tietokoneohjaus, pirusti menee johtoja ohjausboksiin.

Jep ja näinollen jokaiselle erilliskomponentille löytyy mittausarvot ja ohjeet. Mutta enemmän olisin huolissani noista alhaisista puristuspaineista.
Venttiilivälyksistä vois aloittaa
imu 0,10-0,16
pako 0,18-0,24
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

mopotinx3

#28
Sylinterin pakokanavan 8mm pinnapultti oli poikki. Hitsasin siihen jämään 17mm mutterin, niin aivan helposti lähti pois. Yksi huolestuttava viritys löytyi: Alhaalla tankin etuosassa oleva "filtre á air" klumpista lähtevä paksu letku on tulpattu, korjaamokirjassa se näyttäisi menevän jonnekin, mutta ei näy minne. Jollain käännösohjelmalla fransmannin korjauskirjasta voisi olla hyötyä. Meinasin jo irrottaa magneeton, mutta siinä ei ole tavanomaisesti kierrettä, vaan pitäisi käyttää siipipyörän pultteihin tulevaa erikoistyökalua. Kaasutinkoneen bensatankki tulee varmaan alkuviikosta. Kiitokset joka tapauksesta Palosella-nimimerkille tästä opuksesta, on siinä kaikenlaista tietoa.
Venttiilikopan ruuvit näyttävät aika jumiintuneilta, tuskin ovat olleet koskaan auki. Magneeton koppaan käytin kopautuskikkaa,terävä lyönti ruuvin päähän niin pahin jumi irtoaa ja pultti lähtee pois katkeamatta. Venttiilikoppaan ruuveihin sovellan samaa kopautustekniikkaa.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 12.09.24 - klo:11:40Olisiko kaasukahvan vaihto helpommin toteutettavissa? Ei tarvitsisi hyvää kahvarunkoa tuhota.

Itselleni esim tulee nyt pösön sf2 skootteriin vaijerikäyttöinen manuryyppy, ja kahvarungoksi enskamopon ryyppynamiskan sisältävä runko, sattumalta valojen ja vilkkujen liittimet samat kuin pösön rungossa, joten täysin plug and play rakennelma.
Se oli jo tuhottu, iso reikä etupuolella. Vaikea ymmärtää miten sormenpään kokoinen reikä on syntynyt. Pakkeloin sen umpeen ja mustaa maalia päälle, ei paljon huomaa, että siinä oli äsken reikä
Gilera Runner Black Soul