Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aerox -01 toimii kylmänä mutta ei lämpimänä

Aloittaja Markku, 26.08.09 - klo:07:57

« edellinen - seuraava »

Markku

Osaisikohan joku antaa vinkkejä mikä voisi olla vikana. Mopo siis toimii täysin normaalisti, ottaa hyvin kierroksia ja vääntöä on mukavasti koko kiihdytyksen ajan, kun kone on kylmä. Muutaman minuutin ajon jälkeen ei tahdo sitten kiihtyä oikeastaan mihinkään. Tasaisella tiellä kun saa nopuden nousemaan riittävästi niin jaksaa kyllä mennä, mutta liikkeellelähtö on varsinkin mäessä lähes mahdotonta. Ei siis saa lämpimänä nostetettua tarpeeksi kierroksi vääntöalueelle.
Kaasutin ja alipainehana on tsekattu ja putsattu sekä säädetty. Seoksista homma ei ole kiinni kait.
Oliskohan kone jo väljä, kun kilometrejä on 13000 takana?
Kaikki vinkit otetaan vastaan.

Coastside

Ryyppy on ilmeisin syy koska kylmänä ei oikuttele. Tulpan väri kannatta katsoa että seoksen rikkaus nokisuutena näkyisi. Pakokaasun hajukin on tuhtimpi silloin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Markku

Mopossa on manuaali ryyppy, joka tuntuu toimivan ihan ok. Tulpan väri myös ihan hyvä.
Voisikohan olla jokin sähkövika puolassa tai cdi-boksissa?
Puristuksia en ole mitannut, mutta kylmänä (kuitenkin ilman ryyppyä) nuo muutamat minuutit alussa toimii todella hyvin.

Coastside

CDI:n lämpövika aiheuttaisi joko pimenemisen tai epätasaista käynti, mutta tuskin tehojen hiipumisen.
Jos tulppa, joka voi sekin olla oikutteleva, on kunnossa ja varmistuu vaihtamalla, on vika mekaaninen. Puristukset kannattaisi mitata kylmänä ja kuumana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

On ainakin kaksi seikkaa, jotka omissa aeroxissani noin teki, 1 kuoleentunut vastajousi,kun se lämpenee veto hyytyy. Vastajousi olisi hyvä vaihtaa 10,000 välein tai aikaisemmin, mikäli oireilee. 2 vikaa boxissa, lämmetessään alkaa hyytyä, mutta samalla kone myös alkaa röpöttää voimakkaasti. Jos peli käynnistyy myös lämpimänä ilman suurempia sahaamisia, veikkaisin vastajousta, jos taas vaatii kicksiä ja kaasua että jaksaa hörähtää, on vika sähköissä. Aeroxin tarvikeboxi maksaa 25e alkuperäinen 80e, eikä niissä ole mitään eroja keskenään. Tuo boxin laukeaminen varsinkin aeroxissa on yleistä, toisin kuin väitetään. Omalla kohdallani on sattunut 3 vaihtoa ja aina aeroxiin... Yksi mikä tuhoaa aeroxin boxin on se, että ajetaan tyhjällä akulla eikä virta löydä poistumisreittiä, jolloin boxi kuormittuu. Näin ainakin omasta kokemuksestani olettaisin. Satui nimittäin ajelemaan itsekkin kehnolla akulla ja seuraukset olivat kuvaillun kaltaiset. Toinen taas se, että boxin liitokset löystyy.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Markku

Vastajousen vaihdoin noin 1000 kilometriä sitten hieman jäykempään. Lämpinänä tekee kyllä niin, että alkaa röpötellä ja nykiä ja vaatii kaasun kanssa herättelyä että lähtee kunnolla ottamaan kierroksi. Jos lämpimänä yrittää kiihdyttää kaasu täysin auki ei ota kierroksia kuin tasaisella ja hyvin hitaasti nykien. Mäessä kaikki vielä monen verroin hankalampaa.
Lämpimänä lähtee hyvin käymään, kylmänä ei niin hyvin varsinkin jos on pidemmän aikaa seissyt.
Akku meni vaihtoon jokin aika sitten, joten se on voinut boksin rikkoa?
Kokeilen net nyt vielä vaihtaa tulpan, mutta epäilen kyllä sitä.
Mikäköhän muu voisi olla syynä? Mekaaninen vika siis ilmeisesti eli väljä kone?

A_sentaja

Tuo kylmäkäynnistys on aeroxissa aina ollut hankalaa, ei tarvii montaa päivää seistä kun saa polkemalla herätellä konetta. En usko että kone olisi väljä vielä noilla kilometreillä, mutta voihan siellä olla vaikka toinen männänrengas poikki. Se on helppo tsekata, pakari irti ja kurkkaat pakoaukosta sisään..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Markku - 27.08.09 - klo:13:21
Vastajousen vaihdoin noin 1000 kilometriä sitten hieman jäykempään.
Minkämerkkiseen ja jäykkyiseen? Malossin, Narakun, Polinin, Stage6:sen jne jouset on hyviä, mutta älä ikinä osta mitään TNT tavaraa, ne löystyy heti.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Markku

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 27.08.09 - klo:22:23
Minkämerkkiseen ja jäykkyiseen? Malossin, Narakun, Polinin, Stage6:sen jne jouset on hyviä, mutta älä ikinä osta mitään TNT tavaraa, ne löystyy heti.

Vastajousi on merkkiä Top Racing ja 30% jäykempi. Voisikohan tuo kolmessa vuodessa ja 1000 kilometrissä kuoleentua?

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Markku - 28.08.09 - klo:09:46Vastajousi on merkkiä Top Racing ja 30% jäykempi. Voisikohan tuo kolmessa vuodessa ja 1000 kilometrissä kuoleentua?
Top Racing, hyi. Tuommoinen kuoleentuu jo kolmessa kilometrissä. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

A_sentaja

Top racing on tosiaan aika kehnossa maineessa, esim sen kytkinlevyt mopoon on täyttä sutta ja sekundaa. Osat näyttää hienoilta kaupassa, mutta ei niilla mitään tee... >:(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#12
Lainaus käyttäjältä: Markku - 26.08.09 - klo:07:57
Osaisikohan joku antaa vinkkejä mikä voisi olla vikana. Mopo siis toimii täysin normaalisti, ottaa hyvin kierroksia ja vääntöä on mukavasti koko kiihdytyksen ajan, kun kone on kylmä. Muutaman minuutin ajon jälkeen ei tahdo sitten kiihtyä oikeastaan mihinkään. Tasaisella tiellä kun saa nopuden nousemaan riittävästi niin jaksaa kyllä mennä, mutta liikkeellelähtö on varsinkin mäessä lähes mahdotonta. Ei siis saa lämpimänä nostetettua tarpeeksi kierroksi vääntöalueelle.
Kaasutin ja alipainehana on tsekattu ja putsattu sekä säädetty. Seoksista homma ei ole kiinni kait.
Oliskohan kone jo väljä, kun kilometrejä on 13000 takana?
Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Tismalleen sama vika Aprilia sr 50 factoryssa, elikä on ruiskuvehje, vetää todella ärhäkästi noin 1.5km minkä jälkeen se ärhäkkyys hiipuu, kulkee kyllä kun saa taas vauhtiin, mutta lähtee laiskasti esim liikennevaloista. Vaihdettu juuri vastapainejousi (Stage6 hard) ja etuvari rullineen, parani selkeästi mutta kyllä vika on jossain muualla, tulppakin on liki uusi??? Ei tarvitse seisoa kuin esim tankkauksen ajan, noin 5min maksuineen päivineen, niin liki keulii lähtiessä ja vetää tosi hyvin sen 1.5km mutta huononee sitten?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#13
Kokeilin tätä, mutta ilmanputsarin vaahtomuovi on kuivumassa niin en osaa sanoa vielä mitään, ei se ainakaan kyllä huonone  ....

Mopo toimii hyvin kylmänä mutta ei enää moottorin lämmettyä

Mopomme saa ilmeisesti liian rikasta seosta. Todennäköisesti tämä johtuu joko tukkeutuneesta ilmanpuhdistimesta tai liian suuresta pääsuuttimesta. Jos mopo toimii normaalisti ilmanputsarin irrotettuna, selviät hommasta pelkällä ilmanpuhdistimen puhdistamisella. Muussa tapauksessa kannattaa yrittää vaihtaa pääsuutin pienempään tai säätää säätösuutinta kireämmälle.


Nyt kokeiltu ilman vaahtomuovia, viittaa bensa/ilmaongelmaan, nyt veti jo aikalailla 3km, tosin tuntu että saa ilmaa jo liikaakin, äänet kovat ja röpötteli hiukan mutta kulki paremmin kuin aiemmin. Samaa teki Tgb Bullet viime talvena, kun lämpimät alkoi, ei ollut mitään ongelmia .... Huom: jos on kaasarivehje niin talvisaikaan nyrkkisääntö olisi 10 pykälää isompi suutin. Edit: lisätään vielä jos tästä jollekin jotain hyötyä on, elikä minulla seissyt kylmässä tallissa koko talven, mutta kun seiso kauppakeskuksen parkkihallissa (lämmin), niin tulihan muutos skootterin käytökseen, vetää kuin viimeistä päivää, olisiko ollut kondensio vettä tms ruiskussa tai bensansyötössä ja sulanut, mutta nyt pelittää. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.