Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Eri osien käyntilämpötiloja (Ilmoita skootterimerkki ja malli!)

Aloittaja JaakkoFagerlund, 08.08.10 - klo:17:03

« edellinen - seuraava »

JaakkoFagerlund

Tuolla eräässä ketjussa tuli aiemmin puhetta (mopo)skootterin osien lämpötiloista, lähinnä liittyen tuohon variaattoriin ja lupasin tehdä mittauksia tänään.

Ajoneuvo: Kymco People S 50 4T, vm. 2008, kone käy hivenen laihalla seoksella

Reitti: Hervanta, Hallila, Lakalaiva, Sarankulma, Pirkkala, Härmälä, Lakalaiva, Kulju, Hervanta, matkaa yhteensä 29,2 km ja ajoaika 47 minuuttia (keskinopeus 37 km/h)

Sää: Puolipilvistä, ajoittaista pientä tuulenvirettä, ilman lämpötila testin alussa 28,5 astetta Celsiusta varjossa, testin lopussa 29 astetta Celsiusta

Valmistelut: Variaattorin kotelosta irroitettu 7 pulttia, jättäen 4 kpl kiinnityspultteja nopeaa aukaisua varten.

Mittalaite: Digitaalinen mittari paljaalla K-tyypin lämpöanturilla, mittaustarkkuus +-0,1 astetta, anturin tarkkuus 0,75 % +- 2,5 astetta Celsiusta, tarkkuus tarkistettu vertaamalla kiehuvaan veteen (101,2) ja ulkoilman lämpötilamittariin (alkoholipohjainen, ei tarkka).

Mittaustapahtuma: Kone sammutettu heti pysähdyttyä ja variaattorin kotelo avattu alle 2 minuutin aikana. Mittausanturi painettu kiinni mitattavaan kohteeseen, kunnes lämpötilaheittely on tasaantunut ja lukema kirjattu paperille pyöristäen lähimpään tasalukuun. Kokonaisaika kaikille mittauksille noin 5 minuuttia. Venttiilikotelon kansi mitattu tyhjäkäynnillä, samoin pakokaasut sekä pakoputki.

Tulokset, lämpötilat Celsius asteita

Ilma alussa: 28,5
Variaattorin kuori: 50
Rullakuppi: 100
Hihna: 70
Etuvariaattorin hammaskehä: 83
Takavariaattorin lautanen: 80
Kytkinkello: 75
Venttiilikopan kansi: 89
Alennusvaihteiston kuori: 50
Ilma lopussa: 29
Öljy: Ei saanut mitattua
Pakoputken alkukäyrä: 110
Äänenvaimennin: 82
Pakokaasut: 105

Pohdintaa: Mittaustulokset vaikuttavat loogisilta ja johdonmukaisilta ja osittain vastaavat odotuksia. Variaattorikotelon lämpötila kädellä tunnustellen on uskottava, sillä kättä pystyi pitämään suht pitkään kuuman kotelon päällä. Mitatut lämpötilat eivät mitenkään voi aiheuttaa rullien pinnoitteena olevan nylonin (tai POM:n) sulamista, vaan rullien muodonmuutos johtuu pelkästään kulumisesta. Muovien sulaminen vaatisi noin yleisesti 190-350 asteen lämpötilan, jollaista ei variaattorikotelon sisuskaluista löytynyt. Tällainen lämpötila rullakupissa aiheuttaisi kumihihnan nopean poikkimenon ja myöskin variaattorin toiminnan kannalta oleelliset välykset kuroutuisi umpeen ja variaattorin oikeaoppinen toiminta lakkaisi tai se lämpöleikkaisi kiinni. Vertaukseni perustuu painevalumuotteihin, joissa käyttölämpötila on 200 asteen tuntumassa ja välykset suurempia kuin variaattorissa, jotta se toimisi leikkaamatta.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: jopetsu - 08.08.10 - klo:17:32
Mistä kohtaa mittasit variaattorin kopan lämpötilan? Sehän on selvästi kuumempi pytyn puoleisesta päästä kuin takavariaattorin tuntumasta.
Ensin mittasin lukeman tuosta polkimen akselin kohdalta ulkopinnalta ja sain tuon lukeman. Kun olin kaiken muun mittaillut, kokeilin piruuttani uudelleen suunnilleen samasta kohtaa mutta sisäpuolelta ja sain 47.

Ja ei tosiaan kestä kauaa kättä siinä pitää, oli kiva sörkkiä niitä ruuveja paikoilleen sinne katteiden alle etupuolella varia, kun tulikuuma kotelo ottaa käteen kiinni miltei koko ajan :D
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

Itse olen infrapunamittarilla mittaillut:
Varikopasta kuumimillaan 58 asteen lämpöjä.
Otin varikopan ilmapukesta sen vaahtomuovin pois ja laitoin tiuhan metalliverkon tilalle ja hieman käänsin putkea paremmin ajoviimaa ottavaksi.
Lämpötila tämän jälkeen max. 50 useammalla kerralla.
Tulpanjuuresta 124
ja perästä 46
takavanne pakoputken puolelta 60, jarrut varmasti vaikuttaa.
Öljypropun sisälle laitettu kiinteä ntc-vastus näyttää noin max.85 astetta.

Kaikki mittaukset kovan rasituksen jälkeen, ulkolämpötila oli 24 astetta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Walle

Hyvät oli mittaukset ja varmasti tarkoitukseen riittävän tarkat. Nyt tulee se odotettu mutta, Väärä skootteri. Se on yleisessä tiedossa että Kymcossa kestää hihnat ja perus kiinalaisessa ei. Samoista osista kasattu tolleen karkeesti sanottuna. No monet varaosat on samoja.
Joku ero noissa kokonaisuutena on. Saattaa olla hyvinkin mitättömän tuntuinen asia. Olisko varikopassa muutakin eroa kun se "kymco". Eipä noista fillyistä ole kuulunut että käynnistyspoljin halkasee kopan.
No tuolla variaattoriketjussa on puhetta takavariaattorista että mitkään rasvat ei tahdo pysyä siinä laakerissa. Tollasilla alle sadan lämmöillä pitäs pysyä.
Kyllä mulla oli taatusti kuumempi kun 100 astetta. Oli mukana sellaset näppylä hanskat ja niiden kanssa piti kädestä käteen heitellä sitä rullakuppi hässäkkää ja lopuks heittää turpeen päälle jäähtymään. Tosiaan ne näppylät ja rasvat suli siihen variin. Enkä edes mitään kiirettä pitänyt pulttien ja sen varimutterin kanssa. Varmaan jäähty sen 5min. Varin avaus ei johtunut hihnan katkeamisen takia vaan vaihdoin liian pitkän hihnan sopivaan. Se tuskin aiheutti lämpenemistä. Se vaan vähän hinkkasi tyhjäkäynnillä johonkin. Että nekin vastajousen puristusvaikutukset oli jonkinverran pienemmät. Toki silläkin hihnalla monta tankillista ajelin eikä kulunut mitä nyt ne tekstit ulkopuolelta silleen että voi sanoa. Välitykset oli pienemmät että siksi lähinnä vaihdoin.
Kyllä tollaset vielläkin "puolueettomasti" toteamattomat melkosen turhan suuret lämmöt voi aiheuttaa muitakin juttuja. Oliskohan noita stefoja vaihdeltu juurikin varin puolelle.
Sen ilmanottoletkun olen ajat sitten hukannut johonkin hihnanvaihtoa haittaamasta. Tiedä sitten vaikutuksista. Käsin koetellen ei ainakaan kuumemmaksi tule.

Espi

Mielenkiintoisia mittauksia.
Eri merkeissä on erilaisia toteutuksia tuolle varaattorin tuuletukselle, josta tulee varmasti aika suuria eroja. (letkut, suodattimet, tuuletin, aukkojen koko) Toinen mikä tulee mieleen, on vastapainejousi. liian löysä kuumenee liukumisen vuoksi, liian jäykkä ylimääräisen kitkan takia.
Sitten kun vaihdan vastapainejousen, voisin koittaa tehdä vastaavaa mittausta (ennen/jälkeen) sen vaikutuksesta. (Ei tapahdu lähitulevaisuudessa, joten joku muu voi olla nopeampi) ;)
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

Coastside

Jenkkilässäpäin myyvät kevarilohkoon kasattua kiinamopoa jonka tuuletusaikkoon mahtuu kolme sormea, eikä siinä ole letkua jatkeena. Näissä on etutuuletusaukoissa eri letkuversioita joista pahimmissa on tulppa pienillä reijillä ja vaahtomuovinpala tukkeena ja varin tuuletus on taka-aukkojen varassa. Ehdotin jo että kytkinkellon pintaan kannattaa tehdä jokin hammastus että sen puhallusvaikutus tehostuu. Kokeilla voi teippaamalla tulitikkuja teipilla sen pintaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.08.10 - klo:11:04
Kokeilla voi teippaamalla tulitikkuja teipilla sen pintaan.

Lämmintä sata astetta, ja kierroksia n. 10000. Mitäs teippiä suosittelet?  ???

Coastside

#7
Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 09.08.10 - klo:11:39
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.08.10 - klo:11:04
Kokeilla voi teippaamalla tulitikkuja teipilla sen pintaan.

Lämmintä sata astetta, ja kierroksia n. 10000. Mitäs teippiä suosittelet?  ???
Meinasin että lisääntyykö puhallus niin ettei ehdi sulaa. Sitten sopivat tarvikkeet jos lisää.
Kytkinkello pyörii 6000 k/min. Tuli tuokin 10" perävälitys nyt  mitattua: 11:1. Takavaria ei kannata yrittää lukita jarrulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

(On noita teippejä hyvinkin kuumiin paikkoihin. On kokeilussa yhtä Wellerin kolvin vastuksen ympärillä.)
Mutta ennen kun ryntäätte niitä IR mittareita ostelemaan:http://www.sintrol.com/files/sintrol/productfiled/561file1Upload.pdf
Tollasilla on tullu leikittyä ja melko ihmeellisiä lukuja näyttää välillä. Sellanen mattamustaajan mittari. Hapettunut alumiini viellä menettelee, mutta kaikki kiillotetut pinnat näyttää melkolailla pieleen. Tosi kiiltävästä voi mitata oman käden lämmön sopivassa kulmassa siis sillon kun laaseri heijastuu käteen. Melko jänniä mittareita. Parhaimmillaan käytössä jossa samanlaisia kappaleita lähinnä vertaillaan keskenään.

Coastside

Varikopan takapäähän voisi porailla reikiä sähköistä tuuletinta varten ja  muotoilla vielä skoopin siihen ajoviimaa ottamaan. Valmistuskin voisi sujua PU vaahdolla teipatun kopan päälle muotoillen ja siitä sitten sileä muotti lujitemuovivalulle. Vaahdosta muotoilu on helpompaa kuin kovemmista materiaaleista. Seinätasoitteetkin kelpaavat.

Poljin ei mahdu tuohon kuvioon mutta moniko sitä käyttää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

Ilman poljinta vois heittää mäkeen ne rattaat ja porata reijän siihen missä se ilmanotto pitäis olla. Samasta reijästä vois veivata käyntiin siihen pikkurattaaseen hitsatulla veivillä. On näitä vaihtoehtoja mietitty.

viisnelonen

#11
Joo, siinä keskellä etuvarin flektiä(sivussa) se ottoaukko pitäis olla jotta flekti(keskipakopuhallin) vois toimia niinkuin on tarkoitus.Sitten kun vielä sulkis sen etuaukon(putkennatsa) kokonaan niin alkais ilma vaihtua ja takapäästä tulis ulos reipas puhallus kuten mun belugasta.Em muutos vaatis kyllä suodatinkankaan aukon eteen ettei imis hiekkaa ym skaa sisäänsä. Nyt sillä flektillä vaan hämmennetään sitä kopan sisällä olevaa ilmaa..Jos jollain on ylimääräinen sekundakoppa niin vois kokeilla; 3 cm reikä riittää varmasti jos ei ole suodatinta. Edit: niin ja sitä flektin tehoa vois periaatteessa tehostaa pienentämällä varinkopan ja flektin siivistön välystä paitsi ettei se käy valujäykisteiden ja muun epätasaisuuden takia. Ovatpa vaan flektin sinne laittaneet kun muissakin on, toimintaperiaatteesta ei ole ollut hajuakaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Pitää arvioida kuinka seulaksi kopan etupään voisi tehdä ja jättää poljinkoneisto paikoilleen. Minulla on jo hieman risa koppa jo varalta jolla voisi kokeilla tuon ja sen veivinkin, johon tein jo suunnitelmia aiemmin, jossa ei poljinta enää olisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#13
Kysyisin missä lämpötiloissa 2T vesijäähyskodujen koneet hörskyttelee näin lopppukesän viileissä keleissä.Ostin  2T neste hexagonin(taas OT ::) ja se ei juuri yli 60 graadin nouse 80 km/h ajossa. Termostaatti on tietääkseni sama kuin useimmissa piaggion neste 50cc koneissa. Jos piaggion (tai gileran) skodun varusteena on käyntilämpömittari niin mitä ne tapaa näyttää? Kysyn tätä siksi etten turhaa ala termost. irroittaan ja testaileen kun ko avautumislämmöstä mulla ei ole tietoa. 4T koneissa taitavat olla yli 80 astetta. Jos ei täältä ala kuulua kommentteja niin tän vois siirtää Piaggion tai piikkiskodu topiicciin.

Edit; toi Sampan nopea palaute antais ymmärtää että termost. olis pehmennyt, edellyttäen lämpmittarin oikeaa näyttöä.Tätä tukee: sain paikallaan syylärin peittäen lämmöt niin ylös( n 90) että flekti käynnistyi(tulipa sekin testattua). Tarttee sit vaan irroittaa/testata termostaatti. Lisää vaan havaintoja jos on, tää kiinnostaa mua noin yleisestikin eikä vain hexaa koskien. Jossain oli että 2T nestekoneen optimilämpö olis 55astetta(motot.net jäähdytyksen modaus..) ???
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Mun Piaggiot on niin vanhoja, ettei niissä (tai siis NRG:ssä joka on nestekone) ole kuin ylikuumenemisen merkkivalo. Termostaatin aukeamislämpötila on näissä 69.5 - 72.5 astetta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.