Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kampiakselin spoorit hieman rikki. Korjaus?

Aloittaja JOO-O, 02.05.11 - klo:11:41

« edellinen - seuraava »

JOO-O

Nyt se myrkyn lykkäs; Etuvarin tuuletuslautasen tähtialuslevyn hammastus on kairannut kampiakselin spooreihin pyöreän kehän 1mm. leveydeltä.                                                                                                                                 Onnaiskohan valaa puuttuva spooritus kemiallisellametallilla? Jostain tarttis tehrä vastinmuotti spooriakselille.. Toisena ajatuksena olisi tartuttaa tuuletuslautanen spooreihin esim. kem.met. tai ruuvilukitteella, jottei koko etuvarin veto kohdistuisi ainoastaan rullakupin vastinlevyn spooreille ? :o

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JOO-O

#2
Tässähän nämä syntiset ovat; Oikealla pitelen uloimpaa hihnapyörää/ tuuletuslautasta pyörittävää tähtialuslevyä, jossa hammastus hieman taipunut sisäänpäin. Liekkö edellisellä omistajalla sattunut asunnus 'fiba'..                                                                                     
Kuvassa näkyvän kampiakselin spooreihin on jauhautunut ura sen kehälle juuri tähtialuslevyn hammastuksen kohdalle. Myös syvemmältä on spoorit kuluneet ilkeästi n. 1cm. pituudelta ja yli puolen kehän vertaa.                                                             
Jotain tarttis tehrä!, joten kaikki kyläsepät kertokaahan saisko esim jollain tökötillä valettua vastinmuotin spooriakselille (esim.polyuretaani- tarttuu vaan pirullisen lujaan kiini) jonka sitten täyttäisi esim. kemiallisella metallilla? :o http://img268.imageshack.us/i/kuva0214.jpg/   Johan oli pykaamista ton kuvan kans ..huoh..

A_sentaja

Tuo tähtiprikka on terästä ja se tuuletinlautanen kevytvalua,joten hitsuu aikas epävarmaa, Siellähän on tähtiprikan edessä vielä kiksin kruunu sekin tosi terästä,,kysessähän on minarellin kone... Eli tuuletinlautasen naittaminen olisi hyvä idea,mutta en itsekkään ole moista vielä tehnyt. kaksikomponettinen mönjä ehkä, ne jotka liimailee enemmän,voisi kertoa pitävät seokset.. Toisaalta uusi kampura uusilla etuvarin osilla olisi kunnollinen ja ainakin kestävä ratkaisu, edellyttäen että taitoa ja intoa löytyy lyädä lohkot halki ja kasaan... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

Tuon kun naittaa kiinni niin että kestaa vetoa, eipä vaihdeta hihnaakaan enää...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

openflow

Aika inhottava tapaus. Täyttöhitaus/kovajuotos ja dremelillä tms. uudet urat. On tosin todella aikaa vievä operaatio, tosin niin on lohkojen purku ja kasauskin.

Liimoilla jos yrittää korjata, voisi harkita tähtiprikan ja kiksin kruunun liimamista yhteen epoksilla tms. Akselin päässä näyttää olevan vielä hampaita jäljellä, ilmeisesti kruunun kohdassa. Liiman lisäksi laittaisin vielä jonkin sorin kiilapatentin, kuten on esim magnetossakin. Jäykällä muovailuvahalla saa tehtyä vastamuotin.

Coastside

#6


Siinä on pooritettu vain teräsosat. Ne niputtamalla hitsaten voi saada pysymään kassassa. Voisi ehkä panna kaksi tähtiprikkaa päällekkäin ja jopa hitsata ne yhteen ja kruunuun. Mutteri jää hieman ulos, mutta sitä voisi työstää jos on pakko.  Tähtiprikka on upotettu joten lautanen ei luista.

Kiinalaisissa on lautanen sekä yhdistetyt tähti ja kruunu terästä jolloin ne hitsaten yhteen saa otetta rikkoutuneisiin akselin pooreihin. Kohdistamiseen tarvitsee asettaa pooreihin.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JOO-O

Kiitos hyvistä vinkeistä! Katsotaan kuin 'äijän käy'.. Pistän kuvaa tulemaan, jahka saan visioni toteen. ;) 

Samppa

Kemiallisista metalleista Belzona on ainoa johon luottaisin, sitä vain on pirun vaikea saada mistään (kokeile Googlata). Esim. Bilteman tms. kemialliset metallit ovat ihan eri luokan kamaa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JOO-O

#9
tiedustelin tuosta Indutek:sta- Tuotepäällikkö vakuutti Belzona 1111 olevan passeli. Ainoa mutta oli 1kg.min. pakkauskoko ja hintaa 180e! Joten taidan tyytyä Plastic Paddingiin, ellei sitten osu kohdille pätevää hitsaria täälä Helsingin leveysasteilla.

jalat

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 04.05.11 - klo:21:36
Tuon kun naittaa kiinni niin että kestaa vetoa, eipä vaihdeta hihnaakaan enää...

Muistelisin että itse sain joskus hihnan vaihdettua ilman että tarvitsi ottaa auki etupäätä. Eli kytkinkello irti ja kytkinpää irti. Kytkin puristetaan auki kokonaan ja hihna sinne ihan keskelle. Sitten etupäähän hihnan pujottelua ja kytkin hihnoineen paikalleen.

Tosin... siinä hötäkässä saattaa pudottaa rullat rullakupista.
Rullien vaihtaminenkin muuttuisi astetta kovemmaksi operaatioksi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Lainaus käyttäjältä: JOO-O - 06.05.11 - klo:09:10Joten taidan tyytyä Plastic Paddingiin, ellei sitten osu kohdille pätevää hitsaria täälä Helsingin leveysasteilla.
Älä sitten aloita kysymällä osaako hitsari tehdä sen, koska jos sattuu luokkahitsari niin se suuttuu. Eri juttu miten konstikkaasti hän sen suostuu tekemään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JOO-O

Joo- tuli sitten hitsautettua konepajalla muutamat pisteet kampiakselin kaulalle täytteeksi. Ja dremelillä hioin spooriurat tilalle. Olihan tuossa aika viilaaminen käsipelillä lopuksi, jotta sai hienosäädettyä akselin kaulan mitat kohdilleen. Mutta SÄÄSTYINPÄHÄN kampiakselin vaihdolta !!

Coastside

Pyöreäksi hiominen sujuu hyvin konetta käyttäen ja samalla rälläkällä hioen.  Loppusilaus viilalla.

Hyvä että onnistui.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04