Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuoreöljysäiliön tyhjennyskö? (epätietoutta öljylaaduista)

Aloittaja arkia, 11.11.11 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

arkia

Tervehdys arvon palstalaiset.
Tuli hankittua kulkupeliksi Peugeot Elystar 50cc 2003 tsdi skootteri ja ensimmäistä öljypulloa ostaessani tuli tenkkapoo
kumpaako oljyä täys vai semisynteettistä.
Sitten selvittämään kumpi käy. Täyssynteettistä ei missään nimessä ruiskukoneeseen tuli vastaus. Tämä selvä sanoin ja
mietin, että mitähän öljyä siinä vehkeessä mahtaa olla säiliössä tällä hetkellä joka on täynnä.
Soitin "papalle" jolta ostin skootterin ja kysyin, vastaus oli odotettu. En minä tiedä ,siinä purkissa luki että käy tuoreöljyvoitelu
moottoriin.
Kysymykseni onkin miten pitkälle tyhjennän letkuston vai riittäisikö pelkän säiliön tyhjennys?
Lähinnä tuossa letkuston tyhjennyksessä mietityttää tarvitseeko ilmata ja mitä kautta?



r2

Tervetuloa Elystarin omistajien katkeroituneeseen joukkoon! ;)
Ai vainenkaan, täällä viime kesänä samanmoisen ostanut tyytyväinen mopo"poika".
En olisi huolissani jos moposi on vuosimallia 2003, suurta vahinkoa sille ei tule vaikka tyhjennät vaan säiliön, ei kai letkuja kannata ruveta tyhjentämään? Sillä on jo ajettu varmaan tuhansia kilsoja ja jos se hajoasi väärään tuoreöljyyn niin se olisi rikki jo! Ja vielä, vanhempi mieshenkilö on yleensä hintatietoinen. Se osasynteettinen on hieman halvempaa kuin täyssynteettinen eli veikkaukseni on että halvempaa osasynteettistä on laitettu säiliöön aina.

Täältä muuten löytyy samanvuotinen Ely, sininen väriltään. Mopedi on nyt jo talviteloilla mutta keväällä on tarkoitus vaihtaa hiljaisempi pakoputki ja kytkinjouset taitaa myös mennä vaihtoon.
Hyviä vehkeitä nämä on, Baotian Chica oli aiempi moponi ja onhan niissä eroa ominaisuuksissa paaljon. Kuten myös hinnassa.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

viisnelonen

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1567.0

Asia nousee esille tämän tästä. Mun käsittääkseni on kyse lähinnä siitä että onko ko öljy TUOREVOITELUKÄYTTÖÖN sopiva. Siihen ettei täyssynteettinen muutoin sopisi 2t koneeseen en ole lukenut/kuullut/saanut yhtään perustetta asiaa tutkaillessani.Öljyn täytyy tietty muutoinkin olla 2t specsit täyttävää..
Itse käytän kaasutin 2t koneissa teboilin 2t bikea(täyssynt) lähinnä hinnan/saatavuuden ja vähäisen savutuksen takia.
Jos tähän synteettisyysasiaan on jollakin kerrottavana jotain uutta ASIAPERUSTETTA niin mieluusti lukisin niitä tuolta ylläolevasta topiikista enemmänkin. Mutta skodumyyjien , kavereitten ym mutu lausunnot on jo luettu. Löytyykö esim jostain manuaalista ko kielto. Sisäänajon aikana sen ymmärrän koska mineraaliöljy nopeuttaa osien hiotumista suuremmasta kitkasta johtuen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#3
Tuoreöljyvoiteluöljyt poikkeaa moottoriöljyistä vain lisäaineistukseltaan, joka estää pikeentymistä ja tuhkaa yms. erityistä 2-t koneessa. Lisäaineet maksaa suurimman osan purkin hinnasta. Mikään ei estä pakkotilanteessa käyttämästä nelariölyäkin tai rapsiöljyä = castor oil (Ollut kisakäytössäkin. Ei saa sekoittaa mineraaliöljyn kanssa).

Synteettiset on koostettu moottorin vaatimusten mukaan jotka ovat likimain samat kaikissa. Millekkään käyttökiellolle ei ole pohjaa.

http://www.sea-doo.net/techarticles/oil/oil.htm

Aika hyvä seli asiasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arkia

Kiitoksia vastauksista ja r2 minullakin on sininen menopeli ja aion ajaa läpi talven, saa sitten nähdä kuinka paljon tulee lunta ja pakkasta kuopion seudulla.
Poistin rajoitin levyn hihnan vaihdon yhteydessä ja rupesi kulkemaan todella mukavasti.
Hiukan kuintenkin kylmäsi kun keltainen varoitusvalo vilkkui heti käynnistyksen jälkeen, mutta se sammui koeajolenkin jälkeen.
Kysyin eräästä huoltoliikkeestä rajoitinlevyn poistoon liittyvistä ongelmista ja sain vastauksen, että ruisku täytyy ohjelmoida
uudestaan niin sanottuun vapaastihengittävään ohjelmaan.
Onko muilla kokemusta tälläisesta?

r2

Lainaarajoitinlevyn poistoon liittyvistä ongelmista ja sain vastauksen, että ruisku täytyy ohjelmoida
uudestaan niin sanottuun vapaastihengittävään ohjelmaan.

Tohon en voi muuta sanoa kuin: Tä?
Miten sen mekaanisen levyn poisto vaikuttaa ruiskun ohjelmaan? Eihän siinä herraisä muutu mikään muu kuin välitys. Tai siis sen rajat.

-r2
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Samppa

Täyssyynteettisen käyttöä ei ruiskuissa suositella, koska sitä kertyy palamattomana kampikammioon. Siksi siis semiä. Jos ei ole ruisku, ei ole niin kranttua.

Itse käytän vanhempiin vehkeisiin mineraalia ja muihin semiä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

arkia

Sitä minäkin siitä ohjelmoinnista olen mielipuolta.
Kysyin vielä yhdeltä tutulta mopo korjaajalta asiaa, hän kyseenalaisti Boksien ohjelmointi mahdollisuuden.

Samppa

Kyllä niitä ohjelmia ainaki toisiin bokseihin pystyy päivittämään, foorumillakin on asiasta ollut juttua...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 11.11.11 - klo:12:16
Täyssyynteettisen käyttöä ei ruiskuissa suositella, koska sitä kertyy palamattomana kampikammioon. Siksi siis semiä. Jos ei ole ruisku, ei ole niin kranttua.

Itse käytän vanhempiin vehkeisiin mineraalia ja muihin semiä.
Se kuinka paljon öljyä sinne voi kertyä mietityttää. Kampuran koskettaessa öljyyn se spreijaa sen seoksen sekaan  ja se palaa sylinterissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Samaa itsekin pohdin. Näin kuitenkin vastasi erään ruiskupelin maahantuoja ja heidän sanahan on laki.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

arkia

Tuosta boksin päivityksestä vielä, että mitähän se mahtaa vaikuttaa menopeliin jos sitä ei tee?
Liikkeestä josta rajoitinlevyn poistoa tiedustelin sanottiin, että älä poista kokonaan vaan nosta sitä levyä aluslevyillä hieman ylemmäksi.
Mikähän olisi "hieman"

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arkia

Sen rajoitinlevyn poiston jälkeen nopeus gps on 60 km/h.
Sillä poistolla on näköjään tosi suuri vaikutus  paksuus per mm,koska se levyhän ei ole kovinkaan paksu.
Täytyisikö kuitenkin "korottaa", vaikka parilla aluslevyllä kokeeksi, että mikä on vaikutus? Kahdellakin se ehkä vastaa jo poistoa. Mutta sitä minä en ymmärrä, miksi se vaikuttaa erilailla koko levyn poistoon.



Coastside

#14
http://www.youtube.com/watch?v=aa8qGJczi8E

Tuossa siis vastaava poisto, jolla saa varin maksimit. Jos haluaa rajoittaa niin prikkaa sen levyn alle. Syy miksi rajoitinlevy rajoittaa eri tavalla on ettei varin rullat pääse liikkumaan yhtä paljoa ja nostamaan hihnaa yös saakka. Tee tussilla viiva kuppiin ja katso mihin asti hihna kuluttaa sitä pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04