Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gts:n bensapumppuongelmat?

Aloittaja Nutikka, 19.07.13 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 02.06.16 - klo:19:19

Voin suositella MP-Controllia, ihan omalla kokemuksella, siellä on päteviä kavereita hommissa, nimenomaan lintuvaaran ropaamolla

Miten kaukaa kannattaa ajaa sinne?

viisnelonen

Onko kellään tietoa näkyykö tuo bensapumpun toiminta häiriö luettaessa ECU:n vikamuistia Vespassa tai muissa Piaggion vehkeissä, tää kait oli vain 250-300 malleissa.
Kiinnostaa kovasti ko tieto..
Pekpel , Partanen ja muut kenellä tuo juttu on ollut.. ??
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Veikkaan, että ei jää vikaa muistiin. Veikkaan siksi, että varmaksi en tiedä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Bensapumpun oikosulku tai katkos jää vikamuistiin, jos bensapumppu ei tuota painetta, ei jää muistiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen


Tuo vikahan ilmenee kun kääntää virrat päälle niin pumppu ei lähde pyörimään koska pumpun impelleri laajennut/turvonnut niin että moottorin voima ei riitä kumoamaan lepokitkaa.. sulaketta ei tietääkseni ole polttanut vaikka joku sahannut jopa akun tyhjäksi.
Ok. Kiitos vastauksista. Eiköhän asia selkene, palaan sitten kun on jotain asiasta tullut tolkkua.
On siis tuo pösö .. missä Piaggion konepaketti.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Juuri noin vika ilmenee, ei vaan tule bensaa ruiskulle
Ilmenee eritoten helle + lyhyt ajotauko kombolla, joskus on joku päässyt liikkeelle kun on jäähtynyt pumppu tarpeeksi
Mulla ei tuota ilmennyt, vaihdatin silti takuuseen uuden pumpan
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#36
Voiskos tuo ongelmallinen pumppu tilapäisesti toimia jos tankatessa pistäis korkillisen 2T öljyä bensan joukkoon.
Normi bensa taitaa olla kuivaa, eikä viinan lisääminen ainakaan siitä tee liukkaampaa.
Ongelma on ilmeisesti valmistajillakin todettu, nykybensat turvottaa pumpun muoviosia, pysyvästi.
Laitteiden valmistajat on fiksusti ottaneet vastuun, vaikka vika on itseasiassa nykybensoissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#37
Kyllä tuo on nimenomaan lämpötilariippuvainen ilmiö. Ulkona kun on hellelukemat ja vetää pitempää siivua niin silloin ilmiö esiintyy.
Vähäinen bensamäärä nopeuttaa asiaa ja taas bensan lisääminen pysäytyksen ja pumpun jumittumisen jälkeen nopeuttaa vian poistumista selvästi.

Lisäys..  Ens viikolla on vihdoin vikakoodin luenta, oli vaikeuksia saada semmosta niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin.Varsinkin kun se on merkitty tehtäväksi joka 10k huollon kohdalle.. Palaan aiheeseen foorumilla myöhemmin kun tää jupakka on loppuun käsitelty.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.17 - klo:19:49
Bensapumpun oikosulku tai katkos jää vikamuistiin, jos bensapumppu ei tuota painetta, ei jää muistiin.

Ei jää ainakaan Sateliksessa, Elfvingin huoltopäällikön kertomaa; ei ole kuulemma anturia mikä rekisteröis puuttuvan/vajaan paineen. Ainoastaan pumpun moottorin sähköinen vika rekisteröityy. Eli ilmeisesti oikosulku, sulakkeen palaminen, virran puute jne rekisteröityvät.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Onko Pösössä tosiaan huolto-ohjelmassa vikakoodien luku? Vespassa ei ole, tai ei ainakaan ollut, kun viimeksi tarkastin. Sitten vasta luetaan vikakoodeja, jos jotain ongelmaa ilmenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#40
Joo, kyllä näin on. Mutta venttiilinvälysten säätöä ei sitten ole lainkaan.. huolto-ohjelma on 40 tuhanteen asti ja sitten kehoitetaan aloittamaan 5tkm huolloista uudelleen. Nuo 5tkm huollothan ovat vain ns tarkastushuoltoja (mm öljynmäärä jne) Möljynvaihto on 10tkm välein.

Minkälaista venttiilien säätötarvetta teillä on noissa 250-300 vespoissa ym Piaggion skoduissa Ollut ? Liekö tuossa ns prikkasäätö kun eivät tarkistuksia halua ?

Edit: Nyt tutkittu kokeellisesti tuota bensapumppu asiaa tässä sateliksessa niin paljon että tiedän sanoa katkosten johtuvan jäähdyttimeltä tulevan kuuman ilman aiheuttamasta bensatankin/bensan kuumenemisesta.
Aiheuttaneeko sitten pumpun jumittumisen vai ns höyrylukon, tuskin viimemainittua, sitä en vielä tiedä mutta bensatankki sisältöineen on todella lämmin kun vetää pitkän vedon lujaa ja bensan määrä vähenee..välittömästi pysähtymisen jälkeen suoritettu tankkaus estää ko häiriön syntymisen.
Tarttee tutkia saisko sinne syylärin alapuolelle, minne kuuma ilma ohjautuu laitettua tankin etupuolelle ilmanohjaimet jotka ohjaisivat kuuman ilman tankin ohi ja esimerkiksi pohjapaneeliin tehtävistä reiistä ulos ?
Bensan lämpötilan tankissa mittaan joku kerta ir-mittarilla, mutta varmaan jotain 40 astetta  oli tai enemmän.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Semmoiset V:n muotoiset keinuvivut siellä on, ja ruuvisäätö. Eli yksi keinuvipu kahta venttiiliä kohden. Yhdestä olen tarkastanut välykset 10tkm kohdalla, tarvetta säätöön ei ollut. Käytin kahta tulkkia yhtaikaa varmuuden vuoksi. Tulkki molempien säätöruuvien alle, koska kaunuvivun ja nokan väliin ei tulkkia muistaakseni saanu mahtumaan.

Englantilainen mekaanikko sanoi tarkastavansa välykset 10tkm välein, kun oli huomannut säätötarvetta olevan noinkin usein.

Pumpun ongelmat kuulostaa ihan samoilta kuin Vespoissa oli. Tankkaamalla sai pumpun jäähtymään sen verran, että matkaa pystyi jatkamaan odottelematta tuntia pumpun jäähtymistä. Vespassa tankki on pakoputken päällä, joten ei kovin nopeasti jäähdy.

Paras konsti olisi vaihtaa se pumppu. Ei varmaan paranna sen toimintavarmuutta, jos pumppu on ollut jumissa, ja sille on tarjoiltu virtaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#42
Ohjautuuko Vespassa syyläriltä tuleva lämmin ilma päin bensatankkia kuten tässä ? Tämän tankki on moottorin etupuolella ja myöskin pakoputken käyrä jää siten selvästi tankin taakse mutta tuo syylärin ilmanohjaus on käsittämätön. Kuin tuo voi lainkaan toimia etelä-euroopassa missä on pitkään +30-40 lukemia..
Jos olisin ranskankielen taitoinen niin googlettaisin asiaa vähän laajemmin. Varmasti löytyisi Ranskan tai iltalin foorumeilta aiheesta asiaa.
Ja tuon lämpenemisen selvittyä en ole enään satavarma ilmiön poistumisesta pumpun vaihtamisella tässä sateliksen tapauksessa koska maahantuojan edustajakaan ei ollut varma onko pumppu sama (saman valmistajan ) kuin piaggioissa.

Edit: http://www.ebay.com/itm/FUEL-PUMP-PIAGGIO-APRILIA-PEUGEOT-DERBY-DERBI-PEUGEOT-SATELIS-250-300-/252119227718
        Tän näköinen on sateliksen pumppu, poikkeaa jonkin verran ainakin Vespan pumpusta ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Palosella

Vespassa syylärin läpi kulkeva ilma tulee melkein heti syyläreiden takaa ritilöistä pihalle tuosta etuvilkkujen takaa.



Pakoputki on noissa justiin bensapumpun alapuolella, ei ainakaan yhtään helpota tilannetta :D

oskuk

Tai saisiko sinne semmoista lämmönheijastustarraa tankin ja syyläärin väliin heijastamaan lämpöä tankilta pois?