Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Milan Sport Estate keskustelua

Aloittaja kesäskootteri, 29.04.13 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

issakainen

Hetkeen ei ole tullut tänne kirjoiteltua, joten pistetääs pientä väliaika raporttia. Ajettu nyt n. 6000km. Ostettu viime vuoden alkupuolella.

Pari kk sitten iski mystinen ongelma - vilkut eivät toimineet mutta maksiminopeus oli lähempänä 70km/h. Sähköt kävi ekana mielessä joten ei muuta kuin (takuu)huoltoon jossa se sitten olikin seuraavat 3vko (osan toimitus kesti). Vilkun kytkin oli männyt rikki. Kytkin vaihdettiin, vilkut toimii ja max nopeus tippui lain säätämälle tasolle. Ihme juttu.

Muuten toiminut todella hyvin. Olen käyttänyt ohjekirjan mukaisissa huolloissa, iso peukku Johtokadun Auto -liikkeellä @ Mikkeli, 70€ ei (mielestäni) ole paha hinta siitä että itse ei tarvitse alkaa säätää. Kerran km huoltoon viedessäni ihmettelin ääneen sitä että kirjassa on leimapaikat 14000km (ulkomuistista) asti. "Kestääkö nämä oikeasti näin pitkään?". Huoltomies totesi että ainakin tämä kestää, on todella hyvässä kunnossa.

Kerrankin on minua onni lykästänyt, pari aikaisempaa - käytettynä ostettua skootteria, ovat olleet totaalisia murhenäytelmiä.

Pikkuhukka

Laitanpa tähän omat kokemukset tästä Tarkkarin ihmeestä. Kokemusta nyt kolmen kesän ajalta, kilsoja kertynyt pari tuhatta (ostohetkellä hieman alle 500km)

Ensimmäiset pari sataa kilsaa olivat vaivattomia, hieman huono oli lähtemään käyntiin pari päivää seisottuaan. Seuraavana kesänä alkoi sitten murheet. Käynnistyvyys huononi ja pikku hiljaa myös kulkupuoli kärsi. Maksiminopeus jäi hieman yli kolmeenkymppiin ja kiihtyvyys oli ... tai no ei sitä ollut.

1000km huollon yhteydessä kävin kaasarin läpi ja pienen putsauksen jälkeen tilanne hieman parani, mutta käynnistyvyys oli ja pysyi huonona. Lopulta syyllinen löytyi automaattiryypystä. Tilasin ebaysta uuden kaasarin ja vaihdoin koko setin. Sen jälkeen mentiin taas hetki ilman murheita. Seuraavaksi huippunopeus alkoi taas tippumaan ilman mitään järjellistä syytä. Kierrokset olivat korkeat, mutta kulkua ei. Variaattorin purku, VP jousi vaihtoon, uudet rullat ja osien putsausta... Taas mentiin yksi kesä normi huoltojen kera.

Tänä vuonna tuli jälleen hyytyminen. Taas käytiin kaikki paikat läpi. Ilmanputsari, bensansuodatin, venttiilit, kaasari, imuvuodot, variaattori jne... Eikä mitään järkevää vikaa löytynyt. Mopon kasatessa vika löytyi ihan vahingossa, tai no, huolimattomuuden myötä: Unohdin kytkeä EGR:n letkun ilmanputsarikoteloon, jonka jälkeen vehje liikkui taas todella nätisti. Pienen tutkimisen jälkeen selvisi että vika oli EGR -venttiilissä ja käytännössä se puskee kaiken pakokaasun suoraan ilmansuodatinkoteloon koko ajan. Tulppasin EGR:n ja nyt toimii hienosti. Uusi venttiili on jo tilattu, mutta ei ole vielä näkynyt.

Muita huomioita:
- Kulkupuoli vakiona todella hyvä, kun vain osat kestää
- Sähköt piti vetää takavaloille uusiksi, jostain syystä alkuperäisillä johdoilla valot räpsyivät ja lopulta sammui kokonaan
- Ohjaustangon kytkimet tosi rimpuloita - Valokatkaisija sekä vilkunkytkin vetelevät viimeisiään
- Venttiilin välyksiä ei voi säätää ihan tuosta noin, palasäädöt
- Kaasari on perusmallia, mutta imukaula ei (en ole löytänyt vastaavaa mistään)
- Ei kureja putkessa eikä prikkaa, alkuperäiset rullat yllättävän kevyet
- Variaattorin jousi kannattaa vaihtaa, alkuperäinen todella löysä
- Helppo huoltaa itsekin
- Rajoittimen poistolla vehje kulkee ihan tarpeeksi
- Tulpat kuluvat todella nopeasti

EGR:n tulppaamisen jälkeen huomasin että alakierroksille tuli vääntöä lisää ja laite lähtee paikalta ihan eri tavoin kuin ennen - huippunopeutta ei tullut lisää.

helkama sc-r

"Unohdin kytkeä EGR:n letkun ilmanputsarikoteloon, jonka jälkeen vehje liikkui taas todella nätisti."

Kiinalaisissa menee ilmanputsarin ilmanottoaukon ritilä tukoon, eikä sitten saa tarpeeksi ilmaa, onkohan siinäkin joku ritilä?

Pikkuhukka

#153
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 17.07.18 - klo:11:10
Kiinalaisissa menee ilmanputsarin ilmanottoaukon ritilä tukoon, eikä sitten saa tarpeeksi ilmaa, onkohan siinäkin joku ritilä?
EGR:ssä ei ollut ritilää, kumiletku suoralla läpiviennillä ilmansuodatinkoteloon. Ilmaa sai tarpeeksi, mutta egr pukkasi kaiken pakokaasun paineella koteloon - mitä kuumemmaksi kone kävi, sitä enemmän se vei tehoa ja kuumalla koneella hyvä jos pysyi käynnissä

edit. eikä ollut oikein mitään tukosta muutenkaan, ilmansuodatin pestynä ja putsattuna. Ongelma oli turhan tehokkaasti kierrättävä egr-venttiili.
Tällainen mötikkä, mutta tuossa Tarkkarin vehkeessä toinen pää oli kytketty suoraan ilmansuodatinkoteloon