Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kaupan teosta ja rekisteröinnistä

Aloittaja pattery_, 19.05.09 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

User

ja 2017 rapsahtaa käyttövero mopoille. prätkille ja veneille.

Kinkster

Jos ostaa käytöstä poistetun (kilvet palautettu) skootterimopon niin meneekö kauppaprosessi kuitenkin ihan samalla lailla kuin ennenkin ja trafin sivuilta  (katsatusasemalla) se omiin nimiin mutta vakuutusta ei vaan ota?


Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 08.06.16 - klo:09:05
Jos ostaa käytöstä poistetun (kilvet palautettu) skootterimopon niin meneekö kauppaprosessi kuitenkin ihan samalla lailla kuin ennenkin ja trafin sivuilta  (katsatusasemalla) se omiin nimiin mutta vakuutusta ei vaan ota?
Tää on varmaan jo selvinnyt...kuitenkin jos kilvet on palautettu eikä katsatus veloitetta ole (= poliisit on vienyt kilvet), omistus ketju katkeamattomana (luovarit) tai rekisteriotteen rekisteröintiosa täytettynä onnistuu konttorilla. Trafin sivuilla, jos ajoneuvo sieltä järjestelmästä löytyy. Kilven joudut jokatapaukseesa hakemaan konttorilta, joko otat uuden numeron ja maksat 16 euroa ja saat kilven heti (jos on vakuutus)  tai ota vanhan numeron maksat 9 euroa ja kilven saat parissa viikossa (pahvikilvellä tuo aika). Trafin sivulta tehtynä järjestelmä ei vaadi vakuutuksen tekemistä jos on liikennekäytöstä poistettuna, vaikka omistaja/haltija vaihtuu.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

#199
LainaaVersicherungskennzeichen für Roller, Moped und Mofa

Mitä ovat vakuutuslevyt ja mitä ajoneuvoja tarvitaan?

Moottorikäyttöisiä ajoneuvoja, kuten mopoja tai voimakkaalla moottorilla varustettuja polkupyöriä, ei saa rekisteröidä Saksassa rekisteröintikonttorissa, eikä niille näin ollen saada mitään rekisterikilpiä. Jotta nämä ajoneuvot voisivat osallistua liikenteeseen, nämä ajoneuvot vaativat käyttölupaa ja ns. Tämä merkki, joka tunnetaan myös nimellä "Moped Mark", osoittaa voimassa olevan vakuutuksen olemassaolon.

Vakuutusmerkki vaaditaan seuraaville ajoneuvoille:

    Mopot, kuten mopot, mopot ja skootterit, joiden suurin siirtymä on 50 cm3 ja suurin nopeus 45 km / h
    Entisen DDR: n tuotannosta peräisin olevat mopot ja mopot, joiden enimmäisnopeus on 60 km / h ja jotka oli ensin vakuutettu ennen 1.3.1992
    Mönkijät ja trikes, joiden suurin nopeus on 45 km / h ja suurin sallittu siirtymä 50 cm3
    Segwayt, joissa on sähkökäyttö ja suurin nopeus 20 km / h
    Polkimet, joiden moottorit ovat yli 250 wattia, tai poljin, joiden pituus on yli 25 km / h, tai vetoapu yli 6 km / h
    Polkupyörät, joissa on apumoottori (FmH)
    E-skootteri, jolla on käyttöoikeus
    Moottoripyörätuolit, jotka kuuluvat M- ja S-luokan ajokorttiluokkiin.
    Nelivetoiset kevyet ajoneuvot, joiden suurin massa on 350 kg ja suurin sallittu nopeus 45 km / h

Edellä mainitun rajan alapuolella olevat e-polkupyörät ja polkimet eivät vaadi vakuutusmerkkiä. Täällä olet vakuutettu vahingon sattuessa yksityisen vastuuvakuutuksen kautta. Kaikki muut mainitut ajoneuvot ovat pakollisen vakuutuksen alaisia, joten rekisterikilpi on pakollinen.

Lainsäätäjä voi rangaista rikkomuksista enintään yhden vuoden vankeusrangaistuksella tai sakolla. Jos teet onnettomuuden ilman voimassa olevaa vakuutustunnusta, sinun on myös maksettava koko vahinko, mukaan lukien mahdolliset vahingot.
https://www.financescout24.de/wissen/ratgeber/versicherungskennzeichen-roller


Saksassa on edelleen vakuutuskilpi joka taitaa maksaa 40 eeroo vakuutusyhtiöllä. Hyvä jos hakee ajamalla mopon sieltä. Vuosittain on eri väriset laput.

Tavitsee ABE (tyyppihyväksyntä) paprun TUV asemalta jonne valmistusvuosi ja runkonumero ja malli.

Entisellä omistajalla tuo ilmeisesti on?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

No mä olen aina miettinyt miten saisi koko ajoneuvokaluston ulosliputettua tästä maasta. Se kun ei vaan onnistu ellet omaa kaksoiskansalaisuutta, ja silloinkin sun pitäisi viedä se ajoneuvokalustos pois maasta yli puoleksi vuodeksi. Näin se vaan menee, ei pysty pakenemaan suomen korporatiivista ryöstöorganisaatiota.

Veneen nyt ehkä sais ulkomaille rekisteröityä, mutta ei moista mätää pikkupurtiloa kannata. Jos olisi isompi vene jonka katsoisi tarvitsevan vakuutuksia, niin voisi kannattaa...
Liikennesika.

A_sentaja

Olen aikeissa ostaa vuosia seisoneen projektin tallin perälle, itselleni käyttöön ja stressileluksi. Omistajan mukaan mopo on kilvissä, mutta liikenteestä poistettu, eikä ole papereita vain jokin varmenne todisteena.

Eli onnistuuko noilla spekseillä mopon vakuutukseen ja liikennekäyttöön otto, ihan netin kauttakin, vai pitääkö koko roska raahata viranomaisen silmien alle?

Yleensä olen luovarit mopon mukana saanut, niin tuo varmenne sana vähän hämää.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

joni_k

jos mopossa on kilpi paikoillaan tai tiedossa vanha reknro voit tarkastaa traficomista mopon tiedot ennenkuin ostat. varmenteella homma on helppoa ja siistiä. ennenkuin otat mopon ajoon teet vaan vakuutuksen ja sitten traficomissa otat käyttöön.

viisnelonen

"Varmenteen" voimassaoloaika on rajallinen. ( muistaakseni 2 viikkoa siitä kun myyjä on sen luonut) Voit tarkistaa sen täältä:   https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-varmenne

Tommoseen pitkään seisoneen ajoneuvon ollessa kyseessä tarkistaisin myös mahdolliset liikennevakuutus rästit. Ne saattaa estää liikennekäyttöönoton vaikka eivät olekaan sinun maksamatta jättämiä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tapiovuorent

Kun ostat omistajalta , niin omistaja ottaa trafin sivulta sinulle VARMENTEEN . Sisältää numeroita tai kirjaimia tai molempia. On voimassa tosiaan n.2 viikkoa.
Sillä varmennenumerolla saat , ja pitää rekisteröidä se omiin nimiin. Rekisteröinti onnistuu ilman vakuutuksenottamista , jos jatkat liikennekäytöstä poistoa.
Jos haluat ottaa sen heti liikenteeseen , vakuutus pitää ottaa ennen reisteröimistä.
Käsittääkseni vanhoja vakuutusmaksuja ei tarvitse miettiä, koska et ole ennen mopoa omistanut.

joni_k

vakuutusmaksut ei taida siirtyä, mutta maksamattomat ajoneuvoverot siirtyy.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 07.10.19 - klo:12:42
Olen aikeissa ostaa vuosia seisoneen projektin tallin perälle, itselleni käyttöön ja stressileluksi. Omistajan mukaan mopo on kilvissä, mutta liikenteestä poistettu, eikä ole papereita vain jokin varmenne todisteena.

Eli onnistuuko noilla spekseillä mopon vakuutukseen ja liikennekäyttöön otto, ihan netin kauttakin, vai pitääkö koko roska raahata viranomaisen silmien alle?

Yleensä olen luovarit mopon mukana saanut, niin tuo varmenne sana vähän hämää.

Jos se on kilvissä, niin omistajalla on kilvet hallussaan. Sitten vaa tsekkaat rekisterinumerolla että myyjä(omistaja) on sama henkilö ja teet paperit. Maksamattomat vakuutusmaksut eivät periydy uudelle omistajalle, mutta ajoneuvoon kohdistuvat verot kyllä, eli tsekkaa nekin. Jos sillä varmenteella teet kaupat, niin maksa vasta kun varmenne on mennyt hyväksytysti läpi ja olet tarkastanut ettei ajopeliin kohdistu mitään maksamattomia veroja.

Helpointa ja riskittömittömämpää taitaa olla omistajaa pyytää poistamaan ajopeli rekisteristä ja sitten vaan runkonumerolla kuitti ja se siitä. Rekisteröinti toki maksaa jotain, mutta tossa esittämässäni menettelyssä katkeaa kaikki vastuut jotka entinen omistaja on ajoneuvolle tavalla tai toisella hankkinut. Ehkä et saa sitä rekisteriin jos on vaikka veroseuraamuksia määrätty mutta voit sen vaikka huoletta romuttaa, eli purkaa.
Liikennesika.

Coastside

Ajoneuvovero taitaa olla sen nykyisestä arvosta. Eli se tuskin koituu esteeksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.10.19 - klo:20:15
Ajoneuvovero taitaa olla sen nykyisestä arvosta. Eli se tuskin koituu esteeksi.

Mopossa ei ole ajoneuvoveroa, ellei sitä ole rangaistusluonteisesti määrätty, eli viritetty mopo joka on todettu muuksi kuin mopoksi. Veron määrä ei varsinaisesti liity ajoneuvon arvoon juuri mitenkään.
Liikennesika.

viisnelonen

#209
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 07.10.19 - klo:19:36
vakuutusmaksut ei taida siirtyä, mutta maksamattomat ajoneuvoverot siirtyy.

Ei siirrykään uudelle omistajalle mutta estää tieliikennekäyttöön ottamisen.. näin ainakin autoissa.  Ihan sama se on noiden maksamattomien ajoneuvoverojen kanssa (ml ns dieselvero), ei nekään siirry uuden omistajan nimiin mutta jos haluaa ko ajoneuvon liikenteeseen niin se maksaa kenen intresseissä ajoneuvon käyttö on.

Edit: Jos jollakin on eri tieto tuon vakuutusmaksun osalta niin kertokoon.. kyseessähän on kuitenkin omistajan vaihdos .
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250