Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sähkövika/valot ei toimi

Aloittaja Arduu, 11.06.20 - klo:08:19

« edellinen - seuraava »

Arduu

Moro.

Potilaana CPI Aragon GP 50 vm. 2009.

Kaikki hehkupolttimot "poksahtaa" kierroksia antaessa. Mitattu etuvalon liittimestä tyhjäkäynnillä n.9-11V, jännitteen noustessa kierrosten mukaan noin 40-60V.
Jännitteensäädin vaihdettu uuteen kaksi kertaa, ei vaikutusta. Maadoituksia tarkistettu ja puhdistettu. Johtosarjaa käyty läpi (ei kokonaan auki). Akulta mitattu jännite käynnissä n. 12.00-12.50V, joten ei tuo latauskaan taida pelittää.

Apuja kaivaten. :-[

Coastside

Väärä säädin voi olla syy? Niitä on kokoaalto ja puoliaaltoisia. Jos siinä on ajovalo vaihtojännitteellä (palaa vain käydessä), on se puoliaaltotasuri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2
Yhteys lataussäätimen plussasta akulle taitaa poikki.
Pistä kuva alkuperäisestä säätimestä ja sen liittimestä,
siten että johtojen värit näkyy selvästi.
Mistä tilasit, ja minkä säätimen , pistä linkki.
Noissa saattaa olla samanvuotisissakin kolmea eri säädintä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Arduu

#3
Kuva:


Linkki: https://www.crossipyora.fi/mopot/tuote/jannitteensaadin-cpi--keeway/303-0273/

Jännitteensäädin siis mallia tarvike/edullinen (101_octane). CPI/Keeway sopivuus. Noitahan löytyy lähes jokaiselta varaosakauppiaalta.

Coastside

#4
Genun vikakin tuo voi olla mutta sen johtokatkoksen jännitepiikkien selville saanti vaatisi oskilloskooppia tai huippujännitemittaria, kun yleismittari ei niitä näe. Oikeastaan johdossakin oleva katkos sen tekee. Johtojen korvaaminen on yksi tapa selvittää se.

http://www.vtr1000.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17080&start=60

kytkentä
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Se että liitin sopii paikoilleen, ei takaa mitään, järjestys voi olla eri,
ei näytä ollenkaan peruskinkin kytkennältä.
En löydä skotuuusi sopivaa kytkistä jossa olisi moiset johdinvärit.
Jos sulla on alkuperäinen ohjekirja, siinä saattaa olla oikeakin kytkis,
Katso jalkatilan etupäässä olevan luukun alta tarkempi moposi tyyppi,
CPI aragon 50cc 2009 ei riitä.
Ostitko skotun  epäkuntoisena.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#6
Vasen ala akulle. Vasen ylä genulle. Oikea ylä valoille. Oikea ala maihin.

Tuo johtojärjestys on aika varma. Siitä liittimestä saa johdot irti jollain neulalla tms. sen klipsun kääntämällä, joka pitää sen kolossaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Arduu

Runkonumero löytyikin takaosasta runkoa. RFTJR45AX7L912744. Ja vuosimalli olikin 2008, auto ja skootteriremontit päällä ja vuosimallit lipsahti sekaisin...  ::)
Kaaviota sähköistä löytyy kyllä ohjekirjasta.
https://www.manualslib.com/manual/1034747/Cpi-Aragon.html?page=90#manual
Siitä vaan en itse saa hirveästi irti...
Tuota johtojärjestystä täytyykin kokeilla huomenissa, kun tallille kerkeää.

konenikkari

#8


Nuo kaksi johtoa on ristissä jos nykyinen säädin on peruskinkki.
Pistä vielä kuva siitä ohjekirjan kaaviosta.
Akulta lähtevässä johdossa on sulake ;)
Vasen ala valkoinen menee staattorille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Arduu



En ymmärrä sitä, että staattorilta tuleva(?) vihreä-punainen menee säätimelle ja sen lisäksi myös haaroittuu valojen kytkimelle ja ryypylle.. Ymmärtäisin jos staattorilta tulisi yksi johto säätimelle, ja säätimeltä lähtisi valoille yksi ja akulle yksi johto. Lisäksi tietty maadoitus. Eli niinkuin jo totesin, en saa tuosta selkoa ??? ;D

Voi olla että tätäkin on tullut tuijotettua jo liikaa :D


Punainen tosiaan menee akulle, ja musta maihin ofc.
Säädin kinkkimallia, mitä nyt kakstahtisiin keeway/cpi löytyy.
Wandamotorilla näyttää olevan halvemman lisäksi kalliimpi vaihtoehto saatavilla.( https://www.wandamotor.fi/jnnitteensdin-skootterit-p-25232.html ) Voisi myös kysyä, onko noiden kytkennöissä jotain eroa...


konenikkari

#10
"Ostitko skotun  epäkuntoisena."
Eli onko joku voinut vaihtaa liittimeltä johtojärjestystä.
Ei kannata uusia tilailla ennen kuin asia selviää,
saattaa se kalliimpi säädin heti tuhoutua jos järjestys väärä.

ko. säädin ei voi toimia yhdellä jännitteellä, pitää olla myös vertailujännite,
joka ei muutu säädön mukana.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Arduu

Aivan, tohinassa unohdin vastata kysymykseen.
Skootteri ei ollut kunnossa ostohetkellä.

Jonkinlaisia "patentteja" tuolta sähköistä olen korjaillut. Lähinnä karvaprse liitännät ym. Joten kaikki tuntuu olevan mahdollista. Myös tuo johtojärjestyksen muuttaminen....

Coastside

Tuo johtojärjestys minkä annoin on noihin halpoihin säätimiin joita ilmeisesti olet saanut. Ne olleet nyt väärin kytketty joten uusi kytkentä voi olla oikea jos ne vielä toimii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#13
Kaunista ja vähän muutakin.
https://www.wandamotor.fi/pages.php?page=faq
;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Arduu

Noniin, heti aamusta täytyi tulla kokeilemaan kytkentöjä.
Annetuista vaihtoehdoista voittajaksi selviytyi tuo, joka löytyy wandamotorin sivujen takaa. Kytkennällä punainen ja vihreä-punainen ristiin. Nyt näyttää valolle reilut 14V, ja akulta mitattuna ollaan lähes samoissa lukemissa. Ilman valojen tuottamaa kuormaa mitattuna siis.

Näyttäisi tosiaan siltä että vika korjaantui tuolla jännitteensäätimen kytkentöjä muuttamalla. Jään seuraamaan tilannetta ;D

Ilman apuja en olisi osannut epäillä kyseistä vikaa. Joten suuri kiitos avusta konenikkari ja Coastside
Olette pullakahvinne ansainneet :) :D