Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten säädän kaasuttimen tyhjäkäyntiseoksen

Aloittaja JOO-O, 09.02.13 - klo:12:22

« edellinen - seuraava »

openflow

Seoksen säätö on sitä varten, että saa hienosäädettyä tyhjäkäyntiä. Käymään tasaisesti ja alhaisilla kierroksilla ja pientä hienosäätöä pienillä kaasun asennoille.

Ei vaikuta seos/ilma-ruuvi mitenkään polttoaineen kulutukseen, eikä sitä säätämällä saa moottoria rikki, pyörittää sen sitten mihin asentoon tahansa.

pekpel

Jos on tyhjäkäyntiseokset säädetty ketuilleen voi mopo jäädä miettimään kun kaasua kääntää ja sammua kun pysähtyy liikennevaloihin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

penseae_setae

#32
Art51 - tyhjäkäyntipiiri on oleellinen osa kaasuttimen toimintaa. Tämä jäi mieleen muinoin kun mulle kädestä pitäen selitettiin ilmajäähdytteisen 60-lukuisen Volkkarin kaasuttimen toiminta.
1200cc Kuplan Solex-kaasuttimessa tyhjäkäyntipiiri oli seoksen teossa mukana aina 60 prosentin tehon pyyntöön  saakka, sitten mentiin pelkällä pääsuuttimella. Tyhjäkäynnin seokset vaikuttavat.

Tuskin on mitään muuttunut tuosta kun mietitään näitä päristimiä ja näiden simppeleitä kaasareita.

Art51

#33
Noniin, pyörittelin jotakin ruuvia kaasarin kyljessä sinne sun tänne, ja kas kummaa, nyt mopo pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä  ;D
Semmonen vaan että kierrokset jää ihan hivenen leijumaan kun painaa kaasua ja löysää heti, niin onko seos laiha vai rikas?

Kiitos aiemmista vastauksita :D

Edit:  Nyt huomasin kaasarin kyljessä keskellä toisen ruuvin joka vaikutti tyhjäkäynti kierroksiin, ilmeisesti se on kierrosten säätö, laitoin sitä pienemmälle sekä säädin seosta, ja sain säädettyä niin ettei leijuntaa esiinny.
Kylmänä käynnistäessä ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, oiskohan automaattiryypyn vuoksi..

openflow

Kokeile säätää pienemmälle sitä tyhjäkäyntiä, jospa se leijuminen vähenisi. Yleensä leijuminen johtuu liian laihasta seoksesta tai tyhjäkäynti säädetty liian korkeille kierroksille.

konenikkari

Tähän aikaan vuodesta ilmaruuvi n. 3/4 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä n. 2000rpm.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kun säätää tyhjäkäyntiseoksia on ryypyn oltava kokonaan päältä muuten ei tule mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Vuodenajasta riippumatta koneen lämmettyä säädetään seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset ja tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti sopivaksi.

-Zone-

#38
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 18.09.14 - klo:11:42
Vuodenajasta riippumatta koneen lämmettyä säädetään seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset ja tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti sopivaksi.
Juuri näin. Seosruuvin asento on tietysti eri riippuen onko kesä vai talvikelit, mutta säätö tehdään aina samoin. Ilmeisesti konenikkari kertoi samaa asiaa vain hiukan eri tavalla.

konenikkari

#39
...tässä tapauksessa, (tapauksia on monia) ilmaruuvi auki 3/4 kierrosta ja,
nopeudensäätöruuvista kierrokset kahteen tonniin ja sillä selvä.
Olettaen ettei kyseessä ole mitään ihmistä suurempia wiristyksiä, eikä esim kaikesta vastuusta ym. vapaita ilmansuodatus elementtejä  8)
Ja tietenkään kukaan ei säädä tyhjäkäyntiä jos ryyppy on päällä  ::)
Kysyjän kannattaa kokeilla sitä automaattiryypyn klomppia muovisuoja poistettuna lämpiääkö se,0-10 min päästä käynnistyksestä tuntee ihan sormilla.
Oikea tyhjäkäynnin seossäätö vaikuttaa ratkaisevasti mopon kylmänä käynnistymiseen.
Lisäksi oikea tyhjäkäynnin kierrosnopeus vaikuttaa mm. esim. toimiiko akun lataus mopossa myös tyhjäkäynnillä.
Nelareissa riittävän suuri tyhjäkäynti vaikuttaa myös öljynpaineeseen.
Oikea tyhjäkäynnin seossäätö vaikuttaa myös moottorijarrussa, ettei kone silloinkaan käy, aivan kuivana.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)


konenikkari

#41
 :D


Ja jos aivan totta puhun, minkä teen tosiharvoin, omassa mopossani ei ole ollenkaan tyhjäkäyntiä.
Jos helppaan kaasusta, mopo  sammuu.
Iän ja kokemuksen myötä, osaan säätää kaasua aina ajaessani jotta mopo pysyy käynnissä jos olen "hengissä" eli kaasua kääntämässä.
Sikäli oikeassa oli tyhjäkäynnin säätäjä, tyhjäkäynti on teoriassa tarpeeton.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tabell82



varmistaisin vielä ennen kun alan omasta skootterista säätämään, se on sym rs 50 2t ostin käytetynä pari päivää sitten.

Onko tuo kuvassa vasemmalla näkyvä ruuvi se mistä ensin säädetään kierrokset korkealle ja sitten tuosta oikeasta tyhjäkäynti sopivaksi

lainaus aiemmista viesteistä:

"Tyhjäkäyntiin on aluksi turha koskea, jos moottori käy normaalityhjäkäyntikierrosalueella, koska seosruuviin koskeminen joko nostaa tai laskee käyntiä eli jos vääntää aluksi väärään suuntaan, niin moottori sammuu helposti, mikäli siis tyhjäkäynti on jo pieni.

Itse olen 2-tahtiset säätänyt aina siten, että:
1. Kone normaali lämpöiseksi
2. Seosruuvia (ilma/seos) kääntämällä etsitään pienin liikkein kohta, jossa moottori käy kaikista korkeimmalla kierrosluvulla. Tämän jälkeen voidaan tarvittaessa ottaa aavistuksen takaisinpäin. Säädöt tehdään noin 1/6 ruuvinkääntämisillä ja odotetaan aina tovi, sillä tässä on viive. Mikäli käynti muuttuu huonommaksi, vaihdetaan suuntaa.
3. Lasketaan kierrosluku tyhjäkäyntiruuvista normaalille tyhjäkäyntikierrosalueelle (yleensä ohjeena, että takarengas ei pyöri).
4. Putsataan tulppa ja ajetaan testilenkki
5. Luetaan tulppa

Eipä ole tullut vielä poltettua yhteenkään mäntään reikää.

Toki jos moottori huutaa jo ennen säätämistä voi tyhjäkäyntiä laskea. Yleensä yhtäkkisen huutamisen syynä on kuitenkin joku muu, kuin kaasarin säädöstä riippuva syy esim. imuvuoto jossakin."

olenko oikeilla jäljillä

Coastside

Tyhjäkäyntiseoksella ei polta mäntää. Siihen riittää että se käy sopivasti tyhjäkäyntiä.  Jos se on hieman rikas niin se käy kylmänä varmemmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tabell82

osaako joku sanoa noista kuvan ruuveista kumpi on  seosruuvi ja kumpi ilmaruuvi. ei ole koskaan tuollaista tarvinnut säätää/tarkistaa

no on hyvä tietää,vaikka meni syteen tai saveen ei pääse vahinkoa tulemaan