Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

Partanen

Kyllä se kampura vasaran ja muovipalasen kanssa lyötiin irti laakerista. Ei sitä mahottoman kovaa tarttenut lyödä, kun toine pitää konetta paikallaan, ja toinen iskee. Laakeri on aika jykevän kokoinenkin, joten päättelimme laakerin pysyneen kunnossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#46
Tuonmoista suosittelen.
09920-13120 (kuvahaku)
Myydään mm. Suzuki erikoistyökaluna.
Älä osta halpaa kopiota ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Oikea työkalu tuohon hommaan olisi laakerin ulosvetosarja. Semmoinen, joka ottaa koukuilla kiinni laakeri sisempään renkaaseen, ja työntää siten akselin pois laakerista. Mutta kaikkea ei pysty ostamaan, ja niinpä joutuukin tekemään valintoja. Tällä kertaa valinta oli vasara maltillisesti käytettynä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Oisko ajatuksia millä tämän korjaisi:



Johdin on poikki, eikä "valot päällä" merkkivalo toimi. En ymmärrä mikä ton on polttanut, ehkä liiallinen jännite. Kuittien mukaan liiasta jännitteestä on ollut ainakin jossain vaiheessa harmeja jatkuvasti kärähtelevien polttimoiden muodossa.

Olen ajatellut kuoria sähköjohtoa, ja jos yrittäisi liimata vaikka kuumaliimalla pari säiettä kärähtäneen kohdan yli. Vai olisiko olemassa jokin muu kenties paremmin toimiva liima tuohon tarkoitukseen? Juottamaan tota ei pystyne, kun todennäköisesti sulaa koko keksintö.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jutase

Varaosaliikkeissä oli joskus auton takalasinlämmitin langan korjaukseen tarkoitettua sähköä johtavaa hopean väristä maalia. Korjasin itse vastuslankoja takalasista oli vaan lyhyt pätkä poikki noin 2mm.

latromster

#50
Mä juottaisin erittäin varovasti kuparisäikeitä. Keksinnön voi laittaa johonkin metallipenkkiin, jolla saa lämpöä pois väärästä paikasta. Johdinta voi myös seurata ja vetää täysin erillisen langan.

openflow

Itse kanssa kallistuisin juottamisen puolelle. Esitinaa kuparisäienippu, ja nopeasti juottaa. Piirilevy(kalvo) näyttäisi olevan irroitettavaa mallia, joten sekin helpottaa operaatiota.

oskuk

Ja aika hyvä voisi koittaa etsiä vastaavaa harkkamateraaliksi, muutama yrityksen jälkeen voisi alkaa onnistua ok. Itse arastelisin käydä kiinni kolvin kanssa tuohon heti...

Partanen

Johdin on leveydeltään vain n. millin. Ja sama verran on etäisyyttä viereiseen johtimeen. Lisäksi materiaali on muovia. Silläpä en kolvia uskalla viedä lähellekään.

Takalasinlämmittimen korjausaine voisi olla ratkaisu. On vaan vähän tyyristä tavaraa. Halvin tähän mennessä reilut pari kymppiä. Jotain hopeamaalia, tai -lakkaa ne taitaa olla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Joo. Sillä johtavalla maalilla (en muista mikä sen virallinen nimi on) on tullut joskus vastaava korjattua. Tosin pätkä oli poikki vain noin 4 millin matkalta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

PappaSkootteri

Tiffanytöissä käytetään kuparifoliota jossa toisellapuolella on liima jota itse käyttänyt monasti vastaavissa korjaushommissa... eli korvattavalle osuudelle liimataan se folio päälle juotospastaa käyttäen kummastakin päästä kiinni tinalla... joötain tiffanylasitöiden harratajaltaa sen muutaman sentin pyytämällä ja sitä suolahappopohjaista siveltävää pastaa kanssa, helppohomma suosittelen myös talalasin korjamiseen jos rikkinäinen kohta on tiedossa
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jk_single

Voisiko johdolla hoitaa sähkönviennin? Jos johtoa pystyisi juottamaan jotenkin (parempaan paikkaan) kokonaan tämän johtimen tilalle?
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

konenikkari

Totta, kummastakin yhteen päästä löytynee jonkinlainen liitin.
Tärkeää on myös selvittää, miksi yhde on tuossa kunnossa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 01.01.14 - klo:19:03
Joo. Sillä johtavalla maalilla (en muista mikä sen virallinen nimi on) on tullut joskus vastaava korjattua. Tosin pätkä oli poikki vain noin 4 millin matkalta.

Tämä on poikki oikeastaan vain millin tai parin matkalta. Lisäksi vauriokohdan voisi "kiertää", eli maalaisi vauriokohdan ympäristön. Oikosulkua ei pitäisi syntyä, koska viereiset johtimet ovat suojassa muovin sisässä. Joku ulkomaalainen tosin kertoi, että korjausaine murtuu taikka halkeaa herkästi, eikä ehkä siksi sovellut tähän kohteeseen. Tämä kuitenkin saa tärinää osakseen, ja asennuksen aikanakin voi olla kovilla. Suosittelivat uutta mittaristoa, mutta en haluaisi siihenkään vielä ryhtyä, kun sitten kilometrilukemat nollaantuu. Tätä mittaristomallia ei voi purkaa niin, että saisi ruuvattua todelliset lukemat uuteen mittaristoon.

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 01.01.14 - klo:20:51
Tiffanytöissä käytetään kuparifoliota jossa toisellapuolella on liima jota itse käyttänyt monasti vastaavissa korjaushommissa... eli korvattavalle osuudelle liimataan se folio päälle juotospastaa käyttäen kummastakin päästä kiinni tinalla... joötain tiffanylasitöiden harratajaltaa sen muutaman sentin pyytämällä ja sitä suolahappopohjaista siveltävää pastaa kanssa, helppohomma suosittelen myös talalasin korjamiseen jos rikkinäinen kohta on tiedossa

Tuo voisi olla myös toimiva vaihtoehto. Lähipiirissä ei vaan taida harrastajia.  :-\

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 02.01.14 - klo:12:55
Voisiko johdolla hoitaa sähkönviennin? Jos johtoa pystyisi juottamaan jotenkin (parempaan paikkaan) kokonaan tämän johtimen tilalle?

Skootterin johtosarjaan voisi juottaa suoraan, jos samalla hommaa polttimolle uuden ja erilaisen pidikkeen. Haluaisin pitää johtosarjan kuitenkin alkuperäisessä kunnossa. Ehkä vähän turhamaista, mutta kuitenkin.

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.01.14 - klo:17:41
...
Tärkeää on myös selvittää, miksi yhde on tuossa kunnossa.

Skootterin mukana tulleiden kuittien mukaan polttimoita on historian aikana kärähdellyt usein. Jossain vaiheessa on sitten vaihdettu jännitteensäädin, ja sen myötä on kärähtely kaiketi vähentynyt. Myöskin sivuposkien maadoitusta on parannettu lisäjohdoilla. Semmoisella jousellahan sivuposki maadoitetaan normaalisti, mutta tässä oli tarviketavarateline, joka on estänyt jousien oikeanlaisen toiminnan. Jostain luin, että jos jonkin lampun maadoitus pätkii ja katkoo, niin muut polttimot ovat kovilla. Tämäkin ongelma on nyt toivottavasti poistettu, kun otin tavaratelineen pois kokonaan.

*****************

Keväämmällä saattais tulla SIP:in varastoon mittaria, jossa mm. kierrosluku- ja lämpömittari:

http://www.sip-scootershop.com/en/products/rev+counterspeedometer+sip+_50000220

Tarvitsee vaan ilmeisesti jotain antureita lisäksi toimiakseen, joten kertyy tuollekin hintaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.01.14 - klo:18:15


Lainaus käyttäjältä: jk_single - 02.01.14 - klo:12:55
Voisiko johdolla hoitaa sähkönviennin? Jos johtoa pystyisi juottamaan jotenkin (parempaan paikkaan) kokonaan tämän johtimen tilalle?

Skootterin johtosarjaan voisi juottaa suoraan, jos samalla hommaa polttimolle uuden ja erilaisen pidikkeen. Haluaisin pitää johtosarjan kuitenkin alkuperäisessä kunnossa. Ehkä vähän turhamaista, mutta kuitenkin.



Ajattelin lähinnä jos sen johtimen mittariston pohjassa voisi korvata, eli "ohittaa" vikakohtaa. Ja enpä usko että vaurion ohittaminen/juottaminen johdonpätkällä olisi mikään juttu. Putsaat vaan sen johtimen esiin ja poraat pienet reijät sen läpi, johto siihen ja tinaa perään, aivan normaalia piirikorttihommaa.

Se että haluat pitää johdot alkuperäisinä on ihan ymmärrettävää 8)
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S