Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sytytyksessä vikaa / moottori käy väärään suuntaan

Aloittaja silli23, 10.03.11 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

silli23

moi! mun yamaha bw's temppuilee, että luulen että sytytys liian aikases kun lähtee käyntii nii käy pakittaa koko skootteri.

onko vika sytytyksessä vai muualla? koska ku polkasee nii pyöräyttää konetta oikeaan suuntaan kyllä.

miten tuota sytytystä sais säädettyä kohillee?

kiitos!

A_sentaja

Sytkää ei voi säätää, siellä on vain kiinteä staattori-liipaisupuolasysteemi. Jos kone pyörähtää oikein päin, niin eteen sen pitäisi mennä. 2 t pelin saa kyllä pakittamaan,mutta silloin konetta pyöritetään myös taaksepäin. Eli jos sulla mylly pyörii oikein on takavarissa mennyt jotain sekaisin,,onko sitä purettu ja korjattu vai milloin ongelma ilmeni..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

Voihan olla magneeton akselilla kiila saanut kipeää ja siksi sytkä siirtynyt liian aikaiselle jolloin voi potkaista motin pyörimään väärinpäin vaikka sitä oikein päin käynnistäessä pyörittää.
On jopa omakohtaisia kokemuksia moisesta, tosin toisella ajopelillä.

Eli se magneetto irti ja tutkimaan kiilan kuntoa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Samaten mulla on kokemuksia 350 kuutioisesta IC Planetista jolla pystyi tosiaan pakittamaan. Noissa oli alkuperäiset laturit aina sököjä joten tilalle pantiin mopon virtapuolet ja sytytys oli sitten mitä sattui, yleensä juurikin aikasessa. Kun polki käyntiin niin se potki takaisin ja lähti käymään monesti väärinpäin. Aika metkaa oli kyllä, moni ei uskonut ennenkuin näki omin silmin.

Kuinka usein se lähtee väärinpäin käyntiin, ei kait kuitenkaan joka kerta?

silli23

#4
Lainaus käyttäjältä: tommi - 11.03.11 - klo:21:50
Kuinka usein se lähtee väärinpäin käyntiin, ei kait kuitenkaan joka kerta?
tähän mennes joka kerta.

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 11.03.11 - klo:19:40
Sytkää ei voi säätää, siellä on vain kiinteä staattori-liipaisupuolasysteemi. Jos kone pyörähtää oikein päin, niin eteen sen pitäisi mennä. 2 t pelin saa kyllä pakittamaan,mutta silloin konetta pyöritetään myös taaksepäin. Eli jos sulla mylly pyörii oikein on takavarissa mennyt jotain sekaisin,,onko sitä purettu ja korjattu vai milloin ongelma ilmeni..

taka varia en oo purkanu muistaakseni kertaakaan, ja se aina oli vähä vaikea käynnistää ja potki takasin ku sähköl käynnisteli.

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 11.03.11 - klo:20:04
Voihan olla magneeton akselilla kiila saanut kipeää ja siksi sytkä siirtynyt liian aikaiselle jolloin voi potkaista motin pyörimään väärinpäin vaikka sitä oikein päin käynnistäessä pyörittää.
On jopa omakohtaisia kokemuksia moisesta, tosin toisella ajopelillä.

Eli se magneetto irti ja tutkimaan kiilan kuntoa.

Käyn tutkii!

tommi

Jos ei tule muuten kuntoon niin kokeile toisella cdi-boksilla. Ehkäpä se nykyinen on vaan sökö.

Samppa

Siirsin tänne yleiselle puolelle, koska nykyskoottereiden sytkät ovat lähes poikkeuksetta samanlaisia (CDI) eli sytytystä ei pysty säätämään, vaan se on jätetty elektroniikan tehtäväksi ja "perinteinen" magneettosytys on siis historiaa. Toki joissakin malleissa on staattorissa erillinen taustalevy, jota pystyy ruuvinreikien osalta jyrsimään / on jyrsitty jo valmiiksi.

Tosiaan, kannattaa vastaavissa ongelmatapauksissa irrottaa aluksi magneeton vauhtipyörä, katsoa onko kiila paikoilla (ja oliko urassa), katsoa kaikki piuhat ml. tunnistinkäämi ja staattori, ja vasta sitten alkaa ihmettelemään muualta.

Itse laitan kiilan yleensä kampuran uraan tiivistesilikonilla ja vasta sitten magneeton vauhtipyörän paikoilleen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Timo

#7
Siitä liipaisu käämistä lähtevät 2 johtoa ja yksi liitin. Onko ne oikein? Liitintä ei saa väärin mutta onko nuo kaksi johtoa oikeissa vasta pareissa? Muistan ekan kerran kun kokosin osia kiinni niiden ollessa irti,pistin nuo kaksi johtoa väärin päin vastapareihin,ja polkiessa,noin viidennen kohdalla meinasi käyntiin lähteä,mutta löi aivan pirun kovasti kikin takaisin nilkkaan hirmu voimalla.luulen että silloin kone koitti pyöriä takaperin,en varma.

Mutta kokeile.

Tuossa kuva;

http://www.mc-scatter.com/magneetto-taydellinen-kiinaskootterit-p-15908.html

tommi

Mulla ei lyönyt edes kipinää jos ne johdot laittoi väärinpäin, tuli sekin todettua kun piti johdot katkoa uudessa koneessa ja laittaa toiset liittimet. Ihmettelin miksi ei lyö kipinää kunnes hoksasin että oli johdot väärinpäin. En usko että siitä kiikastaa. Mutta eipä tuo ole iso asia tarkistaa, eipä näistä koskaan tiedä, varsinkin kun on kaksitahti kyseessä.

Lähteekö se hyvin käyntiin, ei tarvitse polkea pitempään? Ja lähtee myös sähköstartilla käyntiin?

silli23

Kiila oli hyvän näköinen, ja menee paikalleen kun kuulukin , CDI on aivan uusi, voiko vika olla pick-upissa ? Vai pitääkö sitä staattorin asentoa muuttaa?

A_sentaja

Staattorin pohjalevyssä on ruuvien reijät ja jos ne on hieman soikeat, ei pyöreät voi ajoitusta hieman muuttaa. normiasetuksella levyn reiät on keskitettynä ruuveihin nähden, ts ruuvien kantojen molemminpuolin näkyy saman verran aukkoa. Ei se kyllä minun mielestäni riitä koneen ajoitusta niin radikaalisti muuttamaan, että takaperin lähtisi. Summa,summarun, eli polkiessa kone pyörii oikeaan suuntaan ja sähköllä antaa takaisin..ymmärsinkö oikein aikaisempaa selitystäsi, ongelma on silloin startissa..  8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Timo

Niin onko starttia joskus purettu?

Eikös tämän startinkin saanut asennettua väärin?

silli23

ei se startti ny ainakaa oo mitenkää mukana tässä koska oon ottan sen pois pelist kokonaa nii tiedän missä vika.

Samppa

Vaikka ne staattorin pohjalevyn ruuvin reiät olisivat kuinka soikeet tahansa (vaikkapa 3 milliä suuntaansa) niin muutosasteluku olisi silti viellä niin pieni, että ei se kyllä takaperin kävisi. Tokihsn voit mitata sen sytkän, jos sulta löytyy ajoituslamppu.

Mitä kaikkea olet tuohon sytkäpuoleen uusinut ja mitä kautta vika tuli ensimmäisen kerran päälle?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Joku itseaiheutettu vika täytyy olla kyseessä jos sitä ei (mukamas) saa käymään oikeinpäin. Epäilenpä melkein koko juttua, ensi kertaa kuulen moisesta. Kyllähän noita saa käymään väärinpäinkin mutta lähinnä vahingossa, mullakin se issikka lähti kyllä ihan normaalisti käyntiin kun polkaisi kunnolla. Oikein varovasti kun polkaisi saattoi iskeä takaisin ja pyörähtää väärinpäin käyntiin. Ei ollut edes mikään ongelma.

Aika moni on saanut erinäisiä vehkeitä väärinpäin käyntiin -->

http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=2350&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=679033e501fa764ce093e6a6210910ac