Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Männän vaihtaminen - mitä kaikkea menee uusiksi?

Aloittaja JaakkoFagerlund, 12.02.11 - klo:19:24

« edellinen - seuraava »

JaakkoFagerlund

Tässä alkaa kevätkelit uhkaavasti lähentelemään, joten on aika alkaa purkamaan ja puunaamaan tuota menopeliä tarkemmin. Kymco People S 50 4T kyseessä, mutta uskoisin että nämä samat asiat koskee aikalailla kaikkia nelareita.

Eli, tarkoituksena on korkata kone ja vaihtaa mäntä, on alkuperäinen ja takana jo liki 18000 km. Tämähän tarkoittaa että sieltä lähtee auki venttiilikansi, sylinterinkansi ja sylinteri. Ilmeisesti näistä menee tiivisteet uusiksi, mutta mitä muuta tarvitsisi tähän listaan? Tarvitseeko männäntappia vaihtaa?

Uusittavia: Mäntä ja männänrenkaat, venttiilikannen tiiviste, sylinterikannen tiiviste, sylinterin tiiviste.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tagatubos

Muistaakseni männän mukana tartteis tulla uusi männäntappi ja lukkosokat.
Ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa samalla ainakin neulalaakeri kampiakselin yläpäähän. Mulla on jostain jäänyt päähän, että viimeistään joka toisella männällä, olisi hyvä vaihtaa laakerit myös koko kampuralle...
Ohjurinkumit olisi hyvä laittaa samalla...
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Coastside

Ohjeita ko. asiaan Toki kannattaa tutkia josko siinä on mitat miten toleransseissaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Kiitoksia, etenkin tuosta linkistä :) Tuota neulalakeria mietinkin, että tarttisko vaihtaa ja voipi olla että menee hankintalistalle ihan varmuuden vuoksi. Muita laakereita en kyllä ala uusimaan tässä rytäkässä, kun eivät ääntä päästä ja jos vain näppituntumatestillä ehjiltä vaikuttavat kun pytyn ottaa irti.

Nuo ketjunohjaimet ei tullut itsellä mieleenkään, mutta kaipa nekin uusia voisi, tosin ovat hieman tyyriitä jos oikein muistan.

Ja täytyypi muistaa napata mikrometrit ja tönäri mukaan jahka tallille eksyn, jotta saan mittailtua noita osia.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

viisnelonen

En vaihtais nelarin mäntää jos se on virheetön, rengasurat mitoissaan eikä naarmuja tai leikkausjälkiä koska ko mäntä on silloin 100 % sopiva sylinteriinsä. Siitä uudesta ei nääs ole takeita ennen muutaman tonnin ajelua. Uudet renkaat ja männäntapin laakeri+lukkorenkaat riittää jos kaikki on ok. Se uuden männän ostaminen on kyllä helppo vs vanhan puhdistaminen/mittailu..
Sylinterin hoonaustarve kannattaa tutkia, jos on vähänkään naarmuja/leikkausjälkiä niin hoonaus.
Sylinterinkannen läpikäyminen on nelarissa ensisijainen ellet ole siihen kansityötä aikaisemmin tehnyt. Jos puristuksia oli kadoksissa niin veikkaisin että venttiilien tiivistyspinnat on hionnan/koneistuksen tarpeessa.Ja viimeisenä: uusi jakoketju tai ainakin tutki tarkkaan ja jos taipuilee kovin niin uutta tilalle. Ainakaan fuden alkuperäistä en jättäis 20k huollossa vaihtamatta jos sylkkä on irti.

ps.  ja uusien männänrenkaiden päittäisvälykset tietty mitataan sylinterissä ennen asennusta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

#5
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 12.02.11 - klo:23:09
En vaihtais nelarin mäntää jos se on virheetön...Siitä uudesta ei nääs ole takeita ennen muutaman tonnin ajelua...Sylinterin hoonaustarve kannattaa tutkia, jos on vähänkään naarmuja/leikkausjälkiä niin hoonaus...
Itsellä hieman eri näkemys. Näihin saa mäntiä sen verran halvalla, että itse heitän sisään aina uuden renkaineen päivineen. Näiden mäntiin kun tuntuu muutoinkin tulevan aina niitä raapimisjälkiä miltein heti. Uudet osat ajetaan tietty aina sisään. Hoonaustarpeesta olen samaa mieltä.

http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=VA00007

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 12.02.11 - klo:19:24
... ja takana jo liki 18000 km...
Noilla kilometreillä kannattaa vilkuilla hitusen jo kanttakin. Pakovenoissa ja kanavissa saattaa olla yllättävän paljonkin karstaa jo. Venttiiliohjurin kumit vois olla hyvä myös vaihtaa samalla. Eivät maksa paljoa, mutta harmittaa jos jättää vaihtamatta ja alkaa vuotaan muutama sata kilsaa rempan jälkeen.

JaakkoFagerlund

Jeps, lisätään listaan noita pikkuosia kanteenkin ihan varuiksi, niin ei sitten tartte uusiksi tilailla ja odotella turhia :) En ole tuota korkannut venttiilikantta pidemmälle, joten karstatilanteesta ei ole tarkempaa tietoa toistaiseksi. Puristukset tuossa koneessa kyllä on ja pelittää mainiosti, mutta tosiaan 18000 km tuollaiselle männälle alkaa olla aika reilusti.

Pitää tutkia se kansi sittn tarkemmin jahka tuota purkamaan rupean, että onko siellä mikä meininki vai vaihtuuko osat.

Jos tuosta nokkaketjun vaihtaisi, niin mitenkäs se ketju lähtee irti? Muistelen että aikoinaan Honda Monkey piti vetää ihan osiin että ketjun sai pois kampiakselin ympäriltä, mutta voin muistaa väärinkin. Ja jos ketjun vaihtaa, niin mitenkäs ne ketjupyörät?
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

jumpingstone

Eiko se ole ihan turhaakin turhempaa alkaa sita korjaamaan jos siina ei ole mitaan vikaa?

tommi

#8
Kampiakseliin ei kannata alkaa erikseen vaihtamaan laakereita, on meinaan sen verran työläs operaatio että helpommalla pääsee kun vaihtaa koko kampuran. Oikeiden petilaakereiden löytyminenkin on onnenkauppaa, muistaakseni eivät ole ihan normi laakereita. Toisekseen neulalaakereita ei edes myydä erikseen näihin 139QMA/B koneisiin, en muista ainakaan nähneeni missään. Pitäisi ottaa alkuperäinen malliksi mukaan ja lähteä etsiskelemään jostain laakeriliikkeestä josko löytyisi sopivaa tilalle.

Uuden kampuran saa 50 eurolla. Nokkaketju kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, yleensähän kampura ja ketju vaihdetaan aina pareittain.  Uusi vakiopytty mäntineen, tappeineen jne. kustantaa ~50e. Ketjunohjurit kannattaa myös vaihtaa, mitään "ketjupyöriähän" näissä ei ole. Jos pelkän ketjun aikoo vaihtaa niin ihan atomeihin pitää kone silloinkin purkaa.

Itse en tosin tekisi mitään jos ja kun mopo kerran pelittää hyvin, ei kuulu ylimääräisiä kolinoita, ei syö öljyä, puristukset ovat tallella jne. Joskus tulevaisuudessa sitten uusi pytty ja kampiakseli jne. Kyllä näillä nyt vakiopytyllä hyvinkin ajelee sen 25 000km ennenkuin pakostakin tulee pytynvaihto eteen. Mitään kovakomipyttyjähän näissä ei ole joten sekä mäntä että pytty menevät aikanaan vaihtoon. Toisin kuin esim. Derbi Boulevardissa jossa vaihdetaan pelkkä mäntä aina 20-30 000km välein.

harriveikko

Jos se kerta käy ja kukkuu,ei missään tapauksessa kannata konetta avata.Jos sen avaa ja vaikka laittaa kuinka paljon uutta osaa,ei se ainakaan paremmaksi tule.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

viisnelonen

Männäthän näissä naarmuuntuu jo muutaman tuhannen kilometrin ajolla johtuen öljynsuodatuksen puuttesta. Se jakoketjun vaihto lohkoja purkamatta vaatii vanhan ja uuden ketjun katkaisun/niittauksen ja on tosiaan ihan oma hommansa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

Juu, itsekin suunnittelin ensin vain napsasta vanha ketju poikki ja uittaa uusi tilalle ja niitata kiinni mutta tulin siihen tulokseen että nopeampi ja varmempi tapa on käyttää lohkot irti ja laittaa kokonaisena paikoilleen. Kun ei noista omista niittauksista koskaan ole takeita, saattaa tulla liian tiukkakin sovitus.

Nokkaketjuhan näissä on se heikoin lenkki. 82cc pytyllä pitää ketju vaihtaa melkeimpä vuosittain. Saisi olla tuplasti leveämpi niin kestäisi venymättä vähän pitempäänkin. Vakiopytyllä ei niinkään ongelmia.

Coastside

Yksi keino ujuttaa uusi ketju  lohko paikoillaan voisi olla käyttämällä steariinia millä jäykistäisi ketjun muotoonsa jolla sen saa sinne kampuran asennuksen ajan ja se sulaa pois käytön aikana. Vaihtaa öljyt niin ei jää pitemmäksi aikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 13.02.11 - klo:06:00
Eiko se ole ihan turhaakin turhempaa alkaa sita korjaamaan jos siina ei ole mitaan vikaa?
Sitä sanotaan ennaltaehkäiseväksi huolloksi ja se on kiva tehdä kun ei ole vielä ajokelit ja härveli puretaan huoltoa varten muutenkin täysin osiin.

Jokainen tyylillään, mutta mieluummin vaihdan kuluvat/kuluneet osat säännöllisesti/tarpeeseen, kuin alan vaihtamaan kaikkea mitä menee rikki kun se kuluva osa pettää. Se kun on kivempi että se mäntä on uusi ja männänrenkaat kunnossa (nykyisten sisäänajostakaan ei mitään tietoa missään) ja venttiilit toimii ja on karstattomia, niin ei ilmene uusia ongelmia.

Tietysti jos haluaa sen menopelinsä ajaa aina siihen pisteeseen että se jättää tielle tai leviää niin että saa vaihtaa kaikki liikkuvat osat, niin siitä vain. Siinä vaiheessa kun sieltä ääntä lähtee tai jotain vuotaa, on jotain jo varmasti rikki ja parhaillaan ei ole vain yksi asia. Itse maksoin tuon menopelin ja sen tulee toimia aikalailla joka pirun päivä, joten mieluummin huollan ennen kuin niitä ongelmia tulee.

Vai lisätäänkö öljyäkin vasta sitten kun leikkaa? ;)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tommi

No kyllä minä ainakin vaihtaisin samalla uuden pytynkin jos kerran männän aiot vaihtaa. Kun kerran on ajettu jo 18 000km niin pelkkä männän vaihto tuntuu oudolta. Mutta tee kuten itse tahdot, sinun moposihan se on..