Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostinpa Piaggio X8:n

Aloittaja fudeisti, 03.07.14 - klo:10:45

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#15
Käynnistäessä rikastaa ruisku runsaasti, myös moottorin lämmön mukaan rikastaa.
Oliskohan "vähän" pakoputkea avarrettu?
Ilmiö ei tuollaisena lienne ollenkaan vaarallinen.
Venttilivälykset on syytä tarkastaa, kantava pako aiheuttaa imua pakoputkessa.
Eikä pakoputkeen ole syytä tehdä muutoksia ruiskun asetuksia muuttamatta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kone

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 04.07.14 - klo:12:57
Ei todellakaan ole mitään ryyppyä sellaisenaan, ruisku vähän nostaa kierroksia kylmänä ja ehkä rikastaa seosta pikkaisen.

Lämpeneekö muuten normaaliin lämpötilaan ?

No, eikös se ryyppy silloin ole.

konenikkari

Pappiksessas on ryyppy, ruiskuissa on rikastus  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

" Sehän kait tarkoittaa että sinne pääsee raakana bensaa joka sitten putken kuumuudessa jysähtää."
Totta, mutta ei pelkkä bensiini pakoputkessa pauku, vaatii kaverikseen ilman sisältämää happea.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kone

#19
Kaasaripeleissä ryyppy. Ruiskuissa "rikastin" eli? Oisko se Lambda-anturi viallinen. Voi antaa väärää infoo.

fudeisti

Venttiilit kertoi myyjä säätäneensä jokin aika sitten, mutta kertoili se paljon muutakin...

fudeisti

Pannaanpa vielä tähän, että tietääkö kukaan, käykö Xevon selkänoja X8:aan? Siis ilmeisestihän se tulee kahvojen paikalle??? Kai joku tietää. Vaimolla oli kuulemma vähän hutera ole, kun ei ollut selän takana oikein mitään.

Partanen

Onko nyt sekoitettu kylmäkäynnistysrikastus ja ryyppy keskenään? Ruisku ei tarvitse jälkimmäistä, koska rikastus hoidetaan suuttimen aukiolo aikaa pidentämällä, kun kone on kylmä. Jos kylmän koneen rikastus olisi päällä koneen ollessa kuuma, kone tuskin edes kävisi. Nimittäin mäntämoottori tarvitsee verrattain paljon polttoainetta käydäkseen kylmänä.

**************

Entäpä alkukäyrän ja pöntön välinen tiivistys, onko kunnossa? Siellä taitaa olla se grafiittitiiviste.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fudeisti

Juu 2 liitoskohtaahan siinä putkessa on. Kummastakaan ei käsille puhaltanut kun moottorin käydessä kokeilin. Tilasin varalta uuden tulpan, oli sen verran harvinainen, ettei kaupungin kummassakaan varaosaliikkeessä ollut hyllyssä. Kunhan ehdin/viitsin niin katson ilmansuodattimen. Manuaalista luin, että pitää kylvettää suodatinöljyssä pesun jälkeen. Mitä on suodatinöljy???

pekpel

Esim: Tuota..
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Oljy-ja-kemikaalit/Voitelutuotteet/Ilmansuodatinoljy-vaahtosuodatinta-varten-36448/
Putsausainettakin bibaliteemasta löytyy
Tuo öljy on vaahtomuovisuodattimille..
Paperisuodattimiahan ei öljytä, koskaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

arla_m6

#25
Moi.

Ruiskuvehkeissä ei juuri säätöjä ole. "Aivot" hoitaa sen puolen. Paukuttelu pakoputkessa johtuu liian rikkaasta seoksesta. En ole tutustunut ikinä kakspyöräisten ruiskuihin. Onko niissä Lambda-anturia?  Nokinen tai viallinen Lambda voi aiheuttaa seoksen väärää säätämistä. Sit tietty venttiilien säätö hoidettava/tarkistettava suhteellisen usein. En tarkoita tätä skootteria, mutta yleensä näissä ns. pienmoottoreissa.  Joku aiheuttaa nyt seoksen rikastamista?. Likainen ilmanpuhdistin, nokinen Lambda, venttiilien välykset. Onko näissä ruiskuvehkeissä polttoaineen katkaisuun liittyvää kierroslukua kuten autoissa on?

Minkälaisissa tilanteissa paukuttelua esiintyy ?

-arska-

XEVO400

Xevossa tuon lämpömittarin pitäisi olla 1 tolppa keskikohdan yläpuolella.  Tästä on käyttöohje kirjassa maininta, löytyykö sun moposta sellainen. Sen kait saa netistä imuroitua SGN:n sivuilta jos se on päässyt kateisiin. Siellä on kuitenkin yllättävän paljon huolto ohjeitakin eikä joka kohdassa sanota, että "ota yhteyttä valtuutettuun Piaggio huoltoon". Termariviat näissä ei kait ihan tavattomia ole.

Näissä on katalysaattorit, joten lamda tunnistinkin sieltä täytynee löytyä.

Uskon että Xevon selkänoja sopii X8:iin, koska molempiin menee ainakin sama teline takalaukulle. Ja sehän tulee nimenomaan tuon kahvan tilalle. Mutta jos sulla on perälaukku siinä etkä halua siitä luopua, täytynee ruveta jotain viritystä asentamaan siihen johon voi sitten nojailla.

fudeisti

SGN:n sivuilta löytyi sama ohjekirja Xevoon, jonka jo tallensin aiemmin. X8:n ohjekirjaa ei sieltäkään löytynyt. Lämpömittari on kyllä aika erilainen. X8:ssa aika pian puolenvälin jälkeen tulee punaiset vastaan, joten luulen , että lämpötila on oikea. Annetaanpa merkkihuollon katsoa seokset ym. kunhan ehdin viemään. Tietty katson sen suodattimen ensin, kunhan ehtis senkin. Voishan tuota ajaa pätkän ilman suodatinta ja kuunnella paukkuuko silloin.

fudeisti

No tulipa tuolla jotain  120 km tänään ajeltua. Mm. käytiin rouvan kanssa Oulaisissa weteraanikonepäivillä.  http://www.wanhawoima.fi/wkp/
Ihan hyvin pelaa vaikka vähän paukutteleekin. Konepäivillä oli hienosti oma parkkialue moottoripyörille, mihin meidätkin ohjattiin. Oli ihan lähellä yhtä sisäänkäyntiä. Ilma oli hieno ja tunnelma leppoisa. Suosittelen kaikille ensi kesänä.

fudeisti

Eipä oo myyjä hoksannut ottaa pois nettimotosta tätä: http://www.nettimoto.com/piaggio/x8/1643313