Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Booaa täydellä kaasulla, ei mikään suutin auta?

Aloittaja Eki, 03.06.20 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä mitähän pitäisi säätää, vakiosuutin koko niinkin pieni kuin 54, jos ottaa messinkisihdin kaasarista pois, pitäisi isontaa suutinta motowikin mukaan kokoon 60. Itse kokeillut 60, 64, 66, 70, ei oikein mitään vaikutusta siihen etteikö täydellä kaasulla booa, kun hellittää tiettyyn kohtaan kaasua niin tuntuu oikein että nyt vetää ... Neulan säätöä kokeiltu, tyhjäkäyntiruuvia säädelty, olipa 60 tai 70 suutin, aivan samat oireet, pitäisikö tyrkätä 80 suutin, vie nyt jo noin 3.3l/100km. (Tänään ajoin yli 400km, Hyvinkää-Naantali-Turku-Hyvinkää) ... Ps. Mainitaan vielä että ylämäissä vetää hyvin hana kaakossa mutta tasaisella joutuu hellittämään ja hakemaan sen parhaan vetokohdan ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#1
Ei muuta kuin isompaa suutinta. Suuttimen kokoon vaikuttaa ilmaputsarin kuristus.   Jos on ilmanputsarista kurit pois, oikea suutin on 100-kokoa 15mm kaasuttimella.  Alipainehanakin vaikuttaa. Saa huonosti bensaa, jos se ei toimi kunnolla. Kaasuttimen virtausnopeus vaikuttaa. Aion laittaa Piaggio Apriliaani 19mm kaasuttimen ja silloin suutin on noin 110, eli ei tarvitse paljon suutinta muuttaa, kun ei siitä ilmanputsarista mahdu enempää ilmaa läpi, vaikka suurennan kaasuttimen. Tilasin juuri A7 neulan, kun nyt on joku muu terävä neula paikoillaan. Jos luistin neula on vakio, ei mikään suutin riitä, vaan booaa aina. Moottori on muuten kunnossa, jos se ottaa mittariin 74 15mm kaasarilla ja isolla kaasarilla 85 ilman prikkaa.
Tässä Gilera/Piaggio/Aprilia moottorissa on vakiosylinteri, ei siis mitään 70cc virityksiä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

#2
Ihan samaa tekee olipa rajoitinsihti paikallaan tai ei, kaasari on dellorton 17.5mm, isompia en tarvi, vauhtia nytkin liikaa, kiihtyvyys saa olla hyvä mutta trafin rajaa ei saisi ylittää. Minusta tuntuu älyttömältä tunkea 100 kokoinen suutin mopoon mikä nikottelee kaikilla mahdollisilla muutenkin, huvikseen en viitsisi jatkuvasti vaihtaa. Bensan kulutus olisi kyseisellä 100 koon suuttimella ainakin sen 4l/100km mikä on hävytön lukema mopolle kun pienimmät autot jo kulkee samalla bensankulutuksella. Kyllä tässä jokin muu mättää nyt, ei auta neulan nostot/laskut, ei ilmanputsarin erilaiset suotimet, vaki, malossi jne???
http://www.motot.net/wiki/Gilera_Runner
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

Voihan siinä olla rajoitin jossain, silloin jää aina käkimään, vaikka tekisi mitä. Siksi olen omasta mopostani putsannut kaikki alkuperäiset sytytyslaitteet pois.  Solifer moponi käkii 50 km/t mittariin ja ilman kuristusta jopa 70.  Veikkaan siis, että joku kuristus sulla on. Joskus se on pakoputkistossakin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

#4
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 04.06.20 - klo:08:47
Voihan siinä olla rajoitin jossain, silloin jää aina käkimään, vaikka tekisi mitä. Siksi olen omasta mopostani putsannut kaikki alkuperäiset sytytyslaitteet pois.  Solifer moponi käkii 50 km/t mittariin ja ilman kuristusta jopa 70.  Veikkaan siis, että joku kuristus sulla on. Joskus se on pakoputkistossakin.
Alkuperäisessä putkessahan on hukkaputkia kaksinkappalein, mulla on samanlaisen gileran, mutta ruiskuvehkeen putki mistä hukkaputket puuttuu, muuten ihan samanlainen. Toki tallessa se hukkaputkellinenkin, tuli mieleen että kun vastaavassa ruiskuvehkeessä on reikälevy kaasarin kurkun ja koneen välissä, että olisiko tässäkin, en kuitenkaan viitsi ruveta purkamaan, vaan kokeilen 80 koon suutinta, mikäli silläkin namittaa kaasu pohjassa, niin sitten laitan jonkun 64 suuttimen koska samaa tekee silläkin ja kiihtyy sekä kulkee ihan samat.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

Varmasti on reikälevy paikoillaan, jos et ole sitä pois ottanut.  Pisteet tuolle ruiskun pakoputkistolle, sillä  kulkee hyvin ja äänitaso on miellyttävä. Iso suutin ei välttämättä tarkoita sitä, että mopo vie paljon bensaa.  Tällaista hyvässä vireessä olevaa skootteria voi ajaa aivan pintakaasulla hyvällä nopeudella. Jos vääntää kaasun aivan pohjaan, viehän se enemmän kuin pikkusuuttimella, mutta vauhtikin on toinen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

arla_m6

Aja motti kuumaksi ja vaihda vaikka linja-auto pysäkillä uusi tulppa ja lähde siitä vetään urku auki 5-10km. Sit mahdollisimman nopea pysähdys seuraavalle pysäkille ja sammuta moottori. Tulppa irti ja ziigaa tulpan väri. Tulpan väristä pystyy päätteleen, käykö moottori täydellä kaasulla laihalla vaiko rikkaalla. Pidä vakiot putsarikopat sekä vakio kaasari. Vakioo sit vähän rukaat. Pääsuutin 5-10 isommaksi ja neulaan ei tarvii koskea.  Jos imupuolta avartaa isolla kaasarilla ja vapari putsarilla niin pitää putkisto saada vastaavasti isommaksi.

Tässä tulpan värit. Kierteen reuna kuuluu olla musta ja keskielektrodi vaalea. Ei pohjaan palaneen maidon värinen, eikä musta.

https://i.pinimg.com/originals/d1/89/0a/d1890a66d247e684ecbcfda4e116131e.jpg


Eki

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 04.06.20 - klo:23:19
Aja motti kuumaksi ja vaihda vaikka linja-auto pysäkillä uusi tulppa ja lähde siitä vetään urku auki 5-10km. Sit mahdollisimman nopea pysähdys seuraavalle pysäkille ja sammuta moottori. Tulppa irti ja ziigaa tulpan väri. Tulpan väristä pystyy päätteleen, käykö moottori täydellä kaasulla laihalla vaiko rikkaalla. Pidä vakiot putsarikopat sekä vakio kaasari. Vakioo sit vähän rukaat. Pääsuutin 5-10 isommaksi ja neulaan ei tarvii koskea.  Jos imupuolta avartaa isolla kaasarilla ja vapari putsarilla niin pitää putkisto saada vastaavasti isommaksi.

Tässä tulpan värit. Kierteen reuna kuuluu olla musta ja keskielektrodi vaalea. Ei pohjaan palaneen maidon värinen, eikä musta.

https://i.pinimg.com/originals/d1/89/0a/d1890a66d247e684ecbcfda4e116131e.jpg
Tsekattu monesti, aina mielestäni ok väri, ei lasittunut liian vaalea vaan vaaleanruskea, elikä olisiko se kuuluisa maitokahvin väri likimain. Tämä sama väri kun mennään suuttimilla 60-70 ja siitä väliltä, vaki kaasari ja vaki putsari, ainoa että pakoputki ruiskumallin vastaavasta skodesta missä ei kureja tai paremminkin hukkaputkia. Ainoa haitta ettei cdi rajoita johonkin 9000 kierrokseen, niin saisi hillittyä tuota vauhtia, nyt menee aavistuksen yli poliisien hyväksymän, mutta pyörii trafin moporajan tuntumassa. Kokeilen vielä 10 pykälää isompaa suutinta (80) kun niitä löytyy kotonta.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

ootko läpät kattonu missä kunnossa on? joko imupuolen vikaa että horii ilmaa jostakin, tai liian pieni pääsuutin. toi täyskaasulla puutuminen kertoisi  liian pienestä pääsuuttimesta. jos muuta vikaa ei löydy 80 suutinta kokeilisin.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.06.20 - klo:07:31
ootko läpät kattonu missä kunnossa on? joko imupuolen vikaa että horii ilmaa jostakin, tai liian pieni pääsuutin. toi täyskaasulla puutuminen kertoisi  liian pienestä pääsuuttimesta. jos muuta vikaa ei löydy 80 suutinta kokeilisin.
Nyt kun laskin niin 70 suuttimella kuluttaa yli 3.6l/100km, kokeilen kuitenkin 80 suutinta ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

arla_m6

2T-koneissa pakoputkiston suunnittelussa ja muotoilussa tärkeää on se, että sylinteriin saadaan oikeanlainen huuhtelu aikaseksi.
Ruiskun putkisto ei välttämättä toimi oikein kaasarikoneessa. Siksi suosittelisin laittamaan vakioputken takaisin.

Testaa tämän jälkeen 5-10 suurempaa pääsuutinta.

Eki

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 05.06.20 - klo:18:47
2T-koneissa pakoputkiston suunnittelussa ja muotoilussa tärkeää on se, että sylinteriin saadaan oikeanlainen huuhtelu aikaseksi.
Ruiskun putkisto ei välttämättä toimi oikein kaasarikoneessa. Siksi suosittelisin laittamaan vakioputken takaisin.

Testaa tämän jälkeen 5-10 suurempaa pääsuutinta.
On niin jumalattoman laiska kun on kiinni vakiputki missä hukkaputket, löytyy kolmaskin putki, semmoinen mistä mirklattu hukkaputket pois ja hitsattu reiät umpeen (en tiedä eroaako se sisäkaluiltaan tuosta ruiskun putkesta)?.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#12
Kokeiltu 80 koon suutinta, ei ole oikeastaan sekään yhtikäs parempi, paras veto silläkin hieman vajaalla kaasulla, vaidettu 64 suutin ja saa olla se, itseasiassa nyt kun ajellut ja se reikäsihti puuttuu kaasarista, on tämä suutin erittäin ok.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.