Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Milan Sport Estate keskustelua

Aloittaja kesäskootteri, 29.04.13 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

#30
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.05.13 - klo:00:22
Ps vanteen koot muuttuu 2.75 3.00 3.25 3.50 jne ;)
Ja kymmenen millimetriä on tuumissa? ;)

Nyt pitää itse editoida, vaan vain lisätä. ;) Yleisin vanne skoottereissa on 3,5 tuumainen "siis 12 tuumaisissa" jolloin kaikki markkinoilla olevat renkaat sopii suoraan. Tuo kolme ja puoli tuumaa on sentteinä 8.89cm:ä .

konenikkari

#31
En oikein tarkasti muista, mutta sen muistan että puuseppä tekee töitä tuhannesosatuuman tarkkuudella
kun taas me mekaanikot tyydymme sadasosa millimetriin ;)
Ihan jos totta puhun, olin ammattikoulussa v. 69 silloin iso uutinen oli, usakin siirtyy metriseen järjestelmään.
Sittemmin enkä vieläkään usko että tuo toteutuu.
Mutta on nuo tuttuja tuumien osakoot,1/2 1/4 3/8 ...jne, sillä yksi korjauskohteistani on harley ja hänen poikansa davidson  ::)
Tutuiksi tulivat nuo koot myös 70luvun perämoottoreiden kanssa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Ok löydätkö mitään yhteistä tekijää vanteen koolla 3.5" ja renkaan koolla 130.
Ei niillä ole mitään yhteistä tekijää.
Vain renkaanvalmistaja itse kertoo mille vanteelle asennettuna rengas toteuttaa leveys ja profiilimittansa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tommi

Mielestäni kysyjä voi ihan huoletta vaihtaa nuo haluamansa renkaat koska siinä ei renkaan halkaisija kasva lähellekään 15% mikä lienee yläraja rengaskoon muutoksille ilman mitään muutoskatsastuksia. Itselläni on takana 140/70 (vakiona 130/70) ja kyllä noinkin pienen eron vain huomaa ajossa, kierrokset laskee selvästi matka-ajossa. Itse ajo-ominaisuuksiin en ole huomannut mitään eroa.

pekpel

Alle vaan nuo haluamasi renkaat, jos vain mahtuu pyörimään..
Bellassakin on edessä 4x10" ja takana "oikean"kokoinen 3,5x10" vain koska tuo isompi ei mahtunut pyörimään  ;D
Poliisikin on katellu noita renkaita eikä sanonut mitään koosta oli vain samaa mieltä että on hyvä vaihtaa kiinamuoveista ilmakumirenkaisiin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: tommi - 05.05.13 - klo:08:35
Mielestäni kysyjä voi ihan huoletta vaihtaa nuo haluamansa renkaat koska siinä ei renkaan halkaisija kasva lähellekään 15% mikä lienee yläraja rengaskoon muutoksille ilman mitään muutoskatsastuksia.
Trafi on hiukan eri mieltä. :o


Mopon takarenkaan halkaisijaa ei saa muuttaa. Eturengas ei saa muutoksen jälkeen olla takarengasta pienempi ja eturenkaan halkaisijaa voi muuttaa enintään 51 mm kuitenkin niin, että taka- ja eturenkaan nimellishalkaisijan ero ei ole suurempi kuin 76 mm.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

viisnelonen

#36
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.05.13 - klo:01:15
Ok löydätkö mitään yhteistä tekijää vanteen koolla 3.5" ja renkaan koolla 130.
Ei niillä ole mitään yhteistä tekijää.
Vain renkaanvalmistaja itse kertoo mille vanteelle asennettuna rengas toteuttaa leveys ja profiilimittansa.

145 on levein mitä saa 3,5 tuuman vanteelle asentaa 70 profiilisena, rengas ja vannetaulukon mukaan.
Ohessa linkki mitä voi ittekukin tavata jos haluaa kattoo mitä profiilin muutos tms asiaan vaikuttaa. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1006.0
(Huomaa että joka profiilille on oma taulukko)
   

Itse rengas- ja vannetaulukkoa ei netistä enään löydä koska ko eepoksen oikeuden omistaja vahtii tiukasti nettiä ettei sitä kukaan sinne pistä. Ennenhän niitä "sai" ylivuotisina lähes ilmaiseksi rengasliikeistä kun uusia painoksia ostivat vuosittain. 
Mainitsen nyt vielä, kun siihen kuiteski joku takertuu että MP(skodu) renkaille on oma taulukkonsa.
Oheisen linkin lukemat on kuitenkin aikas pätevät myös skoduun..

Kesäskootterille:  Sinuna laittaisin 120/80 renkaan jos haluaa about laillisessa kumissa pysyä.
Sen leveammän 140 renkaan ainoaksi eduksi jää ulkonäkö..  ajo-ominaisuudet luultavasti heikkenee
uraisilla teillä ja soratiellä täytyy olla ihan hirvee takanakkina kun jo 130/70 on huono
Lisäksi tuota 120/80 kumia on hyvä valikoima (esim  www.mprengas-online.com)

Lisäys: Ja se 110/90 on ihan ehdoton koko taakse jos tykkäät poiketa toistuvasti sorateille,tietty sopivalla pintakuviolla.. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

#37
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 05.05.13 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: tommi - 05.05.13 - klo:08:35
Mielestäni kysyjä voi ihan huoletta vaihtaa nuo haluamansa renkaat koska siinä ei renkaan halkaisija kasva lähellekään 15% mikä lienee yläraja rengaskoon muutoksille ilman mitään muutoskatsastuksia.
Trafi on hiukan eri mieltä. :o


Mopon takarenkaan halkaisijaa ei saa muuttaa. Eturengas ei saa muutoksen jälkeen olla takarengasta pienempi ja eturenkaan halkaisijaa voi muuttaa enintään 51 mm kuitenkin niin, että taka- ja eturenkaan nimellishalkaisijan ero ei ole suurempi kuin 76 mm.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

Eikös tuo ole se vanha lakiasetus vuodelta 1992? Sen jälkeenhän, v. 2009 on tullut uusi asetus jossa mainitaan vain se 15% rajoitus  :-\

Edit: Tuollahan se selvästi sanotaankin:

27 §
Voimaantulo

1. Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010.

2. Tällä asetuksella kumotaan moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta 9 päivänä huhtikuuta 1992 annettu liikenneministeriön päätös (332/1992) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Tuolla se vanha asetus vuodelta -92 jossa mainittiin ettei takarenkaan kokoa saa kasvattaa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332




InsOmnia

Mutta kun asia ei ole niin yksinkertainen:
7.2.2011 voimaan tullut laki taas kieltää moisen, ohessa lainaus.

11§ Pyörien ja renkaiden muutokset
Vaihdettaessa ajoneuvoon alkuperäisestä rengas- tai vannekoosta poikkeavia renkaita tai
vanteita tulee huomioida STRO-normien mukaiset vanteen ja renkaan leveyttä koskevat mitoitusvaatimukset. Rengasvalmistajan ohjeiden mukaan voidaan hyväksyä myös normin vastaisia
rengas-vanne yhdistelmiä. Myös tyyppihyväksynnässä on voitu hyväksyä edellä mainitusta
syystä normista poikkeavia rengas-vanne yhdistelmiä.
Vaihdettaessa moottoripyörän taka-akselille henkilöauton rengas tulee ajoneuvon hallittavuutta arvioitaessa soveltaa 8§:ssa annettuja ohjeita koeajosta ja tarvittaessa vaadittava liitteen 1
mukaista selvitystä.
Kasvatettaessa jarrulevyn halkaisijaa tulee huomioida 12§:n vaatimukset jarrulaitteiden muutoksista. Rumpujarrujen jarrutustehon kasvua ei voida osoittaa pelkällä rummun halkaisijan
kasvattamisella.
Nopeusmittarin tarkkuuden katsotaan pysyvän riittävänä, jos renkaan halkaisijaa muutetaan
alle 5%. Muussa tapauksessa tulee nopeusmittarin tarkkuudesta muutosten jälkeen esittää
selvitys rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti.
L6e- ja L7e-luokan ajoneuvojen rengasmuutoksista säädetään erikseen 10§:ssä. Nopeudeltaan
rajoitettujen ajoneuvojen kohdalla tulee huomioida, että vetävä pyörä on voimansiirron osa,
eikä sen halkaisijaa saa muuttaa.

Ja kyseinen asetus kokonaisuudessaan:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/042758fa2acdc9104b40a95508fee053/4761-Soveltamisohjeita_LVM_asetukseen_L-luokan_ajoneuvon_korjaamisesta_ja_rakenteen_muuttamisesta.pdf

viisnelonen

Mulle ei ainakaan selvinny että mitä muutoksia mopon(moposkodun) rengaskokoon saa lain mukaan nyt 2013 tehdä :o
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

InsOmnia

Selkokielellähän tuo mainittiin viestissä 35, eli se tarkastusinsinöörin lausuma. ;)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 05.05.13 - klo:20:05
Selkokielellähän tuo mainittiin viestissä 35, eli se tarkastusinsinöörin lausuma. ;)

Niin niin mutta mitä laki sanoo asiasta ? Toi on vaan johtavan virkamiehen tulkinta.. 
No joo, tässä on muuten kiteytettynä Suomen ajoneuvolainsäädännön sekavuus, viimekädessä ylipapin näkemys ratkaisee..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

InsOmnia

#42
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 05.05.13 - klo:23:18
Niin niin mutta mitä laki sanoo asiasta ? Toi on vaan johtavan virkamiehen tulkinta.. 
No joo, tässä on muuten kiteytettynä Suomen ajoneuvolainsäädännön sekavuus, viimekädessä ylipapin näkemys ratkaisee..
Yksinkertaistahan tuo on, tuoreempi pykälä kumoaa vanhemman ja näillä mennään. ;)
Joten sekavat pykälät ovat vaan pistetty yhteen nippuun, virkamiehen toimesta.

Niin kuin edellä mainitut voimassa olevat pykälät otetaan huomioon, niin takarengasta "tarkemmin vetävä rengas, jos nyt joku löytää etuvetomopon" ei saa muuttaa suuremmaksi. Eturengasta saa suurentaa korkeus-suunnassa 51 millimetriä kunhan etu ja takarenkaan kokoero ei ylitä 76 millimetriä.

Loppujen lopuksi ihan selkeää ja muut mitat saadaan sitten moottoripyörien yleisiä kokorajoituksia noudattamalla. ;D

Lisäys: nuo millimetrit eivät ole kiveen hakattuja, koska kyse on tuumista. Ero ei ole suuri, mutta kuitenkin.
51 mm= 2tuumaa ja 76 mm=3 tuumaa, mikä ei pidä ihan paikkaansa. ;D

tommi

Miksiköhän se viides momentti piti kumota edellisestä asetuksesta jos se on edelleen voimassa, sanatarkasti? Olisi vaan suoraan kirjattu tähän uuteenkin lakiin ettei takarenkaan halkaisijaa saa kasvattaa, kuten aiemmin olikin kirjattuna. Ihme touhua. Ei tarvinne ihmetellä miksi asiasta on epätietoutta, jopa katsastusasemillakin. Eräskin oli vain todennut että "eikös mopossa ole samat rengassäännöt kuin autossakin? Just joo..

Noh, poliisia tuskin kiinnostaa rengaskoot, ainakaan omaa mopoani eivät ole koskaan tarkemmin tsekanneet. Siinäkin tapauksessa että hoksaisivat että rengas on muutaman millin liian korkea niin todennäköisesti vain huomauttaisivat asiasta. Ehkäpä jopa varovaisesti pyytäisivät vaihtamaan alkuperäisen takaisin.

Coastside

Poliiseilla on todistustaakka. Se että epäilee teknisen muutoksen lisänneen nopeutta pitää todistaa mittaamalla nopeus. Helpoiden se käy tutkalla ja tavallisessa nopeusvalvonnassa tai vain sattumalta ajavat samaan suuntaan. Rike on vielä oltava niin merkittävä että puuttuvat asiaan (jokainen puuha on virka-ajasta pois ja kulman takana voi odottaa oikea jytky jolla saa nimeä) tai hyperaktiivinen kyylämummo painostaa tuttua poliisipäällikköä tms. Siinä valossa rengaskokorike ei merkitse juuri mitään jos se on muuten kunnossa. Pitäkää ne kulkineet hanskassa ennemmin. Jos itsetehostus vaatii isompaa rengasta niin sehän on saatava. ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04