Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aerox ei ota täysiä kierroksia ajossa

Aloittaja paloggi, 10.07.13 - klo:01:28

« edellinen - seuraava »

paloggi

Tuli tossa viime viikolla aeroxiin vaihdettua uusi mäntä ITALKIT 40,50MM. Ilmanputsari uusi,ja sisäänajorkin ajettu. Silti kulkee vieläkin vaan 57 tasasella ja tuossa keskäkuussa sillä ajettiin vielä se 68 gps:ssään.. onko se nyt se vp jousi huono? Nimittäin vieläkin kylmänä lähtee tosi pirteesti mutta lämpimänä risteykseen tultaessa  kun löysää kaasun ja lähtee uudestaan kaasu pohjassa niin kiihtyminen on tahmeeta.. Tosin hieman on pirteämpi nyt kun tuon männän siihen vaihtoi..

A_sentaja

Ja variaattori on puhdistettu,sekä muuten säädöissään...Vanhako vp jousi on...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

paloggi

No siis variaattori on puhdas ja vakiohan se on 5,5g rullilla. Vp jousi alkuperäinen.

A_sentaja

Ja jousella ajettu paljonkin, vp jousi on kulutusosa siinä missä rullat ja hihnakin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Uuden mitta, vapaana n.122mm limitti n.115mm
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

paloggi


A_sentaja

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

paloggi

Ajattelin laittaa malossin valkosen +7%

konenikkari

#23
"Malossin valkoisella" ajelin minäkin 14tkm senjälkeen oli painunut 112mm.
Vaihdoin toisen samanmoisen, 122mm nyt pelittää taas.
Vaihda myös hihna jos kulunut puolikin milliä kapeammaksi.
Toinen hihnan "kulutusmittari" on kun sen "selkä" alkaa taipua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

paloggi

Vaihdoin ton 7% jäykemmän vp jousen ja ei vieläkään mene kun ton 58km/h ja lämpösenä vieläki vähän nihkeesti kiihtyy.. Paikaltaan kun lähtee lämpösellä koneella niin aika korkeilla kierroksilla kiihtyy jonkin matkaa ja tuntuu ettei vaihda toiselle "vaihteelle". Luistaako hihna vai rullat kulunut, liian kevyt vai painavat??

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: paloggi - 22.08.13 - klo:23:51
Vaihdoin ton 7% jäykemmän vp jousen ja ei vieläkään mene kun ton 58km/h ja lämpösenä vieläki vähän nihkeesti kiihtyy.. Paikaltaan kun lähtee lämpösellä koneella niin aika korkeilla kierroksilla kiihtyy jonkin matkaa ja tuntuu ettei vaihda toiselle "vaihteelle". Luistaako hihna vai rullat kulunut, liian kevyt vai painavat??

Katso että etuvarin lautaset on suorat,ei kulunut urille,rullat pyöreät,ei kantikkaat liikkuuko liukupalat hahloissaan. Rullia voi hieman keventää,jos haluaa ripeämpää kiihtyvyyttä,mutta älä liikaa kevennä. Hihna ei ole kallis osa ja uusitaan aika ajoin ainakin kerran ajokaudessa. Takavarin pitäisi liikkua takertelematta kun sitä irrallaan puristelee. Eli kun olet saanut variaattorin säätöihin,pitäisi kiihtyvyys ja loppunopeus olla hyvää,jollei ole,etsisin vikaa sylinterin puolelta...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#26
Pitääkö otsikko edelleen paikkansa, eli ottaako roxi täydet kierrokset vaiko eivaan kulje yhtälujaa kuin ennen.
Miten mittaat moottorin kierrokset.
Myös kytkinkelloon ja kytkinkenkiin kannattaa kiinnitää huomiota.
Siniseksi värjäytynyt ja sisäpinnaltaan lasittunut kytkinkello ja kytkinkengät ei ole hyvä.
Kytkin olisi hyvä purkaa n.kymppitonnin välein ja varmistaa että kengät ilman jousia liikkuvat kevyesti.
Mitään voiteluainetta ei kannata saranatappiin pistää, se kun kaikki päätyy kytkimen lämmetessä, kenkiin ja kelloon.
Seuraavaksi teoriaa:
Variaattorin välitys muuttuu kierrosluvun myötä suhteesta 1:5-----0:0----5:1
Elikkäs jos moottorisi pyörii normi ajonopeudella max 9500rpm, pyörii takalautaset, aikas vinhasti ???--?
Tämä vain siksi että ymmärrät miksi moisessa lingossa kaikki voiteluaineet päätyvät ulkokehälle, eli kytkinkelloon, ja kytkinkenkiin.
Ja ilmankos esim. tehokkaiden moottorikelkkojen kytkimessä pitää olla ns. räjähdyssuoja.
OBS.  Moposkotussa ns. räjähdyssuojana toimii se, kytkinkello.
Sitä ei ole koskaan syytä jättää poijes jos aikoo mopon käynnistää :o

Koska monikin muuttuja on muuttunut viimeaikoina, kannatta ottaa vähän kilometrejä alle ja tehdä havaintoja.
Useinkin tuumaustunti vastaa useatakin työtuntia ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

paloggi

Tuli vaihdettua malossin rullakuppi, uudet 6g rullat. Nyt kiihtyy mukavasti ja ottaa tasella sen 63km/h. Jännä että tuossa keväällä otti vielä tasasella sen 68km/h.. vakio vp:llä ja 5,5g rullilla.