Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.14 - klo:10:55
Sellainen vauhtipyöräturbo voisi toimia. Jarruttettaessa vauhtipyörää ladattaisiin ja kiihdyttäessä purettaisiin. Valoissa voisi latailla myös.  ;D Pitäisi olla ruiskumoottori ja siihen tarvittavat muutokset.

Honda zoomerin laturi/starttirakenne, voi olla suosiollinen ko. pyrkimyksille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Ajatus oli kytkeä turbon siipipyörä suoraan vauhtipyörään jonka kierrokset vastaisivat turbon kierroksia. Se miten tehoa syötettäisiin sisään, on vielä auki mutta sähkömoottori vaikuttaa helpoimmalta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#152
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.14 - klo:14:29
sähkömoottori vaikuttaa helpoimmalta.
Ei kuulosta mun korvaan järkevältä. Riittävän kw omaavan sähkömoottorin sovittaminen saattaa osoittautua hankalaksi jo fyysisestikin ja siipipyörä vauhtipyörässä vastustaa aina pyörimistä. Pakokaasuahdin hyödyntää muutoin haaskoon menevää pakokaasun liike-energiaa ja eikö järkevin olisi heti käyttää sitä. Tai siis toisinsanoen mitä etua tolla sähkömoottoriviritelmällä saisi verrattuna turboon ?
E: taidetaan käydä keskustelua hivenen väärässä paikassa mutta modet siivoilkoot jos näkee tarpeelliseksi.

Coastside

Ehkä valvoja jakaa tämän erilleen.

Villi ajatus on saada energiaa varastoon siis regeneroida sitä jarrutuksista tilanteisiin missä sitä normiliikenteessä tarvitaan yleensä vain hetkeksi. Turbo rassaa konetta koko ajan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ko2610

Turbon kierrokset ovat ihan jotain muuta kuin moottorin kierrokset, luokkaa 100000+. Voitelu ja tasapainotus ovat tuollaisilla kierroksilla kriittisiä asioita. Toki siipipyörä siirtää ilmaa pienemmälläkin nopeudella, mutta paineen nostaminen vaatii kierroksia. Jos sentyyppisen puhaltimen käyttäminen muulla kuin pakokaasun liike-energialla olisi jollain tapaa järkevää, se olisi jo tuotannossa.

-Zone-

#155
Vauhtipyörän mukana pyörivä siipi vie niin ikään kokoajan osan tehosta, mutta tarkoitat vissiin että ajokin jarrut korvattaisiin sähköjarruilla jolloin ajokin liike-energiaa jarruttaessa varastoitaisiin sähköiseen muotoon ja sitten lehtipuhaltimen tyyppisellä ratkaisulla ilmaa koneeseen kun tarve on. Käytännön ongelmat tulee tietysti ensimmäisenä vastaan. Edelleen tarvittava sähkömoottori on melkolailla iso samoin virrantarve, mutta asiaa voi silti huvikseen pohtia teoriassa.

Coastside

Napageneraattori tuottaisi virtaa joka pyörittäisi vauhtipyörän moottoria  joka vauhtipyörää jarrutuksissa joka olisi kytkimellä yhdistetty siipipipumppuun jne. Koko roskan hyöty olisi hetkittäinen voiman lisä.
Sukeltajan painesäiliöstä saisi painetta hyvin paljon yksinkertaisemmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.14 - klo:16:06
Koko roskan hyöty olisi hetkittäinen voiman lisä.
Sukeltajan painesäiliöstä saisi painetta hyvin paljon yksinkertaisemmin.
Eikös tuo pulloratkaisu ole ihan sama juttu eli lyhytaikainen lisä, joskin siitä on enää hyvin lyhyt matka kemialliseen ahtamiseen. Eli sinne sukeltajan pulloon ei tietenkään kannata varastoida paineilmaa, vaan ilokaasua. Olen joskus puolivakavissani miettinyt tarjota ruohonleikkurille kokeeksi vetyperoksiidia. Se kun toimii myös hapettimena :)

Coastside

#158
Voihan sen ilman terästää jollain koska se moottori ei silloin saisi ilmaa muualta kun paine sulkisi läpän. ;D Olisi iloinen mopo kun saisi ilokaasua ja ilmaa kolmen barin paineella. Pitäisi olla kaksi ECU:a joista toisessa olisi eri syötöt ja ennakot. Olisi kovin mopo varttimaililla koskaan. Turboon verraten mitään viivettä ei olisi.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#159
Joo, 4T turbokoneiden ennakot muistuttaa pitkälti 2T moottoreiden ennakkokäyriä. Kun ahtopaineet nousee, ennakot vastaavasti laskee. Pääosin tuo paineiden nousu tapahtuu pakokaasuturboilla suuremmilla kierroksilla ja kun 2T koneiden ennakot tavallisimmin vetää ylhäällä myös alas on käyrät siltäosin usein samankaltaisia. Tuo napista toimiva ilokaasu vaan tartteisi samasta napista toimivan poikkeavan ennakkokäyrän ja sellaisen saisi oikeastaan kätevästi ignitechin ohjelmoitavalla cdi-boksilla (DCCDIP). Siihen kun siis saa myös napista vaihtuvan ennakkokäyrän jolloin 2xon/2xoff tyyppisellä ilokaasunapillahan homma hoituisi sytytyksen puolesta.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.14 - klo:16:52
koska se moottori ei silloin saisi ilmaa muualta kun paine sulkisi läpän
Mitäs tuollaisessa sukeltajanpullossa on ilmaa kuutioina?
Jos lasketaan että 50cc moottori pyörisi nyt esim 10 000rpm ja tarvittava kiihdytys kestäisi ehkä 5 sekuntia niin tuosta saadaan laskettua kuinka monta kuutioo tähän vähintään ilmaa vaadittaisiin. Paineen kun olisi hyvä pysyä tuo aika riittävän korkeana myös.

Coastside

#160
Koitin laskea kuutiosentteinä joita kymmenen litran 200 bar pulloon mahtuu kaksi miljoonaa. Moottori ottaisi kolmella barilla 10000 rpm 125001 cc per 5 sekunttia. 
2 miljoonaa jaettuna tuolla on 16. Siis niin monta vetoa pullollisella.

Kun tuollaisen saa toimimaan se on varmasti nopein varttimaililla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#161
Yritin itsekin tuota tässä järkeillä sen mukaan vetojen määrää että se paine saataisiin pidettyä siellä 3:ssa baarissa, mutta jokin laskuissa kusi ja nyt en taas hoksaa että mikä. Jätin suosiolla huomioimatta esim nokan overlapissa karkaavan osuuden, eli teoreettinen moottori jossa overlappia ei ole ollenkaan eikä liiemmin virtausvastuksista johtuvia häviöitä yms. Arvioin itse ne pullot miltein puolet pienemmiksi tilavuudeltaan jos kympin pulloja ovat.

Hmm.. Mun matematiikka näyttää että kokonaisuudessaan ilma riittäisi 31,97 kertaa kun 4T moottori imee vain joka toisella sisään, 2T moottorillahan kulutus on suurempi. Tuo olisi siis koko kapasiteetin mukaan ja 3 baarin painettahan ei tuossa enää tietenkään olisi saatu yllä pidettynä, joskin vaikka epäilenkin näitä laskujani näyttäisi ihan mahdollisesta rakentaa tollanen kiihdytyspeli. Siis kun jätetään reilusti tekijöitä huomioimatta.

Coastside

#162
http://varuste.net/12+L+300+bar+%2B+venttiili+%2B+pohjasuoja?_tu=18173

300 bar 12 L olisi jo reilu koko. Paino 15 kg.

12x300=3600 L = 3600000 cm3    tilavuus

10000x50 cm2 = 500000 cm3      moottori ottaa minuutissa

500000/12 = 41667 cm3             viidessä sekassa

41667x3 = 125000 cm3             3 bar ahdolla

3600000/125000 = 29 krt         Ilma riittää 5 s vetoihin

Tulikin tuo virhe nelariin jonka ilmamäärä on puolet eli kertoja on tuplat. Kummasta sitten repisi enemmän tehoa?

Pulloja tarpeeksi niin nopeusennätyskin olisi mahdollinen. "Vikkelin lähtijä valoista" koska ahtopaineet on välittömästi ilman viivettä joka muilla on aina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#163
No niinpä tietysti. Tein aluksi pilkkuvirheen kun laskin sitä suoraan litroina.
4T moottorilla tuo riittäisi vieläkin pidempään ja se huipputehokin tulee yleensä vähän alempana kierrosrekisterissä jo ulos.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.14 - klo:19:48
Tulikin tuo virhe nelariin jonka ilmamäärä on puolet eli kertoja on tuplat. Kummasta sitten repisi enemmän tehoa?
Joo katselin samaa että 2T moottorin mukaan laskettuna sulla oli. 2T on periaatteessa tässä siitä ongelmallinen jos on läppäohjattu moottori niin ylipaine puskee seosta akk:ssa huuhtelukanavien ja pakoaukon kautta putkeen. Mäntä- tai luistiohjattu sentään pakkosulkisi imuaukon jolloin putki voisi toimia lähempänä normaalia.. Mietin tässä sen pakkopuhaltamisen vaikutusta putken mitoitukseen..

E: Höh.. mitähän mä taas ajattelen. 2T moottorin kyseessä ollessa tavara painettaisiin pyttyyn vasta pakoaukon sulkeutumisen jälkeen ja vaikka ihan omaa kanavaansa pitkin, eli pitäisi olla hyvin nopea sähköventtiili ja kampiakselin asentotunnistin ja muulloin kone voisi huuhdella normisti kampikammion kautta.

Coastside

Vespalla on se kampuraluisti. Sillähän estäisi häiritsemästä putkea, joka turbossa taitaa häiriintyä ainakin jonkin verran.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04