Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aerox ongelma (talven jälkeen sammuilee, röpöttää, katkoo ja kakoo)

Aloittaja jarksi, 13.04.11 - klo:18:15

« edellinen - seuraava »

jarksi

Apua tarvisin roxini kanssa.

Elikkä kyseessä on -08 aeroxi, aina ollut vakioputki kiinni, 50cc vakiopytty ja muutenki ihan originaali mutta prikka pois. Huiput 60 km/h auton mittariin kautta aikain ja pelannut kuin unelma. 12tkm jälkeen vaihdoin männän, männänrenkaat meni huonosti ja leipo kiini. No ostin uuden koko pyttysarjan ja aloin ajeleen sisään. Noin 10km mentiin ilman 2-tahtia kun letku oli liian jyrkässä kulmassa eikä saanut kone öljyä. Huomasin tämän onneksi kohtuu nopeaa kun ei oikeen toiminut. En tiedä kärsikö kone sitten tästä.

Tämä juttu tapahtui siis viime syksynä ennen lumien tuloa. Toimi kuin ennenkin, varovasti ajelin vaihtelevilla kierroksilla noin 300 km ennen kuin lopetin talven ajaksi. Huippunopeus säilyi 60km niin kuin ennenkin.

Säilytin skoden talven lämpimässä tallissa.

Nyt noin puolen vuoden seisonnan jälkeen huhtikuussa otin roxini taas käyttöön. Bensaa oli tankissa pikku liru pohjalla. Latasin akun ja ajelin tankin tyhjäksi. Toimi melko huonosti. No hain sitten uutta 98 bensaa tankin täydeltä ja lähdin ajelemaan. Käynnistyi normaalisti ja käy tyhjäkäynnilläkin hyvin. Noh, kun sitten lähdin tuohon tielle ajelemaan niin alkoi ongelmat. Pääsin noin 100m eteenpäin kun sammui. Yritin polkea ja startata, ei käynnisty. 5 minuutin päästä lähti taas normaalisti käyntiin.
Mutta ei kulje. Puolikaasulla käy todella huonosti tuntuu että meinaa sammua koko ajan! Täydellä kaasulla taas menee ihan ok, joku 45-50 mittariin. Ylämäkiin taas laiskistuu huomattavasti ja kulkee noin 40. Muutaman kilometrin jälkeen vauhtia riittää enää 30 tasaisella, muutaman sadan metrin päästä taas 45-50 ja taas ylämäkeen 30 ja liikkuu todella laiskasti tasasellakin. Täyskaasulla pitää ajaa koko ajan, vähemmällä tuntuu että käy tosi huonosti, pätkii. Oon sillä 30km nyt kikkaillu ja alkoi piisata kun ongelmat jatkui. Sammuili joka ajolla 1km jälkeen ja sai muutaman minuutin odotella että alkoi toimimaan.

Vaihdoin "talvisuuttimesta" (66) "kesäsuuttimeen" (62) Mutta meni vain huonompaan suuntaan. Huippunopeus aluksi 30, alkoi pätkimään, kaasu pohjassa ei mäntä lyö kunnolla, välillä taas lyö normaalin kuuloisesti muttei kulje minnekkään. Vähällä kaasulla meinaa sammua koko ajan ja pitää täyttä kaasua laittaa että pysyy käynnissä. Saako liikaa bensaa vai liian vähän? Vai ilmaa jostain? Ilmanputsarin "kiinnityskumi" kaasariin on todella vaikea irrotettava (pitää käyttää ruuvimeisseliä apuna) ja myös vaikeasti kiinnitettävä, on jotenkin niin jäykkä jne. ja käytin siis irti kun vaihdoin. Saisko sieltä ilmaa tai jotain?
Kaverilta kysyin 66 suuttimella vielä ajaessani ja hän sanoi että kannattaa käyttää ilmanputsaria auki ja puhistaa. En ole ikinä käyttäny auki, onko vaikea homma ja voisko se vika ees olla siellä?

Kaikennäköisiä neuvoja otetaan vastaan, haluan roxini kuntoon ja äkkiä!
Kiitos vastauksesta! :)

- jarksi

pekpel

Putsaa paikat ilmansuodatinta ja kaasaria myöten.
Tankista on varmaan lähtenyt pashaa liikkeelle ja tukkii paikat.
Voisit samalla harkita bensan suodattimen vaihtamista, voi olla tukossa vaikka näyttääkin päältä hyvältä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

A_sentaja

Näinpä,tyhjää tankki ja ota hana-suodatinkomleksi irti ja putsaat sen. Sitten kaasarille sama. Selkee selitys kerta tankin pohjalla vain liru, jonka laskit koneesta läpi, nyt p,,ka tukki siellä paikat.. myös surullisen kuuluisa cdi oireilee noin, mutta ensin puhdistus..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jarksi

Kiitos vastauksista!

Putsailin tossa äsken ilmansuodattimen ja löytyi sitä pashaa sieltä jonkun verran, no nyt se on putipuhdas.

Kaasariin en ole oikein ikinä koskenut joten tietoa sen puhdistamisesta yms. ei ole. No, eiköhän se ala selvitä kun ruuvailee ruuvit irti.

Tankkiakaan en ole tyhjentänyt ikinä  :-[ mitäköhän kautta se tyhjennetään? Sieltä kaasarin takaa jostain?

Sana hana-suodatinkomleksi ei kerro mitään, mistä se löytyy?

Tahtoa ja innokkuutta korjaamiseen kyllä löytyy muttei tietoa hirveästi. Eikä viitsisi mopoa tuhanteen osaan purkaa kun ei tiedä näistä, joten jos viittisitte yhtään lisävalaistusta antaa noviisille?  ::)

pekpel

#4
Kaasarin puhdistamisesta löytyy vinkkejä vaikka tuolta:
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/40-kaasuttimen-puhdistus.html
Ja se hana-suodatinkompleksi viittaa että bensahana ja bensansuodatin olisi samassa paketissa hyvinkin lähellä tankin pohjaa...

Hei ja niin meinasi unohtua tärkeä asia, en aeroxista sen enempiä tiedä, mutta...
Jos se ilmansuodatin on foam tyyppinen niin öljyä se hyvä mies sentään..

Jospa A_sentaja:jalla ois kuvallisia linkkejä..Kun on hän huomattavasti tietävämpi tästä pelistä kuin minä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

A_sentaja

No minullakaan ei tähän hätään ole kuvia linkittää, mutta itse olen tankin tyhjännyt lapolla ja pa,hanan irroitus onnistuu helposti. perästä irroittele hiukan muoveja tankin ympäriltä ja varsinkin alapuolella oleva muovi, josta iskari menee läpi. Hana onkin sitten siinä kätevästi tarjolla klemmari auki ja  astia alle jotta loput bensat valuu siihen pa suodatin on hanan yhteydessä, valkoinen pilli ja jos se näyttää silmin likaiselta ei voi bensakaan kovin hyvin kulkea. Suodatin lähtee vetämällä irti ja pesu sekä paineilma pillin sisäpuolelta ulospäin puhaltaen saa sonnat liikkeelle. Tankin voi samalla putsata kun hana on irti, tyhjenee se yleensä täysin ja voit vaikka sormella hanan reijästä noukkia loput roinat. Ilmansuodatin toki öljytään kuten pekpel sanoikin. Sen ilmanputsarilta kaasarille menevän letkun saat parhaiten paikoilleen siten, että putsarinkotelo irti ja lämmität sitä letkua kuumailmapuhaltimella kaasarinpuoleisesta päästä, jolloin menee sukkana paikoilleen, klemmari tosiaan on vähän jäykkä mutta pitkät nokkapihdit tai vahvat sormet auttaa paljon. Suodatin kotelon laitto onkin paljon helpompaa siihen letkuun, koska sitä voi vaikka ruuvarilla ujuttaa paikoilleen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Ilmansuodattimen putsaamisestakin löytyy valmis juttu pääsivuilta:
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/52-ilmansuodattimen-puhdistus.html

Kannattaa lukaista noitakin.

Jos näyttää siltä, että et saa tankkia suoraan valutettua tyhjäksi hanankaan irrottamisen jälkeen (taskuihin voi jädä bensaa), tai sinne jää pohjalle jotakin skeidaa, niin hyvä keino on ruutata paineilmaa tankin sisään (paineilmapistooli tankinreiästä sisään ja rättiä tiukasti ympärille). Alipainehanakompleksi täytyy tällöin olla luonnollisesti irrotettuna, jotta moska poistuu sitä kautta. Sitten vielä vaikka tankin huljutus puhtaalla bensalla.

Jos kaasari- / bensapuoliputsailut eivät auta, niin kokeilu uudella tulpalla, yleinen sähköosien ja liittimien tsekkaus ja sitten vika kohdistetaan siihen toiseen todennäköseen eli CDI-boksiin. Se kun oireilee samanlailla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jarksi

Hola taas.

Kiitos viesteistä, kuumeisesti etsin kaikkea mahdollista vikaa aikoinaan kun tämän keskustelun aloitin ja kyllähän se roxi saatiinkiin kuntoon! Vastaampa vaan vasta nyt tänne:

Aloin puhdistamaan kaasaria. Sitä irrotellessani huomasin imukaulan mutkassa halkeamia. Todennäköisesti oli läpi asti haljennut, varmaa havaintoa en saanut. Putsasin kaasarin ja vaihdoin imukaulan uuteen ja taas mennään.

Vielä vaivaa huonohko kiihtyvyys. Vaihdoin varirullat uuteen mutta merkittävää apua en niistä saanut. Jos jollakin on kiihtyvyyden parantamiseen ohjeita, niitä otetaan vastaan. Nopeutta en tarvi lisää kyttien pelossa, nyt kulkee noin 60km/h.

Kiitos!