Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio vm 2005 kaasutinmalliin kiinalainen jännitteensäädin

Aloittaja mopotinx3, 23.05.21 - klo:20:59

« edellinen - seuraava »

konenikkari

  :o Ok onnea kokeiluihin, onhan sulla vakuutukset kunnossa  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#16
On mulla se takuu, että lähes ilmaiseen ditechiin voi syttyä vaikka tulipalo, niin kaadaan viedä bensaa mukaan, ettei ole mitään heikkoa kytemistä.  Fiat Stilon olin kerran lähellä hakata kirveellä tuusan nuuskaksi, siitä olisi saanut hetkeksi hyvän fiiliksen. Se selvisi vihanpuuskastani ja myinkin sen vielä 1600 eurolla.
Mutta nyt on jännitemittaukset edenneet siten, että keltainen ja sininen eivät soveltuneet lainkaan  kiinasäätimelle, kuten arvelit. Ei latausta.  Mutta kun kytkin ne Ditechin säätimeen päästiin hieman yli 12V, eli ei ole mikään hääppönen lataus. Kovemmilla kierroksilla voi olla suurempi jännite.
Sitten siirryin testaamaan valopuolan tasasuuntausta GY6 säätimellä. Yläriville akkuun menevän liittimen viereen kytkettynä ei ladannut yhtään. Kun laitoin harmaan johdon alariville maajohdon viereen latasi kohtalaisesti, vaikka ei ole kuin yksi johto kiinni. Maajohdon lisääminen toiseen tuloliitäntään yläriville  ei auttanut. Saahan tämän startattua polkimella, vaikka akku olisi huonossa latauksessa.  Kaksi säädintä asennetaan jos Ditechin jännitteensäädin ei jaksa tuottaa valoille tarpeeksi virtaa. Tuota valopuolan tasasuuntausta voi luonnehtia täydelliseksi, säätimeltä tulee about max 12.5V puolella kaasulla. Se ei ole vaikea homma vetää säätimeltä yksi johto etuvalolle. Akkua ei tarvita ollenkaan näihin automaattisiin  etuvaloihin. Takavalo ja muut laitteet ovat sitten akun kautta. Käytännön testit ratkaisevat, kumpaa säädintä käytän akun lataukseen. Tuon valopuolan kautta tulee vähän enemmän volttia. 13,5V volttia olisi hyvä, mutta sitä ei näillä säätimillä saavuteta.
Aprilia Sportcity One 50 4t

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 01.06.21 - klo:17:02
En ala tästä väittelemään, mutta vaihtovirta on vaihtovirtaa, jos se kinkkisäädin ei sitä osaa käsitellä, niin saa sitten hajota. Ei ne aivan heti lopu. :)
Tulikin mieleen, että jos tasasuuntaisin myös tuon valopuolan vaihtovirran kinkkisäätimellä. Kinkkisäätimessä on 2 tuloa. Jos laittaisi maajohdon harmaan johdon kaveriksi. Siellä on kyllä maa jo valmiina yhdessä johdossa.
Entäs jos vedän johdon suoraan siitä säätimen lähdöstä etuvalon kantaan, niin jää enemmän latausvirtaa käyttöön tuosta sinisen ja keltaisen puolan tuotannosta. Onnistuisko tuo?
Voinhan aluksi hieman kutittaa sitä kakkostulon liitintä maakarvalla. Jos hirveästi kipinöi se viittaa oikosulkuun.  Jos olisi kinkkisäätimen kytkentäkaava, niin näkisi mitä siellä sisällä tapahtuu, ainakin jotain diodeja siellä löytyy. Ehkä riittää pelkkä yksi johto syöttöpuolelle. Voinhan mitata, mitä sieltä säätimestä tulee voltteina ulos.

Mites jos varovasti remelillä avaat sen säätimen, näkisi miten se eroaa eurooppalaisesta versiosta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mopotinx3

#18
Enpä tuosta kaaviosta mitään ymmärtänyt, mutta kokeilen tänään paljonko voltti putoaa, kun laitan etuvalon päälle tuosta viime keväänä lisäämästäni valokytkimestä.
En usko, että se oli päällä mittauksieni aikana.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Mites jos varovasti remelillä avaat sen säätimen, näkisi miten se eroaa eurooppalaisesta versiosta.
[/quote]
Dremelin katkaisulaikan akseli nyrvähti, pitäisi ostaa uusi, jotta sitä voisi käyttää. Pirun kalliita nuo on.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Tyypillinen kiinalainen jännitesäädin.



Tuommoistakin tehdään ettei tarvi dremelöidä

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Tarvitaan vissiin diodi tuohon GY6 säätimen ja akun välille. Minkähän sortin diodi pitäisi ostaa?  Ajattelin ottaa sen valovirran ennen diodia ja ylimääräinen sähkö menisi akun lataukseen. Starelec putiiikki on tuossa lähellä ja sieltä voisin hakea.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

Kannatta rakentaa siihen kokoaalto-tasasuuntaus niin jää virtaa siihen akunkin lataukseen. Tein tommosen omaan vanhaan Matti-akkulaturiin niin tehoa ja jännitettäkin tuli selvästi lisää. Komponentit maksaa muutaman euron, riittävän iso kondensaattori oli kallein osa. (muistaakseni  ::) vajaan kympin ?? ) Ohjeet löytyy netistä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

Hain 3 kpl 5A diodeja Starelecistä, yhtä en kehdannut ostaa. Myönnän, että pienemmällä vaivalla pääsisin, jos suosista ostaisin Piaggio jännitteensäätäjän, mutta tämä on sitä aivojumppaa, jota kehotetaan harrastamaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

#24
Noita tasasuuntaus-siltoja saa valmiinakin. Täältä pääsee käsitykseen kokoonpanosta:  https://www.yumpu.com/fi/document/read/52370002/tasasuuntaus

Edit: täällä on teoria selitetty hyvin (= ymmärrettävästi) https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml11.sis
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

Varmasti tuo olisi hyvä systeemi, mutta ei se alkuperäinen Piaggion säädin niin kovin kallis ole.  Nyt laitan GY6 säätimen kautta akun latauksen ja siihen diodi väliin, niin ei etuvalo tyhjäkäynnillä tyhjää akkua. Tämä maksoi vain pari euroa ja jos ei toimi, ostan alkuperäisen säätimen.  GY6  säätimiä on about 4 kpl varastossa, ettei tarvitse ostaa niitä.Vain tiettyyn rajaan asti teen omia kytkentöjä, sitten annan periksi ja kopioin tehtaan systeemin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#26
Jopas jotakin, kun laitoin 5A diodin kautta toisen lataussysteemin peliin mukaan, niin latausjännite pompsahti 13.5V ja jopa yli.  Kun laitoin valot päälle lataus notkahti vain hieman, noin 12,8V puolella kaasulla ja harvemmin sitä niin hiljaa ajetaan.  Lyhyiden valojen polttimo oli kärvähtänyt, joten taas pitää viedä rahaa varaosaliikkeeseen, Biltema oli halvin tällä kertaa.
Jos polttimo alkaa kestää, lataus on toimiva. Eiköhän se ylimääräinen virta uppoa sinne akkuun eikä siten enää käräytä polttimoa. Tämähän on melkein 3-vaihe lataus, kun on 2-vaihe ja valopuolalataus kimpassa. GY6 säädin ei ollut edes rikkoutunut vaan vain se lyhyiden polttimo.
Aprilia Sportcity One 50 4t