Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takajousituksen säädöt

Aloittaja Partanen, 23.05.12 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

pekpel

Olisko sitten oikeempaa puhua "jousituksen toimminan aloittavan kuorman määrän säädöstä" ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ko2610

Voisikos fyysikko Partanen kertoa meille mitä se on, kun jousta puristetaan kasaan, jos se ei ole jännittämistä? Ja mikä on jousen jännitys ennen liikkeen alkamista ellei esijännitys? Ja mikä se säätö, jolla tuota säädetään ellei esijännityksen säätö?

Partanen

Moneen kertaan ja monella tavalla kerrottu tässä ketjussa se asia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Partanen koettaa harhauttaa asiasta sotkemalla käsitteet. Puuttuu enää se että aletaan käyttää naistutkimuksen ilmaisuja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#124
Ja coastside ei ymmärrä vieläkään mistä on kyse. Jos et osaa lukea, niin pysy edes vaiti. Tuommoiset välikommentit ovat täysin turhia!  :P

Ei tästä kauaa ole, kun olit säätelemässä jousen jäykkyyttä ko. säädöllä. Ja olet kaiketi vieläkin. ::)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tässä kuvassa näkyy "jousituksen jäykkyyden säätö":



Kuvan esimerkissä jousitus on säätövaran jäykimmässä asennossa. Jos iskarin alapään asentaisi säätövaran etummaisiin reikiin, olisi jousitus löysempi. Tämäkään, tietenkään, ei säädä jousta. Se halvin ja helpoin tapa säätää jousituksen jäykkyyttä, kun ei tarvitse jousta vaihtaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 20.10.12 - klo:08:12

Kuvan jäykkyyden säädöstä pistin siksi, että hekin jotka eivät säätöjä ymmärrä, näkisivät miten jousituksen jäykkyyttä voisi säätää. Eipä vaan taida skoottereissa tuommoisia säätöjä juuri olla.
Juu.

Se "esijännityksen säätörengas" nostaa kiristettäessä jousta ja jousen päällä olevaa massaa ylemmäs ja hoplaa! Skode on sentin pari korkeempi eikä jousi ole yhtään sen kireemmällä ku ennenkään - Jee jee ja Jerry Cotton.

Mut mut...
JOUSI on yhtä löysä, oli säätörenkula ala- tai ylätapissa, se pitää paikkansa tasan tarkkaan ja jetsulleen.
Mutta kyllä JOUSITUS on myös jäykempi silloin kun säätörenkaalla on skode nostettu korkeuksiin.

Kun jousta ja siitä johtuen sen yläpuolista massa nostaa, niin samalla jousen kulma muuttuu, jousi kallistuu eteenpäin, samoin kun silloin jos siirretään jousen alapään kiinnitystä taaksepäin säädettäessä jousituksen jäykkyyttä. (katso Partasen laittama kuva crossipyörän jousen säädöstä)

Silti "esijännitys" on edelleen väärä termi.

Ps. Ajoin tänään +3 asteen lämpötilassa vajaat 100 km visiiri auki jottei se huurtuisi, tiedä sitten huurtuiko jotain muuta... normaalia isommalla varauksella kannattaa suhtautua yllä olevaan. ;D

konenikkari

#127
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.10.12 - klo:20:00
Tässä kuvassa näkyy "jousituksen jäykkyyden säätö":



Kuvan esimerkissä jousitus on säätövaran jäykimmässä asennossa. Jos iskarin alapään asentaisi säätövaran etummaisiin reikiin, olisi jousitus löysempi. Tämäkään, tietenkään, ei säädä jousta. Se halvin ja helpoin tapa säätää jousituksen jäykkyyttä, kun ei tarvitse jousta vaihtaa.
Kuvan esimerkissä jousi on löysimmässä asennossa
vaimennus sensijaan tehokkaimmillaan.
Olettaen että, mopo ei kulje ilman painoa sen päällä.
Eikä kuvassa olevaa kapinetta nykynormein voi sanoa crossipyöräksi  ???
Siirtämällä iskaria eteenpäin pyörän ajokorkeus kasvaa
ja jousituksesta tullee yhdensuuntainen.
eivätkä vaimennusosat toimi koska niiden liike lyhenee.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 20.10.12 - klo:20:43


Mut mut...
JOUSI on yhtä löysä, oli säätörenkula ala- tai ylätapissa, se pitää paikkansa tasan tarkkaan ja jetsulleen.
Mutta kyllä JOUSITUS on myös jäykempi silloin kun säätörenkaalla on skode nostettu korkeuksiin.

Kun jousta ja siitä johtuen sen yläpuolista massa nostaa, niin samalla jousen kulma muuttuu, jousi kallistuu eteenpäin, samoin kun silloin jos siirretään jousen alapään kiinnitystä taaksepäin säädettäessä jousituksen jäykkyyttä. (katso Partasen laittama kuva crossipyörän jousen säädöstä)

Eikös xciting:issäkin ole takajouset ja iskarit melko pystyssä. Gts Vespassa ainakin on. Silloin iskarin kulma ei muutu miksikään jouston aikana. Eikä siten jousituksen jäykkyyskään muutu.

On olemassa jousituksia, joissa iskari on vinossa. Ihan tarkkaan en tiedä mihin sillä pyritään, mutta puhuvat progressiivisuudesta. Mun tekniikan ymmärryksen mukaan vinossa olevalla iskarilla saadaan pidempi liikevara joustoon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 21.10.12 - klo:10:44
Kuvan esimerkissä jousi on löysimmässä asennossa
vaimennus sensijaan tehokkaimmillaan.
Olettaen että, mopo ei kulje ilman painoa sen päällä.
Eikä kuvassa olevaa kapinetta nykynormein voi sanoa crossipyöräksi  ???
Siirtämällä iskaria eteenpäin pyörän ajokorkeus kasvaa
ja jousituksesta tullee yhdensuuntainen.
eivätkä vaimennusosat toimi koska niiden liike lyhenee.

Vaimennin ja jousi ovat samassa paketissa. Siitä johtuen jousitus ja vaimennus ovat jäykimmässä asennossaan mitä tuolla säätövaralla voidaan saada aikaan. Ajattele, että jousi-/iskaripaketti olisi vielä taaempana, vaikka taka-akselin kohdalla ja silti pystyssä. Kyse on vipuvarresta. Jos jousta ja iskaria siirrettäisiin etummaisiin reikiin, painuisi perä entistä alemmas, koska vipuvarsi pitenee.

Kuvassa ei näy korkeudensäätöä ollenkaan, mutta voihan se olla jousen yläpäässä näkymättömissä. Kuvassa on vain jousituksen jäykkyyden säätö.

Kuva on naapurin moposta, oisko Tunturi Tiger, jos noita yhtään tunnen. Ei ollut se suosituin malli silloin kun itse mopolla junnuna ajelin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Eikös ole selvää että mitä likempänä jousen kiinnitys on saranapistettä(skopan kyseessä olessa moottorin etupään kiinnityspistettä), sen pidemmän liikkeen takarengas voi tehdä pystysuunnassa ja momentin ansiosta jousitus on löysempi..
Yksinkertaista geometriaa ja luonnonlakien ymmärtämistä asia tietysti vaatii..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Totta, vipu on mailman vanhin kone.
Mutta rajansa on luonnonlaeillakin, geometriasta puhumattakaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)


oskuk

Miten osaatte ostaa jäykemmän jousen, kun jousen kyvyt kantaa kuormaa loppuvat? Netistä ei löydä tarvikeosiin speksejä, eikä alkuperäiseenkään...

Partanen

Sehän muakin arvelutti, kun ostin Malossin etuiskaria. Mistään ei tunnu löytyvän jäykkyydeltään vaihtoehtoisia jousia. Täysin arpapeliä se mitä sattuu saamaan. Minkäs teet.

Moottoripyöriin on myynnissä jousia eri jäykkyyksillä. Ainakin niihin melko hintaviin, täysin säädettäviin iskareihin. Öhlins ja mitä niitä on. Jo pidemmän takahaarukan vuoksi pitää takajousi vaihtaa jäykempään, kun vipuvarsi muuttuu. Ns. esijännityksen säädöllä ei siinäkään tapauksessa pärjää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003