Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Super 8 4-t lataus

Aloittaja jsr85, 30.09.21 - klo:00:10

« edellinen - seuraava »

jsr85

Tyttärelle hain 13 mallin superkasin ja eihän tuo lataa akkua ollenkaan. Startti pyörii ja valot toimii ilman virta-avainta mut käynnistyy vain virrat on asennossa.
Miten tuossa mitataan staattori ja jännitteen säädin(ac vai dc?)? Staattorilta tulee kolme keltaista piuhaa nipussa jännitteen säätimelle josta akulle vihreä ja punainen.
Tein jo lisämaadoituksen akulla koneelle ja kaikki johdot olen mitannut että ovat ehjiä eikä ole oikosulussa.
Kerkesin jo vaihtaa myös virtalukon kun ajattelin ensin vian olevan siinä.

-Janne

konenikkari

Kyseesä liennee noissa laitteissa harvinaisempi, kolmevaihe laturi.
Todennäköisesti säädin on rikki, mutta staattorikin on syytä mitata.
Staattorilta, liittimien irti ollessa, pitäisi aina kahden
keltaisen johtimen välistä löytyä 12-30V AC
siis kolme kertaa tuo jännite.
Mikään kolmesta keltaisesta johdosta ei saa vastusmittauksella/johtavuusmittauksella,
olla yhteydessä moottorin runkoon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jsr85

Kiitos vastauksesta, mittailen taas ja laitan infoa mitä tuo näyttää.

jsr85

#3
En tiedä ymmärsinkö oikein mutta liittimen irti ollessa kone sammuu ja näyttää nollaa, käynnissä näin.
https://photos.app.goo.gl/9SXZgbUWEe4CjaUZ6

Jännitteensäätimestä tulee 3.4v ulos

konenikkari

#4
Siis vain keltaisten johtimien irtiollessa ja käydessä pitää mitata.
Ompas omituinen ja kehno kuva, ei tuosta selviä, mitä olet mittailemassa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jsr85

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.09.21 - klo:14:27
Siis vain keltaisten johtimien irtiollessa ja käydessä pitää mitata.
Ompas omituinen ja kehno kuva, ei tuosta selviä, mitä olet mittailemassa.

Mittaan keltaisten johtojen välistä jotka tulee staattorilta ja kone käynnissä. Liittimen jos irrottaa ei kone käy.

viisnelonen

Mittaa (ac jännite) nyt vielä jokainen keltainen vs miinus (runko) ja siis käynnin aikana..   jos se kuiteskin on 1 vaiheinen, vaikka 3 keltaista viittaa kyllä 3vaiheiseen staattoriin. Mutta mistä näistä käytetyistä tietää mitä johtosarjoja tms niihin on diy vaihdeltu.
Tässä Super 8 4T manuaalissa on kuitenkin 1-vaihe lataus, alkaa sivulta 152
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/kymco_super8_4t_servicemanual.pdf
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#7
Ilmiselvästi tarvitset apua tuon vian selvittämiseen.
" Ota taksi, tulee usein halvemmaksi"  ;D
Laitteessasi saattaa olla kolmekin sulaketta, onkohan ehjiä.
Jossain mallissa on latauksesskin oma sulake.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#8
Onkohan säätimesi tuon näköinen

https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/kymco_super8_4t_servicemanual.pdf

Tuossa manuaalissa taitaa olla 2.vaihe staattori ja säädin.

eli keltaisen ja pinkin välistä pitäisi löytyä se 12-20V  AC käydessä.
Eikä kumpikaan saa olla yhteydessä moottorin runkoon.
Onkohan säätimesi tuon näköinen
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jsr85

Tällainen on, eli kolme keltaista ja punainen ja vihreä.


viisnelonen

Periaatteessa koneen ei pitäisi sammua kun 3-vaihelaturin johdot irroitetaan.. ainakaan joa akussa on virtaa. Toi mua kummastuttaa..
Ihan kuin 1 tai 2 johtoa oliskin sytkäpuolen piuhoja ???

Tuo 3vaihe staattori näyttäs olevan isommissa kymcoissa vakiona:  https://www.monkijavarikko.fi/monkijan-varaosat/regulator-kymco/p/877495/?utm_source=kelkoofi&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=RICKS+MOTORSPORT+ELECTRIC+REGULATOR+KYMC&from=kelkoo&gclid=EAIaIQobChMI2a2--ZGr8wIVC9iyCh3qagw0EAQYAyABEgJa2vD_BwE#Ajoneuvosopivuus-0
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#11
Olisi hienoa jos tuon laitteen CDI:stä sais kuvan.
On todennäköisesti DC CDI.
Noissa täytyy kaikkien sulakkeiden olla ehjiä.
Jos joku sulake ei ole ehjä, se käy laturilla.
Myös tuo on omituista
"Startti pyörii ja valot toimii ilman virta-avainta mut käynnistyy vain virrat on asennossa."
Olisko virtalukko vaihdettu.
Hyvä uutinen on, laturi on tavallista tehokkaampi, kunhan sen saa toimimaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Maadoituksen kunto syyniin aina kun ihmeoikkuja on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

"Tein jo lisämaadoituksen akulla koneelle"
Lukee eka viestissä
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.10.21 - klo:11:21
"Tein jo lisämaadoituksen akulla koneelle"
Lukee eka viestissä
mutta säädin on rungossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04