Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility yleinen keskustelu

Aloittaja Pekoni, 23.06.08 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

Jamppa

Veikkaisin kanssa huonoa akkua tai jonkinlaista maadoitusvikaa. Oma reilut 9tkm ajettu agility on lähtenyt hyvin käyntiin sähköllä. Koko talven olen ajanut, ja aina on lähtenyt sähköllä käyntiin, niin nollakeleillä kuin pakkasellakin. Joskus startti tosin on "lyönyt tyhjää" 1-3 ekaa painallusta, eli bendix ei ilmeisesti tarraa silloin siihen hammaspyörään. Tämä vaikuttaisi nyt korjaantuneen "itsestään", kun käytin varin koppaa auki hihnan kuntoa tarkistaessani (tai sitten se johtuu vaan lämpimämmistä keleistä).

En muuten ole edes vaihtanut talvisuutinta, vaan kaasarissa on edelleen vakio 80 suutin. Se oli kyllä tarkoitus vaihtaa talvikokoon (88), mutta kun on vakiosuuttimella toiminut näinkin hyvin, niin se jäi vaihtamatta.

Olen tehnyt sen havainnon, että tämä lähtee kylmänä yleensä heti ekalla painalluksella käyntiin, jos ei koske kaasuun ollenkaan. Jos kaasua erehtyy vääntämään edes vähän, niin kone ei todennäköisimmin lähde käyntiin ennenkuin sen kaasun vapauttaa.

Lainaus käyttäjältä: ilborg...hetken parkin jälkeen ei meinaa tuo kone pysyä käynnissä.
Tämän olen huomannut omassanikin, eli sopivanmittaisen tauon jälkeen puolilämmin kone ei meinaa heti käydä tyhjäkäyntiä. Tämä ei ole onneksi juurikaan haitannut, koska tyhjäkäynti on löytynyt nopeasti uudelleen, eli seuraavassa pysähdyksessä on jo käynyt tyhjäkäyntiä (oli se sitten vaikka 50m päässä).

Samppa

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 09.04.09 - klo:19:36
Sellainen havainto on itselläni, että kylmänä startatessa menee hetki, ennen kuin kierrokset nousee, eli olisiko tuon ryypyn liike liian lyhyt suomen oloihin?
Ihan normaalia. En ole pohtinut tarkemmin mistä johtuu, mutta näin ovat aina tehneet. Ilmeisesti kestää vain hetken, ennen kuin ryyppysuuttimen läpi alkaa virtaukset liikkumaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppa

#17
Aloittelin Kymco agilityn kymppitonnin huollon variaattorista. Uudeksi hihnaksi hommasin Gates powerlink PL30504:n, kooltaan 748x18x28. Vanhakin hihna oli kyllä muuten uudenveroisessa kunnossa, mutta leveys oli vaihtorajassa. Mittasin uuden hihnan leveyden, ja ihmettelin miksi se ei ole 18mm, vaan n.17mm levyinen. Asia selvisi tämän dokumentin teksteistä: "Some belts are 'Square cut' creating a smaller top width in appearance but the top width is measured as if there were no square cuts."


Uusiksi rulliksi hommasin mascon mukaan vakiot 6,5g painoiset rullat. Vanhojen kantikkaiksi kuluneiden rullien yhteispaino oli 1g tarkkuuksisen keittiövaa'an mukaan yhteensä 38g, eli yhden rullan painoksi jäi noin 6,33g. Koska tarkistuksessa havaitsin, että etuvariaattori oli kulunut uraiseksi, ajattelin uusia senkin samalla (vastakappaleessa, eli siinä starttikehässä ei uria tuntunut olevan). Tilasin tämän, koska se oli listattu kymco agility valikon alla. Se vaikuttikin ulkoisesti aivan samanlaiselta, kuin kymcon alkuperäinenkin (jopa rullien rampit näytti silmämääräisesti samanlaisilta).

Tarkistin samalla kytkimen, mutta siinä oli pintaa niin hyvin, että hioin vain lasittuneen pinnan ja laitoin takaisin paikoilleen. Laitoin muutkin osat paikoilleen ja koeajolla selvisi, että jokin on pielessä. Liikkeelle mopo lähti hyvin, mutta ei kulkenut normaalisti. kokeilin seuraavilla kokoonpanoilla:

1) Narakun etuvari, 6,5g rullat ja uusi hihna = max vauhti ~40km/h kovilla kierroksilla.
2) Narakun etuvari, 6,5g rullat ja vanha hihna = max vauhti ~35km/h kovilla kierroksilla.
3) Vanha etuvari, 6,5g rullat ja uusi hihna = vauhti palautui normaaliksi, mutta mielestäni vieläkin käy vähän kovemmilla kierroksilla kuin ennen (varma en voi olla, kun ei ole kiekkamittaria).

Lopetin säätämisen tältäerää tähän, jottei jää työmatkat ajamatta tämäntakia. Mietin kuitenkin, että pitäisiköhän kokeilla tuota narakun varia uudelleen, että josko siinä alussa kuitenkin luisti kytkin tai hihna. Tuo Narakun standard rullakuppi tosiaan vaikutti muuten samanlaiselta, mutta se oli tyhjänä muistaakseni noin 15-20g kevyempi kuin alkuperäinen, voiko noin pieni ero vaikuttaa mihinkään?

Täytyy vissiin laittaa painavampia rullia tilaukseen ja katsoa saisiko käytöstä niillä samanlaiseksi kuin ennen. Nytkin siis kulkee normaalisti ja vetää mäet ja kiihtyy hyvin, mutta matka-ajossa kierrokset on mielestäni korkeammat kuin ennen.

Valvojille: laitoin tämän tänne merkkikohtaiselle puolelle, mutta olisiko esim. "Muut ja Kiinalaiset merkit -> Kiinalaisten variaattorin säätöä" ollut oikeampi paikka? Siirtäkää tarvittaessa.

Edit: Pidetään täällä niin saadaan tännekin vähän keskustelua. T:Samppa / ylläpito.

Samppa

Paljonko Kymcossasi on se "normaali" vauhti?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Muistaakseni agilityt yleensä kulkee tehtaalta tullessaan mittarin mukaan n. 55km/h, eli jotain 45-50km/h todellista nopeutta. Omassa vehkeessä kuluneella hihnalla tulee n. 49½km/h mittariin. 9500km ajettu vehje, ja sama remontti itselläni aivan kohta edessä.

Ainakin kokeilisin itse raskaammilla rullilla tuota narakua, josko se ei vain nyt jaksa "nostaa vaihdetta isommalle". Joku mitta lienee hieman erilainen tuossa narakun variaattorissa, veikkaisin, että rullaradan kulma saattaisi olla hieman suurempii. Olikos noita rullia eri paksuisina, ilman että pituus on eri?

Sanottakoot, että luultavasti mc-scatterilla saattaisivat tietää asiasta jotain, jos ovat agilityihin myyneet noita aikaisemminkin.

Jamppa

#20
Lainaus käyttäjältä: SamppaPaljonko Kymcossasi on se "normaali" vauhti?
Normaalissa matkanopeudessa viisari on n.55km/h kohdilla. Todellinen nopeus on silloin jossain siellä 45km/h tuntumassa. Samaa vauhtia meni vanhoilla osillakin, mutta halusin kuitenkin vaihtaa uudet osat nyt, niin ei tarvitse kesällä miettiä (ja olihan hihnan leveys jo vaihtorajassa).

Lainaus käyttäjältä: ilborgAinakin kokeilisin itse raskaammilla rullilla tuota narakua, josko se ei vain nyt jaksa "nostaa vaihdetta isommalle".
Täytyy laittaa tilaukseen jotkut halvat 7g, 7.5g ja 8g rullat ja testailla uudestaan. Taidan sitäennen koittaa narakua vielä noilla 6,5g rullilla (josko uusi hihna olisi vaan luistanut alussa [tosin kokeilinhan narakua vanhankin hihnan kanssa, ja toimi vaan huonommin]).

Lainaus käyttäjältä: ilborgOlikos noita rullia eri paksuisina, ilman että pituus on eri?
Normaali rullan kokohan tässä on 16x13, mutta ainakin 15x13 kokoisinakin rullia näyttäisi löytyvän. Nehän kävisi paikoilleen, mutta mitenköhän vaikuttaisi variaattorin toimintaan?


EDIT: kokeilin narakun varia uudelleen uuden hihnan ja 6,5g rullien kanssa, ja uskottava se on että ei se toimi kunnolla. Mittariin sain kelattua n.49km/h kovilla kierroksilla. Ensiviikolla kokeilen narakua vielä raskaampien rullien kanssa.

ilborg

Meinasin, että jos olisi tulleet väärän kokoiset rullat variaattoriin nähden... Kyllähän nuo väärän kokoiset rullatkin taitaa tuonne "nätisti" mennä. Liian pienet ehkä pääsevät aika vapaasti liikkumaan pienillä kierroksilla, mutta kyllähän nekin varmaan jaksaisi kierrosten noustessa toimia puoliksi.

Jamppa

Kirjoitetaanpa tännekin näin pienellä viiveellä vielä tuosta kymcon keväthuollosta. Edellisissä viesteissäni ihmettelin, miksi huippunopeus tippui, jos alkuperäisen etuvariaattorin tilalle vaihtoi Naraku standard -etuvariaattorin. Painavammat rullatkaan ei vaikuttanut asiaan.

Syyksi paljastui lopulta se, että vakiovariaattoriin oli sorvattu akselireikään hihnapuolelle levennys, johon vakioholkin leveä osa painui 1,5mm verran. Narakun etuvariaattorissa tuota levennystä ei ollut. Käytännössä lautaset pääsivät siis vakiovarilla 1,5mm lähemmäksi toisiaan, joka aiheutti nopeuseron.

Etujarrua huoltaessani huomasin, että McScatterilta tilaamani kymco agilityyn sopiviksi mainostetut jarrupalat eivät olleetkaan ihan samanlaiset kuin entiset:


Elikkä tuossa koukullisessa oli kulutuspinta eri puolella. Alkuperäiset olivat kuitenkin senverta hyvät, että hioin vain kulutuspinnan ja laitoin takaisin. Jälkeenpäin tuli mieleen, että saahan nuo sittenkin ehkä sopimaan, jos laittaa tuon koukullisen eri puolelle, toinenhan on symmetrinen ja senhän pitäisi käydä kummallekin puolelle, eikös? Vakiopaloista koukuton oli jarrumäntien puolella.


Niin ja tulihan sitä tehtyä hieman tuhoakin "huoltaessa". Laitetaan tähän vaikka varoituksena, että näinkin voi käydä :) Eli kun tässä agilityn kaasuttimessa tuo kohon akseli ei ole ruuvilla kiinni (kuten esim. kinroadin walbro pd19j -kaasuttimessa), vaan painettu kaasutinrungon alu/silumiini -tappien väliin, niin sitä tappia ei kannata kovin kovalla voimalla irroitella, eikä ainakaan putkipihdeillä avittamalla :)

Kävi nimittäin niin, että se alumiinitappi katkesi, eikä siinä auttanut pikaliima tai kemialinen metalli (joka tosin taisi olla jo vanhaa):


Onneksi osaavan kaverin avustuksella siitä saatiin vielä soiva peli, porattiin vain vähän syvennystä, johon kierteet ja siihen kierretappi kiinni. Kierteisiin laitettiin vielä jotain kittiä, niin jämähti paikoilleen:

Alkuperäinen kiinnitystappi taipui samalla pilalle, mutta 2mm poranterästä katkaistiin siihen sopiva pätkä...

Muuten huollossa ei tullut ihmeellisyyksiä vastaan ja kymco on toiminut erittäin hyvin. Muutaman pitemmän reissunkin olen jo heittänyt, pisin päivämatka tänä kesänä on hieman yli 400km.

Samppa

Arivioisin että palat voi kääntää toisinpäin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppa

Tuli tehtyä agilitylle 15000km huolto, eli vaihdoin moottori -ja peräöljyt, säädin venttiilivälykset, vaihdoin ilmansuodattimen ja variaattorin rullat sekä sytytystulpan. Imuventtiilin välys oli kiristynyt jonnekin 0,04mm tuntumaan ja säädin sen takaisin 0,08mm. Sytytystupaksi ostin kokeeksi NGK-CR7HIX iridium keskielektrodilla varustetun tulpan, näkeepähän onko sillä mitään vaikutusta mihinkään.

Hyvin on kymco tähän asti palvellut. Voin hyvällä omatunnolla sanoa, että on ollut erittäin varmatoiminen laite. Käyntiin lähtee hyvin, ja vie hyvin sekä työmatkat, että pidemmätkin lomareissut.

Paljonko näillä 50-kuutioisilla 4-tahtivehkeillä muuten normaalisti ajetaan, ennen isompia remontteja? Tähän omaan koneeseen ei ole vielä tehty muuta, kuin ihan perushuoltoja (öljynvaihto, venttiilivälysten säätö...). Tarkoitus olisi vielä muutama tuhat kilsaa tämän kesän aikana ajella, ja mukavahan se olisi jos ei tarvitsisi mitään suurta vielä tehdä.

ilborg

Oma fiilis on maksimi kilometreistä, että yksilö ratkaisee. Suomen oloissa on tuota konetta mm. kuristettu pienemmällä pääsuuttimella, jolloin seoksen mennessä laihalle saattaa koneen ikä kärsiä. Tosin imupuoltakin on kuristettu, eli en tiedä tarkasti, kuinka hyvin suomalaisissa vehkeissä tuo seos on säädetty, kun itse ostin 7tkm-kieppeillä tuon ajoneuvon. Ihan mikään mieletön virityssuhde tuossa tosin ei ole, edes 80-luvun moottoriksi(gy6-moottori on 80-luvun alkupuolelta), eli hyvin säädetyn koneen veikkaisin/arpoisin kestävän jotain 50tkm ihan perushuolloilla. Ja siis kyseessä ihan puhdas veikkaus, eli en todellakaan lupaa mitään.

Variaattori ei ollut kovin kummoinen kestävyydeltään(Aika urainen oli 10tkm kohdalla), mutta muuten kyllä vaikuttaisi olevan ihan perusvarma peli. Ei siis mikään mielettömän hyvä, mutta kyllä tuosta rahoillensa vastineen vallan mainoisti saa. Tuolla toisessa keskustelussa kun keewaytä kokeilin, niin kymcon alustakin on omaan makuun paljon paremmin toimiva(keewayn iskarit ö-luokkaa).

Itsellä siis 12tkm mittarissa, ja itselleni saadessa muutaman ihan peruskorjauksen tein(seosta, sekä tyhjälkäyntiä säädetty, ja akku vaihdettu).

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: ilborg...eli hyvin säädetyn koneen veikkaisin/arpoisin kestävän jotain 50tkm ihan perushuolloilla. Ja siis kyseessä ihan puhdas veikkaus...
Ok, jos puoletkin tuosta kestäisi, niin kyllä sillä ainakin tämän vuoden voi vielä huoletta ajella. Täytyy enskeväällä sitten tuumata, mitä tekee vai tekeekö mitään. Talvella/keväällä remontti olisi kuitenkin tehtävä, lyhyttä kesää ei mielellään tuhlaa ropaamiseen.

Huomasin muuten, että nyt kun löysäsin venttiilivälyksiä sinne 0,08mm tuntumaan, niin venttiilien kilkatus alkoi kuulumaan siinä määrin, että siihen kiinnittää huomiota. Tekisi mieli kiriä takaisin, mutta toisaalta ei kai pienestä kilinästä mitään haittaakaan ole...

ilborg

Ja tosiaan, vaikka tuo kestäisi vain tuon 20tkm, niin positiivinen asia kuitenkin on se, että mopojen koneet on hyvin yksinkertaisia, jolloin täydellinen huolto onnistuu amatööriltäkin varmaan aika nopsaan. Osatkin on ihan puoli-ilmaisia.

Mopoissa on vain se, että ovat kovin yksilöitä, sekä suomeen tuodessa noihin laitetaan sellaisia rajoittimia, että kone ei kestä niin montaa kilometriä, kuin alunperin on tarkoitettu. Agilityssä vakiona on heitetty liian pientä pääsuutinta, ja variaattorin kuristus nostaa täyttä vauhtia ajaessa kierroksia. Virittämällä saa siis koneen kestämään pidempään, mutta poliisin pinna ei tällöin välttämättä kestä. Tuo liian pieni pääsuutin saattaa joskus vaivata, ja huollossa monesti vaihtavatkin pyynnöstä tuon jotakuinkin normaaliksi. Jotenkin muistaisin nähneeni, että tuossa 139qmb-moottorin vakiosuutin olisi 85, ja maahantuodessa ovat jopa laittaneet kait alle 80-kokoa.

Taitaa olla ominaisuus eikä vika, jos tuo kone hieman kilkattaa. Itse säätänyt venttiileihin hyvin tiukan 0.1mm, mutta ensi kerralla tiputetaan hieman, sillä sain sopivan rakomitan.

Coastside

Sisäänajoon kannattaa panna iso suutin jotta kone käy viileämpänä. Alkoholia lisäämällä (10 %) sitä viilentää myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

Yleensäkkin kannattaisi laittaa sellainen suutin, joka tuntuu parhaalta. Periaatteessa pitäisi valkata se, millä kone kiertää eniten. Viritetyllä skootterilla tosin kovin vaikeaa, kun gy6-kone ei jaksa vetää variaattorin loppuun asti:) Pääsuutin siis vaikuttaa pääosin silloin, kun bensaa palaa nopeiten.

Kaasarissa siis oikeastaan kaikki suuttimet vaikuttaa koko alueeseen, sekä koko seoksen sekoitus on sellaista arpomista, ettei kannata kuitenkaan ihan pienistä ongelmista hätääntyä. Ruisku happianturin kanssa toisi mukavasti puhtaamman paloreaktion, mutta nostaisi mopon hintaa varmasti dramaattisesti, ellei tuotantomäärät olisi hyvin suuria(erikoisia osia pienkoneessa). Kiinalaiset pajatkin kun lähinnä kopioi paperilta noita mopoja, niin epäilenpä, että tehdas onnistuisi tekemään muutoksia omin avuin. Tehoon muutos olisi pieni verrattuna hyvin säädettyyn kaasaripeliin, ja 10% kulutuksen lasku(muistaakseni tota luokkaa) ei tunnu 2l/100km kulutuksessa juurikaan. Muutenkin kun nuo kulutuslukemat on paljon epämääräisempiä noissa mopoissa, niin mitään markkina-arvoa tuollakaan ei ole, kun virallisia vertailukohteitakaan ei ole.