Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Aeroxin kannentiiviste

Aloittaja Roxijäbä, 08.09.15 - klo:23:10

« edellinen - seuraava »

Roxijäbä

Moikka! Tuli hommattua tollanen 70cc Malossi Sport Yamaha Aeroxi johon koneremppa tehty 2000km sitten ja viikko oston jälkeen toimi ihan moitteetta. (Löystynyttä vp:tä lukuun ottamatta) Elikkäs huomasin pienen ongelman kun kerran kävin tankilla ja lisäsin bensaa+öljyä tankkiin (2,5%) niin alkoi savuttaa hirveästi. Savutus kumminkin loppui kun laihensin seosta 2,3% mutta sitten alkoi toisenlainen savutus. Nimittäin vesihöyryä alkoi savuttaa pytystä päin hullun lailla ajaessa ja tuntuu että pieni lätäkkö muodostuisi pytyn alle ja pytty oli pakoaukosta vähän ylöspäin aivan märkä. Vaihdoin jäähdytytsnesteet uusiin ja laiton 1l nestettä torstaina (tämä on siis ennen hullun savutuksen alkua) ja nesteet olivat loppuneet maanantaina, tai no ainakaan jäähdytysneste säiliössä ei ollut yhtään nestettä jäljellä.
Elikkäs siis, tulin seuraaviin tuloksiin ja tahtoisin saada varmistusta ja itseluottamusta kysymällä täältä neuvoa että onko: A) Kannen ruuvit löysällä? B) Kannen tiiviste palanut? vai C) Kansi itse vääntynyt?
Skodehan lähtee itsessään ensimmäisellä polkaisulla käyntiin kylmänkin yön jälkeen ja kulkee silti melko normaalisti pientä kiihtyvyyden vaajautta huomioon ottamatta (voi johtua löysästä vp:stä) mutta muuten toimii ok. Painetta tuntuu olevan jäähdytyssäiliössä ja ajon jälkeen varsinkin pitkän jälkeen saattaa sihistä ja vuotaa korkista nestettä mutta ei kupli tai poreile. Letkut on tarkistettu ja vesipumppukin toimii ja tiivisteet siitä kunnossa. Auttakaapa kertomaan että mikä nuista voisi olla vikana ja huomennahan kokeilen että onko pultit löysällä mutta onko teillä ollut kokemuksia tällaisesta ja auttakaahan kun nolottaa ajaa hirveä pilvi kannoilla pitkin kyliä.  ;D

Matteuss

Jos puskee valkosta savua niin sillon on kannentiiviste mennyt:) 

Roxijäbä


Roxijäbä

Aluksi oli semmosta ''tummempaa'' ja haisi ihan bensalle ja tuli putkesta mut nytte tulee semmosta vesihöyryä joka ei haise yhtään bensalle.

-Zone-

Ensin on tapahtunut B ja kun jatkaa ajelua niin tapahtuu C. Lasin päällä saa kotioloissa kyllä hierottua vesijäähdytteisenkin kannen suoraan.

Roxijäbä

#5
Kysympä muuten tähän vielä että passaako tälläinen tiivistesarja ja sisältäkö edes tarvittavia tiivisteitä? http://www.mc-scatter.com/skootterien-osat-varaosat-sylinterisarjan-tiivisteet-airsal-70cc-vesi-1003-p-4968.html Itsellänihän on tosiaan se Malossin valurauta pytty nii kelpaako tollainen airsaliin sopiva tiivistesarja Malossiini?

EDIT:

Ja kuinkas tällainen ''hieronta'' oikeen tapahtuisi? Itsehhän tiedän sen verran että sen lasin päälle kun laittaa kannen niin sen pitäisi olla tasainen eikä ''lonksahdella'' puolelta toiselle kun lasihan on millin tasaista.

-Zone-

Tasaisen alustan päälle (esim pöytä) lasi tai peili ja sen päälle santapapru. Aloittaa voi esim 200 koon paprulla ja hioo sitten lopuksi 400 tai 600 koon paprulla. Älä hio kuivana vaan käytä hiontanestettä. Öljy on hyvää, mutta fairikin käy. Öljy estää alumiinihiukkasia tarttumasta paperiin. Jos ne tarttuu ne raapii turhaan hiottavaa pintaa, siksi ei siis mielellään kuivana. Kantta hiotaan pyörittäen ja suoruuden edistymistä seurataan. Jos suoruuden tarkistamista ei hallitse, on helpoin homma kiikuttaa kansi koneistamoon ja pyytää niitä tekemään homma. Plaanaavat kannesta sen pois mitä tarvii ja pyytävät maksua mitä nyt sitten pyytävätkään.

Roxijäbä

Alright! Kiitti vinkistä! Ilmottelen tähän topiciin että onko sitten kansi kiero vai mikä vialla.  :) Meneee ehkä pari päivää riippuu vähän aikataulusta.

helkama sc-r

Kansi vääntyy yleensä joitakin sadasosamillejä, suoruuden voi tarkistaa koneellisesti leikatun lasin, esim peilikaapin lasin reunalla ja rakotulkilla.
Kun 0,05 mitta ei mene väliin, kansi on ok.
Älä käytä 200 hiomapaperia, vaan 1200 vesihiomapaperia ja hio sillä kuivana paperi lasilevyn päällä.
Hio ensin yhteen suuntaan hetki ja käännä sitten kantta 90 astetta hio ja käännä jälleen...
Mittaa välys uudestaan n. 50 edestakaisen liikkeen jälkeen, kansi on silloin jo varmaan lähes suora.
Jos kierous on "erittäin suuri", aloita hiominen 600 vesihiomapaperilla.

Samppa

Suzuki pitää service manuaaleissaan (vanhat CS ja CL) sopivana aloituskarkeutena 400.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pera8x

aeroxissa ei varmaan ole edes ihan niin tarkkaa, kun on O-renkailla toteutettu tiivistys, eikä pahvia, tai peltiä ole ollenkaan. sama vaikka vetäis kaks satasella pelkästään. kyllä ne o-renkaat sen tiivistää.

kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei ala "virittään" lisää puristuksia samalla, kun oikasee tuota. kanteen on koneistettu, tai valettu, tai miten nyt onkaan toteutettu ne o-renkaiden urat. jos liikaa ottaa tavaraa pois, niin o-rengas ei mahdu enää oleen urassaan, kun kannen kiristää ja siitä voipi tulla ongelmia.

itse ottaisin ekä vaikka 400 paperilla ihan kevyesti ja joka suuntaan. sen jälkeen katsoo jäljen, niin näkee onko se kiero. jos on ottanut tasasesti joka kohdasta, niin kansi on suora. jos taas esim. joku nurkka, tai kaksi vastakkaista nurkkaa on koskemattomat, mutta ristisuunnassa taas toisista vastakkaisista nurkista on tavaraa lähtenyt on kansi kiero. sitten sitä pitää vaan hieroa niin kauan, että ottaa joka paikasta.

A_sentaja

Välttämättä kansi ei ole kiero,se silikoonitiiveste kannessa on tavallaan sulake. Se palaa jos kone käy liian kuumana ja nestettä pääsee tällöin pyttyyn. Mutta kerran kansi nyt tulee irroitettua,niin suoruuden toteaminen ei enää lisää työmäärää.. Kannentiiviste on voinut mennä myös huonon jälkikiristyksen seurauksena,tai sen tekemättä jättämisen...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

-Zone-

Joo, mäkään en muistanut että tuossa on vaan O-rengas. Sellainen kansi ei niin usein edes kieroon vedäkään. Kun kannen välissä on metallitiivari (oletetaan nyt että vaikka 0,20mm kokoonpuristuneena) ja kun se pettää pääsee palopaine puskemaan paljon suuremmasta reijästä verrattuna tilanteeseen jossa kansi on kiinni pytyssä. Tuossa on selitys myös siihen, miksi se o-rengasmalli ei puske niin paljoa vesitilaan painettakaan vaikka kansi vuotaisikin. Peltitiivistemallissa palopaine pääsee kuumentamaan suurempaa osaa kannen tiivistepinnasta ja näin se vetääkin helpommin kieroon.

Coastside

Suoruuden toteamiseen ei tarvitse hioa. Lasilevylle kovaa kartonkia ja tussilla suttaa tiivistepinnan ja hinkkaa kartonkiin. Jos jostain jää kulumatta, täytyy hioa. Aluksi melko karkealla niin että tulee naarmuja joka kohtaan ja silottaa paperia ohentaen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Roxijäbä

Noniin elikkäs tiivistehhän sieltä oli mennyt rikki mutta kansi oli onneksi vielä suora :D Laitoin tilaukseen Malossin kannentiivisteen ja asennusta eessä! Kiitti vielä vinkeistä ja neuvoista! :)