Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR50 -06 ruisku käynnistyy huonosti kylmänä

Aloittaja kaltmi, 03.07.15 - klo:11:34

« edellinen - seuraava »

kaltmi

Eli saa vinguttaa startilla jopa yli kymmenenkin sekuntia ja sitten kun käynnistyy, niin bensa kyllä haisee ja savua putkesta. Pari kertaa tehnyt, että paukauttanut bensat putkessa käynnistyttyään. Joskus auttanut se, että tarjoaa vähän kaasua käynnistettäessä,, tosin vain joskus. Lämpimänä käynnistyy ihan kunnolla. Mikä ihme voisi olla vikana ?

Coastside

Vaihda tulppa ensin ennen muita toimia. Seuraavaksi ilmanputsarin kunto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaltmi

Tulppa on juuri vaihdettu, ei tullut muutosta. Ilmanputsarin sitten vaihdankin tänään, kiitos vinkistä. Kerron sitten tulokset.

kaltmi

Ilmanputsari vaihdettu, ei muutosta. Onko seuraavaksi noiden ilmaläppien tarkistelua (siis miten ja mitä kannattaa tarkastella) ja pitääkö se joku säätö tehdä, kun on irrottanut sen pistokkeen ?

Coastside

#4
Se läpän potentiometri voi antaa väärän asentotiedon ECUlle ja se syöttää liikaa. Toinen joka voi antaa vikatietoa on lämpöanturi. Liikasyöttöön on ehdolla myös suutin mutta seuraus on kulun heikkeneminen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Onko vika alkanut ihan itsestään? onko mäntä vaihdettu?

TPS reset:

1. Virrat päälle
2. Irrota 4 napainen kaasuläpän johto ainakin kymmeneksi sekunniksi
3. Virrat pois
4. Laita kaasuläpän johto kiinni
5. Virrat päälle ja odota, että mittaristo on käynnistynyt kokonaan
6. Hitaasti avaa kaasu kokonaan auki ja päästä kaasu nollille
7. Jätä virrat päälle ja nollaa vikakoodit (45256 huoltovalikon salasana)
8. Virrat pois
9. Virrat takas päälle ja vielä kerran tarkista, onko TPS( kaasuläpän asentotunnistin) vikakoodeja.



kaltmi

No meillä tuo on ollut sellaisen 600 km ja oikeastaan pahentunut vain. En oikein usko männän vaihdetun, ajettu vasta 10600 km.

Aukasin sen kaasuläpän ja moneen kertaan tein tuon TPS resetin ohjeiden mukaisesti, ainoa kysymys olisi että miten hitaasti se kaasu pitää kääntää auki ja kiinni, MUTTA nyt ei käynnisty ollenkaan. Mikä neuvoksi ?

kaltmi

No, tässäpä tuli rassailtua konetta ja tulppaa irroiteltiin, niin sehän oli ihan märkä. Kuivattiin tulppa ja sitten kävikin mielenkiintoinen juttu, nimittäin kävi oikosulku akun plussan ja maan välillä ja mittaristosta ainakin hävis kaikki trippitiedot, mutta skopa lähti v****lematta käyntiin kylmänä.

Kokeiltiin lisää ja nyt ollaan taas siinä tilanteessa että kastelee tulpan ihan märäksi, kun tulpan kuivaa, saattaa lähteä heti nopeasti käymään, muuten kastelee tulpan perusteellisesti. Epäiltiin lämpötila-anturia, mutta ainakin mittaristossa nousee lämmöt.

Poika oli ajanut eilen noin 15 km, sammuttanut ja het kohta yrittänyt käynnistää, oli ollut kuulemma kiven takana että käynnistyi ja sitten oli käyttäytynyt kuin kylmä kone.

Voisko olla, että lämpötila-anturi ei oikein toimi tai liittimessä on häikkää, että luulis olevan kylmempikin ? Missä muuten tässä on koko lämpötila-anturi ?

Coastside

Sen anturin specsit jos saa niin kuumana ja kylmänä sen arvot pitää olla rajoissa. I/O vikakin saa syötöt pieleen mutta siihen ei auta kuin uusi ECU.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Serkun vastaavassa mopossa tapeltiin saman ongelman kanssa ja syynä oli tarvikemäntä, alkuperäisellä uudella männällä toimii hienosti vieläkin. Lämpöanturi on kannessa, ihan tulpan vieressä muistaakseni.

konenikkari

#10
Yleisimpiä vikoja noissa taitaa olla tärkeysjärjestyksessä:
Tulppa sökö, jo lyhyenkin käynnistysyrityksen jälkeen, jos joku on pielessä.
Kipinän pitäisi olla pelkästä puolanjohdosta kokeiltuna n. 6mm pitkää sinistä "ketunhäntää".
Tuo sillointällöin putkessa polttaminen, viittaa sytytysvikaan.
Kannessa olevat suuttimen ja lämmönmittausanturin johdot pätkii.
Polttoainepumpun paine pitäisi olla n. 2,5 bar.
Kompressorin paine pitäisi olla n. 4--5bar.
Ja kompressoriin liittyen,  jos ilmansuodatin on laskenut läpitte hiekkaa ym. on edessä koko laitteiston huolellinen puhdistus.
Sulakerasialta n.10sm päässä oleva jatkoliitin ei yhdistä.
Suutinyksikössä oleva painesäädin vuotaa polttoainetta, paineilma puolelle.
Tuolta http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6555.0
Harmi ettei pasi75 kertonut miten kävi, korjaustoimissa  :(
Ja tuolta http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6447.0
Löydät viimeaikaisia, ehkä, hyödyllisiäkin ohjeita.
Huomaa keskusteluissa olevat linkit, ja etsi itse lisää.
Koska et ole valinnut korjauskohteeksi sitä kaiken helpointa (yamaha aerox  ;) ), voimia sinulle,
ja kysele rohkeasti lisää.
Ruiskuissa on tulevaisuus  ::) Moposkotuissakin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Juu kyllä ruiskuissa on tulevaisuus. Tulppa menee hyvin äkkiä pilalle, jos kastuu monta kertaa.

konenikkari

#12
Totta  :D ja ruiskun yksi erilaisuus kaasutinversioon näkyy siinä että,
jos moottorille toimitettu seos on liian  laiha tai rikas, seos on palamiskelvoton, ja kastelee tulpan.
Ruisku ei kerää palamiskelpoista seosta, esim kampikammioonsa.
Ja tähän asiaan liittyen, miksi 50cc on suorasuihku ja isommissa polttoaine suihkutetaan imupuolelle?
Todella hyödyllinen aerosoli on ko. vianetsinnässä  http://www.kenteurope.com/wp-content/uploads/pi/83915.jpg
Tuon avulla selviää onko vika kipinä vaiko polttoainepuolessa, vaiko jossain aivan muualla  ::)
Käsittämätöntä, ettei aerosolin mainoksissa mainita, että palaa esim imusarjaan ruiskutettuna, kuin nyky  "bensiini." HI
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kaltmi

Tutkailtua tuli lisää ja taitaapi mennä ruiskutusyksikkö vaihtoon, kun on bensaletkut kiinni ja ilmantulo aukko ilman letkua, laittaa virrat päälle, niin bensaa tulee ilmanottoaukosta. Että silleen....

kaltmi

No niin, ruiskuyksikkö vaihdettu ja kuten moni oli kirjoittanut, vedenerotin laitettu ilmakompuran ja ruiskun väliin. Toimii taas, ainoa mikä on tullut nyt bonuksena on että tasakaasulla joskus menettää tehot, ihan kuin sammuis, mutta sitten taas jatkaa menoa. Täyskaasulla ilmiötä ei ole. Oisko tulppa paskana vaikka vaihdoin samalla kuin ruiskuyksikönkin ? Tosin NGK:n tulppa, pitäskö sitten kokeilla muun valmistajan tai kiristää tulpan väliä siihen 0,45-0,55 kuten täällä on mainittu ?

Paljon kiitoksia kaikille auttaneille ja yleensäkin foorumille kirjoittaville, apunne oli tässä tapauksessa korvaamatonta.

T: Mika Kaltiainen